Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Stresshantering stress-sårbarhet tidiga tecken
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Dept. of Design Sciences, Lund University
Sinnena 4C Vt 2013.
Att göra praktik av teori!
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
JOHANNA BJÖRK
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Vård.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Bedömningsinstrument
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
Ta ställning och handla!
Kommunikation och samspel
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Valideringsprocessen
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Idrottspsykologi.
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Egen styrka-projektet
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Att stötta en kollega som lär sig svenska Delegationen för arbetsplatslärande vid yrkesintroduktionsanställningar (YA)1.
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Lena Nylander och utvecklingsstörning (ASD och IDD) hos vuxna 19 mars 2015 Lena Nylander, psykiater, med dr Lund.
Kan man tänka sig frisk/sjuk?????  Får så mycket info så den måste sortera  Där du lägger din uppmärksamhet, där fokuserar hjärnan  Genom att välja.
Tullie Sewerin 2010 Kan psykisk ohälsa förebyggas? Erfarenheter från ett Nationellt projekt Visby 26 april 2010.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykologi Introduktion.
Coaching.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Psykiskt funktionsnedsättning
Vad vi behöver när vi kunskapar
Föreningen kognitivt stöd
Övergripande ……………………………………….. Medvetande Orientering
Funktionsvariationer
Livstilsprojekt unga vuxna med lindrig utvecklingsstörning
Autismspektrumtillstånd
NPF är en förkortning för Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom och andra autismliknande tillstånd. Huvudsakligen bedrivs veckolånga utbildningar i Ett pedagogiskt arbetssätt anpassat till personer med autism på Bergskog kursgård i Sunne.

För att förebygga psykisk ohälsa och ge rätt förutsättningar för utveckling och goda levnadsvillkor behövs autismspecifik kompetens i alla verksamheter för personer med autismspektrumtillstånd. Källa: autism & aspergerförbundet

Annorlunda sätt att tänka, förstå och lära sig Det vi ser - beteendet Verkar lat, orkar inte, Säger nej …. Annorlunda sätt att tänka, förstå och lära sig Förstår inte vad som förväntas, Stressad, Förstår inte vad jag menar... Alla människor gör så gott de kan! Källa: Erik Schoppler

Funktionsnedsättning Beskriver nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Funktionshinder Beskriver den begränsning som en funktionsnedsättning innebär för en person i relation till omgivningen.

Intellektuell funktionsnedsättning Tilläggsdiagnoser? Autismspektrum, ADHD, Språkstörning, Syn och hörsel, Fysiska funktionsnedsättningar Ångestliknande beteende, Epilepsi …..

Intellektuell funktionsnedsättning Vissa människor har mindre plats att jobba i vad gäller hjärnan. För vissa människor tar det längre tid att sortera in saker, lådorna kanske är olika stora och en del av det som sorteras in kanske hamnar i fel låda. En del människor har inte lådor för allt. Vissa personer saknar genvägar till lådorna och allt kanske inte får plats att sorteras in i lådorna. Sedan skall man plocka fram det man minns och man försöker då jämföra olika saker man lagrat i lådorna med varandra. Man kanske tar det första man hittar och man kan ha svårt för att tänka på flera saker, det som finns kanske finns i flera lådor samtidigt……………… Mats-Ingvar ur filmen Ninja koll.

Abstraktionsnivå i tänkandet Första nivån; jämföra saker Andra nivån; närrummet som helhet Tredje nivån; upplever olika kategorier generellt Fjärde nivån; normala nivån, resonerar mm Källa: Gunnar Kylén

Brister i intellektuell funktion, problemlösning, Definition av utvecklingsstörning enligt DSM-5 Brister i intellektuell funktion, problemlösning, abstrakt tänkande och teoretisk inlärning, som bekräftas både genom standardiserad testning och vid klinisk bedömning. Brister i adaptiv funktion, dagligt fungerande, kognitivt, socialt och avseende praktiska förmågor – i relation till ålder och kulturell grupp Svårigheterna har sitt ursprung under individens utvecklingsperiod.

Autismspektrumtillstånd Genomgripande begränsningar inom flera viktiga utvecklingsområden påverkar många utvecklingsområden påverkar alla delar av det dagliga livet påverkar personen under hela livet Specifika begränsningar annorlunda utvecckling i jämförelse med normal utveckling ojämn utvecklingsprofil

Diagnosen får två huvudkriterier som beskriver de centrala svårigheterna: Brister i social kommunikation och interaktion Begränsade, repetitiva beteenden, intressen och aktiviteter. (Det nya inom detta område är annorlunda perception, över- eller underkänslighet för sinnesintryck, eller ovanligt intresse för vissa sensoriska stimuli i omgivningen).

Ett pedagogiskt arbetssätt Kunskap om autism - sätta sig in i det annorlunda sättet att tänka och förstå Kunskap om personen - sätta sig in i hur han/hon tänker Hjälpmedel/Anpassningar meningsfullt - kompenserar för svårigheter - underlättar förståelse och lärande - tydliggör information

KASAM = känslan av sammanhang Hanterbarhet Begriplighet Meningsfullhet Aaron Antonovsky

Förklaringsmodeller Perception Central Coherens Joint attention Social- kommunikation Executiva funktioner Mentalisering Teorier kring: AuTiSm

Perception Över/underkänslighet Tolkningssvårigheter

Perception Våra fem sinnen men också Syn Hörsel Lukt Smak Känsel Förmåga att känna biologiska förändringar i kroppen ex: - hunger - törst - toalettbehov - Syrebrist Förmåga att känna av kroppsdelar och var de befinner sig i rummet Våra fem sinnen Syn Hörsel Lukt Smak Känsel

Annorlunda reaktioner – sensorisk överbelastning. Att se allt, höra allt och känna alla lukter mycket väl och verkligen mena allt, allt, allt……….

Stressorer Vänta på sin tur Stå i kö Matsituation På och avklädning Koll på aktiviteter under dagen Vänta på sin tur Stå i kö Matsituation På och avklädning Fria aktiviteter Utflykter Förändringar/förflyttningar

Joint Attention Gemensam uppmärksamhet Delar en upplevelse ex tittar på den blinkande lampan

Exekutiva funktioner Har inga större betydelse i vana kända situationer. Har stor betydelse: - I nya situationer - I situationer där erfarenheter ska anpassas till en ny situation ( t ex generalisering) - Kompromisser - Konflikter - Problemlösningssituationer - Stoppa pågående handlingar

Central Coherence Förståelse av helhet och sammanhang. Få ihop alla delar till en helhet.

Central koherens Att strukturera världen, utvecklas genom lek med orsak och verkan Exempel: skallran ljuskontakten stoppknappen i bussen frågor Tills man har förstått att allt har en orsak och att allt har en konsekvens Bo Hejlskov Elven

Sammanhang Yttre/fysiskt sammanhang det vi kan uppfatta Inre/mentalt sammanhang byggt på kunskap, koncept tidigare erfarenheter…

Föreställningsförmåga Styrkor – möjligheter Föreställa sig det som är konkret, är visuellt, förnimbart och realistiskt. Föreställa sig det faktiska, det fiktiva. Svagheter - svårt föreställa sig vad som är abstrakt, ej förnimbart och ren föreställning

Mentalisering Förmåga att förstå att man själv och andra människor har en tanke – och känsloliv som styr beteendet i olika situationer. Tanke – och känsloliv - kan skilja sig mellan individer, trots att de befinner sig i en och samma situation.

Läs vidare Den lärande hjärnan, Torkel Klingberg, Natur & kultur, 2011 Hälsans Mysterium, Aaron Antonovsky, Bokus, häftad 2005 Aspeflo om Autism, kvalificerade instser till barn och vuxna med autism i skola, gruppbostad och daglig verksamhet. Pavus, 2010 Mamma är det ett djur eller människa? Hilde de Clercq, HLS förlg 2005 Autism från insidn – en handbok, Hilde de Clercq, Intermedia Books 2007 Hjälpmedelsboken, Gunilla Gerland, Pavus förlag Sinnesintryck och omvärlsdkunskap vid autism och Aspergers syndrom - annorlund inntryck ger en annan bild, Olga Bogdashina, Intermedia Books 2009 En helhetssyn på människan, Begåvning och begåvningshandikapp, G Kylén, Stiftelsen ALA 2012