Vård- och insatsprogram (VIP) – inom programområde psykisk hälsa Programområde Psykisk Hälsa är en av 20 programområden (andra programområden är cancer, hjärta/kärl, kvinnosjukdomar osv) och ingår i en ny nationell struktur för kunskapsstyrning som ska införas i hela hälso- och sjukvården. Inom denna struktur ska man bland annat arbeta med att ta fram och införa nationella kunskapsstöd. Ett vård- och insatsprogram (VIP, som jag ska berätta om idag, är ett exempel på ett sådant nationellt kunskapsstöd. I programområde psykisk hälsa är kommunerna delaktiga från början och därmed vänder sig Vård- och insatsprogram även till kommunala verksamheter. Vård- och insatsprogram ska lätt, tex via dator eller smartphone ge rätt kunskap till personal att använda i mötet med individen. Läs mer Uppdrag Psykisk Hälsa : https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/kunskapsutbyte/programarbete-och-arbetsgrupper/
Utgångspunkt för innehållet - individens behov och möten Civilsamhället Myndigheter Föreningar (idrott, kultur osv) Närstående Arbetsförmedlingen Allmänheten Migrationsverket Brukarföreningar Chef/Kollega Ungdoms- mottagning Försäkringskassan Öppen/Sluten specialistvård Utbildning/ SFI Daglig sysselsättning Primärvård Arbetsmarknads- enhet Utgångspunkten för innehållet i VIP är vad individen behöver i mötet med olika verksamheter. Vår utgångspunkt är att hela samhället påverkar en individs psykiska hälsa och detta bör lyftas i kunskapsstödet. Individens rätt till information, delaktighet, vårdplan/samordnad individuell plan och gott bemötande är lagstadgade rättigheter (SoL och HSL). Trots det ser vi att vård- och omsorg ofta brister inom dessa områden. Mot bakgrund av detta har VIP en gemensam huvudrubrik för vad vi ska göra alltid i alla verksamheter. En slags gemensam grund för vård och insatser till individer. Vi kallar denna huvudrubrik Kommunikation och delaktighet och den innehåller följande insatser: Information till individ och närstående Arbetssätt för delat beslutsfattande Plan för vård och stöd inklusive samordning av insatser Gott bemötande Samarbete med anhöriga/närstående Akutsjukvård BVC Elevhälsa Fritids/ Förskola Somatisk specialistvård Boende/ HVB MVC Socialtjänst Kommun Landsting
Vi kan ta vara på all kunskap! Forskning som utvecklas snabbt Beprövade insatser som vi vet fungerar Kunskap som utvecklas i projektform Nationella riktlinjer och kunskapsstöd Möte med individen Utvecklingen av en ny kunskapsstyrning sker mot bakgrund av att Kunskap finns men har svårt att nå ut (forskning, beprövade insatser, projektkunskap)till de som ska använda den dvs profession i kommun och landsting. Således används inte all kunskap som finns i mötet med patienten. Rapporter visar att nationella riktlinjer och kunskapsstöd inte omsätts i praktiken (gäller inte bara psykiatrin utan hela hälso- sjukvården) Fokus vid kunskapsstyrning bör vara mötet med individen då det är i mötet värdet skapas Vi behöver hitta ett sätt att tillgängliggöra all den kunskap som finns för de personer ute i verksamheterna som ska använda den!
Vad är vård- och insatsprogram? - en samling texter FRÅN… …TILL Traditionella vårdprogram Vård- och insatsprogram Dokument som är ämnade att läsas från början till slut Dynamiskt innehåll som anpassas efter användarens behov Text Text Text Text Text VIP är ett nationellt kunskapsstöd som ska tillgängliggöra all den kunskap som finns inom området för personal i landstingsdrivna och kommunala verksamheter . VIP utgår ifrån socialstyrelsens nationella riktlinjer men, till skillnad från NR som vänder sig till styrning och ledning, ska VIP vara ett stöd för professionen i mötet. VIP ska: stödja personalen i olika verksamheter kring vilka insatser som ska erbjudas individen i en viss fas av sjukdom. Men även hur insatsen ska genomföras. Kunskapen ska vara baseras på bästa tillgängliga kunskap göra att personer ska kunna få just den kunskap som de behöver i mötet med individen. Genom att kunna sortera fram den kunskapen behöver hen inte få till sig en för stor mängd text. svara på vad alla aktörer som möter individen med risk att drabbas eller som har drabbats ska göra i alla individens faser/tillstånd dvs en gemensam grund Text Text 4
Struktur vård- och insatsprogram Huvudrubrik Rubriknivå 2 Underrubriker per text Bakgrund om tillståndet Kommunikation och delaktighet Förebyggande arbete för personer med förhöjd risk Tidig upptäckt av personer med symtom Utredning Behandling och stöd Uppföljning Lagar och regler Process, vårdnivå och samverkan Kvalitets- och verksamhetsuppföljning Skola/elevhälsa Hälso- och sjukvård Socialtjänst Rubrik Kort beskrivning Syfte Indikation Kunskapsläge Kompetenskrav Innehåll, kortfattat Innehåll, fördjupat Länkar Rubriksättning Innehållet i de olika nationella vård- och insatsprogrammen (VIP) för psykisk hälsa-området ordnas enligt en gemensam struktur. Basen för den gemensamma strukturen är fasta huvudrubriker. Därutöver finns fasta underrubriker. För vissa huvudrubriker ska bara en begränsad del av underrubrikerna användas. Huvudrubriker Bakgrund om tillståndet Kortfattad information om tillståndet, t.ex. förekomst i befolkningen, huvudsakliga symtom och negativa effekter samt övergripande om behandling och stöd. Kommunikation och delaktighet Information och insatser för patientcentrering (patient/brukarinformation, bemötande, delat beslutsfattande, involvering m.m.) Förebyggande arbete för personer med förhöjd risk Om vad som bör erbjudas för personer med risk att utveckla tillståndet (brett och/eller riktat arbete). Tidig upptäckt av personer med symtom Information och insatser för att aktivt identifiera och hjälpa personer tidigt i sjukdomsförloppet Kartläggning och utredning Information om symtom, stadier, kriterier och individuella resurser samt stöd kring vilka utredande och kartläggande insatser som bör erbjudas. Behandling och stöd Om vilka behandlande och stödjande insatser som bör erbjudas Uppföljning Om hur individuell uppföljning och utvärdering bör ske. Lagar och regler Om lagar och regler (inkl. skyldigheter) relevanta för tillståndet Process, vårdnivå och samverkan Om hur vård och omsorg kan organiseras och hur samverkan kan ske. Kvalitets- och verksamhetsuppföljning Om rapportering av indikatorer för vård och omsorg relaterade till tillståndet, samt information om var relevanta indikatorer för uppföljning finns. Underrubriker (nivå 2) Rubrik Namn på aktiviteten/insatsen som speglar vad som ska göras. Till exempel: Bra bemötande vid fysiska ingripanden Kort beskrivning En eller två meningar om vad insatsen innebär Syfte Här formuleras nyttan eller avsikten med en planerad insats. Indikation Här skriver du kortfattat om de risk(er)/problemställningar som motiverar insatsen. Kunskapsläge Socialstyrelsens prioritering och rekommendation om det finns annars formulering från arbetsgruppen kring förväntad effekt och bästa praktik. Kompetenskrav Vilken behörighet krävs för att ge insatsen. Innehåll, kortfattat Sammanfattning av de viktigaste beståndsdelarna i insatsen.. Innehåll, fördjupat Fördjupad beskrivning av insatsen. Material Länkar till externt innehåll, t.ex. metodstöd, instruktioner, verktyg, manualer. Här återfinns även länkar till informationsmaterial riktat till brukare/patienter. Beskriver hur insatsen kan följas upp på individnivå, inklusive relevant(a) indikator(er).
Fördelar med nationella vård- och insatsprogram (VIP) Komplement och vidareutveckling av riktlinjer Gemensamt kunskapsstöd frigör resurser Gynnar samverkan Bidrar till jämlik vård- och stöd Gemensam process för införande och spridning av kunskap Komplement till och vidareutveckling av riktlinjer. VIP ger ett målgruppsanpassat kunskapsstöd och anpassar nationella riktlinjer för tillämpning av personal och chefer i praktiken. VIP täcker alla relevanta insatser för ett tillstånd/diagnos. Tex utredning och bemötande vid hot och våld Resursanvändning. VIP tas fram nationellt och tillämpar gemensamma processer för att samla och tillgängliggöra evidens- och erfarenhetsbaserad kunskap. Detta är mer resurseffektivt än att varje huvudman gör det var för sig. Tillexempel har landstingen tidigare ofta tagit fram regionala vårdprogram enskilt Samverkan. VIP är gemensamt för kommun och landsting vilket ökar möjligheten till samverkan mellan olika huvudmän. VIP tydliggör också vad varje aktör ska göra för sig och vad som ska göras tillsammans för att ge bästa stöd och behandling. Jämlika insatser. Gemensam kunskap nationellt ökar förutsättningarna för jämlik vård och jämlikt stöd. Det ska aldrig bero på tur att man får rätt vård och stöd. Införande/implementering. En gemensam process effektiviserar införande och spridning av kunskap. Lokal förankring, spridning, implementering och uppföljning är en del av processen med att ta fram VIP. Detta kommer att ske tillsammans med Regionala resurscentrum/regionala programområden Psykisk hälsa som också är en del av strukturen för kunskapsstyrning. De regionala resurscentren/programområdena Psykisk Hälsa kommer att utgöra en drivande kraft och samordna kompetenser och stödja samverkan mellan små kommuner. Tydliggöra resurscentrums roll för implementering uppföljning
Så tas ett vård- och insatsprogram fram! 1. Förarbetet 2. Kansliutkast 3. Kvalitetssäkring + indikatorer VIP 4. Webplattform 5. Spridning + införande Förarbete- Skribent från Uppdrag psykisk hälsa samlar in tillgänglig kunskap på området tex nationella kunskapsstöd från socialstyrelsen, regionala vårdprogram, filmer och informationsmaterial som tagits fram inom tidsbegränsade projekt. Fokusgrupper hålls med själverfarna för att individens perspektiv ska finnas med från processens början. Skribenten sammanställer kunskapen. Författande av kansliutkast - Skribent från Uppdrag psykisk hälsa skriver med utgångspunkt i samanställd kunskap. Där nationella riktlinjer finns på området följer kansliutkastet i huvudsak dessa. Kansliutkastet inkluderar dock även best practice tex hantera hot och våld eller utredningsinsatser som inte behandlas i NR. Skribenten föreslår även ett antal experter som resurs för arbetsgruppen utifrån områdets specifika utmaningar. En expert i arbetsgruppen är själverfaren och samarbetar med relevant brukarförening kring innehållet i VIP. Kvalitetssäkring- En arbetsgrupp tillsätts med två representanter från de 6 sjukvårdsregionerna (en från kommun + en från landsting). Med hjälp av regionala nätverk i respektive sjukvårdsregion kompletterar och vidareutvecklar arbetsgruppen kansliutkastet. VIP faktagranskas och testas också på samma sätt. Arbetsgruppens experter utreder eventuella frågor och brukarexperten säkerställer tillsammans med relevant brukarförening att individens perspektiv genomsyrar innehållet. Indikatorer för uppföljning av insatserna i VIP tas också fram i arbetsgruppen med hjälp av regionala nätverk. VIP på Webplattform: Uppdrag Psykisk Hälsa och It-partner tillgängliggör VIP på en webbplattform som möjliggör filtrering av innehållet. Inga långa textdokument. Spridning och införandet av VIP Arbetsgruppen tar tillsammans med regionala resurscentra/programområden fram en spridningsplan. Regionala resurscentra/programområden Psykisk Hälsa ansvarar sedan för att sprida VIP till alla berörda verksamheter och alla befattningar enligt planen.