Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster september 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster september 2018"— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster september 2018

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna
Pågående och avslutade projekt Utbildning och införanden Aktuell status i våra tjänster Kontaktvägar support Viktig info i en felanmälan Självbetjäningsportal

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till:

4 Statistik nyttjande av tjänster
Augusti

5 1177 på webben Denna statistik finns nu tillgänglig på ineras webbplats:

6

7 1177 Vårdguidens e-tjänster – invånarinloggningar
Denna statistik är för närvarande inte tillgänglig, framöver kommer materialet finnas på:

8 1177 Vårdguidens e-tjänster – anslutna vårdenheter och webbtidbok
Denna statistik är för närvarande inte tillgänglig, framöver kommer materialet finnas på:

9 Stöd och behandling – startade och pågående behandlingar
Denna statistik finns nu tillgänglig på

10 UMO Denna statistik finns nu tillgänglig här:

11 Pågående och avslutade projekt
September 2018

12 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 4 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. Anna Dahlström/ Maria Berglund

13 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Behovsstyrd tidbokning Projektet syftar till att förbättra funktionaliteten för tidbokning så att den bättre stödjer invånarens behov och vägleda till rätt vård. Gabriel von Euler/ Anders Ferrari Enhetlig enhetsadministration Syftet med projektet är att tillgodose invånares och vårdgivares behov av att få tillgång till strukturerad och kvalitetssäkrad information om vårdgivarnas mottagningar (enheter). Vårdgivarna ska även kunna administrera informationen på ett enkelt sätt. Gabriel von Euler/ Lisa Cavenius Nyutveckling Stöd och behandling Vårdplan cancer, etapp två Projektet ska utveckla funktionalitet i Stöd och behandling för användningsområdet digital vårdplan cancer. Utgångspunkt är plattformens befintliga funktioner och strukturer. Detaljering och prioritering av kraven görs i samverkan med det införandeprojektet som drivs av SKL och RCC. Maria Berglund/ Annelie Bergman

14 Avslutade projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Upphandling nytt kontaktcenter 1177 Vårdguiden på telefon Syftet med projektet var att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. Leverantör är nu upphandlad och etablering av ny kontaktcenterlösning har startat. Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund

15 Utbildning och införande
September2018

16 Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Webbinarium för lokala Utbildare i Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt Utbildning för utbildare, Rådgivningsstödet webb för Finspångskommun och Högskolan väst Ge en grund i Rådgivningsstödet webbs funktioner och arbetssätt för att själv kunna utbilda det. September 2018 September2018 Inegrerat arbetssätt Utbildningen syftar till att ge Utbildare och Samtalshandledare en utbildning för att i förlängningen ge telefonsjuksköterskan en fördjupad kunskap i arbetssätt 1177 Vårdguiden på telefon. Elisabeth Almgren Eriksson

17 Utbildningar forts Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Grundutbildning i Samtalsprocessen Ge baskunskaper till nya utbildare och samtalshandledare som ska utbilda i samtalsprocess och i egen verksamhet. Stärka målet om ett gemensamt arbetssätt i den nationella tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. September 2018 September2018 Ewa Schmidt

18 Pågående införandestöd
Kort syfte Start Klart Kontaktperson Rådgivningsstödet webb Ljungby kommun Införande av rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Ljungby kommun. April 2017 November 2018 Annelie Amigelius Finspång kommun Införande av rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Finspång kommun. September 2018 December 2018 Högskolan Väst Införande av rådgivningsstödet webb inom vårdutbildningar. Skellefteå kommun Omtag av införande Rådgivningsstödet webb i Skellefteå kommun. Februari 2019

19 Pågående införandestöd forts.
Tjänst/område Aktivitet Syfte Beräknat avslut Kontaktperson RGS webb Utvärdera genomförd utbildning och införande i Ljungby kommun Samla in kunskap och insikter för vidare utveckling av utbildning och införande December 2018 Annelie Amigelius Patientkontrakt i samarbete med SKL Patientkontraktsarbete Samverka med SKL och stödja genomförandet av patientkontrakt nationellt 31 december 2018 Eva Lindholm Dialog med landsting om digitaliseringsfrågor Olika typer av kontakter med landstingen Stödja införande och användning av digitala tjänster E-hälsocoachprogram 2.0 Genomförande av pilot Paketera nytt införandestöd April 2019 Kristina Stener Planering genomförande andra landsting Planera för breddinförande Utifrån intresse

20 Utveckling av verksamhetsnära införandestöd
Tjänst/område Aktivitet Syfte Beräknat klart Kontaktperson Stöd och behandling Ta fram införandeguide Stödja lt/reg och dess verksamheter i arbetet med att implementera Stöd och behandling Oktober 2018 Kristina Stener Ta fram Designguide Stödja designers i arbetet i designverktyget Björn Olars/Anneli Uusitalo Ineras tjänster generellt Ta fram matris som tydliggör stöd och aktiviteter i samband med implementering av tjänst Användas som stöd i dialog med kund. Till stöd för kund inför beslut, under införande, användning och utvärdering av tjänst December 2018 Eva Lindholm/Kristina Stener/ Christina Kling-Hassler/ Erika Määttä Lindblad E-hälsocoachprogram 2.0 Skapa ecp 2.0. Pilot ska genomföras i Jönköping Utveckla verksamhetsnära stöd som e-hälsocoachprogram ska ge. Genomföra programmet i Jönköping med start oktober April 2019

21 Aktuell status i våra tjänster
Augusti 2018

22 1177 Vårdguiden på telefon Etableringsprojekt av kontaktcenter - telefonisystemet med tillhörande tjänster för 1177 Vårdguiden på telefon - påbörjades i september. Projektet kommer att pågå under hösten 2018 och våren Nu under hösten arbetar projektet med att implementera nya krav. I början av nästa år testas de nya kraven. Uppgradering av befintligt system och utbildning ska enligt planen ske våren 2019.

23 1177 Vårdguidens e-tjänster
Incidenter :11 – 15:16 Inloggningen på både invånarsidan och personalsidan låg helt nere på grund av en störning i brandväggen. Nya anslutningar Elektroniska hälsodeklarationer från Pasis i Region Skåne Digitala möten i Region Jönköpings län

24 1177 Vårdguidens e-tjänster forts
Releaser & patchar Release R18.04 Tisdag 11 september 17:00-22:00 Ordinarie release Patch R Tisdag 18 september kl (Ingen nedtid) Åtgärd för att rätta upp att om det saknas innehåll i fältet Location från HSA-katalogen kan en mottagning inte aktiveras i e-tjänsterna. Patch R Tisdag 25 september kl (Ingen nedtid) Åtgärd för att invånare som saknar en relation på startsidan till den mottagning som en kallelse eller en bokningsbekräftelse avser ska få ett meddelande i inkorgen eller avisering. Infrastruktur Vår driftsleverantör Nogui, genomför nu en total flytt av hela vår infrastruktur. Vi lämnar två serverhallar (QD och Basefarm) och kommer, när vi är klara, att köra i tre olika hallar hos Bahnhof. Arbetet är komplext och genomförs som ett 15-spel. Hela flytten beräknas vara helt genomförd 18 oktober 2018 

25 Stöd och behandling Alla landsting är nu anslutna och majoriteten har nu pågående behandlingar i plattformen. En stadigt ökande användning med cirka 500 startade vårdenheter i Stöd och behandling! Nya driftsmiljöer planeras till hösten 2018 som möjliggör snabbare och smidigare produktionssättningar samt ger förvaltningen bättre kontroll över test- och driftsmiljöer. Tillgänglighetsanpassning pågår efter revision av Funka. Kommer fortsätta som ett kontinuerligt arbete inom förvaltningsuppdraget framöver.

26 Förvaltning och utveckling Stöd och behandling
Sprintdemos publiceras kontinuerligt här: Release 2018:1 kom den 20 februari och innehåller bland annat möjlighet för invånare att skapa pdf:er, automatgallring i Designverktyget samt förbättrad xml-fil. Release 2018:2 kom den 21 mars och innehöll ingen ny funktionalitet utan endast formulärmotorn byttes ut. Release 2018:3 produktionsattes den 29 maj. De kommer i huvudsak innehålla förbättrade funktioner för visning av resultat, ny startsida för invånare och förbättrad prestanda för dataexport. Release 2018:4 kom den 4 oktober. Den innehöll funktioner för att överlämna moment mellan enheter.

27 Grupper Stöd och behandling
Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har två representanter från varje landsting/region. Det finns ett stort intresse att delta och nätverksträffarna uppskattas av deltagarna. I samband med senaste träffen genomfördes en enkät för att låta deltagarna påverka framtida innehåll. Den 7:e juni har förvaltningen ett webbinarium för nätverksgruppen med information och demo av den nya funktionen överlämna moment (planerad release 2018:4) Den okt är nästa nätverksgrupp på Saturnus konferens i Stockholm.

28 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se
Reviderade svar på UMO i sept 2018: konstig/ Nyproduktion:

29 Anonyma frågetjänsten
Revideringar (8) När får man donera organ? Jag har det bra men känner mig ändå ledsen. Är jag deprimerad eller bara nedstämd? Vad gör man åt en pärlcysta i örat? Vad innebär otoskleros? Vad är Behçets sjukdom? Scheuermanns sjukdom, vad är det? Vad är vitsubstanssjuka för något? Jag vill veta mer om septisk artrit.

30 Kontaktvägar till support
Tjänst Kontaktvägar till support 1177 Vårdguiden på telefon (Rådgivningsstödet, CDT) Ineras Kundservice tonval 2 Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: Formulär: 1177 Vårdguiden på webben Synpunkter på specifik artikel Använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se alt ovanstående kontaktväg Hitta och jämför vård Synpunkter på innehåll på mottagnings kontaktkort: Gå längst ned mottagningens kontaktkort ”Synpunkter på mottagningens information? ” och klicka på Tyck till UMO.se Youmo E-tjänsterna Ej Mina Intyg eller Journalen som har support via Ineras Kundservice Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster tonval 1 Formulär:

31 Viktig info i en felanmälan
För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

32 Självbetjäningsportal
Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Ineras kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Ineras kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen. 


Ladda ner ppt "Invånartjänster september 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser