Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Välkomna.
Pedagogiskt café i matematik
RINKEBYSKOLAN
Hans och Greta.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Storyline - ett spännande arbetssätt där en berättelse går som en röd tråd genom temat och fungerar som bas för undervisningen. ”Storyline är ett förhållningssätt.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Mål och betygskriterier
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Lokal Pedagogisk Planering
Vi är med i Grön flagg. Varför är vi med och hur funkar Grön flagg?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Ta ställning och handla!
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Sofielundsskolans Ordningsregler
Ramverk för patientmedverkan
Att övertyga ! Disposition och mall.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Målområde 4: Ökad hälsa i arbetslivet Trender och förändringar  Saknar indikator: Att få ett arbete är en viktig del i etableringen.
Planering och genomförande av undervisningen
Undvik intervjumissarna
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
AV: JULIA WALLBERG, ALVIN ELGH, ANDRÉ COLLÉN OCH JESSICA ALEXANDERSSON
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Exempel på skriftligt omdöme
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Lära för livet!.
Ramverk för patientmedverkan
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Bellas besök på Casa Montessori i Partille
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Nationella proven i svenska
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vad vi behöver när vi kunskapar
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Lektion 1:1 I vilka sammanhang kan det vara bättre att använda begreppet ”våld i nära relationer” än begreppet ”mäns våld mot kvinnor” – och tvärtom?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Begreppet undervisning
Några ord från författaren När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att skriva en till lättläst bok bestämde jag mig för att skriva en lättsam och rolig.
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Världsarvet en pedagogisk utmaning eller möjlighet?
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Den här presentationen innehåller:
Samverkansråd
Presentationens avskrift:

Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan. Arbetet i skolan ska vara relevant för barn. Barn ska uppleva helhet och sammanhang i skolans vardag. Barns ansvar och engagemang i skolan hänger samman med deras möjlighet till inflytande och tillfälle till att påverka undervisningen. Barn ska arbeta konkret och kreativt i skolan. Barn ska pröva sitt vetande i förhållande till det verkliga livet

Om lärarna….. utgår från vad eleverna kan och vet, ställer ”nyckelfrågor”, använder ett brett spektra av undervisningsmetoder, uppmuntrar eleverna till att komma med sina egna föreställningar om innehållet först, prövar elevernas hypoteser genom att ställa frågor och uppmuntrar till att försöka, behandlar och ställer ut elevernas arbeten med omsorg och respekt, möjliggör tillfällen till lärande till samarbete och i passande grupper,

Om lärarna….. använder olika undervisningssätt som ger eleverna frihet, ser till att eleverna arbetar med olika uppgifter och svårighetsgrader, utvärderar elevernas arbeten på ett relevant och konstruktivt sätt, involverar och informerar vårdnadshavare i och om vilka, undervisningsstrategier skolan arbetar med, …..då arbetar lärarna med Storyline som en form för undervisningen. Steve Bell

Storyline Bärande element Utmärkande för en Storyline är berättelsen och i alla berättelser finns några bärande element: En början och ett slut. En plats eller miljö där berättelsen utspelar sig. Några karaktärer som ingår i berättelsen. Några händelser som karaktärerna involveras i.

Storyline Berättelse/Episoder Nyckelfrågor Aktiviteter Organisation enskilt par grupp alla Material Mål/Syfte

Dokumentation från arbetet ”Gatan” Vecka 3: Vi har gjort ett hus, sa Anna, vi var två som hjälptes åt Vecka 5: Det har flyttat in familjer på vår gata. Pappan i vår familj är pälsallergiker, sa Maja. Fröken läste en bok om en pojke med allergi. Kalle visade sin spray och berättade hur det är att vara allergisk. V i tänkte ut förslag till gatunamn och bestämde att den skulle heta ”Blomstergatan”. Vecka 6: Vi har gjort brevlådor till husen. Vi har fått brev. Vecka 8 En fönsterruta är krossad på det obebodda huset. Vi funderade på hur det hade gått till och fick skriva ner det. Polisen kom och berättade vad de gör när det har varit inbrott. Vecka 10: Det har brunnit i det obebodda huset, vi fick tänka ut hur det kunde ha gått till. En brandmästare kom på besök och pratade om eld. Vecka 13: Vi berättar om hur våra familjer firar påsk

Dokumentation från arbetet ”Gatan” Vecka 14: Det ska flytta in en ny familj i det obebodda huset som brann och nu är renoverat. Vecka 16: En flicka i vår familj fyller två år. Ni får komma på kalas, jag skickar ut inbjudningskort. Vi får tänka ut presenter till en flicka på två år. Vi har kalas på Blomstergatan. ”Vår familj ska skiljas”, sa Maja.

AKTIV METODIK Brain Books ”Känslor är viktigare och mer övertygande för hjärnan än tankestrukturer på högre nivå….All inlärning och tolkning styrs av känslor; Hjärnan är bokstavligt talat ett känslopaket!” AKTIV METODIK Brain Books

Gatan Torpaskolan https://www.youtube.com/watch?v=wEKFQ2nypKg&feature=youtu.be

Länkar http://www.wwf.se/source.php/1172529/Storyline%20april%2008.pdf Googla Storyline Facebook sök Storyline

Göteborg 2021 https://www.youtube.com/watch?v=wyX9Rg58CS0&feature=youtu.b e