SIMAIR i Trafikverkets region Syd Sammanställt av: Anne Andersson Oktober 2016
Fakta om TRV Region Syd Statliga vägar km och trafikarbete i respektive län F: 4629 km resp 2685 milj fkm/år G: 3610 km resp 1615 milj fkm/år H: 4024 km resp 1704 milj fkm/år K: 1549 km resp 809 milj fkm/år M: 7662 km resp 6583 milj fkm/år Åtgärdsprogram Helsingborg*, Malmö och Jönköping – endast MKN-överskridande på kommunala gator Ett luftvårdsförbund i varje län TRV medlem
Användning av SIMAIR Årlig uppföljning av km väg med överskridande av MKN Regionövergripande bild över tillståndet på ”misstänkta” platser - konsultuppdrag Frågor om luftkvalitet på utpekade platser från allmänhet och tillsynsmyndigheter Information till ÅVS-processer i enstaka fall
Årlig uppföljning av km väg med överskridande av MKN ”Övergripande SIMAIRkörningar avseende meteorologi för år 2013 och 2014 samt edb för dessa år visar halter i nivå med öut för NO2 dygnsmedelvärde. Även ganska höga partikelhalter förekommer i något fall. I regionen har de 13 platser, som har sådana haltnivåer, valts ut för noggrannare beräkningar och dessa väntas bli genomförda inom konsultuppdrag i början av 2016. Överskridande av normer förekommer inte.”
Regionövergripande bild över tillståndet på ”misstänkta” platser - konsultuppdrag 13 platser utvalda. Inga halter överskrider MKN. Kvävedioxidhalten generellt sett ligger lågt, under normvärdena. Partikelhalten ligger högre i förhållande till normvärdena där nedre utvärderings- tröskeln överskrids, framförallt för 90- percentil dygnsvärde, på de flesta platser. I Båstad, Höganäs och Trelleborg punkter där partikelhalten för dygnsvärdet nära eller över övre utvärderingströskeln.
Frågor om luftkvalitet på utpekade platser från allmänhet och tillsynsmyndigheter Halter kvävedioxid (NO2 µg/m3) som modellen anger för respektive sida av E4 är följande (MKN=miljökvalitetsnorm, ÖUT=övre utvärderingströskel, NUT=nedre utvärderingströskel): E4 (cirka 10600 fordon per dygn på sträckan som ligger närmast de aktuella bostäderna) årsmedel 6,8 resp. 6,5 varav lokalt bidrag 3,5 resp. 3,2 (MKN=40, ÖUT= 32 och NUT=26) om antal fordon per dygn 13050 erhålles värdena 7,5 resp 7,2 dygnsmedel 17,6 resp. 15,9 (MKN=60, ÖUT=48 och NUT=36) om antal fordon per dygn 13050 erhålles värdena 19,0 resp 17,5 timmedel 24,5 resp. 25,2 (MKN=90, ÖUT=72 och NUT=54) om antal fordon per dygn 13050 erhålles värdena 27,2 resp 28,3
Information till ÅVS-processer i enstaka fall ”…Även då klaras utan problem dagens miljökvalitetsnormer för både partiklar och kväveoxider men man skulle på lång sikt få svårt att uppnå de långsiktiga miljökvalitetsmålen……”
Förväntningar på framtida SIMAIR Snabbare inloggning Tydligare kartor PM2,5 Batchberäkningar Miljömål? Exponering
Tack för ordet!