Utgångspunkter Barn vet något när de kommer till skolan. Arbetet i skolan ska vara relevant för barn. Barn ska uppleva helhet och sammanhang i skolans vardag. Barns ansvar och engagemang i skolan hänger samman med deras möjlighet till inflytande och tillfälle till att påverka undervisningen. Barn ska arbeta konkret och kreativt i skolan. Barn ska pröva sitt vetande i förhållande till det verkliga livet
Om lärarna….. utgår från vad eleverna kan och vet, ställer ”nyckelfrågor”, använder ett brett spektra av undervisningsmetoder, uppmuntrar eleverna till att komma med sina egna föreställningar om innehållet först, prövar elevernas hypoteser genom att ställa frågor och uppmuntrar till att försöka, behandlar och ställer ut elevernas arbeten med omsorg och respekt, möjliggör tillfällen till lärande till samarbete och i passande grupper,
Om lärarna….. använder olika undervisningssätt som ger eleverna frihet, ser till att eleverna arbetar med olika uppgifter och svårighetsgrader, utvärderar elevernas arbeten på ett relevant och konstruktivt sätt, involverar och informerar vårdnadshavare i och om vilka, undervisningsstrategier skolan arbetar med, …..då arbetar lärarna med Storyline som en form för undervisningen. Steve Bell
Storyline Bärande element Utmärkande för en Storyline är berättelsen och i alla berättelser finns några bärande element: En början och ett slut. En plats eller miljö där berättelsen utspelar sig. Några karaktärer som ingår i berättelsen. Några händelser som karaktärerna involveras i.
Storyline Berättelse/Episoder Nyckelfrågor Aktiviteter Organisation enskilt par grupp alla Material Mål/Syfte
Dokumentation från arbetet ”Gatan” Vecka 3: Vi har gjort ett hus, sa Anna, vi var två som hjälptes åt Vecka 5: Det har flyttat in familjer på vår gata. Pappan i vår familj är pälsallergiker, sa Maja. Fröken läste en bok om en pojke med allergi. Kalle visade sin spray och berättade hur det är att vara allergisk. V i tänkte ut förslag till gatunamn och bestämde att den skulle heta ”Blomstergatan”. Vecka 6: Vi har gjort brevlådor till husen. Vi har fått brev. Vecka 8 En fönsterruta är krossad på det obebodda huset. Vi funderade på hur det hade gått till och fick skriva ner det. Polisen kom och berättade vad de gör när det har varit inbrott. Vecka 10: Det har brunnit i det obebodda huset, vi fick tänka ut hur det kunde ha gått till. En brandmästare kom på besök och pratade om eld. Vecka 13: Vi berättar om hur våra familjer firar påsk
Dokumentation från arbetet ”Gatan” Vecka 14: Det ska flytta in en ny familj i det obebodda huset som brann och nu är renoverat. Vecka 16: En flicka i vår familj fyller två år. Ni får komma på kalas, jag skickar ut inbjudningskort. Vi får tänka ut presenter till en flicka på två år. Vi har kalas på Blomstergatan. ”Vår familj ska skiljas”, sa Maja.
AKTIV METODIK Brain Books ”Känslor är viktigare och mer övertygande för hjärnan än tankestrukturer på högre nivå….All inlärning och tolkning styrs av känslor; Hjärnan är bokstavligt talat ett känslopaket!” AKTIV METODIK Brain Books
Gatan Torpaskolan https://www.youtube.com/watch?v=wEKFQ2nypKg&feature=youtu.be
Länkar http://www.wwf.se/source.php/1172529/Storyline%20april%2008.pdf Googla Storyline Facebook sök Storyline
Göteborg 2021 https://www.youtube.com/watch?v=wyX9Rg58CS0&feature=youtu.b e