Smartare tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DigIT Kompetensutveckling för alla medarbetare. DigIT Hur kom DigIt till? Digital teknik som hjälpmedel i arbetslivet och hos brukarna ökar – vi hänger.
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
9/21/2016 Föräldraenkäten 2015 Förskola Skyttebo.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
En ingång Kartläggning av befintliga och framtida behov
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring Bygga och Bo Att bygga ett nytt hus eller bygga till det hus du redan har, är något som för.
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Föräldraenkät 2017 Förskola
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Samuel Svenson samsv
Från Mina vårdkontakter till 1177 Vårdguidens e-tjänster
Viktoria Hagelstedt, verksamhetsutvecklare CSN
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Pilotlänens rundabordssamtal
Konsten att läsa skönlitteratur
enklare verksamhetsutveckling och samverkan för en smartare välfärd
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Leda och utveckla en förening
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Formativt lärande.
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Delregionaltmöte Nordväst
Svenska Föreningen för Barn- och Ungdomspsykiatri
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
9...
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Industriella revolutionen
Smartare tillsammans.
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
55 kommuner Startade 2006 Invest Stockholm Tre insatsområden;
Information om ekonomiskt bistånd
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Kompetensförsörjnings-processen
Insikt 2013 Karlshamns kommun
FÖRETAGSBESÖK 2017.
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Industriella revolutionen
Smartare tillsammans.
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Smartare tillsammans

Yvonne Fredriksson Chef bygglovshandläggning, Uppsala Denis Oreskovic Näringslivsutvecklare Eskilstuna Yvonne Fredriksson Chef bygglovshandläggning, Uppsala Johan Larsson Jurist, SKL Viveka Zetterberg Utbildningsansvarig,PBL kompetens Boverket

Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Serveringstillstånd Kundnöjdhet – så når vi grön stapel (NKI 70) Hinder för utveckling – dessa är skaven vi måste lösa Digitalisering – koordinering och handlingsplan Erfarenhetsutbyte – goda exempel och insikter Enhetlig regeltillämpning – så stänger vi gapet som kunderna upplever Lågt hängande frukter – så inkasserar vi enkla vinster Kostnadseffektivitet – så säkrar vi tillväxt och välfärd Samverkan – från ord till handling genom win/win Lösa specifika problem Fet 24, 22, 20, fet 18, 17, 16, fet 14, 14, 12

Sammanfattning diskussion breakout Boverket PBL kompetens Flera uttryckte att det vara bra att det nu finns bra introduktionskurser för handläggare och chefer att gå på och på så sätt skapa en enhetlig kompetensgrund. PBLs kunskapsbank finns att använda men används inte. Fast många kommuner uttryckt önskan om mer vägledning inom bygglovshandläggning. Här kan fler börja använda och vända sig till boverket ifall man tycker något saknas. Sammanfattning diskussion breakout Boverket PBL kompetens Boverkets mål är att PBL ska tillämpas enhetligt och effektivt främst via PBL kompetens. Därför bra att Viveka medverkade och redogjorde för de insatser som gjorts för användandet av PBL kompetens. Boverket kommer att lansera fler E- tjänster och fler digitala utbildningar. De utbildningar som satts upp har gjorts tillsammans med flera intressenter men att man efterlyser, från Boverkets sida, att fler ”går” utbildningarna och ger feedback. Återkoppling efter Vivekas anförande var att det verkar nu finnas en grund för enhetlig kompetensförsörjning.

Sammanfattning diskussion breakout SKL Frågor och reflektioner som kom upp: Kan digitaliseringen ge upphov till automation gällande vissa bygglovsärende? Kan timtaxan ändras ifall ett bygglov kommer in digitalt? Som ensam i små kommuner är det svårt att hållas sig ajour kring nya domar och lagar samtidigt som kompetensbehovet är stort. Tid och pengar finns inte tillräckligt. Beslutsträsk. Behov av samverkan och efterlysning av fler samverkans grupper likt 7-stadsgruppen. Våga släppa pappret – arbeta digitalt Samarbeta mer internt till exempel Planavdelning och bygglov Sammanfattning diskussion breakout SKL Johan målade upp olika scenarion kring att många lagar o regler inom PBL kan komma att sätta begränsningar för digitalisering. Dock kan det ge upphov till bättre digitala beslutstödssystem och informationsstöd. Det är det snabbföränderliga rättsläget som ger oss stora problem. Det är svårt att hålla sig uppdaterad. Här finns mycket att diskutera hur vi tillsammans kan lösa det. Personalutbyte? Saknas en övergripande gemensam strategi över hur man enhetligt kan föra in digitaliseringen hos kommuner. Finns en risk att alla göra olika hur det passar dem själva beroende på system och leverantörsval.

Workshop dag 2 TEMA Bygglov BESKRIVNING Svårt med överblick kring lagändringar och MÖD-beslut. Bevakning/vägledning. Rollbeskrivning, Boverket, SKL, LST? SLUTSATS/NÄSTA STEG: Avtalssamverkan mellan flera kommuner enligt ny lag 1/7, för att hjälpas åt (specialistkompetens). Se ”Byggsamverkan”-nätverk (Västra Götaland), Digital plattform finns. Väl utvecklat tänk kring samverkan = gott exempel

Workshop dag 2 TEMA Bygglov BESKRIVNING Chefsgruppen i Bygglovsalliansen går igenom senaste rättsfallen 5 ggr/år Skulle behöva inkludera alla medarbetare. Våga ta eget initiativ till nätverk dvs kontakt de kommuner/personer som du är intresserad av att samverka med. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Ett nätverk för ”rättsansvarig” som enkelt delar (via mail, skype..) då praxis ändrar tillvägagångsätt i kommunen Redan befintliga träffar som PBL-dagen/FSBS etc ökar tiden för omvärldsbevakning (senaste PBL- dagen- bra dragning från MÖD om senaste praxis)

Workshop dag 2 TEMA Samverkan internt/externt BESKRIVNING Diskussion kring hur vi samverkar internt på enheter, med andra enheter och externt med tex företag SLUTSATS/NÄSTA STEG: Ligga steget före; tidig info om vad som krävs. Tydliga exempelritningar; tydligare vad som krävs i en ansökan, vilka handlingar? I lagstiftning eller vägledning från Boverket

Workshop dag 2 TEMA 1. Bemötande och kundnöjdhet 2. Enhetlig bedömning BESKRIVNING 1. Olika bemötande beroende på handläggare 2. Osäkerhet i bedömningar, otydlighet. Vem har svar? SLUTSATS/NÄSTA STEG: 1.Positiva erbjudanden – t ex personligt möte, telefon, mail (kolla SKL om mallar finns), fysiska möten. Det goda samtalet. 1b. Inled personalmöten med ”må-bra”-övning, engagera alla, positiv feedback. 2. Behov av plattform?Projectplace/chatforum Tillgängligt handläggarstöd

Workshop dag 2 TEMA Bygglov BESKRIVNING Gemensamt forum där frågor kan lyftas upp ex 7-stadsgruppen. Jobba gemensamt med dessa frågor. Exempelvis domar och rättsfall som kommer – så att alla tolkar ungefär lika. SLUTSATS/NÄSTA STEG: Skapa nya projektforum där vi kan chatta, dela dokument, informera varandra, ställa frågor och enas. En samlad skrivelse med input till modernare byggregler från 7-stads Jättebra att Boverket har tagit på sig rollen att ordna introduktionsutbildningar så enar de Sverige 