Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Maj 2018.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Maj 2018."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Maj 2018

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna
Pågående och avslutade projekt Utbildning, införanden och nätverksträffar Aktuell status i våra tjänster Kontaktvägar support Viktig info i en felanmälan Självbetjäningsportal

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport som publiceras på inera.se. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till:

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt
Maj 2018

5

6 - Pga fel i statistikverktyget är användningssiffrorna estimerade under perioden feb-maj 2017

7

8

9

10

11

12

13 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad
Sessioner per invånare och år i snitt Sessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård % Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 10,9 74% 3 412 jan 11,6 567 feb 10,4 733 mar 11,1 737 apr 10,5 745 maj 10,8 630 jun jul aug sep okt nov dec

14 1177 Vårdguiden på telefon - aktuell månad
Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,6 73% jan 74% feb 71% mar 70% apr maj jun jul aug sep okt nov dec

15 1177 Vårdguidens e-tjänster - aktuell månad
Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar-konton Vårdpersonal-konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb-tidbokning Invånar-inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt  3,4 50,1% 9 637 4 536 87 147 jan 3,1 46,6% 9 635 4 139 48 908 28 694 19 728 feb 3,2 47,5% 4 235 50 557 30 707 21 739 mar 3,5 48,5% 9 578 4 292 49 527 29 983 19 967 apr 49,3% 9 618 4 393 27 318 16 188 10 453 maj 3,6 37 903 20 694 15 260 jun jul aug sep okt nov dec

16 Stöd och behandling - aktuell månad
Invånar-inloggningar Vårdpersonal-inloggningar Startade moment (behandlingar) Pågående moment (behandlingar) Aktiverade vårdenheter per månad Totalt 30 551 4 578 3 654 132 jan 18 335 6 044 955 3 235 20 feb 32 915 5 671 1 014 3 814 46 mar 31 022 6 321 887 3 785 38 apr 33 181 6 058 876 3 816 17 maj 22 794 6 457 846 3 621 11 jun jul aug sep okt nov dec

17 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben - aktuell månad
Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se 20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Startsidan (1177.se) vårdcentral (category) Vilka biverkningar har kortison? Hud och hår 2 (not set) Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet? Mage och tarm 3 E-tjänster Barnmorskemottagning (category) Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling? Leder, muskler och skelett 4 Så loggar du in i e-tjänsterna * (text) Varför får jag lock för öronen? Kan jag spola öronen för att bli bättre? Övrig administration 5 Läs din journal via nätet Gynekologi (category) Vad visar egentligen sänkan? Övriga behandlingar 6 Se dina bokade tider Hälsocentral (category) Får man titta på porr? Graviditeten 7 Pollenallergi nageltrång (text) Tål småbarn att ramla och slå i huvudet? Läkemedel 8 Vaccination mot TBE Närakut (category) Varför får jag nervryckningar? Kvinnors könsorgan 9 Fakta och råd Tandvård (category) Vad kan jag göra åt segt slem i halsen? Övriga undersökningar 10 Sidan finns inte Psykiatri (category) Varför sticker det och pirrar i händer och fötter? Infektioner 11 Så fungerar vården i Stockholm nearby (nearby), vårdcentral (category) Varför måste jag kissa så ofta? Öron, näsa, hals 12 Magsjuka – diarré och kräkningar Kvinnohälsovård (category) Kan man träna fast man är lite sjuk? Vaccinationer 13 Vattkoppor Sjukhus (text) Hur länge behöver barn sova i olika åldrar? Hjärna och nervsysten 14 Ont i magen hos vuxna Lasarettsvägen, Gävle (geolocation) Vilken mat är bra när man har magkatarr? Hjärta och blodkärl 15 Halsfluss Jourcentral (category) Är det farligt med blåmärken utan orsak? Psykiska sjukdomar och besvär 16 Utslag och hudförändringar hos barn – bildguide Husläkarjour (category) Är det farligt med höga levervärden? Mäns könsorgan 17 Borrelia Gynekolog (category) Vad kan jag göra åt lågt blodsocker? Kost och matvanor 18 ME/CFS - kroniskt trötthetssyndrom Psykiatri, vuxna (category) Vad är proppar och hål på halsmandlarna? Skador och olycksfall 19 Urinvägsinfektion nearby (nearby) Hur gör jag för att flytta fram min mens om jag inte använder p-piller? Mun och tänder 20 Kontakta en mottagning via nätet Akutverksamhet vid sjukhus, allmän (category) Vad betyder mina kolesterolvärden? Lungor och luftvägar

18 UMO.se - 2018 Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt
Månad Sessioner per invånare och år i ålder i snitt Sessioner 2018 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 5,9 77% 3 325 1 6,3 79% 606 2 5,3 851 3 5,8 76% 676 4 5,7 729 5 6,2 75% 463 6 7 8 9 10 11 12

19 20-i-topp på UMO.se – aktuell månad
Sidor med flest sidvisningar Mest lästa frågorna och svaren på UMO.se 20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.se Hur begar man sjalmord utan att kanna nagot Skydd mot graviditet 2 Sex Varfor blir jag kat sa ofta Killars underliv 3 Kroppen Visst ar det liten risk att bli gravid under mensen Tjejers underliv 4 Sexnoveller Att ta hjalpfraga andra ungaFler fragor och svar Mens 5 Könssjukdomar Hur pullar manen tjej Graviditet 6 Klamydia Varfor far jag sa mycket smegma Att ha sex 7 P-piller Hur mycket alkohol tal en 16 aring 8 Varfor bloder jag efter sex Hud 9 Kärlek & vänskap Varfor kliar det pa penisen Undersökning 10 Jag Jag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jag Kärlek 11 Puberteten Var sitter g punkten Onani 12 Att må dåligt Hur far jag igang en konversation Ångest 13 Mellanblödningar Jag har vita prickar pa penisen Ätstörningar 14 Hormonspiral Ar man skyddad under sockerpillerveckan Ungdomsmottagning 15 Tobak alkohol droger Kan man ha mens nar man ar gravid Övrigt 16 Hur har man sex? Varfor kliar det pa mina brost Skolan 17 - Sökresultat Nar borjar p pillren verka Föräldrar 18 Sex första gången Jag har kliande utslag runt konsorganet vad kan det vara 19 Kan man fa bort arr efter att man skurit sig Hur har man sex 20 Snippan Kan jag smitta nagon med HPV Bröst

20 Pågående och avslutade projekt
Maj 2018

21 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Ny plattform för webbtjänster Etablera en ny, stabil och framtidssäkrad plattform för webbtjänster i syfte att förbättra upplevelsen av tjänsterna, skapa möjligheter för bättre integration med e-tjänsterna och andra tjänster, samt blir ett bättre arbetsredskap för redaktörer och vårdpersonal. Marie Frosteman/ Teresa Nilsson Nya 1177 Vårdguidens e-tjänster, etapp 4 Projektet innebär en fortsättning av tidigare påbörjad utväxling av en del av den befintliga tekniska plattformen i kombination med förbättringsåtgärder kring prestanda och stabilitet. Detta för att skapa förutsättningar för att kunna fortsätta utveckla tjänsterna och medge den prognostiserade ökade användningen. Anna Dahlström/ Maria Berglund Stödtjänst behörigheter Ta fram en generisk stödtjänst för att hantera behörigheter inom t ex Hitta och jämför vård, e-tjänsterna och 1177 Vårdguidens webbtjänster. Syftet är att därigenom underlätta för både nationella och regionala administratörer. Michael Pettersson/ Gabriel von Euler Upphandling nytt kontaktcenter 1177 Vårdguiden på telefon Syftet med projektet är att ta fram ett förfrågningsunderlag gällande upphandling av ny leverantör av kontaktcenterlösning. Tove Rylander Rudqvist/ Carl-Gunnar Höglund

22 Pågående projekt Projekt Syfte Start Klart när Kontaktperson
Behovsstyrd tidbokning Projektet syftar till att förbättra funktionaliteten för tidbokning så att den bättre stödjer invånarens behov och vägleda till rätt vård. Gabriel von Euler/ Anders Ferrari Enhetlig enhetsadministration Syftet med projektet är att tillgodose invånares och vårdgivares behov av att få tillgång till strukturerad och kvalitetssäkrad information om vårdgivarnas mottagningar (enheter). Vårdgivarna ska även kunna administrera informationen på ett enkelt sätt. Gabriel von Euler/ Lisa Cavenius Nyutveckling Stöd och behandling Vårdplan cancer, etapp två Projektet ska utveckla funktionalitet i Stöd och behandling för användningsområdet digital vårdplan cancer. Utgångspunkt är plattformens befintliga funktioner och strukturer. Detaljering och prioritering av kraven görs i samverkan med det införandeprojektet som drivs av SKL och RCC. Maria Berglund/ Annelie Bergman

23 Utbildning och införande
Maj 2018

24 Utbildningar Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Webbinarium för lokala Utbildare i Vårdguiden på telefon 8 gånger per år och vid behov. Syftet är att gå igenom nytt och uppdaterat utbildningsmaterial, samt finnas som stöd för de lokala Utbildarna. Mars 2017 Fortlöpande Eva-Marie Söberg Ewa Schmidt Utbildning för utbildare, Rådgivningsstödet webb i Ljungby kommun. Ge en grund i Rådgivningsstödet webbs funktioner och arbetssätt för att själv kunna utbilda det. 24 maj 2018 25 maj 2018

25 Utbildningar forts Utbildning Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Grundutbildning Samtalshandledning, 1177 Vårdguiden på telefon 6 dagar Att kunna handleda i rådgivningssamtal utifrån en fördjupad förståelse av processen, metoden och arbetssättet. Mars 2018 Juni 2018 Elisabeth Almgren Eriksson Samtalsteknik för Kundservice 4 tillfällen Utbilda kundservice i grundläggande samtalsteknik och metodik. maj 2018 Eva-Marie Söberg

26 Införande Införande Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Rådgivningsstödet webb Ljungby kommun Införande av rådgivningsstödet webb inom vissa verksamhetsområde i Ljungby kommun. April 2017 Annelie Amigelius SLL Införande av rådgivningsstödet webb Privata vårdaktörer. Januari 2016 Maj 2018

27 Nätverksträffar Nätverk Kort syfte Start Klart Kontaktperson
Stöd och behandling Dela erfarenheter, informera om nyheter mm kopplat till Stöd och behandling Fortlöpande. Fortlöpande Kristina Stener Designnätverk. För designers. Dela erfarenheter mm kopplat till designrollen. Webbinarium och nätverksträff En träff genomfördes i maj Anneli Uusitalo och Björn Olars E-hälsocoacher Dela erfarenheter och nätverka kring frågor och utmaningar kopplat till verksamhetsnära stöd. fortlöpande

28 Övrigt Ämne Kort syfte Start Klart Kontaktperson Webbinarium
Designnätverket För designers i Designverktyget. Lära av varandra inom specifika områden Fortlöpande Anneli Uusitalo och Björn Olars

29 Aktuell status i våra tjänster
Maj 2018

30 1177 Vårdguiden på webben Textmaterial, 48 artiklar har reviderats.
Bild, 3 revideringar och 2 nyproduktion. Fokus revideringar och plattformsbyte.

31 1177 Vårdguiden på telefon Regionerna Uppsala och Gävleborg deltar från och med den 7 maj i utökad samverkan i gemensam telefonkö till 1177 Vårdguiden. I samverkan deltar sedan juni 2017 landstingen Dalarna och Kalmar samt regionerna, Halland, Jönköping, Skåne, Västmanland, Västra Götaland, Örebro, Östergötland. För de nio landsting och regioner som deltagit sedan starten i juni förra året har det skett en utjämning av väntetiderna i telefon. Dagtid har väntetiderna koncentrerats kring ett genomsnittsvärde och nattetid har samverkan inneburit klart kortare kötider. Överbelastade samtal har nästan helt försvunnit, det vill säga samtal som inte ens kan placeras i kö utan där den inringande blir ombedd att ringa upp vid ett senare tillfälle.

32 1177 Vårdguidens e-tjänster
Releaser & patchar Inga releaser eller patchar under maj månad. Infrastruktur Versionsuppgradering i Domino-miljön (produktion) Uppbyggnad av nya WAS9-miljön ACC och Produktion inför driftsättning 30 maj

33 1177 Vårdguidens e-tjänster
Anslutningar Region Norrbotten driftsatte Hälsosamtal vuxna genom anslutning till Uthoppsfunktionen

34 Stöd och behandling Alla landsting är nu anslutna och majoriteten har nu pågående behandlingar i plattformen. En stadigt ökande användning med cirka 500 startade vårdenheter i Stöd och behandling! Nya driftsmiljöer planeras till hösten 2018 som möjliggör snabbare och smidigare produktionssättningar samt ger förvaltningen bättre kontroll över test- och driftsmiljöer. Tillgänglighetsanpassning pågår efter revision av Funka. Kommer fortsätta som ett kontinuerligt arbete inom förvaltningsuppdraget framöver.

35 Förvaltning och utveckling Stöd och behandling
Sprintdemos publiceras kontinuerligt här: Release 2018:1 kom den 20 februari och innehåller bland annat möjlighet för invånare att skapa pdf:er, automatgallring i Designverktyget samt förbättrad xml-fil. Release 2018:2 kom den 21 mars och innehöll ingen ny funktionalitet utan endast formulärmotorn byttes ut. Release 2018:3 produktionssattes den 29 maj. De kommer i huvudsak innehålla förbättrade funktioner för visning av resultat, ny startsida för invånare och förbättrad prestanda för dataexport. Release 2018:4 planeras den 4 oktober. Den kommer innehålla funktioner för att överlämna moment mellan enheter.

36 Grupper Stöd och behandling
Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har två representanter från varje landsting/region. Det finns ett stort intresse att delta och nätverksträffarna uppskattas av deltagarna. I samband med senaste träffen genomfördes en enkät för att låta deltagarna påverka framtida innehåll. Den 7:e juni har förvaltningen ett webbinarium för nätverksgruppen med information och demo av den nya funktionen överlämna moment (planerad release 2018:4) Den okt är nästa nätverksgrupp på Saturnus konferens i Stockholm.

37 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se
Reviderade svar på UMO i maj 2018: klamydia-/

38

39 Anonyma frågetjänsten
Release ÖTJ_R18.03, prod 23 maj. Separera användarinformation (HSA-policy del 1)   SkrivInera hämtar information om användare från HSA i samband med inloggningar i systemet. Det sätt SkrivInera hanterar informationen bryter idag mot två punkter i HSA- policyn, som detaljerar hur tjänsten får användas. De två policybrotten gäller: Information som hämtas från HSA får inte ändras i applikationen. Information från HSA ska hållas uppdaterad. Denna release adresserar endast punkt 1, vilken idag bryts genom att flera av informationsfälten som hämtas från HSA ser ut att tillåta ändringar via användarens inställningar i applikationen, t ex e-postadress, titel och telefonnummer.

40 Kontaktvägar till support
Tjänst Kontaktvägar till support 1177 Vårdguiden på telefon (Rådgivningsstödet, CDT) Ineras Kundservice tonval 2 Felanmälansapplikationen i Rådgivningsstödet Självbetjäningsportal: Formulär: 1177 Vårdguiden på webben Synpunkter på specifik artikel Använd Tyck till längst ned på artikeln på 1177.se alt ovanstående kontaktväg Hitta och jämför vård Synpunkter på innehåll på mottagnings kontaktkort: Gå längst ned mottagningens kontaktkort ”Synpunkter på mottagningens information? ” och klicka på Tyck till UMO.se Youmo E-tjänsterna Ej Mina Intyg eller Journalen som har support via Ineras Kundservice Supporten för 1177 Vårdguidens e-tjänster tonval 1 Formulär:

41 Viktig info i en felanmälan
För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

42 Självbetjäningsportal
Ineras Självbetjäningsportal kan du som är kund logga in och själv hantera dina ärenden. Portalen är tänkt att bidra till en effektivare hantering av dina ärenden och att den ska vara ett bra komplement till kontakt med oss via telefon och e-post. Vem kan logga in och hur gör jag? För att kunna logga in i portalen behöver du ha ett konto med inloggningsuppgifter. Om du inte redan har ett sådant, kan du ansöka om konto här. Vilka ärenden kan jag hantera i portalen? Du kan hantera och följa upp alla ärenden som du själv anmält till Ineras kundservice via Självbetjäningsportalen. Detta gäller både ärenden som du skapat i portalen, och ärenden du ringt eller mejlat in till Ineras kundservice. I portalen samlas alla ärenden som du anmält, och du får en bra överblick. Det är också möjligt för en organisations lokala IT-avdelning att få ett organisationskonto. Det innebär att ni då har möjlighet att se och hantera ärenden som gäller hela organisationen. 


Ladda ner ppt "Invånartjänster Maj 2018."

Liknande presentationer


Google-annonser