Ledarskap i specialistutbildningen Maria Nordström Lindhe, central studierektor
Bakgrund Matchning mot mål- och kompetensbeskrivningar och specialisttjänster Beslut på kongressen 2016 att förslag ska redovisas för rådskonferensen 2017 Vi har sedan en tid förstärkt ledarskap i specialistkollegium Utbildningsinnehållet behöver matcha mål- och kompetensbeskrivningar och specialisttjänster
Varför ledarskapsmoment? Psykologer bär inte identitet som ledare Psykologer använder inte sina ledarfärdigheter Andra professioner leder även den psykologiska verksamheten
Vad vi vill Sätta specialistpsykologens roll och kompetens i ett ledarskapssammanhang Att specialistpsykologer ser sig som ledare för professionen och sitt specialistområde Att andra betraktar specialistpsykologer som företrädare och ledare Psykologer är de självklara företrädarna för psykologin Inse vad man redan kan och hur dessa färdigheter kan användas på ett bra sätt Bli motiverad och inspirerad
Lärandemål specialistutbildningen Specialistpsykologen har efter utbildningen förvärvat särskild och fördjupad vetenskaplig kompetens, metodkompetens, professionskompetens och kompetens att leda och utveckla verksamheter inom för specialiteten relevanta tillämpningsområden. Specialistpsykologen är företrädare för den gemensamma professionen som den egna specialiteten.
Tänkt utbildningsinnehåll Process –och förändringskunskap Kommunikationsfärdigheter Professionellt och etiskt förhållningssätt Process för att identifiera vad som behöver utvecklas i organisationen och hur man får med sig nyckelpersoner i olika förändringar. Inte strida med kollegor eller andra yrkeskategorier Riktning: Tydliggöra vilka resultat som förväntas eller hur man gör för att uppnå de resultaten Kompetens. Säkerställa att alla har kompetens för att göra det som leder till de resultat som förväntas och i annat fall ta fram en plan för kompetensutveckling i form av utbildning/träning, coachning/handledning eller förbättrade instruktioner och feedback. Möjlighet. Se till att det finns praktiska förutsättningar i form av verktyg (arbetsplats, dator, program, testmateriel med mera) och resurser (antal personer som ska utföra arbetet, tillräckligt med tid för utredningar/handledning) Motivation. Undersök faktorer som minskar motivationen i arbetet och genomför åtgärder kring detta.
Tänkt utbildningsupplägg Integreras med Introduktionskurs och Specialistkollegium Webutbildning, självstudier, litteraturfördjupning Utbildning och material för mentorer Ev göra en illustrativ bild av utbildningsupplägget
Behörig inom specialiteten Tjänstgöring 5 år 100 % Ledarskaps-strimma Specialist- kollegium 3 år Fördjupningskurs Avancerad nivå 7,5hp Bredd/fördjupningskurs Skriftligt specialistarbete Breddkurs Fördjupningskurs Fördjupningskurs Fördjupningskurs Bredd/fördjupningskurs Breddkurs Fördjupningskurs Fördjupningskurs Metodkurs Introduktionskurs Personlig studieplan Legitimerad psykolog 25 december 201825 december 2018 Namn Efternamn
Tack för att ni lyssnat!