Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Advertisements

Konsumentköplagen.
Konsumentköplagen.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Konsumentköplagen.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
KUNDSERVICE PÅ FÖRETAGENS VILLKOR Annette Lahti. KUNDSERVICE ÄR EN KOSTNADSPOST I BUDGETEN, VI MÅSTE SPARA! Vill man ha en kortsiktig eller långsiktig.
Oskrivna och skrivna regler i Kallhälls scoutkår Hälsodeklaration, personuppgifter och kontaktuppgifter Kåren har som policy att ta in en ny hälsodeklaration.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
Hur man använder EasyWorship del 1
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Hälsofrämjande insatser inom socialpsykiatri
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
PRV – upphovsrättsundersökning 2017
Konsten att läsa skönlitteratur
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Konsumenträtt.
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
smslån utan kreditprövning
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Information till alla regionens medarbetare
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Balanserad hand öppning i NT
Villkor och förutsättningar för Vetenskapsrådets bidrag
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Köprätt I och II
Sakrätt I och II
Nu har det gått åtta månader sedan Koll på cashen filmen spelades in
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Hej! Vad roligt det ska bli att ha ett Tupperwareparty tillsammans med dig och dina vänner. Här kommer lite mer om det vi har pratat om.   Datum och klockslag.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Elevernas antagningsbesked vid slutantagningen fyrbodal.indra2.se
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
CASE Jolanda Riissanen
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Ifyllande av personlig tidbok
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Regler & Ansvar vid en inackordering
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Artiklar Bestämd artikel.
Mobiltelefonins utveckling
PRODUKTUTVECKLING.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Ersättningskollen.
P-11.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
I Anteckningarna finns kommentarer till bilderna.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Om Tro.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET Som konsumenter har vi rättigheter och skyldigheter --------------------------------------------------------------------------------------------- När är vi konsumenter? Det är vi när vi köper saker eller tjänster, som vi själva ska använda, av ett företag. Det finns mycket att tjäna på att ha koll på sina rättigheter, men vi behöver också vara medvetna om våra skyldigheter som konsumenter. Om du visar för säljaren i butiken att du faktiskt har koll på dina rättigheter kan det hjälpa dig när du handlar i en butik eller från ett företag. Det kan vara svårt att våga stå på sig inför säljaren och hävda sin rätt, men bara genom att använda ”rätt” ord kan du få ett helt annat bemötande. Det finns myndigheter som hjälper oss när vi ska köpa något.

Ordlista Myndighet Lag Företag Kvitto Ska ta hand om det som staten har bestämt. Lag Regler som staten har bestämt och alla måste följa. Företag Ekonomisk organisation som säljer varor eller tjänster för att få vinst. Kvitto Papper där det står att du har betalat för något. Ordlista Förklaring av vanliga ord under kapitlet -------------------------------------------------------------------------------------------- Myndighet – ska ta hand om det som staten har bestämt. (Myndighet på engelska är administrative authority) Lag - regler som staten har bestämt och alla måste följa. (Lag = Law) Företag - ekonomisk organisation som erbjuder varor eller tjänster för att få vinst. (Företag=Business) Kvitto – papper där det står att du betalat för något. (Kvitto = Receipt)

Avtal = Kontrakt VAD ETT AVTAL ÄR Överenskommelse Ingångna avtal ska hållas --------------------------------------------------------------------------------------------- Själva ordet ”avtal” kan kännas lite tungt, men ett avtal är egentligen ingenting annat än en överenskommelse mellan kunden och säljaren. Ett avtal kan också kallas för villkor eller kontrakt. Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Vid muntliga avtal är det kanske vanligt att man skakar hand. Men skulle man bli osams, kan en muntlig överenskommelse vara svår att bevisa. Gäller alla avtal? Exempel X och Y kommer överens om att Y ska få köpa X:s säng för 3 000 kronor. När Y kommer och ska hämta sängen räcker han fram 1 000 kronor till X och menar att det var det som de hade kommit överens om. I det här läget står ord mot ord och det blir svårt att bevisa vad som var den ursprungliga dealen. Detta hade kunnat undvikas om de bara skrivit ner överenskommelsen. Det hade räckt med att de skrivit ner vad de kommit överens om på en servett. X och Y skulle även ha kunnat spela in vad de kommit överens om, många har ju mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Varför inte spela in när säljare lovar olika saker? Ta tillbaka lite av makten. Det gör ju telefonförsäljarna. Vid muntliga avtal kan det vara svårt att bevisa vad som har sagts. Man kan till exempel spela in ett samtal på mobilen. Detta är helt lagligt om man själv är med på ljudinspelningen. Det går också bra att göra ett eget skriftligt avtal. Tänk på att ha med både för och efternamn på de som är med i avtalet, datum, vad ni har kommit överens om och underskrift från alla parter.

Vad är ett avtal? VAD ETT AVTAL ÄR Olika sätt att ingå ett avtal Bra saker att tänka på när vi ska ingå avtal Avtalsrätt från 18 år Minderåriga Undantag från regeln om att ingångna avtal ska hållas --------------------------------------------------------------------------------------------- Andra typer av avtal är… …att köpa ett dataspel …att åka buss …att köpa en glass …att ladda ner en app på mobilen Det här är ett exempel på ett standardavtal. Brukar ni läsa igenom avtalen innan ni ska köpa något? Varför inte? Standardavtalen är ofta svårlästa med liten text. Oftast är texten ljusgrå mot en vit bakgrund, vilket verkligen inte underlättar. Varför tror ni att de gör så? Vill de att vi ska läsa avtalen? Det kanske är så att det står saker i texten som inte är fördelaktiga för oss. Oavsett om jag har läst igenom texten eller inte blir jag bunden av den. Försök att inte hasta in i ett avtal, om någon stressar på brukar det inte vara till din fördel. Om du står i en situation med en säljare där du känner dig stressad kan du be om att få gå undan med avtalet eller läsa det hemma. Ställ frågor till säljaren och be säljaren stryka under det som är extra viktigt för dig, till exempel kostnader och bindningstid. Det är även i en butik helt okej att spela in ett samtal med mobilen om du själv hörs på inspelningen. När man väl har skrivit under ett avtal så är det bindande. Det går inte att bryta även om man inte helt förstod vad det var som stod i avtalet. Både skriftliga och muntliga avtal är bindande. Det finns dock några få undantag då ett avtal inte är giltigt. Detta är till exempel om man ingår ett avtal innan man fyllt 16 år, om man har blivit hotad eller tvingad att skriva under ett avtal eller om avtalet bryter mot lagen.

Öppet köp Köp Ta hem Lämna tillbaka DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA ÖPPET KÖP Säljaren har rätt att bestämma vad som ska gälla vid öppet köp -------------------------------------------------------------------------------------------- Att handla på ”öppet köp” betyder att man köper en vara, tar med den hem, ångrar köpet och lämnar tillbaka varan i samma skick som när jag köpte den. Jag får då pengarna tillbaka. Inom vilken tid man har rätt att ångra sig bestämmer säljaren. Det finns ingen lag som ger oss rätt till öppet köp när vi handlar i butiker. Varje säljare bestämmer själv om de ska ha öppet köp och vilka villkor som ska gälla. Vill du köpa en vara på öppet köp ska du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att det skrivs ner, till exempel på kvittot. För att du ska vara säker på att öppet köp gäller ska varan återlämnas i samma skick som när du köpte den. Ibland kan man få testa produkten hemma, till exempel kan man få prova kläder hemma, men ibland får man inte ens öppna kartongen som produkten ligger i. Ta reda på vad som gäller för öppet köp med den varan och den affären. Om öppet köp gäller har du rätt att få tillbaka betalningen på det sätt som du betalade, betalade du med kontanter har du rätt att få tillbaka kontanter.

Vem har rätt? Kian köpte ett par skor. Han fick öppet köp i tio dagar. Han använde skorna ute i en vecka. Skorna var för små. Kian ville lämna tillbaka skorna till butiken på öppet köp. Butiken sa nej eftersom att de var använda. Kian ville få tillbaka pengarna. Borde Kian få pengarna tillbaka? SÄLJAREN HAR RÄTT ATT VILLKORA ÖPPET KÖP Produkten ska vara oanvänd --------------------------------------------------------------------------------------------- (Läs igenom texten på bilen högt och gå igenom fallet utan att berätta lösningen. Låt sedan deltagarna prata med varandra i bikupor i ca 1 min.) Vad tycker ni? Borde Kian få använda sig av öppet köp? Kian kan inte få pengarna tillbaka. Butiken kan säga nej. Kian fick bara använda sig av öppet köp och lämna tillbaka skorna om de är oanvända. Han hade kunnat testa dem en stund hemma inomhus, men när de använts ute kan inte butiken längre sälja skorna. Det blir då en kostnad för butiken. Principen kring öppet köp är ju att varan ska lämnas tillbaka i oförändrat skick så att det inte medför några extra kostnader för säljaren. Det är viktigt att komma ihåg att öppet köp är frivilligt för butikerna att erbjuda oss, det betyder också att de kan bestämma vilka villkor som ska gälla. Om man vet att man kanske vill lämna tillbaka en vara är det viktigt att kolla vad som gäller i den butiken och hur mycket man får testa varan hemma.

Konsumentköplagen Kläder Möbler Fordon Elektronik TV- och dataspel Kosmetika Mat NÄR KONSUMENTKÖPLAGEN GÄLLER KKL gäller konsumentköp av varor och är tvingande --------------------------------------------------------------------------------------------- Lagen måste vi alla följa, även butikerna! När vi är konsumenter, och köper varor av företag, finns det en lag som heter Konsumentköplagen som ger oss skydd. Den gäller alltså inte när jag som privatperson handlar av en annan privatperson! Konsumentköplagen är tvingande vilket betyder att företag måste följa lagen. Det innebär att företaget inte får ge dig sämre villkor än vad som står i lagen. Lagen gäller alla varor – även begagnade varor, varor på rea, varor som är köpte på öppet köp eller varor som är köpta på internet, telefon och liknande. Oavsett vad butiken säger så måste de följa denna lag! Konsumentköplagen gäller inte vid köp mellan privatpersoner. Då gäller köplagen. På bilden visas några exempel på när konsumentköplagen gäller.

Klaga på något du köpt Köp Hittat ett fel Klaga hos butiken! KONSUMENTKÖPLAGEN GER SKYDD NÄR EN KONSUMENT KÖPER VAROR AV ETT FÖRETAG Man kan klaga på något man köpt om det är fel på produkten Ursprungliga fel --------------------------------------------------------------------------------------------- När har jag då användning av lagen? Jo, den ger mig rätt att klaga om varan är felaktig. En vara är felaktig om den är trasig och det beror på ett fel som fanns från början. Det måste alltså vara ett ursprungligt fel, ett fabrikationsfel, på varan. Det går alltså till så att jag köper en vara. Tar med den hem och en tid efter köpet upptäcker jag ett fel på varan som jag har köpt. Jag tar då med den felaktiga varan till butiken och klagar (om jag har köpt något på internet, får jag höra av mig till företaget via mail eller telefon och berätta vad som är fel).

Går det att klaga på? Tappat telefonen KONSUMENTKÖPLAGEN GER SKYDD NÄR EN KONSUMENT KÖPER VAROR AV ETT FÖRETAG Man kan klaga på något man köpt om det är fel på produkten Ursprungliga fel Man har rätt att få en bruksanvisning Farliga varor är felaktiga --------------------------------------------------------------------------------------------- När har jag då användning av lagen? Jo, den ger mig rätt att klaga om varan är felaktig. Men vad är egentligen fel enligt lag? En vara är felaktig om den är trasig och det beror på ett fel som fanns från början. Det måste alltså vara ett ursprungligt fel, ett fabrikationsfel, på varan. Exempelvis att telefonen trots att jag tagit hand om den och varit försiktig med den går sönder. Felet måste ha funnits från början för att jag ska kunna klaga på den. Vad tror ni? Jag har tappat telefonen i marken, skärmen sprack, kan jag klaga på det? (Vänta på deltagarnas svar och klicka sedan). Nej, det kan jag inte! Om skärmen är sprucken för att jag har tappat telefonen så är det jag som har orsakat felet. Men om jag har tagit hand om telefonen, inte tappat den eller utsatt den för vatten eller annat som kan skada en telefon, och den en dag slutar fungera. Telefonen startar inte! Kan jag klaga på detta? (Vänta på deltagarnas svar och klicka sedan). Ja, det kan jag! Om jag har tagit hand om en vara som jag har köpt och den trots det slutar fungera, går sönder eller inte kan användas till det som jag köpte den för så kan jag klaga. Om jag har tagit hand om produkten och den inte håller för normal användning kan vi anta att felet fanns redan när jag köpte telefonen. Men en vara kan också vara felaktig om bruksanvisningen saknas eller om en annons är vilseledande och säljaren inte ger mig rätt information innan köpet, eftersom annonsen räknas som en del av avtalet, och säljaren har brutit mot detta. Det är också fel på en vara om den är farlig, t ex om jag köper en bil av en bilhandlare som inte skulle gå igenom besiktningen eller om jag köper en barnvagn som har allvarliga säkerhetsbrister. De här felen är några av de vanligaste, men det finns fler situationer då det är fel på en vara. Tappat telefonen Telefonen startar inte trots vanlig användning

Reklamera = Klaga Butiken ska bevisa 6 månader Reklamationsrätt 3 år Du ska bevisa 2 år och 6 månader REGLER FÖR REKLAMATION Reklamationstiden 6-månadersreglen Inget formkrav på kvitto --------------------------------------------------------------------------------------------- När jag klagar på en vara som det är fel på enligt lagen betyder det att jag reklamerar den. Jag har rätt enligt konsumentköplagen att reklamera en vara i upp till tre år efter det att jag köpt den. Jag har alltid rätt att reklamera en vara i tre år! (Klicka.) Under de första sex månaderna efter köpet har jag som konsument starkast skydd, då är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Att det är köparen som har orsakat felet. Annars räknas felet som ursprungligt och säljaren blir ansvarig för felet. (Klicka.) När det gått mer än sex månader efter köpet är det jag som köpare som måste göra det troligt att felet fanns från början. För att få reda på vems felet är brukar säljaren vilja göra en felsökning och då kan det tillkomma en felsökningsavgift. För att få ta ut en avgift måste säljaren tydligt tala om detta för mig innan jag lämnar in varan. Under de första sex månaderna får säljaren däremot inte ta ut en felsökningsavgift. Avgiften får heller inte vara så hög att den avskräcker mig från att reklamera. Ytterligare en sak man kan tänka på är att inte fortsätta använda varan om man upptäckt ett fel på den, eller försöka fixa felet själv. Då kan reklamationsrätten försvinna. Det är vanligt att säljaren vill att du ska visa kvitto när du reklamerar. Det stämmer egentligen inte helt eftersom det du ska kunna visa är var och när du köpte varan, och till vilket pris. Kan ni komma på något annat sätt att visa detta förutom kvitto? Kontoutdrag kan vara ett sätt, men det finns säkert fler. För att slippa tjafs är det bäst att spara kvittot i tre år. Kvitton bleknar lätt, så ta en kopia eller scanna in viktiga kvitton så är du säker på att de finns kvar om du skulle behöva dem. Att sätta in viktiga kvitton i en pärm med flikar för olika år gör att du lätt hittar dina kvitton när du behöver dem.

Dina rättigheter vid ett fel Få varan reparerad eller få en ny vara Få prisavdrag RÄTTIGHETER NÄR EN VARA ÄR FELAKTIG Två gånger reparation eller ny vara vid samma typ av fel Prisavdrag vid mindre fel Häva köpet vid större fel Skadestånd för kostnader på grund av en felaktig vara --------------------------------------------------------------------------------------------- Om man är överens med säljaren om att det finns ett fel, och säljaren är ansvarig för felet, vad kan man då kräva? (Klicka.) När det är ett fel på en vara som säljaren är ansvarig för kan du i ett första steg kräva avhjälpande (reparation) eller omleverans (ny vara). Vilket av de två alternativen det blir beror på vad som innebär lägst kostnad för säljaren. Avhjälpande betyder att säljaren reparerar varan utan kostnad och omleverans betyder att du får en annan vara som är likvärdig i utseende, funktion och kvalitet. Hur många gånger tror ni att säljaren har rätt att reparera ett fel eller ge en ny vara om det är samma typ av fel? Oavsett om säljaren väljer att reparera eller byta ut varan har denne bara två gånger på sig. Blir det samma fel på varan en tredje gång har man rätt att kräva att man går vidare till nästa åtgärd. (Klicka) Är det fortfarande fel på varan har du rätt att få ett avdrag på priset eller ersättning för att få felet fixat hos någon annan. Prisavdrag är aktuellt om felet inte är större än att du fortfarande har nytta av det du köpt. (Klicka) Som ett sista alternativ kan du häva köpet, det betyder att du lämnar tillbaka varan och säljaren ger dig pengarna tillbaka. Då finns det inte längre något avtal. (Klicka) Du kan dessutom kräva skadestånd för de faktiska kostnader som du fått i samband med felet, t ex för resor och telefonsamtal. Du kan också få ersättning för skador på andra saker i ditt hem som beror på den felaktiga varan, exempelvis en felaktig diskmaskin som läckt vatten och skadat golvet. Ibland är följdkostnaderna på grund av felet högre än vad själva varan kostade. Det är viktigt att man kollar med säljaren innan man drar på sig kostnader i samband med felet. De har kanske egen personal som kan hämta den felaktiga diskmaskinen? Kom ihåg att man har fler rättigheter än vad man kanske tror och att det är bra att ha koll på dem för att kunna stå på sig. Visste du att du har rätt till en ersättningsvara om det tar längre tid än en vecka att få felet fixat, om det är en vara som du är beroende av i din vardag? Går det inte att få fram en ersättningsvara har du rätt till prisavdrag och skadestånd om du istället måste hyra en ersättningsvara. Få pengarna tillbaka Få skadestånd

Garanti = Något extra Frivilligt för butiken Lagen kommer först! Säljaren får inte neka reklamation trots att garantitiden är slut! Ett sätt att öka försäljningen DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA GARANTI Garanti innebär att säljaren ansvarar för varan Säljaren bestämmer garantins omfattning Garantin påverkar inte reklamationsrätten --------------------------------------------------------------------------------------------- En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid, t ex 1, 5 eller 3 år. Precis som för öppet köp är det alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Garantin kan också vara utformad så att det bara är en viss egenskap hos varan som garanteras. En och samma vara kan ha olika garantier som löper under olika tider, för olika delar av varan. Exempel En bil kan ha rostskyddsgaranti som löper i fem år, nybilsgaranti i sju år och vagnskadegaranti i tre år. Problemet är att företaget kan villkora garantin, exempelvis genom att säga att du måste följa en viss serviceplan eller fylla på en viss sorts motorolja. Om du köpt en vara med garanti måste säljaren kunna bevisa att felet beror på en olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller att du inte följt skötsel- och serviceanvisningarna för att slippa ansvaret för varan och för att garantin inte ska gälla. Ibland kan butiken säga att man inte kan reklamera en vara eftersom att garantin är slut. Detta får inte en butik säga! Oavsett om du har fått garanti eller inte så måste butiken alltid följa konsumentköplagen. Garanti kan vara bra för oss kunder, men man ska tänka på att det också är ett sätt för butiken att kanske sälja mer.

Distansavtalslagen – 14 dagar att fundera Internet Telefon Postorder TV-shop Torghandel Gatuförsäljning E-post Hembesök Homeparty NÄR DISTANSAVTALSLAGEN GÄLLER Extra skydd i en utsatt situation Ångerrättens omfattning och längd Ger konsumenten rätt att undersöka varan Skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning, från 1 sep 2018 --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi gå igenom distansavtalslagen. Fortfarande gäller Konsumentköplagen, men vid distans eller vid hemförsäljning finns det ett extra skydd. Detta beror på att lagstiftarna tycker att man är extra utsatt i dessa situationer. Därför har vi en lag som ligger på toppen av de andra lagarna och som ger oss extra skydd i dessa situationer. Lagen heter lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, förkortat distansavtalslagen. Detta är gemensamma regler som gäller för hela EU. Även i hemmet säger lagstiftaren att man är extra utsatta eftersom man inte kan gå därifrån på samma sätt som i en butik. Det kan också vara svårare att tacka nej när någon besöker dig i hemmet. Distansavtalslagen ger 14 dagars ångerrätt när du handlar på exempelvis postorder, från TV-shop, på internet eller vid gatuförsäljning. (Vid gatuförsäljning såsom exempelvis torghandel, en badstrand eller liknande måste det totala priset vara minst 400 kronor för att ångerrätten ska gälla.) När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag du fått varan eller en väsentlig del av den. Du har rätt att undersöka en vara och fortfarande utnyttja din ångerrätt. Du får alltså bryta förpackningen, om den inte är plomberad, men du ska helst inte börja använda den. Du har fortfarande kvar ångerrätten om du har börjat använda varan eller undersökt den mer än nödvändigt men säljaren har då rätt att ta ut ersättning för varans värdeminskning. Från och med 1 september 2018 behöver telefonförsäljare även ett skriftligt godkännande från oss konsumenter för att avtalet ska bli giltigt. Även om jag tackat ja till ett erbjudande över telefon behöver ändå företaget skicka mig informationen skriftligt (via post eller e-post) för ett skriftligt godkännande från mig. Om jag inte bekräftar avtalet är jag inte skyldig att betala för varan eller tjänsten.

Hjälp? DET FINNS HJÄLP ATT FÅ! --------------------------------------------------------------------------------------------- Det finns mycket bra hjälp, råd och information att få. Konsumentverket samordnar en nationell upplysningstjänst för konsumenter – Hallå konsument! Hallå konsument knyter ihop det oberoende stöd som myndigheter, konsumentbyråer och en kommunernas konsumentverksamhet erbjuder. Det kan vara vägledning vid köp av varor och tjänster, avtal, reklamationer och annat som landets konsumenter vill ha hjälp med. Frågor före och efter köp samt när det gäller miljömässigt hållbar konsumtion. Svarar direkt eller hänvisar till någon av sina medaktörer. De flesta kommuner i Sverige har en konsumentvägledare. Detta är en avgiftsfri service som betalas via skatten. Konsumentvägledaren kan ge rådgivning inför ett köp, men det vanligaste är att man vänder sig dit om man har fått problem vid en reklamation för att få juridisk rådgivning. Konsumentvägledaren har möjlighet att ge en mer fördjupad rådgivning än Hallå konsument, bl. a. genom att träffas och titta på konstiga avtal tillsammans med dig. Man kan också vända sig till domstol. Att vända sig till domstol för att få en tvist avgjord kostar oftast mycket pengar, som dock kan täckas till viss del av hemförsäkringen. Hit kanske man inte vänder sig i första taget om det inte handlar om något större fel. Man kan registrera sitt telefonnummer hos Nix för att slippa (de flesta) telefonförsäljare. Det gör man genom att ringa 077-228 00 00. Det kostar ingenting att göra detta. Det är bra att veta att har jag redan en kundrelation hos företaget eller jag har godkänt att företaget kontaktar mig, så får de fortfarande ringa.