Att skriva en utredande text

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
- Stycken, objektiv, svåra ord
Advertisements

Referat En sammanfattning.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Begreppsschema – Krönikor
Rapportskrivning – rep.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
DÖDSBRAND OFFRENS HÄMND
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Vetenskapligt PM Svenska 3 Svenska som andraspråk 3.
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Hur gör man en debattartikel?
- att läsa & skriva noveller
En guide för arbeten i SO
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
Debattartikel.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Referat Vad är det?.
Källkritisk informationssökning
Att referera och ange källa!
Essäprov = uppsats.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Att referera och ange källa!
Att skriva vetenskapligt
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Krönika Vad? Hur? Varför?.
4 processer att behärska:
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Veckans mål: Insamling av fakta och material. Sammanställning av avhandlande del.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Svenska som andraspråk 3
Problemformulering En introduktion på kursen
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
Videokonferens 4 Läsa upp dikt Hålla föredrag
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Resonerande text Använd din elevbok!
Att skriva essä.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Referat och referatmarkörer
Att använda källor i text Inför nationella provet och utredande text
Vetenskapligt skrivande
Bli säker på utredande PM
Argumenterande text.
För att: Sammanfatta Skriva objektivt Skriva med hjälp av källor
Texttyper Återberättande, beskrivande, instruerande, berättande, argumenterande och förklarande © Vikarielärare.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Inför det nationella provet i svenska - skriva
Presentationens avskrift:

Att skriva en utredande text

Vad är en utredande text? Utreda = att undersöka och förstå orsaker till ett problem En utredande text är en sorts faktatext men man analyserar och funderar över varför saker händer. Innehåller alltid referat och källhänvisningar till andra texter. För att kunna skriva en utredande text måste man sätta sig in i ämnet genom att läsa sådant som forskare och fackmän kommit fram till. Du är ingen expert och får inte komma med orsaker – du ska använda experter som kan något om ditt område Man kan också komma med tänkbara lösningar på problemet.

Subjektiv och objektiv En utredande text är objektiv. Man ska presentera ett ämne utifrån olika källor. Man ska inte komma med egna åsikter. Denna del är i avhandlingen. En utredande text är också subjektiv. Den ska analysera orsaker och ev komma med lösningar. Denna del får vara subjektiv men ska baseras på fakta. Denna del är ofta i inledningen och avslutningen.

Struktur Inledning Här presenteras problemet för läsaren. Få oss att förstå problemet du ska utreda. Här kan man ev behöva lägga till en bakgrund eller något som är kopplat till ämnet. Avhandling Här beskriver och redogör du för ämnet, går igenom orsaker och eventuellt lösningar på problemet. Viktigast orsak först En orsak per stycke Beskriv först vad källan säger och bryt ned detta genom att ge ett eget exempel och visa att du förstår vad din källa menar. Avslutning Här sammanfattar du vad du kommit fram till i din text. Här kan du också komma med egna slutsatser och analyser.

Genretypiska drag Syftet är att förklara och beskriva orsaker Texten innehåller faktainformation Man anger alltid källan Man refererar till sin källa Språket är formellt Man skriver i presens (nutid) Man använder ett ordförråd som förklarar saker Man använder sambandsord – inledningsvis, avslutningsvis, eftersom, på grund av

Källhänvisning Här använder vi parenteser i löpande text när vi källhänvisar. Exempel: Enligt artikeln Tonåringar behöver sömn av My Fagerstedt (Expressen 2012 – 09 - 12) så behöver tonåringar sova extra mycket. Fagerstedt skriver också att tonåringar ”inte gillar att vakna tidigt”. I artikeln Mobiler stör tonåringen sömn (DN 2012 -09- 17) skriver Per Hansson att ”mobilanvändningen stör sömnen”. Fagerstedt skriver i artikeln att man måste sluta leka med mobilerna. I boken Sömn av Andreas Karlsson (2014:12) skriver han sömnen är ”livsviktig” för oss och att vi ”borde prioritera den mer. Vidare skriver Hansson att tonåringar får för lite sömn (2014:13).

Vidare påstår Fagerstedt att….. Referatmarkörer Författarens efternamn /sidans namn + säger, skriver, berättar, hävdar författaren anser, påstår, tycker, menar undrar, frågar understryker, framhäver, betonar, påtalar, försäkrar förklarar, belyser, diskuterar, utreder visar … My Fagerstedt hävdar i artikeln Skola att barn lär sig mer om de lyssnar (DN 2003 -05 -22). Vidare påstår Fagerstedt att…..

Citera Att citera är att skriva av ordagrant. Man ändrar ingenting i det som står, inte ens stavfelen. ”Sömn behövs för att kroppen och hjärnan ska få vila, återhämta sig och bearbeta intryck.” enligt Sömn för alla av My Fagerstedt (Vårdguiden 2017-05-22) Man kan försöka se till att ens citat passar in i resten av ens mening. Man vill inte ha stor bokstav mitt i ens citat. Sömn är ”det viktigaste som finns” och man måste ”prioritera den” enligt Anderas Hansson i artikeln Tonåringar (Aftonbbladet 2012- 01-19).