Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Plugga bättre och effektivare
Advertisements

VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Konsten att leda sig själv
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att samtala med ungdomar om tobak
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Anställningsintervjun
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Idrottspsykologi.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Barn och stress.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
© Författarna och Gleerups Utbildning AB. Detta material ingår som en del i lärarmaterialet till Språket och berättelsen. Att läsa och förstå.
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Trivselregler P07-Furulund
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Föräldramöte 09 röd
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
”Jag ljög om att jag hade magsjuka”
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Träff 11 Välkomna!.
Lågaffektivt förhållningssätt – bemötande av problemskapande beteende
Träff 13 Välkomna!.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
För föräldrar till barn 6-12 år
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Problemskapande situationer
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
NOLLTOLERANS I UPPLAND
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Att håll och utvecklas som ledare
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Att förstå och bemöta barn utifrån det lågaffektiva förhållningssättet Presentation av mig Kort runda av de som lyssnar Maria Bühler, leg psykolog/specialist i neuropsykologi Maria Bühler 2018

Vem är jag? Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018

Vilka verktyg ska vi använda, och när? Maria Bühler 2018

Dagens agenda Vad beror problemskapande beteende på? Sårbarheter och styrkor – att ha koll på mitt barns förmågor Förmågor kontra krav i vardagen Stress-sårbarhetsmodellen Verktygslådan – verktyg för att hantera kaos och verktyg för att förebygga kaos Maria Bühler 2018

Vad beror problemskapande beteende på? Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018

Tidigare syn på det nyfödda barnet Maria Bühler 2018

Modern spädbarnsforskning Barn skiljer sig åt tidigt när det gäller: Temperament Uppmärksamhet Socialt intresse Arousal (vakenhet/ reglerbarhet) Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018

Lågaffektiv utgångspunkt ”Barn gör rätt om dom kan” Ross Greene (amerikansk barnpsykolog) Maria Bühler 2018

Sårbarheter Styrkor Maria Bühler 2018

Förmågan att komma på idéer Maria Bühler 2018

Förmågan att kunna välja bland idéer.. Maria Bühler 2018

Förmågan att hejda sig Maria Bühler 2018

Förmågan att kunna planera Maria Bühler 2018

Förmågan att säga ja Maria Bühler 2018

Förmågan att lugna sig Maria Bühler 2018

Förmåga att förstå sociala regler Maria Bühler 2018

Förmågan att hantera sinnesintryck Maria Bühler 2018

Vardagen består av krav Uttalade krav Outtalade krav (komma i tid, bädda sängen, duka undan efter sig, göra läxor) (att läsa ansiktsuttryck, kunna ”läsa mellan raderna”, hantera mycket information, kunna lägga upp en plan, veta hur man ska ta kontakt med någon annan) Maria Bühler 2018

En typisk morgon – vilka krav ställer vi? Planera – sätta på sig kläder, vad ska jag börja med på frukosten? Stå ut med massa sinnesintryck… Kunna säga ja till något nytt.. Flingorna slut.. Kunna hejda sig, inte ta det godaste.. Maria Bühler 2018

Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit oroligt Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit orolig Varningstecken Svårt att välja kläder Kaos Känslig för sinnesintryck Fel mat Varningstecken Orättvisa Stressnivå Maria Bühler 2018

Behöver vara balans mellan krav och förmåga Maria Bühler 2018

För höga krav = förmågan minskar Maria Bühler 2018

Diskutera med varandra Vilka krav ställer ni på era barn i olika situationer. Prata både om uttalade och outtalade krav. I vilka situationer händer det att kraven överstiger ert barns förmåga? Hur kan ni se att det är obalans mellan krav och förmåga? Maria Bühler 2018

Verktygslådan del 1 Maria Bühler 2018

Stress och beteende Kaos Stressnivå -Ändrat kroppsspråk? Spänd i kroppen? -Ändrad blick – svartnar i blicken? -Språket, använder fula ord? -Rösten, skriker, spänd röst? -Drar sig undan? -Vägrar, säger nej? -Slänger saker? Kaos Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

Varningstecken – barnets sätt att lösa en svår situation Maria Bühler 2018

Övergripande lågaffektivt mål: Kontrollprincipen Att hjälpa barnet att behålla kontrollen över sig själv Maria Bühler 2018

Att arbeta med avledningar för att få ner stressen Byta fokus, ”titta en fågel” Prata om något roligt (vad önskar du dig när du fyller år?) Bekräfta känslan (nu ser jag att du blir jätteledsen) Dra fram annan aktivitet – ja, man får ta fram paddan ibland.. Erbjud något annat gott (nu kokar jag lite choklad till dig istället) Hjälpa barnet bort från sammanhanget (kom så går du och jag och kikar på tv i tv-rummet istället) Maria Bühler 2018

Kom-ihåg när det gäller avledningar Måste alltid anpassas till just ditt barn. Du vet vad som fungerar avledande på ditt barn. Man får prova sig fram, finns inte ett ”recept” som funkar på alla. Går inte att använda om ditt barn har tappat kontrollen och ramlat över i kaos, då är det andra verktyg som gäller.. Du behöver inte vara rädd för att förstärka negativt beteende, avledningar ska användas för att undvika kaos, sedan har vi andra verktyg för att jobba med mer långsiktiga förändringar. Maria Bühler 2018

Verktygslådan del 2 Maria Bühler 2018

KAOS Stress och beteende Kaos Stressnivå Sovit oroligt Orättvisa Flingor slut Känslig för sinnesintryck Varningstecken Stressnivå Svårt att välja kläder Sovit oroligt Maria Bühler 2018

Affektsmittan – ett viktigt instrument Maria Bühler 2018

Vi smittar varandra hela tiden.. Med lugn… Med rädsla/ilska osv… Ta upp forskning från psykiatrin. Ssk – skillnad om de gick in i ett rum med rädsla eller inte. Maria Bühler 2018

Som förälder behöver jag ha koll på mig själv.. Vad smittar jag med? Maria Bühler 2018

Kort stress-skola Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018

Vad händer i kroppen när vi blir stressade? Adrenalin / cortisol/ noradrenalin Maria Bühler 2018

Vilket syfte har stressresponsen Maximera tillgången på energi – fight or flight Hjärtfrekvensen ökar Andhämtningen blir snabbare Blodet förflyttas från matsmältningssystemet till de större muskelgrupperna Man svettas mer för att kyla ner kroppen Kroppen utsöndrar endorfiner för att minska smärtkänslighet Maria Bühler 2018

Hela systemet påverkas Maria Bühler 2018

Övning Sätt er 2 och 2. Båda i paret får fundera på någon situation under de senaste veckorna när du har blivit arg/stressad/irriterad (hemma eller på jobbet). Gå tillbaka till den situationen och fundera på hur det kändes i kroppen när du blev arg/irriterad/stressad. Vad hände i kroppen när du blev arg? Fundera på hur det kändes i käkarna, påverkades blicken, vad hände med andhämtningen, hur kändes det i magen osv? Beskriv för varandra hur du/ni reagerar vid stress/ irritation/ ilska. Maria Bühler 2018

Det autonoma (icke-viljestyrda) nervsystemet Sympatiska (gas) Parasympatiska (broms) Höjer reaktionen Pupiller vidgas Andning påverkas Hjärtat slår snabbare Fight or flight Hjärtverksamheten minskar Blodtrycket sjunker ”Må-bra”-hormon (oxytocin)ökar Matspjälkningsapparat en stimuleras Maria Bühler 2018

Lågaffektivt mål: att smitta med lugn Maria Bühler 2018

Genväg till det parasympatiska nervsystemet… Maria Bühler 2018

Backa Andas Rösten Kropps-språket Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Ögon-kontakten Rösten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018

Tips från andra föräldrar – att behålla lugnet Tänk på nåt annat (frukter på B..?) Fokusera på din egen kropp (hur känns det i mig nu) Omtolka situationen (barn gör rätt om dom kan..) Om möjligt, byt plats med annan vuxen en stund Maria Bühler 2018

Så här långt – verktyg för att hantera när stressen redan är hög Så här långt – verktyg för att hantera när stressen redan är hög.. Men vi vill ju få till en lugnare vardag på lång sikt! Maria Bühler 2018

Verktygslådan del 3 – att arbeta förebyggande Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Vardag 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Vardagsdelen: kravanpassningar och tydliggörande Maria Bühler 2018

Schema Varför? Tydliggörande Tankestöd Pålitligt Överblick Vad kommer Hur? Individanpassa! Form Längd Mängd information Flexibilitet-exakthet Förmågor och styrkor Varför? Tydliggörande Tankestöd Pålitligt Överblick Vad kommer INTE hända ur vet man då om någon med autism behöver hjälp av någon typ av visuellt schema? (BOkEN) Tyvärr går det sällan till så att de säger ”jag förstår inte riktigt, skulle jag kunna få ett visuellt schema som stöd=” Ledtrådar som KAN betyda att man behöver schema kan vara att man (skriv=?) Går iväg Inte gör det ”man ska” Får ett utbrott Gör samma sak alltid alltid Har svårt att byta, inleda, upprätthålla aktiviteter Orolig Rastlös

www.bildstod.se Maria Bühler 2018

Kogita psykologi AB & Therese Waldenborg AB

Tidhjälpmedel Maria Bühler 2018

Sofia 5 år Behöver hjälp med Svårt med Att planera, vill gärna leka hela morgonen Känslig för nya saker Svårt att lugna ner sig när hon bli upprörd Tydligt schema över morgonen, vad gör vi först, vad gör vi sen Förberedelser (prata på kvällen innan om vad som ska hända imorgon) Hjälp i att hitta kontrollen när hon blir upprörd, egen lugn- och ro-plats, vara själv? Maria Bühler 2018

Yousuf 6 år Behöver hjälp med Svårt med Ta det lugnt, går ofta på högvarv Får massvis idéer, men kan inte avsluta dom Känslig för ordet nej, kan explodera då Tydlig struktur över morgonen, hjälp av tidhjälpmedel? Hjälp att kanalisera sin energi, skriva upp hans idéer/ta kort med telefonen? Göra senare? Hitta andra sätt än att säga nej ”jättebra idé att måla, vi gör det i eftermiddag när du har kommit hem” Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Upptrappning 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Avledningar. Individuellt utformade. För att undvika kaos. Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Kaos 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Backa Andas Rösten Kropps-språket Strategier för att hantera affektutbrott Andas Backa Rösten Ögon-kontakten Kropps-språket Vända på situationen? Få bort de andra? Medstånd, inte motstånd Maria Bühler 2018

Affektutbrottsmodellen - metod Christian Bergbom, Linköpings kommun 2015 Nertrappning 10.50 Gå igenom modellen Gränsen för när man förlorar kontrollen olika hög/låg för olika individer Spädbarn har gränsen nere vid golvet, sedan höjs den undan för undan De flesta vuxna har en ganska hög gräns och förlorar sällan kontrollen Vid så kallade dolda handikapp är gränsen mycket lägre Man hamnar snabbare i kaos-fasen, där man inte har möjlighet att samarbeta I kaos-fasen kan man ta till svåra beteendeproblem, som att slåss, sparka, bitas, för att få ner ångesten och återfå kontrollen över sig själv. Viktigt att lära sig vad som utlöser affekt hos individen med beteendeproblem. Se tecken på eskalering, försöka arbeta med avledning, få ner affekten. Efter kaos-fasen kommer alltid en deeskalering, och sedan vardag igen.. Maria Bühler 2018

Nertrappning – återgång till vardagen Skapa lugn Vänta ut Skapa plats för återhämtning Avled Återgå till vardagsrutiner Återknyt till isbergsmodellen – det vi ser när någon får ett utbrott är bara toppen på isberget. Viktigt att också titta vad som finns under vattenytan, för att förstå varför individen gör som hen gör. Maria Bühler 2018

Diskussion Diskutera två och två Vad gör ni redan hemma för att kravanpassa kring era barn? Finns det saker ni har kommit på idag som ni skulle kunna förändra? Era bästa exempel på avledningar när barnet är på väg upp i affekt? Tid: 10 min Maria Bühler 2018

Och vad är INTE lågaffektivt bemötande? Att ta emot slag och fula ord utan att reagera Att inte prata, skratta eller använda kroppsspråk Att undvika ångest eller utbrott till varje pris Att aldrig säga ifrån Att inte ställa krav Det här tycker jag är vanliga missuppfattningar om vad det är. Jag kan förstå att man är skeptisk om man tänker att det är det här som det är. Vad händer? Man utstrålar helt andra saker än lugn. Kanske utstrålar man rädsla, nervositet. Kanske undertryckt vrede. LÄTTT HÄNT! Att använda lågaffektivt bemötande är INTE lätt och kräver övning och reflektion. Kräver MOD, att byta när man inte fixar det. Bo heljskov pratar om tassande pedagogik

Tassande pedagogik! Vad är farorna med det? Vad är det? Att agera för att undvika ångest och utbrott för att det är obehagligt Att undvika att ställa krav Man blir otydlig Man blir ängslig och orolig Man hjälper inte barnet att utvecklas och komma vidare Man inger inte förtroende Vad är tassande pedagogik? Vanliga missar är att man tror att man är lågaffektiv, men man är osäker och tassande ELLER att man tror att man är tydlig fast man egentligen är inflexibel och inte fingertoppskänsla. Man hör ofta hemma i någon av de här kategorierna, man har en tendens till de ena eller andra. Tricket är lugn och tydlig. Självbestämmande och struktur. De är inte lätta att få ihop men vi måste försöka.

Sträva efter att utstråla: Jag finns här! Jag ger dig utrymme om du behöver, men jag finns kvar! Jag orkar och står ut fast du är orolig Jag förstår att situationen är svår för dig just nu Jag som vuxen tar ansvar över situationen Jag har en plan för hur det ska bli bättre Kogita psykologi AB & Therese Waldenborg AB

.. Men blir det inte väldigt mycket curling..? Maria Bühler 2018

Behöver barn inte bara gränser och konsekvenser? Maria Bühler 2018

Olika föräldrastilar har olika effekt Lydnad Självständigt tänkande Kaos Struktur Brist på engagemang Värme, engagemang Wendy S. Grolnick Maria Bühler 2018

Vi blandar ofta ihop Maria Bühler 2018

Vi ska hjälpa våra barn att lyckas genom att skapa bra förutsättningar för dom! Maria Bühler 2018

.. Och dom andra barnen i familjen..? Maria Bühler 2018

Rättvisebegreppet Maria Bühler 2018

Ibland behöver vi anpassa för att hjälpa barnet att behålla kontrollen över sig själv. Det kan också vara rättvisa! Maria Bühler 2018

Sammanfattning Barn gör rätt om dom kan Stress-sårbarhetsmodellen Verktyg för att hantera och verktyg för att förebygga/ förändra Affektsmittan: vi som föräldrar behöver ha koll på oss själva. Stressresponsen. Affektutbrottsmodellen Jobba med tydliggörande och kravanpassningar Vi ska inte tassa Rättvisa kan ibland vara att fördela ojämnt Maria Bühler 2018

Boktips och länkar ”Barn som bråkar” av Bo Hejlskov Elvén och Tina Wiman ”Explosiva barn” av Ross Greene Lågaffektiva psykologer på Youtube www.hejlskov.se www.kogita.se Maria Bühler 2018

Maria Bühler 2018