Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Hälsa och samhälle Samhällets värderingar och syn på hälsa är avgörande för hälso- och sjukvården  Hur mycket resurser läggs ned på hälsovård  Samhällets.
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Innehåll OSA-kompassen – vägar till god organisatorisk och social arbetsmiljö Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk och social arbetsmiljö.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Byte till AKAP-KL från KAP-KL Arbetstagarorganisationernas roll Det material som omnämns i presentationen finns på OFRs hemsida,
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Diskrimineringslagen i praktiken Om grunder & antidiskrimineringsarbete Anna Karlsson
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering Carolina Stiwenius Diskrimineringsombudsmannen,
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
”funktionsrätt” ett nytt begrepp i svenska språket 1 Begreppet ”funktionsrätt”
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Vi har olika intressen, behov, erfarenheter och möjligheter…
Översikt Grundutbildning i systematiskt arbetsmiljöarbete Chef och skyddsombud går tillsammans Anpassad för kommun- och landstingssektorn Framtagen.
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Barnets bästa i främsta rummet
Välkommen till information om lex Sarah
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Varför läser ni religionskunskap?
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Konflikthantering på arbetsplatsen
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Språkets makt.
Granska läromedel.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Cvl:s värdegrund För att kunna lyckas i sina studier är det viktigt att kunna känna trygghet och att våga vara sig själv. Oavsett vem eleven är – kvinna.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Iris Rosengren Larsson
Regler för upphandling
Etik- planering.
En utvecklingsresa Antropologisk kvalitativ förstudie Frida Linderoth
Trakasserier och sexuella trakasserier mellan barn
Religion.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Mångfald Verksamhetsåret En ökad satsning
RISKBEDÖMNINGAR Inför ändringar i verksamheten
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
Skyddsombud i Vision
En arbetsplats för alla - Men hur då?
Likabehandlingsplan och plan mot kränkande behandling
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Bakgrund Största förändringen av sjukförsäkringen på 16 år
Resultatpresentation för NLL av PunktPrevalensMätningarna (PPM) 2016
Bibliotekens grundläggande ändamål, 2 § BL
Rättigheter = s. 20.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Arbetsmiljöläget 1989.
Mänskliga rättigheter - gäller även barn?
Mänskliga rättigheter -
Hållbar utveckling måste vara
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Särbehandling.
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Kontinuitetshantering
LikabehandlingsplAnen
Presentationens avskrift:

Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering Aktiva åtgärder I fyra steg enligt diskrimineringslagen

Ändringar i diskrimineringslagen T o m 2016 Fr o m 2017 Upplägg Målinriktat arbete med aktiva åtgärder Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering, med aktiva åtgärder Utformning Ej specificerat Aktiva åtgärder i fyra namngivna steg Arbetsgivarens arbete Jämställdhetsplan vart tredje år Lönekartläggning vart tredje år, inklusive en handlingsplan för jämställda löner Löpande arbete med de fyra stegen, där varje steg ska dokumenteras. Lönekartläggning varje år. Utbildningsanordnarens arbete Likabehandlingsplan varje år Löpande arbete med de fyra stegen, där varje steg ska dokumenteras. Målinriktat arbete omfattar Vissa diskrimineringsgrunder: kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning Samtliga diskrimineringsgrunder: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Första januari 2017 trädde ändringar i diskrimineringslagens tredje kapitel i kraft. Ändringarna innebar en ny rutin för att arbeta systematiskt med det förebyggande arbetet mot diskriminering. Före 2017 skulle vi arbeta med aktiva åtgärder, men det var inte angett vad aktiva åtgärder var och hur vi skulle arbeta. Lagstiftaren tittade på det systematiska arbetsmiljöarbetet och den rutin som man infört där, vilket fungerar bra. Med inspiration valde man att faktiskt beskriva en rutin för hur det systematiska förebyggande arbetet mot diskriminering ska göras, dvs aktiva åtgärder i fyra steg. Tidigare har det för arbetsgivaren varit mycket fokus på jämställdhet, eftersom man enligt lag var tvungen att ta fram en jämställdhetsplan vart tredje år. För utbildningsanordnare (universitetet är både arbetsgivare och utbildningsanordnare) gällde att ta fram en likabehandlingsplan varje år. I och med ändringarna i diskrimineringslagens tredje kapitel är vi nu skyldiga att beakta alla diskrimineringsgrunder i vårt systematiska förebyggande arbete mot diskriminering. Källa: diskrimineringslagen (2008:567)

De fyra stegen Det systematiska förebyggande arbetet mot diskriminering sker löpande i fyra steg: Undersöka om det finns risk för diskriminering eller repressalier eller om det finns andra hinder för enskildas lika rättigheter och möjligheter i verksamheten Analysera orsaker till upptäckta risker och hinder Vidta de förebyggande och främjande åtgärder som skäligen kan krävas Följa upp och utvärdera arbetet enligt 1-3 Åtgärder ska tidplaneras och genomföras så snart som möjligt. Samverkan ska ske i samtliga steg Varje steg ska dokumenteras Dokumentationen ska göras årligen (arbetsgivaren) / varje år (utbildningsanordnaren) Om de fyra stegen: Undersöka om det finns risk för diskriminering eller repressalier eller om det finns andra hinder för enskildas lika rättigheter och möjligheter i verksamheten. Det är alltså riskerna för att skulle kunna förekomma diskriminering i någon form, med samband till någon av diskrimineringsgrunderna som ska undersökas. Hur allvarlig är risken? Hur påverkas individen av om det inträffar? Hur påverkar det verksamheten? Hur sannolikt är det att det inträffar? Risk för repressalier – hur stor är risken för att någon utövar repressalier mot en annan person som anmält eller sagt ifrån kring diskriminering? Analysera orsaker till upptäckta risker och hinder. Vad är skälet till att just denna risk finns? Var/vad behöver vi ändra för att ta bort risken? Vad är det som gör att det blir en risk för diskriminering/repressalier eller hinder för enskildas rättigheter och möjligheter i verksamheten? Vad kan vi göra åt det? Kan vi göra något åt det? Om vi inte kan göra något åt det, hur kan vi då minska konsekvenserna av om det inträffar. Vidta de förebyggande och främjande åtgärder som skäligen kan krävas. Ta hjälp av experter på just det område/i den fråga där vi ska sätta in åtgärder. Vi behöver inte ”uppfinna hjulet”, det finns verktyg och stöd i olika former, bland annat på andra myndigheter, hor intresseorganisationer eller yrkeskunniga. Exempel på stöd och verktyg: http://www.do.se/stodmaterial/ - Diskrimineringsombudsmannen http://www.mfd.se/ Myndigheten för delaktighet http://www.adbsverige.se/ Sveriges antidiskrimnineringsbyråer http://www.genusfotografen.se/ Genusfotografen http://www.jamstall.nu/ Här samlas många verktyg för jämställdhet. Jämställ.nu drivs idag som ett samarbete mellan Europeiska Socialfonden, Jämställdhetsmyndigheten, Nationella sekretariatet för genusforskning, Länsstyrelsen, Sveriges Kommuner och Landsting samt Vinnova. Genom sina olika uppdrag täcker de in samtliga delar av arbetsmarknaden, det vill säga kommuner, landsting, stat och näringsliv. Följa upp och utvärdera arbetet Hur har det gått? Blev vi klara? Nådde vi målet med åtgärden? Behöver vi förlänga tidplanen? Källa: diskrimineringlsagen

De sju diskrimineringsgrunderna Det finns sju grunder för diskriminering i diskrimineringslagen kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Om de skyddade diskrimineringsgrunderna: Kön Begreppet kön innebär att någon är kvinna eller man (den juridiska definitionen). Förbudet mot könsdiskriminering omfattar också personer som planerar att ändra eller har ändrat sin könstillhörighet. Könsöverskridande identitet eller uttryck Med könsöverskridande identitet eller uttryck avses att någon inte definierar sig som kvinna eller man eller genom sin klädsel (eller på annat) sätt ger uttryck för att tillhöra ett annat kön. Begreppet omfattar dels en persons mentala eller självupplevda könsbild, dels hur någon uttrycker det som kan kallas personens sociala kön, till exempel genom kläder, kroppsspråk, smink eller frisyr. Diskrimineringsgrunden avser vad som ofta brukar kallas transpersoner. Det är ett paraplybegrepp för människor som bryter mot samhällets normer för könsidentitet och könsuttryck. Även en person som identifierar sig som transsexuell men inte tänker ändra sin könstillhörighet omfattas av denna grund och därmed av skyddet mot diskriminering. Diskrimineringslagens förbud mot diskriminering gäller för personer med könsöverskridande identitet eller uttryck. Ofta använder DO i stället begreppen könsidentitet eller könsuttryck. Det beror på att DO anser att lagens begrepp ("könsöverskridande") riskerar att befästa en bild av vissa personer som avvikare i ett samhälle där det finns starka normer och föreställningar om kön. Etnisk tillhörighet Med etnisk tillhörighet menas en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Nationellt ursprung betyder att personer har samma nationstillhörighet, som till exempel finländare, polacker eller svenskar. Etniskt ursprung innebär att personer har ett relativt enhetligt kulturmönster. Som exempel kan nämnas att en person tillhör någon av de nationella minoriteterna såsom samer och romer. Alla människor har en eller flera etniska tillhörigheter. Alla kan därför bli utsatta för etnisk diskriminering. Religion eller annan trosuppfattning Med religion avses religiösa åskådningar som exempelvis hinduism, judendom, kristendom och islam. Annan trosuppfattning innefattar sådana övertygelser som har sin grund i eller samband med en religiös åskådning, till exempel buddism, ateism och agnosticism. Politiska åskådningar och etiska eller filosofiska värderingar som inte har samband med religion omfattas inte av diskrimineringslagens skydd. Funktionsnedsättning Med funktionsnedsättning menas varaktiga fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga begränsningar av en persons funktionsförmåga. Det kan vara till följd av en skada eller en sjukdom fanns vid födseln, har uppstått därefter eller kan förväntas uppstå. Tillfälliga begränsningar av en persons funktionsförmåga är inte en funktionsnedsättning i diskrimineringslagens mening. Funktionsnedsättning innebär en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga. Det är alltså något som en person har, inte något som en person är. En funktionsnedsättning kan märkas mer eller mindre i olika situationer som till exempel allergier, dyslexi, hörsel- och synskador med mera. Sexuell läggning Lagen definierar sexuell läggning som homosexuell, heterosexuell och bisexuell läggning. Ålder Ålder innebär uppnådd levnadslängd. Alla människor, oavsett ålder omfattas av lagens skydd mot diskriminering. Källa: www.do.se

Former av diskriminering Det finns sex (6) former av diskriminering (som är förbjudna) Direkt diskriminering: när någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan i en jämförbar situation. Missgynnandet ska ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna. Om en händelse är diskriminering beror på den enskilda situationen. Indirekt diskriminering: när det finns en regel eller en rutin som verkar neutral men särskilt missgynnar personer med visst kön, viss könsidentitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, viss funktionsnedsättning, viss sexuell läggning eller viss ålder. Då kan regeln vara diskriminerande, trots att det är samma regel som tillämpas för alla. Bristande tillgänglighet: när en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att en verksamhet inte vidtar skäliga tillgänglighetsåtgärder för att den personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Trakasserier: ett agerande som kränker någons värdighet. För att omfattas av diskrimineringslagen måste det kränkande agerandet ha samband med någon eller några av diskrimineringsgrunderna. Sexuella trakasserier: ett agerande av sexuell natur som kränker någons värdighet. Instruktion att diskriminera: när någon ger en order eller instruerar någon som är i beroendeställning, till exempel en anställd, att diskriminera någon annan. Det kan också handla om en instruktion att diskriminera till en person eller ett företag som åtagit sig ett uppdrag, exempelvis ett bemanningsföretag. Kort om formerna för diskriminering: Vi använder ofta ordet diskriminering lite generaliserande, det kan betyda många olika saker i dagligt tal, men om man ska utgå från lagstiftningen är diskriminering ett samlingsbegrepp för olika former av diskriminering som är förbjudna. Exempel på direkt diskriminering: du har sökt ett jobb och får veta av arbetsgivaren att du inte fått jobbet för att du är yngre än de tänkt sig. Om de kan visa att åldern har en saklig och avgörande betydelse för utförandet av arbetet (t ex att du måste vara över en viss ålder enligt lagstiftningen, av säkerhetsskäl) är det sannolikt inte diskriminerande. Saknar arbetsgivaren saklig grund för åldersgränsen kan det betecknas som direkt diskriminering på grund av ålder. Exempel på indirekt diskriminering: Arbetsdomstolen kunde i sin dom 2005 (dom 87/05) konstatera att Volvo gjort sig skyldig till indirekt könsdiskriminering. Företaget hade infört ett längdkrav i vissa delar av sin produktion, som innebar att man bara anställde personer som var mellan 163-195 cm långa. En kvinna som var kortare än 163 cm vägrades anställning med hänvisning till längdkravet. Syftet med längdkravet var gott – man ville undvika arbetsskador i samband med vissa moment i produktionen. Tyvärr innebar längdkravet, enlig ADs dom, att man oavsiktligt diskriminerade kvinnor eftersom majoriteten av de vuxna som är kortare än 163 cm är kvinnor (28.8% av kvinnor i arbetsför ålder, jämfört med 1% av män i arbetsför ålder, år 2005). Man kunde även konstatera att arbetsskador kan undvikas genom införande av vissa hjälpmedel och därmed kunde Volvo inte längre sakligt motivera sitt längdkrav. (Det framfördes även kritik mot valet av just 163 cm inte var vetenskapligt underbyggt och att det inte gick att med säkerhet visa att längd hade större samband med arbetsskador än andra faktorer.) Volvo dömdes att betala diskrimineringsersättning till kvinnan om 40.000 kr, samt att betala jämställdhetsombudsmannens rättegångskostnader (189 781 kr). Exempel på bristande tillgänglighet: Exempel-film: https://youtu.be/lbfJLAh27Rs – hur en kan uppleva en ny miljö om en har kognitiv funktionsvariation, eller https://youtu.be/6a-5gVrjDz8 - om fysiska hinder (producerade av diskrimineringsombudsmannen, DO). Bristande tillgänglighet kan omfatta fysiska hinder, t ex att det bara finns trappor till ingången till en föreläsningssal eller att det saknas automatiska dörröppnare till föreläsningssaken. Det kan också handla om att informationen om utbildningen är svår att komma åt, t ex att webbsidan bara kan läsas av en specifik webbläsare eller att webbsidan inte är anpassad för talsyntesprogram. Det kan vara att det finns hörslinga i en lokal men att ingen använder den ”för jag hörs nog bra ändå”. Bristande tillgänglighet kan höra ihop med att personer på arbetsplatsen har starka parfymer som ger allergiska besvär hos andra, eller att någon tar med en allergen växt in på kontoret som gör att andra inte kan vistas i lokalerna utan att riskera sin hälsa. Mer information, tips och stöd finns på Myndigheten för delaktighets webb: http://www.mfd.se/ Exempel på trakasserier: Vi kanske använder oss lite slarvigt av begreppet kränkning till vardags, men i lagens mening måste kränkningen ha ett tydligt samband med någon av diskrimineringsgrunderna för att kunna klassificeras som trakasserier. Trakasserier kan vara uttalanden som är generaliserande ellerförlöjligande och har koppling till någon av diskrimineringsgrunderna – ”Typiskt kvinnor att alltid …”, ”Det är väl klart att han reagerar så, han är ju religiös”, ” Men lilla gubben, inte ska väl du bry dig om detta, låt nu de vuxna ta hand om det”. Det är den som är mottagaren för handlingen/uttalandet som avgör om det är kränkande. Exempel på sexuella trakasserier: Ett agerande av sexuell natur hänför till hur mottagaren/den utsatta upplever händelsen upplever händelsen. Här är det viktigt att komma ihåg att alla är olika och har olika gränser för det personliga utrymmet och för vad man vill höra och se. Ett uttalande, en bild eller en handling uppfattas helt olika av olika personer och det är den mottagande parten som har tolkningsföreträde. En bra tumregel man kan ha med sig är att noga om man är hundra procent säker på att det man tänker säga, visa eller göra är välkommet hos den eller alla de som är med i sammanhanget. Är du hundra procent säker på att det är välkommet, låt bli (och kommentera inte heller att du låter bli). Exempel på instruktion att diskriminera: Kan vara att tala om för ett rekryteringsföretag som anlitas, att de bara ska plocka ut blonda/rödhåriga människor till intervju. Kan vara att tala om för en anställd att inte bevilja personer med dyslexi förlängd tid på tentamen. Källa: www.do.se

Schematisk bild SFAD En schematisk bild över de krav som lagen ställer på arbetsgivaren respektive på utbildningsanordnaren. Lunds universitet har rollen som arbetsgivare i förhållande till anställda (inklusive de doktorander som är anställda) Lunds universitet har rollen som utbildningsanordnare i förhållande till studenterna (inklusive doktorander som inte är anställda enligt Hf kap 5 , dvs forskarstuderande (inkluderar även de som doktorerar med stipendium (”stipendiater”). Löpande arbete innebär att varje steg ska gås igenom i varje område under rollen arbetsgivare respektive under rollen utbildningsanordnare, löpande. Vi måste inte undersöka båda rollerna och alla områdena samtidigt, vi får prioritera så länge som vi dokumenterar de prioriteringar vi gör och motiverar dem sakligt. Kom ihåg att varje steg ska ske i samverkan med arbetstagare (arbetsgivaren) eller med arbetstagare och studenter (utbildningsanordnaren). Hur samverkan har gjorts i varje steg ska dokumenteras. Källa: diskrimineringslagens 3 kapitel