Helhet och allsidighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till förskolan Akvarellen
Advertisements

En förskola att förundras i!
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
IPad grundkurs.
Barnanpassad utredning
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Flexibla Lärmiljöer! ”Förskolan ska erbjuda en trygg, miljö som samtidigt utmanar och lockar till lek och aktivitet. Den ska inspirera barnen att utforska.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Ett temainriktat arbetssätt
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Google SketchUp Del 1.
IKT och lärplatta i förskolan
Att skriva dikter.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
STUDIETEKNIK.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Att fånga ett lärande Vi lär oss att berätta!. Lyssnar Här berättar jag om Struttistrantstruttilul. Barnen ville hela tiden vara med och berätta och var.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Textlösa bilderböcker
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Ale Kommuns avtal NE.se.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Verksamhetsbeskrivning
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Identitet Sömnadsprojekt
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Att håll och utvecklas som ledare
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Helhet och allsidighet Instrumentell eller meningsskapande? Hur visas tecken på lärande? Hur visas tecken på kunnande? Vad lär barnen sig för något? Hur förstår ett barn vad som ska göras? Vad tycker jag om appen? Layout och utformning? Liknande app? App: Läroplan för förskola Helhet och allsidighet Matematik Språk/ kommunikation Leka Social kompetens/ Värdegrund Hälsa/Rörelse Skapande Naturkunskap/ Teknik Ålder Producent Konsument Grupp Individuell Användarvänlig Inte användarvänlig Köp i appen GDPR godkänd

X X X X X App: Puppet Pal Läroplan för förskola Ålder Instrumentell eller meningsskapande? Här kan man skapa skapa egna berättelser eller återberätta andras med hjälp av de färdiga figurer eller egenskapande så appen upplever vi är meningsskapande. Hur visas tecken på lärande? När barnen själva styr vad som ska hända med ljud, tal och rörelse. En pedagog kan berätta en saga med hjälp av appen som barnen sedan ska återberätta eller göra en variant på. Hur visas tecken på kunnande? Barnen kan dels hantera appens funktioner men också förstå och ha förmågan att göra en berättelse eller lek utifrån karaktärerna och kulisserna. Vad lär barnen sig för något? Barnen lär sig att samarbeta om man jobbar flera ihop. Återberätta, att de kan skapa en ny representation av sagan genom sina bilder och ord. Utveckla språket.. Utforska olika roller som i leken. Turas om att föra dialog. Multimodal kommunikation-musik, verbalt, bild mm Hur förstår ett barn vad som ska göras? Barnen kan prova sig fram eller få instruktioner av en pedagog eller ett barn som kan mer. Vad tycker jag om appen? Appen är kreativ och uppmuntrar till berättande. Fantastiskt enkelt att få ett roligt resultat. Negativt är att den är begränsad på så vis att mycket kostar om man vill ha något tex fler figurer. Layout och utformning? Tydlig enkel layout där barnen kan skapa och forma. Liknande app? Finns flera varianter av Puppet Pal. App: Puppet Pal Läroplan för förskola Helhet och allsidighet Matematik X Språk/ kommunikation Leka Social kompetens/ Värdegrund Hälsa/Rörelse Skapande Naturkunskap/ Teknik Ålder Från 3 år X Producent Konsument X Grupp Individuell X Användarvänlig Inte användarvänlig X Köp i appen GDPR godkänd

X X X X från 4 år App: You Tube Läroplan för förskola Instrumentell eller meningsskapande? Eftersom att appen innehåller så många olika saker och kan användas på så olika sätt menar vi att den både kan vara instrumentell då barnen mer är passiva konsumenter men även meningsskapande beroende på vilka utmaningar vi ger dem i samband med appen. Hur visas tecken på lärande? När barnen tex berättar för sina föräldrar om något de forskat om, tittat på eller återupprepar tex en dans de lärt sig ifrån appen. Hur visas tecken på kunnande? Barnen utgår ofta ifrån vad de kan om något för att tex söka mer information på you tube för att lära si g något mer utifrån sitt redan kunnande. Vad lär barnen sig för något? Har möjlighet att utforska hela sin omvärld, att mycket är synligt och tillgängligt på ”nätet”. Barnen lär sig det pedagogen och barnet vill lära sig mer av utifrån Lpfö. Engelska ord är ennaturlig del i appen. Hur förstår ett barn vad som ska göras? Lär sig med en närvarande pedagog., testa sig fram. Oändlig därav både användarvänlig och inte användarvänlig. Vad tycker jag om appen? Vi tycker att appen är bra men också att det krävs en närvarande pedagog. Finns risker att hamna på olämpliga sidor . Informativ som redskap vid forskande och som ett hjälpmedel vid tex projiceringar, upplevelser och faktainhämtande. Layout och utformning? Tydlig, enkel kommer lätt vidare då högerkanten visar liknande filmer som man sökt på. Enkla symboler. Finns en funktion där man kan säga vad man söker. Kan upplevas svår kontrollerad då det inte finns ett början och slut. Också lätt att tappa bort något som man hittat. Liknande app? Finns App: You Tube Läroplan för förskola X Helhet och allsidighet Matematik Språk/ kommunikation Leka Social kompetens/ Värdegrund Hälsa/Rörelse Skapande Naturkunskap/ Teknik Ålder från 4 år X Producent Konsument X Grupp Individuell X Användarvänlig Inte användarvänlig Köp i appen GDPR godkänd

App: Pettson och Findus (utbildning) Instrumentell eller meningsskapande? Instrumentell då barnen får en direkt bekräftelse på om de gjort rätt, följden blir också att de får en guldstjärna och kan fortsätta. Hur visas tecken på lärande? När barnen börjar tänka logiskt och inte bara trycka för att prova sig fram till en lösning. Hur visas tecken på kunnande? När de tar med sig tänket till nästa uppgift och klarar lösa det genom den erfarenheten. Vad lär barnen sig för något? Logiskt tänkande, teknik och konstruktion. Lita på sin egen förmåga. Ta instruktioner. Värdegrunden om att hjälpa hörs upprepade gånger. Hur förstår ett barn vad som ska göras? Pettson instruerar barnet och uppmana r vad som ska göras. Tydliga symboler och representationer. Vad tycker jag om appen? Bra för att vara e instrumentell app. Kan användas i av flera som samarbetsövning, dock blir det att barnen får turas om när det gäller att vara aktiv genom att trycka. och dra. Layout och utformning? Fint tecknad, barnen känner igen sig ifrån bilderböckerna. Tydliga och enkel. Något störande musik för de omkring dock behövs volymen i alla fall i början för att få instruktionerna. Liknande app? Finns fler varianter av denna. App: Pettson och Findus (utbildning) Läroplan för förskola X Helhet och allsidighet Matematik Språk/ kommunikation Leka Social kompetens/ Värdegrund Hälsa/Rörelse Skapande Naturkunskap/ Teknik Ålder 3-5 Producent X Konsument X Grupp Individuell X Användarvänlig Inte användarvänlig Köp i appen GDPR godkänd