Stärkt skydd för barn och unga Handlingsplan för den sociala barn och ungdomsvården 2018-09-21.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Bättre skydd för barn och unga Handlingsplan för den sociala barn och ungdomsvården Marlene Burwick Ordförande Beredningen för socialpolitik.
Advertisements

HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Socialdepartementet. Bred delaktighet, samarbete och samråd.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Aktuellt läge Bemanningsföreskriften Nätverket för regionala samverkans- och stödstrukturer 16 mars 2016
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vi förbättrar LIV. Detta ska vi göra idag – 13.05Välkomna och inledning (Gunilla Andersson) – 13.25Förändringsledarskap (Troed Troedsson)
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Välkommen till information om lex Sarah
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
på personer i behov av hjälp
Boendestöd.
Analysseminarium – ÖK februari
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Nyckeltal för socialtjänst
Erfarenhetsutbyte 25 november
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Din lön och din utveckling
Äldreomsorgens nationella värdegrund – ett vägledningsmaterial
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
OSA-kollen Jobba tillsammans med organisatorisk och social arbetsmiljö
Avrapportering barn och unga
Medarbetarenkäten december 2018.
Avdelningen för vård och omsorg
En demensstrategi för Sverige – hur jobbar vi vidare?
Nationell Patient Översikt
Schyst offentlig upphandling
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
CSG så styrs Göteborg.
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digital delaktighet En fråga om demokrati
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Hållbar utveckling måste vara
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rekrytering med lokala jobbspår
Pensionärsrådet (181206) Kösituationen Handläggning Nya boendeformer
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

Stärkt skydd för barn och unga Handlingsplan för den sociala barn och ungdomsvården 2018-09-21

2. Ett meningsfullt jobb Socialarbetare är engagerade och trivs med sin uppgift (Vision; 2014). Högt söktryck till socionom-programmet Generalistutbildning som ger bred kompetens Det är högt söktryck till socionomprogrammet - en av de populäraste högskoleutbildningarna. För många som söker sig till utbildningen finns viljan att hjälpa andra människor eller att man brinner för samhällsfrågor. Socialarbetare är engagerade i och de flesta trivs med sin uppgift (Vision; 2014). Socionomutbildningen är en bra generalistutbildning där man får ett kritiskt tänkande och kan arbeta inom ca 13 yrken – dock utan fördjupade kunskaper om barn. 2018-09-21

3. Men hög personalomsättning och svårigheter att rekrytera personal Personalomsättningen inom myndighetsutövningen är stor. Detta är inget nytt problem, myndighetsutövningen har länge varit ett ingångs- och exit –område. Men problemen har accentuerat på senare år. SKL gjorde under 2012-2013 en kartläggning av personalsituationen, som visade att var tredje handläggare är nyanställd och sju av tio arbetsledare har varit anställda kortare tid än tre år. Efter detta har våra fackförbund gjort nyare kartläggningar och det visar upp en ännu svårare situation. 2018-09-21

Varför fungerar det inte? 2018-09-21

Demografiska förändringar Nya målgrupper Nya och alltmer komplexa arbetsuppgifter Omvärlden har förändrats mycket – men inte socialtjänsten Skälet till personalomsättningen beror på flera faktorer. Inflödet av anmälningar rapporteras ökat stort, nya målgrupper tillkommer och nya problem ska lösas. Antalet placerade barn har fördubblats på 20 år, från 15 000 år 1992 till drygt 32 000 år 2013. Kriminella ungdomar och ensamkommande barnen utgör den största ökningen. Vi påverkas också av när andra verksamheter gör neddragningar ( det kan handla om att BUP förändrat sitt uppdrag till förmån för barn med mer allvarliga psykiska diagnoser samt att BUP minskat sina slutenvårdsplatser, eller färre skolkuratorer i skolan ) Andra faktorer som påverkar: Den ökade detaljstyrningen genom lagar och föreskrifter som innebär ökad tillsyn, mer administration och kontroll. Idag är det viktigare ”att göra rätt än att göra rätt saker”. Det innebär att bara utredningen skrivits inom 4 månader och på rätt sätt så är de statliga myndigheterna nöjda. Men om varje barn i behov av hjälp har fått den hjälp de behöver är det ingen utom barnet, familjen eller den enskilda socialsekreteraren som vet. Att man får lägga ner mer tid till administration och IT-krångel än på möten med människor, kan bidra till flykten. Det var inte därför man sökte till socialhögskolan. Man söker till socialhögskolan för att göra skillnad för de som har det svårt inte för att i första hand administrera. Det är svårt att klara arbetsuppgifterna med en generalistutbildning i en specialiserad verksamhet. Omvärlden har förändrats , men inte den sociala barn-och ungdomsvården, fortfarande mest är en ”utredningsverksamhet” 2018-09-21

6. Handlingsplan för den sociala barn- och ungdomsvården Här kan handlingsplanen spela en avgörande roll och ge ramverket för detta utvecklingsarbete. Redan under arbetet med planen har den drivit på andra aktörer. Bland annat ett regeringsuppdrag till Socialstyrelsen att arbeta med en introduktionsutbildning. 2018-09-21

7. Handlingsplanens förslag Verksamheten ska ha ett tydligt uppdrag, en god arbetsmiljö med kontinuerlig kompetensutveckling och dessutom tillgång till aktuell kunskap med möjlighet att tillämpa den. Handlingsplanen fokuserar på att förbättra förutsättningarna för verksamheten men det är barnens, ungdomarnas och familjernas perspektiv utifrån barnets bästa och barns delaktighet som har varit ledstjärnan i arbetet   2018-09-21

8. Förtydliga den sociala barn- och ungdomsvårdens uppdrag 2018-09-21

9.Förtydliga den sociala barn- och ungdomsvårdens uppdrag SKL ska verka för en utveckling av nationell statistik över barnavårdsanmälningar och möjligheten för socialnämnden att för egen del sammanställa anmälningar som inte leder till utredning utveckling av proaktivt arbete med riktat stöd till barn och familjer en utveckling av det tvärprofessionella förhållningssättet i det sociala arbetet med barn- och unga en stärkt familjehemsvård och ett nationellt center för familjehemsvården en samlad översyn för bättre och mer effektivt mottagande av ensamkommande barn 2018-09-21

10.Förtydliga den sociala barn- och ungdomsvårdens uppdrag SKL ska verka för att de juridiska hindren för samverkan mellan kommuner, landsting och regioner undanröjs att översynen av socialtjänstlagen (SoL) kommer igång snarast och leder till mindre detaljreglering att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) utvecklar sin rådgivningsfunktion en egen utvärdering av de förtroendevaldas roll när det gäller beslutsfattande i individärenden 2018-09-21

11.Organisation och utbildning 2018-09-21

12.Organisation och utbildning SKL ska verka för att arbetsgivaren förbättrar arbetsmiljön, uppmuntrar användning och uppföljning av arbetstyngdsinstrument att arbetsgivaren lyfter frågan om bemanningsföretagen och de inhyrda socialsekreterarnas roll utveckling av it-stöd för den sociala barn- och ungdomsvården i samarbete med Socialstyrelsen spridning av realistiska exempel på vad den sociala barn- och ungdomsvården bidrar med att det stöd till yrkesintroduktion och de uppdragsutbildningar som Socialstyrelsen tar fram blir ändamålsenliga. Det gäller även utbildningsmaterialet till nya Barns behov i centrum (BBIC) 2018-09-21

13.Organisation och utbildning SKL ska verka för att yrkesverksamma socialsekreterare enkelt ska kunna komplettera sin utbildning till socionombehörighet fler yrkesförberedande moment i grundutbildningen, mer erfarenhetsbaserad kompetens och fler disputerade socionomer vid lärosätena att arbetsgivaren kan ge tid och förutsättningar för handläggare och arbetsledare att genomföra introduktions- och vidareutbildningar fortsatt stöd till de regionala stödstrukturerna som en arena för kompetensutveckling. 2018-09-21

14. Forskning och utveckling 2018-09-21

15.Forskning och utveckling SKL ska verka för en långsiktig, verksamhetsnära forskningsstrategi i samråd mellan högskolor, regionala stödstrukturer och kommuner forsknings- och utvecklingsarbete kring myndighetsutövning, utredning som verktyg, tidigt riktade insatser och tvärprofessionell samverkan utveckling av resultatmått för arbetet med barn och unga möjligheten att hämta in mer personnummerbaserad statistik stöd till systematisk uppföljning och arbete med risk- och händelseanalyser utveckling av modeller för barns delaktighet i verksamhetsutveckling och nya arbetssätt att permanenta de regionala stödstrukturerna som ett led i ett långsiktigt utvecklings- och förbättringsarbete. Ensamkommande barn är en grupp som ökat stort på kort tid, från 400 barn år 2005 till ca 7000 barn år 2014. Idag anvisas ca 40 % av barnen boende av anknytningsskäl. Men sättet som anknytningen bedöms på av Migrationsverket kan inte vara lagens intentioner. Barn uppger en person som de aldrig träffat, som de efter ca 2-3 dagar hänvisas till. Socialtjänsten måste därför omplacera ca 2 av 3 barnen till andra boenden, för att anknytningen är för svag. Ersättningssystemet är inte heller OK, det är vare sig är full täckning för kostnaderna plus att kommunerna får eftersöka dessa i efterhand. Detta innebär stora svårigheter att planera sin bemanning och trygga för barnen. Familjehemsvården måste stärkas nationellt och långsiktigt. Det är viktigt för kvalitetssäkringen. Socialstyrelsen måste få ansvar för att förvalta och utveckla framtaget familjehemsutbildningsmaterialet och ta fram en modell för familjehemsutredningar. Vi tycker också att det är dags med en genomlysning/utvärdering av vårdformen familjehem i stort. SIS-platserna behöver också ses över idag är det kö och de barn med störst behov kan vi inte skydda omgående. SKL-SIS och två län Östergötland och Sörmland har inlett ett samarbete runt detta. 2018-09-21

16. Läs förslagen i sin helhet skl.se/socialomsorgstod/barnochunga 2018-09-21

17. Vi har påbörjat en förändringsresa Vi ha samlats här för att vi vet hur allvarlig situationen är SKL vill uppmana till fokusering och samordning Barnen kan inte vänta Nu är det dags att gå från ord till handling… 2018-09-21