Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen Jag önskar dig styrkan hos de fyra elementen DENNA PRESENTATION GÅR IGÅNG AUTOMATISKT – SKRUVA BARA UPP DINA.
Advertisements

 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Låt siffrorna tala! Lupp: Lokal uppföljning av ungdomspolitiken - Vad säger ungdomarna i Kalmar län och Eksjö kommun?
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Hur tänker du kring detta? 1 Du läser något på sociala medier som upprör dig. Du kommenterar och delar inlägget och flera av dina vänner gör samma.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Medieundersökning Undersökning av barns medievanor – Vilka spel och/eller appar använder barn på sin fritid och hur ofta? Av Elin Thorsson.
Svenska som andraspråk 1
Det spelar roll vad du gör och säger
Huvudsats och huvudsats
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Vad är en konjunktion? En konjunktion binder ihop huvudsatser.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Konsten att läsa skönlitteratur
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Mat och dryck Brukar du laga mat hemma?
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Problematisering av diplomet
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Formativt lärande.
Steg för livet
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
Hur mycket använder ungdomarna olika beroendeframkallande ämnen i Helsingborg, Skåne, Sverige & Europa? Arbetsmaterial med diskussionsfrågor i klassrummet,
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Stockholmsenkäten 2014 – vad har ungdomarna svarat?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Barnkonventionen.
Stockholmsenkäten urval av stadsövergripande resultat
Regiongemensam elevenkät 2016
- Att vara personlig och beröra
Regiongemensam elevenkät 2016
Bodens ungdomsmottagning
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Led- och muskelmottagning
Ta hand om dig själv.
Tipspromenad.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Digitalisering handlar inte om IT utan om ett sätt att tänka: öppenhet och samarbete eller göra allt själv bakom lyckta dörrar? Bättre och effektivare:
Om buden.
Presentationens avskrift:

Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar Linda Hiltunen Fil. Dr. Sociologi, Linnéuniversitet Kontaktuppgifter: E-post: linda.hiltunen@lnu.se

Presentationsstruktur Kort bakgrund till avhandlingen Resultatpresentation – med fokus på skolprestationer 3. Frågor och reflektion

Varför studera psykisk ohälsa bland ungdomar? STRESS ORO/ÄNGSLAN ONT I MAGEN PROBLEM MED NATTSÖMNEN NEDSTÄMDHET ONT I HUVUDET IRRITATION/AGGRESSION

58 procent rapporterar stress varje dag eller flera gånger i veckan 4 4 4

Omkring 40 procent rapporterar oro, nedstämdhet, ont i magen, huvudvärk flera gånger i veckan 5 5 5

Ett klassrum i Sverige… Av 30 elever är… 25 elever trötta 17 elever stressade 12 elever sover dåligt 12 elever huvudvärk 8 elever ont i magen …flera gånger i veckan eller varje dag 6

Avhandlingens syfte …att bidra med kunskap om hur unga själva uppfattar ohälsans orsaker samt hur upplevd ohälsa kan hanteras … viktigt att låta unga själva få komma till tals och beskriva sin vardag utifrån sitt perspektiv!

Det empiriska materialet består av: 497 uppsatser om ungas erfarenheter av ohälsa 497 enkäter där unga självskattat sin hälsa 12 uppföljande intervjuer

När unga själva får beskriva orsakerna bakom erfarenheter av ohälsa… …berättar många om skolprestationer! Tre fjärdedelar (motsvarar 374 unga) beskriver relationen till skolarbetet som en källa till egen ohälsa

Kapitel 8: Skolprestationer Vad betyder skolarbetet i relation till subjektiv ohälsa bland unga tjejer och killar?

Tre berättelser om skolan Den prestationsorienterade berättelsen Den skoltunga berättelsen Den fritidsorienterade berättelsen

Den prestationsorienterade berättelsen Ohälsan är ett resultat av studierelaterad utmattning (för mycket tid ägnas åt självständiga studier)

Jag mår inte bra av att satsa för mycket på skolan Jag mår inte bra av att satsa för mycket på skolan. Kraven att fixa proven med högsta betyg gör att jag blir deppig, trött, bryter ihop och gråter ofta för minsta lilla grej. Jag blir arg, får huvudvärk och värst av allt: nackspärr. (Natalie, 17 år)

Jag tror det finns en bild av att ungdomars liv är fyllda av möten med kompisar, med dejter, på fik över en kaffe latte. Så ser tyvärr inte mitt liv ut. Mitt liv är inte fritt från krav. Tvärtom. Första veckan på gymnasiet fick jag höra att för att kunna bli det jag vill i livet måste jag ha MVG i vartenda ämne. Ganska mycket press, inte sant? (Pernilla, 17 år)

Den skoltunga berättelsen Ohälsa är ett resultat av brist på resurser för att nå godkända betyg och att vara en individ som inte klarar av skolan

Jag har alltid haft svårt för skolan Jag har alltid haft svårt för skolan. Jag blir stressad när jag ska göra prov, särskilt prov som går på tid, och då går det dåligt på proven. Oftast får jag IG. Helst av allt skulle jag bara vilja gå och gömma mig, men jag försöker kämpa ändå. (Emil, 16 år)

Vissa vuxna ser ner på en Vissa vuxna ser ner på en. Jag känner att jag måste klara av att för godkänt annars blir lärare och föräldrar besvikna och arga på en. Kraven är så höga. Om man inte är tillräckligt duktig så duger man inte alls! När jag är hemma mår jag ofta illa och gråter. (Lina 17 år)

Den fritidsorienterade berättelsen Ohälsan är ett resultat av brist på motivation att ägna sig åt studier Drabbar dem ofta upp om kvällar (och nätter) när de kommer på att de inte gjort vad som förväntas av dem

Skolan går aldrig i första hand när det finns roligare saker att göra Skolan går aldrig i första hand när det finns roligare saker att göra. Men oron finns alltid där. Det är oftast när man ska sova. En tanke om skolan kommer upp och så ligger man och vrider och vänder på sig en bra stund tills tanken lägger sig. Man tänker på prov och uppgifter som man inte gjort, så det är ju oftast ens eget fel. (Mikael 18 år)

Det självständiga lärandet ställer till det för hälsan (dvs. skolarbete som ska göras utanför ordinarie schema) Det är dock i huvudsak prestationsorienterade elever som har framgångsrika resurser att hantera självständigt arbete!

Hur unga hanterar ohälsa kopplat till skolprestationer Strategierna används på olika sätt beroende på relationen till skolprestationer!

Upplevda resurser att ta sig an skolarbete HÖG LÅG Prestations- orienterade Skoltynda HÖG Motivation Fritids- orienterade Avhoppare? LÅG

Vad tar du med dig till i relation till din yrkesroll och ditt yrkesuppdrag? Tid för reflektioner Kontaktuppgifter: E-post: linda.hiltunen@lnu.se