Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med att främja och stödja integration. Uppdrag Förberedelseklassernas lokalisering. Möjligheten att placera/erbjuda skolgång och plats på fritidshem.
Advertisements

Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
The Capital of Scandinavia För att byta bakgrundsbild klicka på STHLM bilder på fliken Start. Har du en egen bild högerklickar du på bakgrundsbilden och.
Mellan 15/1 – 15/2 (Möjlighet att göra omval April/Maj)
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Exklusive nyanlända elever
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Skolinspektionen i Almedalen 2017
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Välkomna till Björkö-Arholma skola
Information vid träff för speciallärare/specialpedagoger
Skolutvecklingskonferens Den 14 oktober 2017
Informationsmöte Välkomna!.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Välkommen till förskoleklass 2018/2019
Vad ser Skolinspektionen?
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
Fristående gymnasieskolor
Skolledningskonferens
Välkomna till gymnasieinformation
Flyktingersättningarna har ökat med 147 procent.
Kommuners styrning av gymnasieskolan
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Lärare som forskar Samarbete mellan Malmö stad och Malmö högskola
Vård och omsorgsutbildning
Skolslussen Enheten för vägledning och antagning Utbildningsförvaltningen Här får ungdomar, folkbokförda i Stockholms stad, studie- och yrkesvägledning,
Lärares planeringsarbete!
Timplan för grundskolorna i Angered
Utbildningsutskott inom SDN
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Instruktioner till skolan
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
De fem skolmyndigheterna
De fem skolmyndigheterna
Introduktion till skolans styrning, ansvar och mandat
Huvudmannens ansvar för förskola
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Folkhögskola – vad är det?
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Välkomna till Järla skola
Skapande skola-redovisningar 2018/19 Sändningen börjar kl
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Nationella minoriteter i förskolan och skolan
PRAO-praktisk arbetslivsorientering
Presentationens avskrift:

Inte bara språk 2018-04-19 Skolverket, Piotr Koscielniak

Nyanlända elevers skolgång Uppdrag att genomföra insatser för att stärka utbildningens kvalitet för nyanlända barn och elever och vid behov för barn och elever med annat modersmål än svenska Riktade insatser Riktade insatser vänder sig till de skolhuvudmän, som har tagit emot en stor andel nyanlända elever i förhållande till sin folkmängd. Syftet är att erbjuda kommunerna stöd i arbetet med att utveckla verksamheterna som rör nyanlända elevers mottagande och utbildning (lokala team, åtgärdsplaner, exempel på insatser) Generella insatser Skolverket erbjuder stöd och kompetensutvecklingsinsatser för alla att ta del av. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för skolan att ge nyanlända och flerspråkiga elever en utbildning som är likvärdig och av hög kvalitet (samordnare, stödmaterial, kompetensutveckling och fortbildning)

Inspirationsdagar Språkutvecklande arbete i modersmålsundervisningen Inbjudan och anmälan finns på https://www.skolverket.se/kalender Språkutvecklande arbete i modersmålsundervisningen 17 april – Östersund 18 april – Sundsvall 19 april – Gävle 31 maj – Umeå 1 juni – Luleå Digitala resurser i modersmålsundervisningen 25 april – Östersund 26 april – Sundsvall 27 april – Gävle 30 maj – Umeå

Uppdragsutbildningar Uppdragsutbildningar VT 2018 Studiehandledning på modersmål Högskolan Väst (vt 2018) Malmö högskola (vt 2018) Mälardalens högskola (vt 2018) Nya med start ht 2018 Undervisa i modersmål Studiehandleda på modersmål

Uppdragsutbildningar VT 2018 (nya) Undervisa i modersmål Högskolan Dalarna Högskolan i Kristianstad Högskolan Väst Karlstad universitet Lunds universitet Malmö universitet Stockholms universitet Uppsala universitet Högskolan i Gävle

Uppdragsutbildningar VT 2018 (nya) Studiehandleda på modersmål Högskolan Dalarna Högskolan Kristianstad Högskolan Väst Lunds universitet Malmö universitet Uppsala universitet Högskolan i Gävle Högskolan i Skövde Mittuniversitetet Mälardalens högskola

Fjärrundervisning är interaktiv och sker i realtid man använder informations- och kommunikationsteknik (IKT) en handledare ska vara närvarande i den lokal där eleverna får fjärrundervisning elever och läraren befinner sig i olika lokaler när undervisningen sker

Grundskoleutbildning Huvudmannen får anordna fjärrundervisning utan tillstånd från Skolverket för elever i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan i ämnena modersmål, samiska i sameskolan, moderna språk och teckenspråk för att ge elever studiehandledning på modersmålet för integrerad samisk undervisning i grundskolan

Gymnasieutbildning Huvudmannen får anordna fjärrundervisning utan tillstånd från Skolverket för elever i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i ämnena modersmål, moderna språk och teckenspråk för att ge elever studiehandledning på modersmålet

Fjärrundervisning på entreprenad En viktig förändring från och med den 1 augusti 2016 är att en kommun, ett landsting eller en enskild huvudman nu kan köpa fjärrundervisning i modersmål och studiehandledning på modersmål från en annan huvudman på entreprenad. Detta får dock endast ske om huvudmannen har gjort vad som rimligen kan krävas för att anordna denna utbildning inom den egna organisationen (23 kap. 1 och 4 §§ skollagen). För att starta eller utöka verksamheten vid en fristående skola (grundskola, grundsärskola, gymnasieskola eller gymnasiesärskola), förskoleklass eller fritidshem behöver du ansöka om att bli godkänd som huvudman för verksamheten. Detta gäller även avvikelser inom de nationella programmen. Skolinspektionen har mer information.

Hela kalendariet https://www.skolverket.se/kalender Insatslista https://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.266648!/Insatslista%20mars%202018.pdf En sammanställning av de utbildningar, insatser och material som Skolverket erbjuder som kan användas i arbetet med nyanlända och flerspråkiga elevers lärande. Uppdragsutbildningar https://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/nyanlanda Studiehandleda på modersmål och Undervisa i modersmål Hela kalendariet https://www.skolverket.se/kalender Nyanlända elevers skolgång https://www.skolverket.se/skolutveckling/larande/nyanlandas-larande Besök betaversion av nya skolverket.se https://beta.skolverket.se/

Fjärrundervisning i grundskole- och gymnasieutbildning Huvudmannen, den som driver skolan, får anordna fjärrundervisning då skolenheten inte har någon legitimerad eller behörig lärare för undervisningen i de ämnen och inom de skolformer som man får anordna fjärrundervisning i. elevunderlaget är otillräckligt.