Samverkan inom IT i Hälsingland

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Advertisements

Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Tillväxtverket 11 november 2016
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Avdelningen för vård och omsorg
Framtidens Norrköping på C
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
XX kommun Kommunikationsplan.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Analysseminarium – ÖK februari
Fastighetsbranschens knäckfrågor för en framgångsrik digitaliseringsresa Patrik Larsson, Meta.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
Projektledare - Wille Kyrk
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Samverkan hälsingland
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Avdelningen för vård och omsorg
Länschefsnätverket Mona-Lisa Lundqvist Regional e-hälsosamordnare.
Schyst offentlig upphandling
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
22 regionala VO-College 91 lokala VO-College 218 kommuner 19 regioner och landsting 90 privata verksamheter 140 gymnasieskolor 181 gymnasiala vuxenutbildningar.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Målbild för den sjukvårdsregionala samverkan.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Leverantörer Bas Bedömning Utvärdering Samarbete Utveckling.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Rekrytering med lokala jobbspår
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Samverkan inom IT i Hälsingland IT och Digitalisering

Arbetsgrupp IT-sakkunniga/IT-ansvariga i respektive Hälsingekommun: Katarina Ahlström IT-strateg Bollnäs Henrik Adestedt IT-strateg, PL Hudiksvall Rickard Blank IT-chef Ljusdal Morgan Norell IT-strateg Nordanstig Björn Arting IT-chef Ovanåker Anders Natander IT-strateg Söderhamn

Uppdrag från Hälsingerådet Se över möjligheterna till fördjupad samverkan mellan Hälsingekommunerna inom IT-området Delmål: Vad ska vi samverka kring? Vad kan vi samverka kring? Vad kan vi eventuellt samverka kring? Vad kan/ska vi INTE samverka kring?

Varför: Vi tror att IT och kommunernas verksamheter just nu är inne i ett paradigmskifte. DET SOM TRADITIONELLT KALLATS FÖR it: Det som traditionellt kallats för verksamheten: Dator Nätverk Kontorsprogram (Word, Excel) E-post Servicedesk Service på plats Verksamhetssystem Integrationer Arkiv Diarier Interna processer Dessa områden kommer storleksmässigt att byta plats, den traditionella Drifts-IT minskar och verksamhetsutveckling med stöd av IT ökar. En omskolning från IT/Servertekniker till verksamhetsutvecklare blir nödvändig.

Varför forts.: En gemensam grundplattform för IT-drift är en av förutsättningarna för enklare samarbete Med grundplattform menar vi: Serverplattform:  Nätverk:  Extern kommunikation: IT-säkerhet:  Informationssäkerhet: utifrån verksamhetens behov Support/service:  Server: En grundläggande plattform för drift av system, lagring, backup med mera. Nät: Kablat nätverk i grunden med möjlighet till trådlösa lösningar med hög driftsäkerhet och rätt kapacitet. Extern kom:  Internetkapacitet utifrån verksamhetens behov av kapacitet, säkerhet, redundans med mera. Säkerhet: SPAM-filter, brandväggar, övervakning, uppdateringar, loggning, rutiner med mera. Infosäk: Att verksamheternas information har möjlighet till skyddat data utifrån nivå på säkerhetsbehov. Support/service: Hög tillgänglighet och kvalitet på det stöd verksamheterna behöver kring drift, förvaltning och utveckling inom IT-området.

Metod Riskbedömning utav genomförandet av projektet. Framtagande av bruttolista över möjliga samverkansområden. Utgångspunkt delmål Ekonomijämförelse Enkät genomförd i respektive kommun Sammanfattning och analys Kortsiktigt Långsiktigt 4 fysiska möten och 7 Skypemöten dec-17 till maj-18 Har inte utrett sammanslagning utav kommunernas IT-organisationer

Riskdömning av projektet: Se riskbedömning, bilaga rapporten. Högriskområden: Kortsiktiga ekonomiska utmaningar Arbetstillfällen Förändrat kompetensbehov Ekonomiska styrmodeller i kommunerna

Bruttolista för samverkan: Gemensam standard/rutin Inköp/Upphandling (Ska/kan/ev./ej) Gemensam drift (ska/kan/eventuellt/inte) Fördel (ekonomisk/drift/verksamhet) Beskrivning Deltagare (alla/vissa) Politisk Ärendehantering/Diarium x Ska kan (Moln) eko/drift/verk Alla våra kommuner har eller är på väg mot samma diariesystem, vi vill också digitalisera detta allihop. Istället för att varje kommun hanterar detta separat skulle det gå att göra gemensamt då det är i stort sett samma lösning som efterfrågas. alla

Ekonomijämförelse: Utifrån följande kategorier har varje kommun gjort en uppskattad kostnad för respektive område. Här skiljer sig dock ekonomiska styrmodeller markant vilket gör djupanalys mycket svår. Kräver mer underlag. Hårdvara Driftsmiljö Förskola/skola Samhällsbyggnad Kommunstyrelse Ekonomi Personal Social & omsorg Microsoftlicenser Enkät:  Självskattning av egen kommuns IT-kostnad och mognad. Kommunchefer, förvaltningschefer, personalchefer, ekonomichefer och IT-chefer/IT-strateger

Jag som svarar på frågorna arbetar som

Om jag får skatta IT-stödet i kommunen på ett enkelt och högst subjektivt sätt, hur modernt, ändamålsenligt och effektivt är IT-stödet på en skala mellan 1-10? I den här frågan avses den totala upplevelsen, där allt du tänker på när det gäller IT ingår. BAS-IT, mobilitet, e-tjänster, verksamhetssystem

Regeringen har ett mål som säger att "Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digtaliseringens möjligheter" Var upplever du att DIN KOMMUN befinner sig på den resan?

Sammanfattning och analys: Samverkan som redan finns idag: T.ex. Telefonilösning, elevregistreringssystem (GotIt/Alvis), patientregister (Treserva), gemensamma möten (IT-strateg/IT-chefer), Fiberstaden gemensamt driftbolag, e-tjänster, med mera. Att samverkan inom IT-området i  Hälsingland (130 000 invånare) är rätt väg att gå, eftersom vi har liknande utmaningar och visioner samt en växande vana att samverka. Det blir också mer och mer tydligt att vi i vår region har slimmade organisationer som skall hantera stora och komplexa frågor och avtal med leverantörer och andra organisationer inom stat, region och andra kommuner. I en vision om samverkan skulle man kunna besätta organisationen annorlunda, ha mer renodlade specialister på i så fall smalare områden.

Sammanfattning och analys:   Hårdvara​: ökade volymer   Driftsmiljö​: stordrift, kompetensförsörjning, resurser från drift till utveckling och beställarkompetens   Förskola/skola​: hårdvarubehov, mindre IT-beroenden idag, mycket molntjänster idag Samhällsbyggnad​: (Plan och bygg, Miljö och Trafik, Kart och mät, Fastighet, Gata och Park, V/A) Stor digitaliseringspotential, inte IT utan verksamhet   Kommunstyrelse​: Mer gemensamma processer först, sen system   Ekonomi​: avsaknad av gemensam styrmod, besparingspotential   Personal​: avsaknad av gemensamma processer, digitalisering, besparingspotential, grunden i en stabil och säker driftsmiljö   Social & omsorg​: Standardisering ger potential, integrationer, Inera   Microsoftlicenser: Kompetens och ekonomiska fördelar.

Förslag på kort sikt Förslag till beslut: Att samarbete inom IT-området alltid ska ske. Samt att kommuncheferna får i uppdrag att fortsätta utreda bästa möjliga samarbetsform och tidsplan för genomförandet. Det senare skall innehålla en detaljerad konsekvensbeskrivning för aktuella områden och IT-verksamheter.  Kortsiktiga projekt Bättre gemensam process kring inköp av hårdvara för att öka volymer. Djupare analys av likvärdig eller gemensam driftsmiljö

Förslag på lång sikt Alla gruppmedlemmar i projektet är överens om att försöka klara detta själva inte är ett relevant alternativ. Gemensam licenshantering kring Microsoft Mer likvärdiga processer och system kring ekonomi och personal Digitalisering av Samhällsbyggnad och Social och omsorg Gemensam driftsmiljö

Frågor, diskussion och beslut

Mätt i procent av total ekonomisk omslutning i min kommun, kostar BAS-IT ungefär? Med BAS-IT menar vi IT-drift, arbetsplatsutrustning, anställda inom IT-drift, infrastruktur.

Om jag får skatta IT-stödet i kommunen på ett enkelt och högst subjektivt sätt, hur modernt, ändamålsenligt och effektivt är IT-stödet på en skala mellan 1-10? I den här frågan avses ENDAST BAS-IT

När det gäller lagar och förordningar, GDPR, NIS-direktivet, eIDAS, LOU - hur väl känner du att vi i vår kommun är förberedda och uppfyller kraven? Är vi redo? (Om du inte känner till förkortningarna/begreppen, googla dem)

Regeringen har ett mål som säger att "Sverige ska vara bäst i världen på att tillvarata digtaliseringens möjligheter" Var upplever du att DIN VERKSAMHET befinner sig på den resan?

Vinster genom samverkan tror vi uppkommer på olika lång sikt och genom medvetna val. Volymfördelar vad gäller både hårdvaruinköp/leasing/funktionsupphandlingar Fördelar vad gäller kompetensförsörjning: Med en ökad samverkan krävs inte en specialist per område och kommun. Specialisten kan jobba och projektleda över en större yta. En effekt är att man blir en mer attraktiv arbetsgivare om medarbetare tillåts fokusera och specialisera sig. Samt trygghet i en större organisation med utvecklingsmöjligheter. Kostnadsfördelar vad gäller arkitektur: I dagsläget jobbar varje kommun individuellt med arkitekturfrågor, och har ofta olika leverantörer, både vad gäller konsulthjälp och hård- och mjukvaror. En genomtänkt och gemensam arkitektur, gör också att vi slipper uppfinna allt i respektive kommun, samt att vi har enkla gränssnitt mellan varandra. Telefoni blir under 2018 ett sådan exempel, där vi på ett enkelt sätt kan samverka och täcka upp för varandra vid behov.