Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?. Innovation Bakgrund/problemInnovation definieras ofta utifrån en manlig norm där mäns innovationer och branscher.
Miljödepartementet Ökat skadeståndsansvar och förutsättningar för generationsskifte Miljöminister Andreas Carlgren, Torsdagen den 18 februari 2010.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SU:s åtgärdsplan Tom september 2015 Intäkter+620 mnkr6,2% Personal inkl. bemanning+349 mnkr5,6% Läkemedel+175 mnkr 16% Material, varor tjänster+141 mnkr9,8%
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Då är det bra om du känner till att vård- och omsorgsförvaltningen
Grön uppföljning Agenda
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Ska Västra Götalandsregionen
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Lärandeansatsen i Socialfonden
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER en handbok för idrotten
Regler för upphandling
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Elev- och Föräldraenkät
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Näringslivsanalys Umeå kommun
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ska Västra Götalandsregionen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Upphandlingsprocessen
Regionalt utvecklingsprogram Regionalt tillväxtprogram
Inköp i Region Norrbotten
Schyst offentlig upphandling
Målstyrning och verksamhetsplanering
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Arvid nordquists uppförandekod
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Extrastämma
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Rekrytering med lokala jobbspår
Jämställdhet i projekt Hur kan det se ut?
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

Upphandling för branschutveckling Katarina Noren Inköpsdirektör, Trafikverket

Innehåll 1. Stora pengar – stort ansvar – stora möjligheter 2. Branschsamarbete 3. Samverkan i alla kontrakt 4. Ökat socialt fokus 5. Ökat utrymme för innovation 6. Frågor?

En av landets största beställare Affärer för 40 miljarder varje år. Medför stort ansvar och stora möjligheter… …Regeringen har gett Trafikverket ett särskilt uppdrag att bidra till att öka produktivitet och innovationsgrad i branschen… …vi måste använda skattepengarna på ett ansvarsfullt sätt. Vi ska spara 17 mdr till 2025 Trafikverket är en av Sveriges största byggherrar och beställer årligen för ca 40 Mdr kronor varav bygg- och anläggningsarbeten för ca 40 Mdr kronor. Verket driver ca 2500 bygg- och anläggningsprojekt årligen vilket i kronor motsvarar 30 % av den samlade anläggningsmarknaden i Sverige. I genomsnitt får Trafikverket knappt 4 anbud per upphandling och ca 92 procent av upphandlingarna vinns av leverantörer med svenska ägare. Projekten sysselsätter sammantaget i genomsnitt ca 30 000 – 35 000 personer årligen varav ca 80-90 % normalt är anställda i Sverige (osäker siffra). Att vara en så stor beställare innebär ett stort ansvar – vi hanterar skattemedel och vår uppgift är att använda dem väl. För att uppnå detta driver vi på uppdrag av regeringen och tillsammans med branschen ett förändringsarbete med syftet att utveckla oss som renodlad beställare (som beställer funktion och låter anläggningsbranschen stå för att leverera en smart och kostnadseffektiv lösning) och ge våra leverantörer betydligt bättre möjligheter att utveckla sin innovationsgrad och produktivitet (och konkurrenskraft). Produktiviteten och innovationsgraden i anläggningsbranschen ska öka! Och vi ska på det här sättet frigöra pengar (17 miljarder fram till 2025= 2-3 % i årlig produktivitetsökning i branschen) som kan användas till att förstärka finansieringen i den Nationella planen som anger infrastruktursatsningar fram till 2025. Mer väg och järnväg för pengarna. Ansvaret innebär också att Vid upphandling har vi som svensk statlig myndighet har vi krav på oss att ta sociala hänsyn i våra upphandlingar.

Våra verktyg för ökad produktivitet MATS Det är mycket som görs, men de viktigaste hörnpelarna i vårt produktivitetsarbete är de fyra på bilden. Kommentera mycket kort.

Vi och branschen samarbetar… För ökad produktivitet och innovation Aktörer i arbetet är Trafikverket, Sveriges Byggindustrier, Svenska Teknik & Designföretagen, Maskinentreprenörerna och stora leverantörer på marknaden. Fyra fokusområden för utveckling i samarbete med branschen Innovation och produktivitet Hållbarhet Säkerhet Kostnadsdrivande krav

Produktivitetsarbetet - resultat Frigjorda medel augusti 2015 Målnivå 2015 – 4500 mSEK TRV har arbetat med att försöka mäta värdet av förändrade arbetssätt. Detta är i grunden svårt eftersom vi inte kan jämföra ett projekt i 2 olika genomföranden. I vår mätning har vi utgått ifrån den kalkylerade kostnadsnivån på ett traditionellt genomförande (ex vis en utförandeentreprenad) och jämfört med kostnad för projektet efter att vi vidtagit en aktiv åtgärd i linje med ROB (ex vis totalentreprenad, paketering, eller annat). Det redovisade resultatet är en resultatet av denna jämförelse. TRV bedömer att resultatet är en effekt av entreprenörernas förmåga att hitta smartare och mer kostnadseffektiva lösningar. I detta finns en blandning av ny tekniska lösningar och effektivare produktion. Ett bra samverkan för att stärka svenska leverantörers konkurrenskraft på en global marknad. Två vinnare som det bör vara i alla goda affärer.

Fler totalentreprenader… mellan 25 och 500 mnkr Utfall totalentreprenader TE ett av Trafikverkets viktigaste instrument i omställningen till att bli en ”renodlad beställare”. Det är också totalentreprenaderna som hittills genererat den största delen av de frigjorda medlen. Vi är därför angelägna att upphandla en allt större andel av våra entreprenader som totalentreprenader. För entreprenader mellan 25 och 500 miljoner är utfallet t.o.m. augusti att 55 procent av samtliga entreprenader upphandlats som totalentreprenader. Det innebär att vi för närvarande ligger över årsmålet på 45 procent.

Upphandling för branschutveckling! Offentlig långsiktig inköpsplanering Nationella kategoristrategier och affärsmodeller Funktionskrav, fast pris och totalentreprenad Samverkan i alla kontrakt Leverantörsteam och leverantörsbedömning Systematisk implementering av best practise Översyn riskfördelning Facilitering för utländska bolag och SME Effekter: Förutsägbarhet och ökad stabilitet Internationalisering Ökad investeringsvilja och ökad innovationstakt Lägre transaktionskostnader Dialog istället för tvister Förslag till struktur/innehåll i strategin Gemensamt Styrande dokument, Val av affärsform Tekniska konsulter Förhållningssätt, strategisk inriktning och övergripande mål, Kategoristrategier, Beslut/inriktningar, Delstrategier och delmål, Val av affärsform – förslag på kombinationer för olika projekttyper Entreprenader Val av affärsform – förslag på kombinationer för olika projekttyper TRV 1. Enkla projekt med stora frihetsgrader och låg osäkerhet TRV 2. Enkla projekt med små frihetsgrader och låg osäkerhet TRV 3. Komplexa projekt med stora frihetsgrader och hög osäkerhet TRV 4. Komplexa projekt med små frihetsgrader och hög osäkerhet TRV 5. Stora komplexa projekt med utvecklingsbehov TRV 6. Stora komplexa projekt med utvecklings- och förvaltningsbehov

Hur Samverkan Basnivå går till …vilka aktiviteter ingår? Aktiviteter och egenskaper: Organisation med parternas representanter Gemensam målstyrning Gemensam riskhantering Konfliktlösningsmetoder Kontinuerlig uppföljning, förbättring och benchmarking Öppenhet i gemensamma frågor Anpassning av Basnivå… … sker utifrån respektive projekts karaktär och storlek. Omfattning Samverkan Basnivå enligt de nya riktlinjerna ska användas av Stora Projekt, Investering och Underhåll, oavsett entreprenadform och ersättningsmodell. Tillämpning  Riktlinjerna definierar Samverkan basnivå med ett antal aktiviteter. Trafikverket definierar Samverkan basnivå med nedan listade aktiviteter: Organisation med parternas representanter (med samlokalisering så långt som möjligt) Gemensam målstyrning Gemensam riskhantering Konfliktlösningsmetoder Kontinuerlig uppföljning, förbättring och benchmarking Öppenhet i frågor av gemensam art En anpassning av modellen sker utifrån respektive projekts karaktär och storlek. Låg komplexitet och liten storlek kan skapa en brytpunkt under vilken strukturerad Samverkan sannolikt inte ger mer nytta för pengarna. Eventuella avsteg från Samverkan ska motiveras i samband med val av affärsform/Motivbilaga godkännas enligt arbetsordning Organisation för samverkan och Samverkansledare ska bestämmas tillsammans av parterna i projektet i samband med Startmöte/n. En person ska vara utsedd att leda Samverkan, en samverkansledare(FIA processledare) för större/komplexa projekt, dvs projekt med löptid på över 1 år. Det kan vara en extern person men kan även vara en lämplig person i projektorganisationen, Projektledare eller eventuellt Inköpare. Det är viktigt att senast i startmöte ha med genomgång av Samverkanskonceptet med hur/vad/varför TRV jobbar med Samverkan. En absolut grundförutsättning för att Samverkan ska fungera är tillgänglighet och beslutsmässighet i projektet. (vad innebär det – vad ska man tänka på för att säkerställa detta)

Samverkan hög – projekt 2 mdr kronor Hög komplexitet, stor osäkerhet ECI Prekvalificering TransQ, PQ Ersättning kalkylering/anbud steg 2, motkrav äganderätt genomförandebeskrivning Entreprenadform bestäms i steg 2 Entreprenadform, företrädesvis Totalentreprenad Rörlig kostnad/Löpande räkning rikt med incitament samt ev. Incitament enligt UppLev ECI Prekvalificering TransQ, PQ Ersättning kalkylering/anbud steg 2, motkrav äganderätt genomförandebeskrivning Entreprenadform bestäms i steg 2, efter fastslagen riskfördelning Entreprenadform företrädesvis TE Rörlig kostnad/Löpande räkning rikt med incitament samt ev. Incitament enligt UppLev Prekvalificering Ger ett antal leverantörer På konsortienivå alt. Konsult- bolag och entreprenörer Selektivt förfarande steg 1 Utvärderingsparametrar Tekniskt kunnande Verksamhetssystem Hälsa, säkerhet, miljö Välj 2 av X konsortier för steg 2 Selektivt förfarande steg 2 Parametrar från steg 1+ pris + genomförandebeskrivning Procentuell fördelning 70/30 mjuka/pris Selektivt för- farande steg 1 Selektivt för- farande steg 2 Prekvalificering

Sociala krav i upphandlingar − Ger hållbar utveckling Ger juste konkurrens Stödjer kompetensförsörjning Bidrar till ökad sysselsättning Klimatreducerande åtgärder; klimatkalkyler och klimatdeklarationer i projekten Sociala krav

Minimilön ID06 Trafikverkets krav på sociala hänsyn vid upphandling Generella krav på: Antidiskriminering Minimilön ID06 Arbete i enlighet med ILO Betalda skatter och avgifter Arbetsmiljö och säkerhet Trafikverket ställer idag i sina kontrakt bland annat krav på arbete för antidiskriminering, minimilön i nivå med gällande kollektivavtal, efterlevnad av säkerhetsföreskrifter och att skatter och avgifter är betalda. Vad gäller grundläggande rättigheter för arbetstagare handlar det om att varor, tjänster och transporter ska förenliga med ILO:s kärnkonventioner, dvs. bland annat förbud mot barnarbete, rätt till organisationsrätt, arbetsmiljö, socialförsäkringsskydd osv. Att alla personer som uppehåller sig på arbetsplatsen ska bära väl synlig legitimation enligt ID 06 innebär också ett sätt för oss att kunna kontrollera vem som faktiskt befinner sig på våra arbetsplatser. Före en leverantör överhuvudtaget anlitas, dvs. tilldelas ett kontrakt i en upphandling kontrolleras att denne har fullgjort sina åtagande avseende skatter och sociala avgifter. Dessutom utesluts leverantören från upphandlingen om vi får kännedom om viss brottslighet. Detta görs för att vi värnar om att få in seriösa företag och konkurrens på lika villkor. I Trafikverkets stora projekt har vi gått steget längre och etablerat ett aktivt arbete med Skatteverket för att genom ett förebyggande arbete motverka ekonomisk brottlighet, framförallt då svartarbete. Detta innebär bland annat att huvudleverantören inte får anlita någon underleverantör i något led innan det är bevisat att underleverantören i fråga fullgjort sina åtagande avseende skatter och sociala avgifter. I en del av de stora projekten har man också vidtagit arbetsmarknadspolitiska åtgärder genom samarbete med arbetsförmedlingar.

Uppdrag: sysselsättningskrav Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att vid offentlig upphandling arbeta för ökad sysselsättning för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden och därmed bidra till en minskad arbetslöshet. Alla föreslagna förändringar ska konsekvensbeskrivas. Leveransen sker 15 november 2015.

Innovationsupphandling… …länken mellan forskning och marknad

Innovationsvänlig upphandling Satellitmätningar av markytan i projekt Västlänken Upphandling med krav på teknisk utveckling från leverantörens sida Frihetsgrader för leverantören att vidareutveckla tekniken Omfattning: Upphandling med krav på teknisk utveckling från leverantörens sida. Nyttan: Frihetsgrader för leverantören att vidareutveckla tekniken eller på annat sätt hitta förbättringar i mätningarna för att optimalt passa Trafikverkets behov. Framgångsfaktorer: Öppenhet för att testa ny teknik Innovationsbonus betalas ut för att belöna innovativa initiativ. Option på tre år. Leverantören får fortsatt kontrakt om tekniken utvecklas och optimeras utifrån Trafikverkets behov. InSAR-teknik: Tekniken kallas InSAR (Interferometric Synthetic Aperture Radar). Radarsatellitbilder tar fram kartor med elva dagars mellanrum som visar hur stora markdeformationer som skett mellan olika tillfällen. En äldre radarbild kombineras med en nytagen bild. Om marken har rört på sig efter senaste mättillfället så syns ett regnbågsfärgat mönster i bildkombinationen. Om området är gråfärgat så är det oförändrat. (Göteborg vilar på både berg och lera som innebär stora skillnader i grundläggningsmetod för fastigheterna. Detta ställer stora krav på uppföljning av grundvattennivåer. Metoden med mätning via satellit ger möjlighet att mäta även utanför själva tunnelområdet. Förändrade nivåer på grundvattnet innebär en risk för vertikala sättningar i marken. När det gäller horisontella markrörelserna räcker det dock att man mäter inom området för tunneln.) Efter de tre första årens mätningar görs utvärdering och erfarenhetsåterföring av metodiken. Uppnått resultat/använd teknik jämförs med ny tillämpbar teknik och metodik på marknaden. Ny teknik/nya funktioner som kan ge högre kvalitet ska belysas. Konsulten tar fram underlag. Utvärderingen presenteras i rapportform och på ett möte mellan beställare och konsult. Rapporten är en del av beslutsunderlaget om optionen: Förlängning av kontraktstiden tom 2020-12-31. Västlänkens projektledning avgör om innovationen är bonusgrundande. Fakta om upphandlingen LOU över tröskelvärdet, öppet förfarande, kalkyl 9,6 MSEK Kontraktstid 3+3 år option tom 2020-12-31 Fast pris uppdragstiden och fast pris för option Annonserades på branschhemsida Hela förfrågan översattes till engelska samt även KF Extern specialist upphandlades för att bistå i framtagandet av förfrågan, samt i utvärdering av anbuden, mervärde max 1,5 MSEK Sex anbud inkom

Innovationsvänlig upphandling Miljövänliga slipers på lågtrafikerade banor Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Omfattning: Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Nyttan: Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Framgångsfaktorer: - Kompetent beställare och utförare Fokus på funktionskraven – så få skallkrav som möjligt. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa lösningar. - Trafikverket är berett på något högre kostnader. Avtalet löper på två år med option på 2+2+2 år med två testperioder. - Resultat: Flera helt nya mycket lovande lösningar har kommit in som anbud utan höjt livscykelpris. Testperioden ska påbörjas. Trafikverket genomför den första innovationsupphandlingen för att byta ut de giftiga sliprarna med kreosot mot en ny miljövänlig typ av sliprar. Syftet med upphandlingen är att hitta ett helt giftfritt alternativ. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. Efterhand när underhållet kräver ska de gamla sliprarna bytas ut mot nya. Målet ska uppnås genom att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Marknaden är troligtvis redo att hitta lösningar som både är miljövänliga och håller hög kvalitet till en rimlig kostnad. Det var först svårt att hitta leverantörer som kunde skapa bra lösningar, men genom att aktivt söka upp leverantörer på en internationell järnvägsmässa så lyckades Trafikverket väcka intresset hos många. Det har kommit in många frågor under anbudstiden. Beslutet om tilldelning väntas i maj/juni.   Trafikverket tar främst hänsyn till miljökravet i upphandlingen. Utan en miljövänlig lösning så blir inte en leverantör aktuell. Men det är givetvis också viktigt att sliprarna håller en hög kvalitet. För att skapa utrymme för innovation ligger fokus på funktionskraven. Utöver det är skallkraven så få som möjligt för att ge leverantörerna frihet att hitta nya lösningar. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa sina lösningar. Det kan bli flera leverantörer som får dela på kontraktet. För att öka möjligheten att få in flera anbudsgivare får leverantörerna chansen att utveckla produkten det första året på kontraktet. Trafikverket är berett på att det kan bli något högre kostnader när nya lösningar ska testas. Avtalet löper på två år med option på 2+2+2 år för att säkerställa kvaliteten på sliprarna. Två testperioder genomförs där ett antal sliprar läggs ut i spår på provsträckor. De sliprar som uppfyller kriterierna första testperioden går vidare till andra testperioden. Den andra testperioden pågår i ytterligare minst ett år. Kontraktet avslutas för de lösningar som eventuellt inte håller måttet genom tvåårsperioderna. Upphandlingen kan bidra till utvecklingen av sliprar på marknaden i ett längre perspektiv. Om några år kan det kommer leverantörer som vidareutvecklar de produkter vi nu ligger i startgroparna med. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. De flesta träsliprarna på den svenska järnvägen är impregnerade med kreosot. Kreosot är en blandning av flera ämnen och utvinns oftast genom torrdestillation av stenkol. Kreosot skyddar trä från att angripas av till exempel röta och termiter. Ämnet är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser som är hälsofarliga. Inom EU är det fram till 2018 tillåtet att använda kreosot för impregnering av sliprar. Efter 2018 väntas EU ta ett nytt beslut om huruvida kreosot kommer att vara tillåtet eller ej.

Tack för visat intresse! - Frågor? Innovationsvänlig upphandling Miljövänliga slipers på lågtrafikerade banor Tack för visat intresse! - Frågor? Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Omfattning: Upphandling med krav på att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Nyttan: Ett giftfritt, miljövänligt alternativ till slipers med kreosot Framgångsfaktorer: - Kompetent beställare och utförare Fokus på funktionskraven – så få skallkrav som möjligt. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa lösningar. - Trafikverket är berett på något högre kostnader. Avtalet löper på två år med option på 2+2+2 år med två testperioder. - Resultat: Flera helt nya mycket lovande lösningar har kommit in som anbud utan höjt livscykelpris. Testperioden ska påbörjas. Trafikverket genomför den första innovationsupphandlingen för att byta ut de giftiga sliprarna med kreosot mot en ny miljövänlig typ av sliprar. Syftet med upphandlingen är att hitta ett helt giftfritt alternativ. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. Efterhand när underhållet kräver ska de gamla sliprarna bytas ut mot nya. Målet ska uppnås genom att ge marknaden frihet att utveckla nya lösningar. Marknaden är troligtvis redo att hitta lösningar som både är miljövänliga och håller hög kvalitet till en rimlig kostnad. Det var först svårt att hitta leverantörer som kunde skapa bra lösningar, men genom att aktivt söka upp leverantörer på en internationell järnvägsmässa så lyckades Trafikverket väcka intresset hos många. Det har kommit in många frågor under anbudstiden. Beslutet om tilldelning väntas i maj/juni.   Trafikverket tar främst hänsyn till miljökravet i upphandlingen. Utan en miljövänlig lösning så blir inte en leverantör aktuell. Men det är givetvis också viktigt att sliprarna håller en hög kvalitet. För att skapa utrymme för innovation ligger fokus på funktionskraven. Utöver det är skallkraven så få som möjligt för att ge leverantörerna frihet att hitta nya lösningar. Flera leverantörer kan få möjlighet att testa sina lösningar. Det kan bli flera leverantörer som får dela på kontraktet. För att öka möjligheten att få in flera anbudsgivare får leverantörerna chansen att utveckla produkten det första året på kontraktet. Trafikverket är berett på att det kan bli något högre kostnader när nya lösningar ska testas. Avtalet löper på två år med option på 2+2+2 år för att säkerställa kvaliteten på sliprarna. Två testperioder genomförs där ett antal sliprar läggs ut i spår på provsträckor. De sliprar som uppfyller kriterierna första testperioden går vidare till andra testperioden. Den andra testperioden pågår i ytterligare minst ett år. Kontraktet avslutas för de lösningar som eventuellt inte håller måttet genom tvåårsperioderna. Upphandlingen kan bidra till utvecklingen av sliprar på marknaden i ett längre perspektiv. Om några år kan det kommer leverantörer som vidareutvecklar de produkter vi nu ligger i startgroparna med. Cirka 35 procent av det totala järnvägsnätet är lågtrafikerade banor vars anläggningar består av träsliprar. Underhållsbehov av träsliprar är stort och varje år behöver cirka 200 000 bytas. De flesta träsliprarna på den svenska järnvägen är impregnerade med kreosot. Kreosot är en blandning av flera ämnen och utvinns oftast genom torrdestillation av stenkol. Kreosot skyddar trä från att angripas av till exempel röta och termiter. Ämnet är klassificerat som cancerframkallande och innehåller flera substanser som är hälsofarliga. Inom EU är det fram till 2018 tillåtet att använda kreosot för impregnering av sliprar. Efter 2018 väntas EU ta ett nytt beslut om huruvida kreosot kommer att vara tillåtet eller ej.