Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander
LÄRANDEMÅL Efter avslutad kurs ska den studerande kunna: Redogöra för den vetenskapsteoretiska bakgrunden till kvalitativ metod. Utforma kvalitativa undersökningar i enlighet med vetenskaplig praxis. Använda intervju och observation som kvalitativa datainsamlingsmetoder. Bearbeta kvalitativa data med hjälp av specifika analysmetoder. Granska kvalitativa forskningsartiklar kritiskt.
HUVUDSAKLIGT INNEHÅLL Vetenskapsteori och forskningsdesign. Intervju och observation som datainsamlingsmetoder. Tre kvalitativa analysmetoder: Conversation analysis (CA). Interpretative phenomenological analysis (IPA). Grounded Theory (GT).
SCHEMA
GÖRANDEN Teoretisk läsning om vetenskapsteori, forskningsdesign, intervju, observation samt de tre kvalitativa metoderna (se litteraturlista). Föreläsningar (se flödesschema). Workshopar kopplade till analysmetoderna – lämna in EN. Kritisk artikelläsning (presentation i grupp). Hemtenta.
WORKSHOPAR Det ”empiriska materialet” för workshoparna finns utlagt på Lisam redan vid kursens start. (Observera att du gärna får göra de slutliga analyserna på ett eget material om du vill!) Studera det empiriska materialet redan innan respektive föreläsning och workshop, och försök inspiration från både metodlitteraturen och de empiriska artiklarna (finns på Lisam) åstadkomma begynnande analyser helt på egen hand. Under workshoparna arbetar ni vidare i grupp med att åstadkomma analyser på det empiriska materialet, och läraren finns med som resurs. Skriv ihop rapporten på egen hand (1-2 A4-sidor). Lämplig disposition: Inled allmänt genom att träffande karakterisera metoden. Beskriv det empiriska materialet som delats ut. Peka på teman/kategorier/kluster osv. Välj ett tema och illustrera med citat. Gör expanderande analys av citat. Kom med kritiska synpunkter.
KRITISK ARTIKELLÄSNING Denna examinerande deluppgift handlar om att gruppsvis leta upp, granska och presentera en empirisk, peer-reviewad, internationell forskningsartikel. Observera att den valda artikeln ska bygga på någon av de tre analysmetoderna och vara relevant utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv. Exempel på vad man kan fokusera på: Vad handlar artikeln om? Vad är syftet? Vilka är forskningsfrågorna? Varför är artikeln relevant utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv? Hur legitimeras studien? Vilka begrepp och vilken teori (inkl. tidigare forskning) används i artikeln? Vilken typ av datainsamlingmetod/data bygger artikeln på? Vilka är undersökningsdeltagarna? Hur skrivs den specifika metoden fram? Vilka metodproblem diskuteras? Vilka tolkningar av data görs? Görs både kondenserande och expanderande analyser? Vilka huvudresultat presenteras? Vilken kritik kan riktas mot studien? Vilka idéer på nya studier väcks? Vad kan man lära av artikeln som blivande kognitionsvetare eller professionell?
HEMTENTA Uppgiften består i att planera och diskutera en möjlig kvalitativ studie. Som hjälp kan du föreställa dig att du söker medel hos ett forskningsråd och att hemtentamen är din projektansökan. Här följer några saker du bör tänka på: Identifiera, avgränsa och legitimera en forskningsfråga som är möjlig att beforska med hjälp av kvalitativ metod. Grunda med fördel frågan i tidigare forskning. Välj, redogör för och diskutera frågor kring forskningsdesign. Välj, redogör för och diskutera en lämplig datainsamlingsmetod. Välj, redogör för, och diskutera en lämplig analysmetod. Redogör för och diskutera vilka typer av slutsatser din studie skulle kunna resultera i. Redogör för och diskutera för- och nackdelar med din studie.
ÖVRIGT OM HEMTENTAN Omfång: 3-4 A4 sidor, 12 punkter, 1,5 radavstånd. Inlämning av hemtentan sker senast den 15 februari i Michaels postfack på IBL. Glöm ej att även bifoga workshopsanalysen. Observera att hemtentan + workshopsanalysen är individuella uppgifter. Mejla även din text (inklusive bilagor) till Urkund: micth97.liu@analys.urkund.se Komplettering och omexamination: Se Lisam.
UTVÄRDERING AV KURSEN 2018 Sammanfattningsbetyg: 3,94 Arbete (timmar/vecka): 24,1 h (80% = 32 h!) En del anser kursen vara tuff, andra lätt
FÖRÄNDRINGAR SENASTE ÅREN 100%-fart istället för 80%-fart eller 40%-fart. Läsanvisningar i schemat. Intervju- eller observationsuppgift borttagen. Nya material till workshoparna. Att välja eget material till workshopsuppgiften är en möjlighet. Föredrag i grupp: Kritisk artikelläsning. En sammanhållen studiehandledning har skapats inför årets kurs. Ökade krav på att referera till inhämtad kunskap i hemtentan samt ökade krav i de övriga uppgifterna. Ett direkt underkännande, utan möjlighet till komplettering, kan ges på hemtentamen.
GRUPPER 2019 (UPPDATERA!)