Samverkansområden Samverkansområde Transporter (SOTP) Presentation vid Mötesplats Transporter Umeå 20-21 feb 2013 Anders Backman. Trafikverket Ordförande.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Advertisements

Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
UPPFÖLJNING I KOMMUNERNA 10 MARS Agenda Syfte Process och målgrupp Rapportering Summering.
Post- och telestyrelsen Morgondagens samhälle behöver snabbt och säkert bredband Vad kan kommunen göra? Eva Grönborg, Post- och telestyrelsen.
Kultursamverkansutredningen Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Allvarlig händelse, förhöjt beredskapsläge och särskild sjukvårdsledning -vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Ett stråk med stora möjligheter
Uppdrag, roller och ansvar
Mediebranschen hot, risker och sårbarheter
SKL Trygghet & säkerhet
Krisberedskap – för social hållbarhet
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
Grön infrastruktur - Friluftsliv
AKTIVITETER RESULTAT EFFEKTER HÅLLBARHETS MÅL
Analysseminarium – ÖK februari
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Om denna presentation: Version
Process för verksamhetsplan - Miljösamverkan
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Svenska Brukshundklubben
SKL Trygghet & säkerhet
Ansvar inom regeringskansliet
Stadens krisberedskap
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Arbetsformer XX vattenråd.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Stab - inriktning Erbjuda forum för samverkan med berörda aktörer
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkan hälsingland
Åtgärdswebben.
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Centrum för samhällsorientering i Stockholms län
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
Kommunikationsstrategi för landsbygdsprogrammet
Vård och omsorgsutbildning
Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Suicidpreventiv handlingsplan
Välkommen på livsmedelsseminarium
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Hållbar utveckling måste vara
Länsstyrgruppen Uppdrag och organisering
- Vad är Regionens Pensionärsråd?
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Aktörsgemensam CBRNE-strategi Information och stöd till implementering
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Kontinuitetshantering
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Presentationens avskrift:

Samverkansområden Samverkansområde Transporter (SOTP) Presentation vid Mötesplats Transporter Umeå 20-21 feb 2013 Anders Backman. Trafikverket Ordförande SOTP 2013 Sören Berggren; NSD Christer Papmehl, Länsstyrelsen Svensk krishantering bygger på samverkan. Och det gäller samverkan mellan olika myndigheter och kommuner likaväl som samverkan mellan företag och frivilligorganisationer. Och inte minst samverkan mellan människor. Eftersom ingen ensam kan avvärja eller hantera en kris. Samverkan måste ske i alla skeden, före, under och efter en kris eller påfrestning på samhället.

8 § Samverkansområden För att främja en helhetssyn i planeringen för krisberedskap och höjd beredskap ska planeringen för de myndigheter som anges i bilagan till denna förordning bedrivas inom samverkansområden. Samverkansområdena anges i bilagan.

Nuvarande samverkansområden Ekonomisk säkerhet Farliga ämnen Geografiskt områdes- ansvar Skydd, undsättning och vård Teknisk infrastruktur Transport

Forum för samverkan Utpekade myndigheter särskilt ansvar skyldighet att samverka med övriga aktörer Samverkan är förordningsstyrd, men ansvarsprincipen gäller fortfarande och därav följer också att samverkansområden är inte någon egen myndighet eller självständig organisation I april 2010 presenterade regeringen skrivelsen Samhällets krisberedskap – stärkt samverkan för ökad säkerhet (2009/10:124). Såväl översynen som regeringens skrivelse bekräftar att samverkan och samarbete mellan aktörerna i krisberedskapssystemet är avgörande för möjligheterna att på bredden stärka och effektivisera det enskilda och det gemensamma ansvaret för krisberedskapsarbetet. För detta behöver bland annat arbetet i samverkansområdena förtydligas och fler aktörer involveras. Regeringens ambition är att samverkansområdena ska ha en tydligare roll i krisberedskapssystemet. Grundläggande är strävan att underlätta för aktörerna att ta gemensamt ansvar för krisberedskapen. Samverkan definieras av regeringen som dialog och samarbete mellan självständiga och sidoordnade samhällsaktörer för att samordnat uppnå gemensamma mål. Ett samverkansområde är inte någon egen myndighet eller självständig organisation, utan arbetet bygger på att ansvarsprincipen fortfarande gäller. För att arbetet ska ge önskad effekt, och för att samverkansområdena ska kunna fungera som forum och verktyg för koordinerat beslutsfattande mellan respektive aktörer, fordras att de personer som utses att delta ges de rätta förutsättningarna.

Årscykeln i samverkansområdena Analys-, inriktnings- och planeringsarbete Resultat Arbets- metod Uppföljning av årets arbete November – Januari November – Mars Projekt, arbetsgrupper, möten Nationellt och internationellt perspektiv Särskilda uppgifter

Samverkansområdet transporter

Energimyndigheten, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Trafikverket, Luftfartsverket MSB (kontakt- och stödresurs) Adjungerande: Försvarsmakten, länsstyrelse, landsting och kommun

Näringslivets Säkerhetsdelegation, NSD Nätverket för lönsam riskhantering NSD bildades år 1967 Den centrala delegationen De sex regionala arbetsgrupperna Drygt 700 organisationer anslutna Omfattar >1000 kontaktpersoner

Näringslivets Säkerhetsdelegation Verksamhet Opinionsbildning Erfarenhetsutbyte Kurser/seminarier Projekt Böcker, skrifter, rapporter, faktablad www.svensktnaringsliv.se/nsd

Näringslivets Säkerhetsdelegation Ny mobilapp ska stoppa bluffarna 9 av 10 drabbas av brott Mjuka rån, motorcykelgäng och Facebook på NSDs årsseminarium Facklig terror mot företag Säkerhet vid anskaffning och utveckling av system

Länsstyrelsens arbete (inför och vid en kris) Christer Papmehl 2013-02-20

Länsstyrelsens geografiska områdesansvar • Länsstyrelsen ska verka för att: – regionala risk- och sårbarhetsanalyser sammanställs – nödvändig samverkan inom länet och mellan närliggande län sker kontinuerligt – under en kris samordna verksamhet mellan kommuner, landsting och myndigheter – prioritera statliga och internationella resurser – informationen till allmänhet och media under en kris samordnas • Länsstyrelsen ska särskilt ansvara för att en samlad regional lägesbild sammanställs vid krissituationer • Länsstyrelsen medverkar i samverkansområdet Geografiskt områdesansvar, SOGO

Länsstyrelsens arbete före en kris I det vardagliga arbetet i olika nätverk strävar Länsstyrelsen efter att med förberedelser lindra konsekvenserna vid kris: Samverkansarbete med Risk- och sårbarhetsanalyser (RSA-nätverk) Beredskapssamordnarnätverk Nätverk för regional kriskommunikation Samordningsgruppen för information m. m. vid höga flöden Älvgrupper Regional samordningsfunktion (RSF) för CBRNe-frågor Säkerhetsnätverk NordSam – samarbetet mellan de 6 nordliga länen Deltagande i nationella nätverk Med flera…

Vad kan Länsstyrelsen göra under en händelse? • Stödja drabbad kommun/aktör – Information, kontakter, samverkansbehov, resurser • Samla in och analysera information – Drabbad kommun, berörda aktörer, myndigheter, experter, media • Anordna regionala samverkansmöten • Svara för rapportering till och samverkan med nationell nivå • Delta i nationella samverkansmöten • Förmedla lägesbild och information till berörda • Informera media och allmänhet – Webb, pressmeddelanden, intervjuer och frågor

Länsstyrelsens krisorganisation • Länsstyrelsen ska ha en tjänsteman i beredskap med uppgift att initiera och samordna det inledande arbetet för att upptäcka, verifiera, larma och informera vid allvarliga kriser som berör länet. • Länsstyrelsen ska ha förmåga att vid en allvarlig kris, som berör länet eller medför behov av samverkan med kommuner eller andra aktörer, omgående kunna upprätta en ledningsfunktion för bl.a. samordning och information.