Nationellt seminarium

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
Kommunikationsplan för Förskolechef
Exempel utifrån ett antal målområden
Årsuppföljning LSO.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Barnallergiårets mål Ökade kunskaper och insikter
Systematiskt kvalitetsarbete
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna.
Patientrådet RCC Uppsala Örebro Organisation, arbetsform och ansvar
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
E-hälsa och strategisk IT
Hur lyckas vi med förändringsarbete?
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete
BARNET I FOKUS Storforsmodellen.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2014 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar och Vägledning
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Ledningsdagar Uppsala
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan. UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp.
FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala. Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet.
Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN. Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Fem viktiga frågor – kartläggning för att förstå sammanhang
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Väster(norrlands)modellen att öka barns delaktighet i den sociala barnavården EN HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Kommunikationsstruktur för xxx
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Barn och föräldraperspektiv vid missbruk och beroende
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Årshjul VO-College Gävleborg 2018
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Ängsblomman Föräldrar Förskola svar, 100%
Systematiskt kvalitetsarbete
Futura International Pree-school Skarpäng
Förskoleenkäter Fristående förskolor.
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Nationellt seminarium Förberedelse Genomförande Uppföljning Lokal styrgrupp Lokal styrgrupp Nyckelgrupp Nyckelgrupp Seminarium på respektive förskola Lokalt seminarium Månadsvisa styrgruppsmöten Process på förskolorna Månadsvisa nyckelgruppsmöten UPPSTARTSPROCESS Nationell styrgrupp – övergripande riktning för terminens arbete Processledargrupp – utifrån styrgruppens beslut formas en process för terminens arbete ---- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell riktning och process utformas en lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) - implementering av lokal process för samtliga förskolor i Svedala. Förskolechef ansvarar för genomförande av process på respektive förskola med stöd av nyckelpersoner. Processledargrupp ÅRLIG PROCESS Nationellt seminarium (styrgrupp + nyckelpersoner samt förskolechefer från pilotförskolor + processledare) --- Lokal styrgrupp FLG+processledare - utifrån nationell seminarium samt den lokala processen utformas lokala konferenser för samtliga förskolor i Svedala. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från nationellt seminarium utifrån beslut i styrgrupp. Lokala konferenser: återkoppling från nationellt seminarium samt resultatuppföljning och delning inom respektive förskoleområde. Roterande nyckelpersoner vid dessa konferenser, dvs, att NPs från andra förskolor deltar vid dessa konferenser. NP ansvara för återkoppling från nationellt seminarium samt hur arbetet skett på den egna förskolan (om man är på besök) och fskchef för resultatuppföljning och delning. Kan vi samordna detta så att flera nyckelpersoner finns tillgängliga vid dessa konferenser så är det en fördel. Nyckelträff (Processledare + nyckelpersoner) – återkoppling från lokala konferenser. Lokal styrgrupp FLG+processledare - återkoppling lokala konferenser till lokal styrgrupp. Hur vill vi gå vidare? Processledargrupp – erfarenheter från lokal process.