Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Viktorija Kalonaityte
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Att arbeta vetenskapligt
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Intervju observation och individuella lärandemål Förberedelse inför VFU tisdagen den 24 januari.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Källkritik 101.
Problemformulering En introduktion på kursen
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Att skriva essä.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
TIPS Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander

LÄRANDEMÅL Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: Redogöra för den vetenskapsteoretiska bakgrunden till kvalitativ metod. Utforma kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis. Använda intervju och observation som kvalitativa datainsamlingsmetoder. Bearbeta kvalitativa data med hjälp av specifika analysmetoder. Granska kvalitativa forskningsartiklar kritiskt.

HUVUDSAKLIGT INNEHÅLL Vetenskapsteori och forskningsdesign. Intervju och observation som datainsamlingsmetoder. Tre kvalitativa analysmetoder: Conversation analysis (CA). Interpretative phenomenological analysis (IPA). Grounded Theory (GT).

SCHEMA

GÖRANDEN Teoretisk läsning om vetenskapsteori, forskningsdesign, intervju, observation samt de tre kvalitativa metoderna (se litteraturlista). Föreläsningar (se flödesschema). Workshopar kopplade till analysmetoderna – lämna in EN. Kritisk artikelläsning (presentation i grupp). Hemtenta.

WORKSHOPAR Det ”empiriska materialet” för workshoparna finns utlagt på Lisam redan vid kursens start. (Observera att du gärna får göra de slutliga analyserna på ett eget material om du vill!) Studera det empiriska materialet redan innan respektive föreläsning och workshop, och försök inspiration från både metodlitteraturen och de empiriska artiklarna (finns på Lisam) åstadkomma begynnande analyser helt på egen hand. Under workshoparna arbetar ni vidare i grupp med att åstadkomma analyser på det empiriska materialet, och läraren finns med som resurs. Skriv ihop rapporten på egen hand (1-2 A4-sidor). Lämplig disposition: Inled allmänt genom att träffande karakterisera metoden. Beskriv det empiriska materialet som delats ut. Peka på teman/kategorier/kluster osv. Välj ett tema och illustrera med citat. Gör expanderande analys av citat. Kom med kritiska synpunkter.

KRITISK ARTIKELLÄSNING Denna examinerande deluppgift handlar om att gruppsvis leta upp, granska och presentera en empirisk, peer-reviewad, internationell forskningsartikel. Observera att den valda artikeln ska bygga på någon av de tre analysmetoderna och vara relevant utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Exempel på vad man kan fokusera på: Vad handlar artikeln om? Vad är syftet? Vilka är forskningsfrågorna? Varför är artikeln relevant utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv? Hur legitimeras studien? Vilka begrepp och vilken teori (inkl. tidigare forskning) används i artikeln? Vilken typ av datainsamlingmetod/data bygger artikeln på? Vilka är undersökningsdeltagarna? Hur skrivs den specifika metoden fram? Vilka metodproblem diskuteras? Vilka tolkningar av data görs? Görs både kondenserande och expanderande analyser? Vilka huvudresultat presenteras? Vilken kritik kan riktas mot studien? Vilka idéer på nya studier väcks? Vad kan man lära av artikeln som blivande kognitionsvetare eller professionell?

HEMTENTA Uppgiften består i att planera och diskutera en möjlig kvalitativ studie. Som hjälp kan du föreställa dig att du söker medel hos ett forskningsråd och att hemtentamen är din projektansökan. Här följer några saker du bör tänka på: Identifiera, avgränsa och legitimera en forskningsfråga som är möjlig att beforska med hjälp av kvalitativ metod. Grunda med fördel frågan i tidigare forskning. Välj, redogör för och diskutera frågor kring forskningsdesign. Välj, redogör för och diskutera en lämplig datainsamlingsmetod. Välj, redogör för, och diskutera en lämplig analysmetod. Redogör för och diskutera vilka typer av slutsatser din studie skulle kunna resultera i. Redogör för och diskutera för- och nackdelar med din studie.

ÖVRIGT OM HEMTENTAN Omfång: 3-4 A4 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd. Inlämning av hemtentan sker senast den 15 februari i Michaels postfack på IBL. Glöm ej att även bifoga workshopsanalysen. Observera att hemtentan + workshopsanalysen är individuella uppgifter. Mejla även din text (inklusive bilagor) till Urkund: micth97.liu@analys.urkund.se Komplettering och omexamination: Se Lisam.

UTVÄRDERING AV KURSEN 2018 Sammanfattningsbetyg: 3,94 Arbete (timmar/vecka): 24,1 h (80% = 32 h!) En del anser kursen vara tuff, andra lätt

FÖRÄNDRINGAR SENASTE ÅREN 100%-fart istället för 80%-fart eller 40%-fart. Läsanvisningar i schemat. Intervju- eller observationsuppgift borttagen. Nya material till workshoparna. Att välja eget material till workshopsuppgiften är en möjlighet. Föredrag i grupp: Kritisk artikelläsning. En sammanhållen studiehandledning har skapats inför årets kurs. Ökade krav på att referera till inhämtad kunskap i hemtentan samt ökade krav i de övriga uppgifterna. Ett direkt underkännande, utan möjlighet till komplettering, kan ges på hemtentamen.

GRUPPER 2019 (UPPDATERA!)