Invånartjänster Juni 2018
Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående och avslutade projekt Utbildning, införanden och nätverksträffar Aktuell status i våra tjänster Kontaktvägar support Viktig info i en felanmälan Självbetjäningsportal
Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@inera.se
Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Juni - 2018
- Pga fel i statistikverktyget är användningssiffrorna estimerade under perioden feb-maj 2017
OBS: tom maj 2018
1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård % Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 10,7 53 949 427 46 208 315 7 002 798 74% 3 412 jan 11,6 9 769 356 8 406 092 1 250 890 567 feb 10,4 8 785 812 7 562 250 1 101 346 733 mar 11,1 9 357 921 8 064 689 1 166 925 737 apr 10,5 8 860 488 7 588 597 1 160 186 745 maj 10,8 9 078 885 7 720 989 1 217 354 630 jun 9,6 8 096 965 6 865 698 1 106 097 77% jul aug sep okt nov dec
1177 Vårdguiden på telefon - aktuell månad Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,6 2 961 923 2 149 710 73% jan 501 270 371 917 74% feb 487 499 344 150 71% mar 538 464 377 242 70% apr 479 041 352 318 maj 494 366 367 408 jun 0,5 461 283 336 675 jul aug sep okt nov dec
1177 Vårdguidens e-tjänster - aktuell månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar-konton Vårdpersonal-konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb-tidbokning Invånar-inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 3,4 50,1% 5 061 468 131 999 9 678 4 660 16 973 397 2 358 915 244 822 139 179 98 497 jan 3,1 46,6% 4 704 036 125 701 9 635 4 139 2 605 160 411 788 48 908 28 694 19 728 feb 3,2 47,5% 4 794 833 126 793 4 235 2 705 867 365 050 50 557 30 707 21 739 mar 3,5 48,5% 4 895 710 127 847 9 578 4 292 2 972 235 393 584 49 527 29 983 19 967 apr 49,3% 4 977 325 129 048 9 618 4 393 2 969 225 407 487 27 318 16 188 10 453 maj 3,6 130 378 9 637 4 536 3 048 751 422 639 37 903 20 694 15 260 jun 49,9% 5 045 174 2 672 159 358 367 30 609 12 913 11 350 jul aug sep okt nov dec
Stöd och behandling - aktuell månad Invånar-inloggningar Vårdpersonal-inloggningar Startade moment (behandlingar) Pågående moment (behandlingar) Aktiverade vårdenheter per månad Totalt 163 849 35 769 5 229 3 637 135 jan 18 335 6 044 955 3 235 20 feb 32 915 5 671 1 014 3 814 46 mar 31 022 6 321 887 3 785 38 apr 33 181 6 058 876 3 816 17 maj 22 794 6 457 846 3 621 11 jun 25 602 5 218 651 3 552 3 jul aug sep okt nov dec
20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Startsidan (1177.se) vårdcentral (category) Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? 2 (not set) Vilka biverkningar har kortison? 3 E-tjänster Gynekologi (category) Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? 4 Så loggar du in i e-tjänsterna * (text) Vad visar egentligen sänkan? 5 Läs din journal via nätet Barnmorskemottagning (category) Varför får jag lock för öronen? Kan jag spola öronen för att bli bättre? 6 Fakta och råd nageltrång (text) Varför måste jag kissa så ofta? 7 Borrelia Hälsocentral (category) Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? 8 Se dina bokade tider Tandvård (category) Vilken mat är bra när man har magkatarr? 9 Så fungerar vården i Stockholm Närakut (category) Vad kan jag göra åt segt slem i halsen? 10 Inloggning vid underhållsarbete nearby (nearby), vårdcentral (category) Är det farligt med blåmärken utan orsak? 11 Vattkoppor Psykiatri (category) Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? 12 Ont i magen hos vuxna Jourcentral (category) Varför får jag nervryckningar? 13 Support för e-tjänster Sjukhus (text) Hur länge behöver barn sova i olika åldrar? 14 Magsjuka – diarré och kräkningar Gynekolog (category) Får man titta på porr? 15 Halsfluss Lasarettsvägen, Gävle (geolocation) Är det farligt med höga levervärden? 16 Urinvägsinfektion nearby (nearby) Kan man ha mens när man är gravid? 17 Vaccination mot TBE Husläkarjour (category) Vad är proppar och hål på halsmandlarna? 18 Utslag och hudförändringar hos barn – bildguide Psykiatri, vuxna (category) Vad kan jag göra åt lågt blodsocker? 19 Sidan finns inte Sjukgymnastik/Fysioterapi (category) Hur gör jag för att flytta fram min mens om jag inte använder p-piller? 20 Graviditetskalender sjukhus (text) Jag är gravid, kan jag bada i bubbelpool?
Pågående och avslutade projekt Juni 2018
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. 2017-01 2018-12 Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 4 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. 2016-11 2019-02 Anna Dahlström/ Maria Berglund Upphandling nytt kontaktcenter 1177 Vårdguiden på telefon Syftet med projektet är att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. 2017-09 2018-08 Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund
Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Behovsstyrd tidbokning Projektet syftar till att förbättra funktionaliteten för tidbokning så att den bättre stödjer invånarens behov och vägleda till rätt vård. 2018-04 2019-12 Gabriel von Euler/ Anders Ferrari Enhetlig enhetsadministration Syftet med projektet är att tillgodose invånares och vårdgivares behov av att få tillgång till strukturerad och kvalitetssäkrad information om vårdgivarnas mottagningar (enheter). Vårdgivarna ska även kunna administrera informationen på ett enkelt sätt. 2018-12 Gabriel von Euler/ Lisa Cavenius Nyutveckling Stöd och behandling Vårdplan cancer, etapp två Projektet ska utveckla funktionalitet i Stöd och behandling för användningsområdet digital vårdplan cancer. Utgångspunkt är plattformens befintliga funktioner och strukturer. Detaljering och prioritering av kraven görs i samverkan med det införandeprojektet som drivs av SKL och RCC. 2018-05 Maria Berglund/ Annelie Bergman
Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson Stödtjänst behörigheter Projektet har tagit fram en generisk stödtjänst för att hantera behörigheter inom t ex Hitta och jämför vård, e-tjänsterna och 1177 Vårdguidens webbtjänster. Syftet var att därigenom underlätta för både nationella och regionala administratörer. 2017-04 2018-06 Michael Pettersson/ Gabriel von Euler
Utbildning och införande Juni 2018
Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson Webbinarium för lokala Utbildare i 1177 Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt
Utbildningar forts Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson Grundutbildning Samtalshandledning, 1177 Vårdguiden på telefon 6 dagar Att kunna handleda i rådgivningssamtal utifrån en fördjupad förståelse av processen, metoden och arbetssättet. Mars 2018 Juni 2018 Elisabeth Almgren Eriksson
Införande Införande Kort syfte Start Klart Kontaktperson Rådgivningsstödet webb Ljungby kommun Införande av Rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Ljungby kommun. April 2018 December 2018 Annelie Amigelius Finspång kommun Införande av Rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Finspång kommun. Juni 2018 Högskolan Väst Införande av Rådgivningsstödet webb inom specifika vårdutbildningar Högskolan Väst.
Nätverksträffar Nätverk Kort syfte Start Klart Kontaktperson Stöd och behandling Dela erfarenheter, informera om nyheter mm kopplat till Stöd och behandling Fortlöpande. Fortlöpande Kristina Stener Designnätverk. För designers. Dela erfarenheter mm kopplat till designrollen. Webbinarium och nätverksträff Anneli Uusitalo och Björn Olars E-hälsocoacher Dela erfarenheter och nätverka kring frågor och utmaningar kopplat till verksamhetsnära stöd. fortlöpande Kommunikation Syftet med nätverket för kommunikation är att skapa förutsättningar för effektivt, inspirerande och lärande samarbete på regional och nationell nivå inom 1177 Vårdguiden. Löpande. Senaste nätverksträff var 30 maj 2018. Löpande Klara Johansson och Sofia Davidsson
Övrigt Ämne Kort syfte Start Klart Kontaktperson Webbinarium/sobcast Designnätverket För designers i Designverktyget. Lära av varandra inom specifika områden 4 st genomförda i juni Fortlöpande Anneli Uusitalo och Björn Olars Webbinarium e-hälsocoacher För e-hälsocoacher som ej hade möjlighet att närvara på nätverksträff i maj 2 st genomförda i juni Kristina Stener
Aktuell status i våra tjänster Juni 2018
1177 Vårdguiden på telefon Nu är utvärderingen klar som jämför samverkans första sex månader i nio landsting och regioner,1 juni till 30 november 2017, med en period utan samverkan, 1 januari till 7 maj 2017. Samverkan sker helgfri vardag klockan 7-16 och alla nätter klockan 22-7. Några av de viktigaste resultaten är att nästan ingen ombetts ringa upp senare på grund av för lång väntetid och det varit kortare väntetid både på dagen och på natten. På dagtid förbättrades den genomsnittliga väntetiden med tre och på natten ännu mer, med fem minuter. Väntetiderna blev också mer likriktade med färre långa väntetider och koncentrerades kring ett genomsnitt.
Stöd och behandling Alla landsting är nu anslutna och majoriteten har nu pågående behandlingar i plattformen. En stadigt ökande användning med cirka 500 startade vårdenheter i Stöd och behandling! Nya driftsmiljöer planeras till hösten 2018 som möjliggör snabbare och smidigare produktionssättningar samt ger förvaltningen bättre kontroll över test- och driftsmiljöer. Tillgänglighetsanpassning pågår efter revision av Funka. Kommer fortsätta som ett kontinuerligt arbete inom förvaltningsuppdraget framöver.
Förvaltning och utveckling Stöd och behandling Sprintdemos publiceras kontinuerligt här: https://invanartjanster.atlassian.net/wiki/display/OSOB/Releaser+och+sprintdemos Release 2018:1 kom den 20 februari och innehåller bland annat möjlighet för invånare att skapa pdf:er, automatgallring i Designverktyget samt förbättrad xml-fil. Release 2018:2 kom den 21 mars och innehöll ingen ny funktionalitet utan endast formulärmotorn byttes ut. Release 2018:3 produktionsattes den 29 maj. De kommer i huvudsak innehålla förbättrade funktioner för visning av resultat, ny startsida för invånare och förbättrad prestanda för dataexport. Release 2018:4 planeras den 4 oktober. Den kommer innehålla funktioner för att överlämna moment mellan enheter.
Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har två representanter från varje landsting/region. Det finns ett stort intresse att delta och nätverksträffarna uppskattas av deltagarna. I samband med senaste träffen genomfördes en enkät för att låta deltagarna påverka framtida innehåll. Den 7:e juni har förvaltningen ett webbinarium för nätverksgruppen med information och demo av den nya funktionen överlämna moment (planerad release 2018:4) Den 17-18 okt är nästa nätverksgrupp på Saturnus konferens i Stockholm.
Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svar på UMO i juni 2018: https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/tar-vaccinet-bort-kondylom/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/vad-ar-det-for-skillnad-pa-p-piller-och-minipiller/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/vad-ar-det-for-skon-punkt-i-slidan/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/varfor-bloder-jag-for-tidigt-med-p-piller/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/ar-det-risk-for-blodpropp-vid-flygresor-om-jag-tar-p-piller/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/finns-det-graviditetsskydd-utan-hormoner/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/gar-det-att-bli-gravid-under-mensen/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/gar-det-att-ha-uppehall-med-p-piller/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/hur-blir-jag-av-med-hemorrojder/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/jag-ater-p-piller-vad-galler-med-arftlighet-och-risken-for-blodpropp/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/ar-det-daligt-att-satta-p-plastret-pa-olika-stallen/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/kan-nagon-annan-hamta-ut-mitt-recept/ https://www.umo.se/fraga-umo/fraga-umo/smittar-konssjukdomar-pa-toaletter/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-vet-man-att-man-kan-bli-gravid/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Jag-har-glomt-nar-jag-satte-in-min-p-ring-/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-kan-jag-bli-av-med-min-krakfobi/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Angest-i-folksamlingar/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Hur-ska-jag-vaga-prata-med-en-psykolog/ http://www.umo.se/Fraga-UMO/Fragor-och-svar/Vad-ar-det-som-paverkar-vad-man-drommer-om/
Kontaktvägar till support Tjänst Kontaktvägar till support 1177 Vårdguiden på telefon (Rådgivningsstödet, CDT) Ineras Kundservice 0771-25 10 10 tonval 2 Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: https://portal.inera.se Formulär: http://www.inera.se/kundservice/felanmalan-och-support/ 1177 Vårdguiden på webben Synpunkter på specifik artikel Använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se alt ovanstående kontaktväg Hitta och jämför vård Synpunkter på innehåll på mottagnings kontaktkort: Gå längst ned mottagningens kontaktkort ”Synpunkter på mottagningens information? ” och klicka på Tyck till UMO.se Youmo E-tjänsterna Ej Mina Intyg eller Journalen som har support via Ineras Kundservice Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster 0771-25 10 10 tonval 1 Formulär: https://www.inera.se/support-e-tjanster e-tjanster@1177.se
Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.
Självbetjäningsportal Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. https://www.inera.se/kundservice/formular/formul/ Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Ineras kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Ineras kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen.