FRIIDROTT 10-12 ÅR INTRODUKTION
Välkommen till kursen Friidrott 10-12 år FRIIDROTT 10-12 ÅR INTRODUKTION #1 Välkommen till kursen Friidrott 10-12 år - en del av friidrottens Ungdomstränare steg 1! Friidrott 10–12 år Grundtränarutbildningen nivå 1 Friidrott 12–14 år Tre kurser för dig som är friidrottstränare för ungdomar före och under puberteten.
Den här kursen kommer att handla om: Din roll som tränare Metodik FRIIDROTT 10-12 ÅR INTRODUKTION #2 Den här kursen kommer att handla om: Din roll som tränare Metodik Träningslära Koordinationsträning Fysisk träning Träning i friidrottens grenar
Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om FRIIDROTT 10-12 ÅR INTRODUKTION #3 Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om ungdomars utveckling och generella kunskaper om att vara idrottsledare för ungdomar. Dessa kunskaper får du istället när du går kursen Grundtränarutbildning nivå 1 (GTU 1) i ditt SISU-distrikt.
I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar FRIIDROTT 10-12 ÅR INTRODUKTION #4 I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar denna kurs på tiden före puberteten. Var uppmärksam på att aktiva i din träningsgrupp utvecklas i olika takt och läs i boken om hur träningen bör ”styras om” mot mer fysisk träning under puberteten!
FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP
Som klok ledare... ser du till ungdomarnas totala utveckling FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #1 Som klok ledare... ser du till ungdomarnas totala utveckling vågar du sätta gränser, ange ramar och riktlinjer är du lyhörd för signaler från ungdomarna erkänner du att allting inte alltid fungerar perfekt lyssnar du på andra ledares idéer och synpunkter vågar du vara självkritisk och beredd på att förändra dig inser du din roll som föredöme för ungdomar i alla lägen
Förutsättningar för ett fungerande ledarskap FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #2 Förutsättningar för ett fungerande ledarskap Vilja Engagemang Kunskap om ungdomars utveckling och förväntningar om hur en utvecklande friidrottsverksamhet bör planeras och genomföras om friidrottens grenar
Kännetecken på en bra friidrottsverksamhet FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #3 Kännetecken på en bra friidrottsverksamhet Träningen är allsidig och de aktiva lär sig mycket Ungdomarna trivs och har roligt på träningen Träningsgruppen håller ihop och blir en stark social miljö Många av de aktiva fortsätter träna så länge att de får chansen att veta hur bra de kan bli
Varför kommer ungdomar till friidrotten? FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #4 Varför kommer ungdomar till friidrotten? ”Jag vill bli bäst” ”Det verkar kul att kasta spjut” ”Min bästa kompis är med” o.s.v. Vilka konsekvenser får ungdomars olika motiv för dina förutsättningar att skapa en bra verksamhet för alla?
Att utvecklas som tränare… FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #5 Att utvecklas som tränare… …handlar om att ligga ”steget före” dina aktiva och att ta alla chanser till utveckling. Gå tränarutbildningar Läs mycket om träning Prata med andra tränare Reflektera och var uppmärksam på det som sker i den dagliga träningsverksamheten
Idrottsmiljöer Utvecklande miljö Trygg miljö Säker miljö FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #6 Idrottsmiljöer Utvecklande miljö En idrottsverksamhet där långsiktighet och lärande sätts i fokus. Trygg miljö En idrottsverksamhet utan inslag av mobbing, trakasserier, kränkningar och övergrepp. Säker miljö En idrottsverksamhet där anläggningar, transporter och utrustning inte utsätter deltagarna för onödiga faror. Delaktig miljö En idrottsverksamhet där deltagarna kan vara med och påverka villkor, förutsättningar och innehåll.
Motivationsinriktningar FRIIDROTT 10-12 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #7 Motivationsinriktningar Som ungdomstränare bör du ge positiv feedback med fokus på dina aktivas lärande och utveckling av färdigheter eftersom ungdomar som är ensidigt resultatorienterade ofta tröttnar på sin idrott i förtid.
FRIIDROTT 10-12 ÅR REDOVISNING HEMUPPGIFT
FRIIDROTT 10-12 ÅR REDOVISNING HEMUPPGIFT I min förening finns tydliga ramar för hur jag ska agera som tränare, och våra policydokument är bra. I min förening finns tydliga ramar för hur jag ska agera som tränare, men det finns delar av policyn som jag har svårt att ställa upp på. I min förening finns inga tydliga ramar för hur jag ska agera som tränare, men det skulle underlätta för mig om det fanns. I min förening finns inga tydliga ramar för hur jag ska agera som tränare, och det gör mig ingenting.
FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK
Långsiktighet I denna kurs kommer du att få lära dig FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #1 Långsiktighet I denna kurs kommer du att få lära dig vilken typ av träning som är mest lämplig att genomföra med ungdomar före puberteten. Utgångspunkten är långsiktig utveckling – att skapa förutsättningar för de ungdomar du tränar att kunna prestera på toppen av sin förmåga i vuxen ålder.
Koordinationsträning FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #2 Koordinationsträning Koordinationsträning är ett viktigt moment i varje träningspass Inlärning av nya rörelser kräver koncentration och genomförs därför tidigt i passet
Variation Ju fler rörelser som lärs in före puberteten, desto FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #3 Variation Ju fler rörelser som lärs in före puberteten, desto lättare blir det att utveckla en optimal teknik senare. Dessutom: Skärpa och uppmärksamhet Tempo i träningen
Variation Ta till dig ett stort och varierat övningsförråd FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #4 Variation Ta till dig ett stort och varierat övningsförråd Våga testa och utveckla egna övningar Välj olika övningar från pass till pass Utgå ifrån grenarnas ”tekniska betoningar”, så att alla övningar förstärker de viktiga momenten. (Kroppspositioner, rörelseriktningar o.s.v.) Både du och dina aktiva bör alltid förstå syftet med de övningar ni använder i träningen.
Utveckla varianter av varje övning FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #5 Utveckla varianter av varje övning Variera rytm, frekvens, intensitet och hastighet Fixera armarna i olika lägen Använd olika redskap Låt ungdomarna blunda Variera rörelseriktningar (framåt, bakåt, i sidled, snurra runt o.s.v.) Låt ungdomarna imitera varandras sätt att göra övningarna Variera svårighetsgraden så att alla aktiva får en utmaning på lagom nivå
Pedagogisk kommunikation FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #6 Pedagogisk kommunikation Använd olika metoder för att ”nå fram” med instruktioner till dina aktiva: Visa och instruera Skapa rörelsemiljöer och känna Prata och analysera OBS! Att prata och analysera för mycket kan ”stjäla” värdefull tid från träningen. Muntliga instruktioner bör fokusera på en sak i taget för att inte orsaka förvirring hos det barn som lyssnar.
en rättsökare – inte felsökare! FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #7 Tränaren, en rättsökare – inte felsökare! Istället för: ”Kanonbra sprunget i ansatsen, men hoppet var lite för lågt.” Säg: ”Kanonbra sprunget i ansatsen, och när du gör nästa hopp, försök strunta i hoppzonen och titta upp mot märket där borta på väggen så ska du se att du får upp hoppet bättre! Det klarar du säkert!”
Metodisk stegordning vid inlärning av nya övningar FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #8 Metodisk stegordning vid inlärning av nya övningar Från långsamt till snabbt Från lätt till svårt Från känt till okänt Alla behöver utmanas för att utvecklas!
Våga avstå från perfekta förhållanden FRIIDROTT 10-12 ÅR METODIK #9 Våga avstå från perfekta förhållanden Träna i alla väder! Träna regelbundet på mjuka underlag och gärna barfota – året runt! För mycket för specialiserad träning för tidigt och under för stor del av året leder ofta till tidig stagnation och onödiga skador.