Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Advertisements

 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
12:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Personlig försäljning Vid försäljning till konsument –i butiken –hemma hos kunden –via telefon Vid försäljning.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Mellan-/ Slutrapport Produktionsincitament för den audiovisuella branschen Utländska finansieringsmottagaren Diarienummer Produktions namn Rapporteringsperiod.
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
7 frågor Ett verktyg för att göra en tydlig, fullständig och specifik beskrivning av ett problem.
Samuel Svenson samsv
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
XX kommun Kommunikationsplan.
Lösningsförslag för ABB
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Grundläggande Försäljningsteknik
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Lärandeansatsen i Socialfonden
Säker användning av dator och nättjänster
Arbetsformer XX vattenråd.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Projektledare - Wille Kyrk
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Kommunikationsprocesser
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Affärskunskap.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Framtidsmöte Trygg hemma Vi kommer alltid att vara på väg! Kiruna
Elliot Dahl Maria Karlsson.
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Projekt MLH Resumé dag 9.
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Säljutbildning Presenteras av [namn].
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Rubriker: Franklin Gothic Demi Brödtext: Franklin Gothic Book
Tips för det praktiska ledarskapet
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Supportstuga: Medarbetarkopplingar
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
[Projektnamn] Utvärdering
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 8

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Försäljningsteknik Kursmål Att få god kännedom om försäljningsprocessen Att förstå rollen som säljare Att kunna gemomföra prospektering Att få god kännedom om strukturerad försäljning

Kommunikationsprocesser Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Varför görs kundbesök? Informera om vad vårt företag har att erbjuda Sälja oss som en pålitlig leverantör och partner Hitta nya projekt och affärsmöjligheter Sälja in flera projekt/produkter för omedelbar leverans och/eller på sikt Skapa en närmare och bättre relation till våra kontaktpersoner inom kundföretaget Öka kundlojaliteten Öka kundens inköp

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Prioriteringar Behålla våra trogna kunder Öka försäljningen på dessa Söka nya kunder inom befintlig verksamhet Söka nya kunder och marknader

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Uppföljning av existerande kunder Kategorisera existerande kunder Fastställa besöks-/kontaktfrekvens Göra individuella utvecklingsplaner för enskilda kunder Göra besöksplanering

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Prospektering – nya kunder Prospektering handlar om att hitta nya kunder, som har behov av våra produkter/tjänster och, som vi kan fylla. Behovet är så stort som att hon/han är beredd att betala för vår lösning. Har tillräckliga resurser för att kunna köpa. Finns på vår geografiska marknad.

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Urvalskriterier för prospektering - Målgruppsdefinition Branscher Typ av företag Omsättning min/max Geografisk belägenhet Ägarstruktur - dotterbolag

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Källor för prospektering www.industritorget.se/ www.allabolag.se/ Lokala Företagarföreningar Branschregister Konkurrenter till existerande kunder

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Aviseringssamtal per telefon Mål för aviseringssamtal Boka tid för ett möte Undvik allt annat Försök aldrig sälja din produkt/tjänst redan på telefon

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Exempel på aviseringssamtal för nya prospekts Hej – mitt namn är …………………….. Jag arbetar för ……………….i……………….. Vi marknadsför ett nytt koncept inom………………. Anledningen att jag ringer Dig är att gärna skulle ta en halvtimma av din tid för att komma förbi och berätta lite mera om oss och vår produkt /tjänst . Helt förutsättningslöst. Går det bra? Vänta på svar. Är det Du som ansvarar för………..? Vänta på svar. Har du almanacka i närheten? Vänta på svar. Gör upp en tid och bekräfta. Då kommer jag till Dig ….dagen den dd/mm, kl. 00:00 Får jag kolla din E-postadress? Är det ……… Du får en bekräftelse på vårt möte om en stund. Tack för samtalet.

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Några klassiska invändningar Jag har inte tid Jag har inget behov Vad är det för produkter? Vad tänker Du visa? Sänd mig en broschyr Eftersom jag inte behöver något vill jag inte ta Din tid i anspråk Jag hör av mig om jag får behov.

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser De sex säljstegen Besöksplanering Introduktion Kvalificering Presentation Demonstration Avslut

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Besöksplanering Vem ska jag besöka När ska jag besöka Vad ska jag göra

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Introduktion nytt besök Ögonkontakt Skaka hand Hälsningsfras, namn företag Uppvärmning – small talk Visitkort

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Introduktion etablerad kund Ögonkontakt Skaka hand Uppvärmning – small talk Fråga om redan levererade produkter. Lös eventuella problem Fråga om eventuella återbeställningar av redan köpta produkter Fråga om produkter som tidigare köpts men inte återbeställts

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser De första minuterna De första minuterna av ett möte är avgörande för hur vår presumtive kund kommer att uppfatta oss Kundens viktigaste beslut är inte vad hon/han ska köpa utan om hon/han ska köpa Vi måste sälja oss själva innan vi kan sälja vår produkt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Fyra huvudregler för hur man värmer upp en kund Tala om något, som intresserar kunden Försök få fram ett skratt eller minst ett leende Undvik att tala om väder Undvik att tala om politik och religion

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kvalificering Ta alltid reda på att din kontaktperson har inköpsrätt för de produkter du vill sälja Vi söker två funktioner Någon som har behovet Någon som sitter på pengarna

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Presentation Presentationen innehåller tre element Organisera säljsituationen Förbereda produktdemonstrationen Gå igenom och läs om den produkt du ska demonstrera ur display boken eller från läs- plattan

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Tre regler om hur vi organiserar säljsituationen Sitt/stå när kunden sitter/står Om det är två personer vi ska kommunicera med, undvik att hamna mellan dem Sitt/stå så att du och kunden kan se i display boken samtidigt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Sju anledningar till att vi använder oss av display bok eller läsplatta Det skrivna ordet är mera sant än det talade Ger kontroll över kunden och säljsituationen Inga säljargument glöms bort Bygger upp förväntningarna inför en demonstration Effektiv kommunikation Ger ett professionellt intryck Svarar på frågor innan de uppkommer

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Demonstration Sex anledningar varför vi demonstrerar en produkt Illustrerar produktens egenskaper och fördelar Att kunna se och ta i en produkt ökar produkt- upplevelsen Visar på produktens kvalitet Illustrerar tillämpningar Visar hur produkten används/fungerar Svarar på frågor innan de uppkommer

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Några allmänna regler för produktdemonstration Följ demobeskrivningen Demonstrera en produkt i taget Gör avslut efter varje produkt Om du ger kunden en produkt ta tillbaka den innan du ger henne/honom nästa Om en demo går snett börja om från början Gör alltid en hel och fullständig demo Om någon viktig person tillstöter under demon, börja om från början så att denne inte missar något väsentligt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Avslut Tre argument för att komma fram till ett avslut Ett tydligt avslut är en bekräftelse på att kunden har accepterat mig som säljare och min produkt Kunden förväntar sig ett avslut från en professionell säljare Vi får betalt för vårt besök

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Några vanliga köp signaler Vad kostar det? – sänd mig en offert! Vilka rabatter kan jag få? Kan du göra den i materialet xxx? När kan du leverera? Kan jag kombinera det med? Kan du rita/konstruera åt mig? När kommer du tillbaka? Vilka garantier har jag?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Sju användbara avslutsfraser Vilka dimensioner vill du ha? Vilket antal talar vi om? Då får du en orderbekräftelse på xxx. Är det ok? Då noterar jag dig för ….. När/var vill du ha det levererat? Till vem ska vi sända orderbekräftelsen? Räcker det om jag sänder xxx stycken?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hur du undviker invändningar Undvik diskussioner. En vunnen diskussion är ofta en förlorad affär Prata aldrig illa om en konkurrent eller hans produkt Framhåll din produkts fördelar, inte konkurrentens nackdelar Om du kör fast. Kör vidare i ditt program – ta fram nästa produkt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Efter besöket Noteringar För in minnesanteckningar på kundkortet Notera utlovade åtgärder Lägg in när kunden ska kontaktas/besökas nästa gång

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hemma/på kontoret Rapportering Skriv ett E-mail till den du besökt Tacka för besöket Bekräfta order/eventuella åtaganden Ange när du planerar att göra nästa besök Sänd rapport till säljledningen

Kommunikationsprocesser MLH Kursmål. Att förstå hur man strukturerar och styr ett projekt. Att genomföra ett projekt

Kommunikationsprocesser MLH Projekt Ett uppdrag, som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat

Kommunikationsprocesser MLH Grupparbete 1 Dela upp ett projekt i steg/faser. Vilka steg/ faser tänker ni på?

Kommunikationsprocesser MLH Nio steg från start till avslut Definiera uppdraget Avgränsningar Fastställ berörda funktioner Utse nyckelpersoner Projektorganisation Upprätta tidsplan Projektmöten Protokoll Överlämnande

Kommunikationsprocesser MLH Steg 1. Definiera uppdraget Vad ska utföras Färdig tid Budget

Kommunikationsprocesser MLH Exempel Flytta produktionen från Hammenhög till Åby. Ska vara klart för produktion den 1 augusti 2011 Budget finns upprättad

Kommunikationsprocesser MLH Steg 2. Avgränsningar: Ombyggnad av Hymolokalen Bestyckning av kollektionsställ

Kommunikationsprocesser MLH Steg 3. Fastställ vilka funktioner, som berörs Byggnad Produktion Logistik IT Inköp Personal Försäljning

Kommunikationsprocesser MLH Steg 4. Utse nyckelpersoner inom resp. funktion Byggnad – Björn Berg Produktion – Lars Åberg Logistik – Christer Stenqvist IT – Margareta Ek Inköp – Erik Larsson Personal – Ingalill Björk Försäljning – Ylva Bergenhed

Kommunikationsprocesser MLH Steg 5. Projektorganisation Besluts- grupp Projektled- ning Referens- grupp Arbetsgrupp Arbetsgrupp Arbetsgrupp

Kommunikationsprocesser MLH Steg 5

Kommunikationsprocesser MLH Beslutsgrupp

Kommunikationsprocesser MLH Steg 6. Upprätta en tidsplan Exempelvis Gant-schema Projekttidplan.xls

Kommunikationsprocesser MLH Steg 7. Håll kontinuerliga projektmöten

Kommunikationsprocesser Projekt- deltagare Protokoll Projekt- ledare Status Arbets- grupp Mottagare Arbets- grupp Återkoppling

Kommunikationsprocesser MLH Steg 8. Upprätta protokoll över öppna frågor enligt: Frågeställningen Område Ägare till frågan Färdigtid Status ..\Projekt\Projektsammanfattning\Projektsammanfattning v.6.doc

Kommunikationsprocesser MLH Steg 9. Överlämnande Avslut Rapport Besiktning

Kommunikationsprocesser MLH Grupparbete 2 Vilka egenskaper anser ni en projektledare bör ha?

Kommunikationsprocesser MLH Projektledarens egenskaper. Ledarbegåvning Strukturerad Analytisk ”Konfliktbenägen” Kunna prioritera

Kommunikationsprocesser MLH Vanliga misstag. Förberedelsearbetet Projektledaren är ”problemlösare ej koordinator” Lösningar innan problem definition