Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Advertisements

Informationsstöd om e-legitimering och e-underskrifter För myndigheter, kommuner och landsting som behöver nya avtal om e-legitimering och e-underskrifter.
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Upphandla revisionstjänster utan pris! Kommek seminarium 14.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Medel för disk- och spoldesinfektion
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Samverkan via video mellan landstinget och länets kommuner 25 april )Bakgrund 2)Hur det kommer att fungera efter.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ramavtal för tekniska konsulttjänster 2014
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Avbrott i nätinfrastrukturen på US
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Processkartläggning Upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:3
Ramavtalet i korthet Prenumerationstjänster 2016
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Lathund Ladoksupport.
Ramavtalet i korthet Lunchkort
Ska Västra Götalandsregionen
Vård- och omsorgscollege återcertifiering
Praktiska tips för lyckas!
Regler för upphandling
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Upphandlingsseminarium Munkedal 18 jan 2018 Ulrica Dyrke, Företagarna
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Direktupphandling av varor och tjänster
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Ramavtalet i korthet – Förbrukningsartiklar 2014
9...
Ramavtalet i korthet Stationstankning 2017
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Ska Västra Götalandsregionen
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandlingsprocessen
Rulla ut toolkit 2017.
Rulla ut toolkit 2018.
Schyst offentlig upphandling
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Framtida förvaltningstjänst
Statusrapport Stöd och behandling: Självbetjäningsterminaler:
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Ersättningskollen.
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Dialogmöte och workshop - Rekryteringstjänster 2019
Närvårdscentrum Skene
[Projektnamn] Utvärdering
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Skypekonferens 2018-04-24 och 2018-05-07 Övergång Möbler 2013 - Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist Bolagsjurist Erik Edström Kategoriansvarig Caroline Tottie

Möbler 2017 – ersätter Möbler 2013 Målet är att vidareutveckla från det tidigare populära avtalet Nyheter Stort fokus på miljö och hållbarhet. Miljökrav i tre nivåer, gröna avrop (grön lista) och giftfri förskola Ökad användarvänlighet, mer överskådligt sortiment Kravställt och konkurrensutsatt nettosortiment (typfall) som ska motsvara 80% av ert behov. Funktionsavrop (fokus på tjänst och funktion istället för produkter) Fler och tydligare avtalsområden Tidplan Annons 18 december, anbudstiden förlängdes 3 ggr, sista anbudsdag 3 april Utvärdering pågår, vi beräknar skicka tilldelningsbeslut i juni. Intresset för upphandlingen har varit stort och många frågor har inkommit

Vårt erbjudande Inför en eventuell överprövningsprocess vill SKI stödja er i en så sömlös övergång som möjligt för att slippa hantera en avtalslös situation. Vi erbjuder stöd i form av kundsupport regionalt inköpsstöd speciellt framtagen vägledning som kompletterar den befintliga samt mall för kontrakt utökat avropsstöd för de myndigheter som behöver

Kompletterande vägledning inför avrop genom förnyad konkurrensutsättning Vägledningens syfte Stödja så kunds behov av möbler under ramavtalets sista tid, kan ske på ett sätt som innebär en sömlös övergång till kommande ramavtal utan att kund därigenom handlar i strid med upphandlingslagstiftningen. Våra rekommendationer   Kontrakt måste tilldelas senast 24 augusti -planera avropet i tid (kravställning, annonsering, utvärdering, tilldelning) Omfatta behov som kund förbinder sig att köpa – övervägande del Teckna kontrakt, övervägande del minst 60% i volym ekonomiskt värde Omfatta behov som kund inte förbinder sig att köpa – optionsdel Option i kontrakt (för kompl leveranser), mindre option max 40% i volym ekonomiskt värde Genomförs avrop korrekt finns inget hinder mot att leveranser sker efter att ramavtalet har löpt ut

Rekommendationer till avrop genom FKU Omfatta behov som kund förbinder sig att köpa – övervägande del Beskriv organisationen och vilka mål/strategier som omfattas av behovet Varor och tjänster ska finnas i kravspecifikationen och omfattas av utvärderingen Visa behovet i kravställda typfallsprodukter Leveransperioden bör preciseras inom max 1år – adresser, delleveranser etc Så detaljerat som möjligt Omfatta behov som kund inte förbinder sig att köpa – mindre del/option Ytterligare behov i ekonomiska volymer per typfallsprodukt Öppnar upp för att kunna köpa ytterligare varor och tjänster av samma typfallsprodukter till samma priser Leveransperioden bör preciseras – rekommendation max 1år Om optionen bli för stor i relation till den övervägande delen rekommenderar SKI att man gör ett separat avrop för de viktigaste behoven

SKI erbjuder support och utökat avropsstöd Kundsupport Måndag - torsdag kl. 09:00 - 16:00, fredag kl. 09:00 - 15:00 Telefonnummer: 08 525 029 96  E-post: ski-kundsupport@sklkommentus.se Regionalt inköpsstöd blir inkopplat vid behov Utökat avropsstöd som komplement Valfritt att nyttja Kundanpassat behov Utsedd resurs kontaktar er

Ansvarsfördelning SKI/kund vid utökat avropsstöd Utökat avropsstöd i form av centralt placerad resurs i Stockholm – distans med kund Vi erbjuder t ex: Kvalitetsgranska era egna underlag innan eget avrop Genomföra avrop - dialog med er för att fånga behovet Sammanställa varukorg av produkter och tjänster Ta fram ett förfrågningsunderlag inkl utvärderingsmodell Annonsera och hantera frågor och svar (om önskemål om detta finns) Tar fram underlag för utvärdering, tilldelning och kontrakt Bistå med prövning och utvärdering inför tilldelning Ni ansvarar för (vid utförande av avrop): Ta fram tidsplan och intern kontaktperson Att kravställning och behovsfångst sker internt Alla beslut, godkännande av underlag och undertecknande av tilldelningsbeslut och kontrakt Ev överprövningsprocess Dokumentarkivering och avtalsförvaltning av kontrakt

Frågor? Caroline Tottie Kategori- och avtalsansvarig Direkt: 08-709 59 76 E-post: caroline.tottie@sklkommentus.se Anna Törnqvist Regionalt inköpsstöd Direkt: 040- 661 62 10 E-post: anna.tornqvist@sklkommentus.se Erik Edström Bolagsjurist Direkt: 08-709 55 26 E-post: erik.edstrom@sklkommentus.se Kundsupport 08-525 029 96 ski-kundsupport@sklkommentus.se