Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MED KUNDVAL HAR NACKABORNA MAKTEN ÖVER SIN SERVICE.
Advertisements

Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Gissur Pétursson forstjóri Vinnumálastofnunar Myndigheters service för arbetslösa i Norden Jubilæumskonferens maj ÅR AV GRÄNSLÖS NORDISK.
1 1 Brukarenkät genomföra brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar.
Den digitala vägen till morgondagens vård & omsorg Patrik Sundström, programansvarig för eHälsa Center för eSamhället, Avdelningen för digitalisering.
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Susanne Welin-Berger ledamot i LRF:s regionstyrelse på Gotland Närodlat till kommunen Vad tycker LRF?
Nacka kommuns organisation. Kommunfullmäktige Beslutar om mål, avgifter, budget och skatt. Bestämmer vilka nämnder som ska finnas. Väljer ledamöter.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
E-legitimationsnämndens arbete med eIDAS
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
11 Kvaliteten i din hemtjänst Stadsledningskontorets brukarundersökning 2011 November 2011 Spånga-Tensta.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Kundvalet. Medborgarna kan välja Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Pensionsplanering.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
Kundval i Nacka Barnomsorg 1994 Grundskola 1992 Gymnasieskola 1992
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Bästa utveckling för alla
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
4. Vad ska det bestämmas om?
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Praktiska tips för lyckas!
Nyckeltal för socialtjänst
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regler för upphandling
Vägledande principer för socialtjänsten
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Religion.
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bra villkor på jobbet Bli medlem i ett Sacoförbund – det tjänar du på
VI SKA VARA BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Program för markanvändning med riktlinjer
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Anställning av personer med funktionsnedsättning inom Gävle kommun.
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Insatser enligt LSS och SoL
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Förnyelsepriset 2018 Då är det åter dags för förnyelsepriset. Det är nu femte året i rad som priset ska delas ut.
Personligt erbjudande till dig
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Diagnos och delaktighet
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad individuell plan (SIP)
Det går bra nu. Men sen kommer….
Värdegrund inom äldreomsorgen
Ersättningskollen.
Samordningsförbundet Göteborg Hisingen/ DELTA
Webbtidbokning via 1177 Vårdguidens e-tjänster
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Med kundval HAR nackaborna makten över sin service. Nacka har utvecklat kundvalssystem. Det betyder att medborgarna själva väljer mellan alternativa anordnare inom skola, äldreboende, dagverksamhet med mera. Systemet stödjer Nacka kommuns grundläggande värdering: "Förtroende och respekt för människors kunskap och egen förmåga  samt för deras vilja att ta ansvar".

NÄR FUNKAR KUNDVAL? Som Nackabo har du vid olika skeden i livet rätt att få individuell service i form av välfärdstjänster från Nacka kommun. Det kan handla om allt från förskola till vuxenutbildning från familjerådgivning till hemtjänst. Vem som ska utföra tjänsten bestäms genom kundvalssystemet, av den som har rätt till tjänsten. Gemensam service är tjänster som riktar sig till medborgarna som kollektiv, till exempel snöröjning, parkunderhåll, utbyggnad och skötsel av vägar och vatten & avlopp. Vem som ska utföra arbetet bestäms genom upphandling. 5 procent av kommunens verksamhet består av myndighetsutövning. Görs alltid av kommunen.

FINANSIERING OCH PRODUKTION Kommunalt Privat A C Finansiering B D Produktion En viktig styrprincip i Nacka är särskiljandet mellan finansiering och produktion. Den etablerade kombinationen A-B,utmanades på 70–talet av föräldrakooperativen som ville se kombinationen A–D, dvs kommunalt finansierad verksamhet men privat produktion. A = kommunal finansiering C = privat finansiering B = kommunal produktion D = privat produktion

SÅ HÄR FUNKAR DET Kommunen fastställer mål och ramar Anordnaren utformar tjänsten Ersättning till anordnaren via checkar Kunden väljer och kan byta om han/hon inte är nöjd Konkurrens om kunderna på lika villkor Som Nackabo har du vid olika skeden i livet rätt att få individuell service i form av välfärdstjänster från Nacka kommun. Det kan handla om allt från förskola till vuxenutbildning från familjerådgivning till hemtjänst. Kommunens uppdrag är att se till att dessa välfärdstjänster utförs på ett så bra vis som möjligt. I Nacka kommun har vi hög kvalitet inom alla välfärdsområden. Vi tror att det till viss del beror på att vi skapat förutsättningar för en fungerande kvalitetskonkurrens. Vi kallar det kundval. I kundvalet ges du som har rätt till någon form av välfärdstjänst i Nacka möjlighet att avgöra vad som är god kvalitet. Genom att kommunen ger dig möjlighet att själv välja vem som ska utföra den tjänst du har rätt till, måste den som ska utföra servicen anstränga sig för att du ska välja just dem. I kundvalet låter vi nämligen olika serviceleverantörer, som vi kallar anordnare, utföra välfärdstjänsterna. Anordnarna kan vara kommunalt ägda, drivas av privata företag eller ideella krafter. För att få bli anordnare måste man leva upp till kommunens krav och bli vad vi kallar auktoriserad. Dessa auktoriserade anordnare erbjuder sedan sina tjänster till dig som har rätt att få servicen. I kundvalet följer pengarna dig. Har du rätt till exempelvis musikskola eller särskilt boende får du en summa pengar, ett checkbelopp, som är utformad så att den ska täcka kostnaden för den tjänst du har rätt till. Anordnaren du väljer får ersättning för den service som utförs, väljer du sedan en ny anordnare följer pengarna med dit. Anordnarens totala ersättning från kommunen styrs därmed efter hur många som väljer just dem. Denna kvalitetskonkurrens som kundvalet ger är unik. Kommunens uppdrag att betala för, utveckla och utvärdera de välfärdstjänster som erbjuds Nackaborna blir både tydligare och effektivare. Den traditionella modellen där kommunen bestämt vem som ska utföra en viss service och till vem skapar inte lika bra förutsättningar för god kvalitet. Ibland upphandlas också välfärd på ett sätt som gör att den som tror sig kunna leverera service till ett lägre pris är den som får producera en viss service. Vår erfarenhet är att kundvalet jämfört med dessa traditionella sätt är en bättre metod för att skapa förutsättningar för hög kvalitet i välfärden.

NACKABORNA KAN VÄLJA Familjebehandling 2007 Hemtjänst 1992 Skola 1992/1993 Barnomsorg 1994 Ledsagning & avlösning 1998 Särskilt boende, äldre, 2001 Familjerådgivning 2005 Vuxenutbildning 2005 Familjedaghem för eget barn 2009 Familjebehandling 2007 Musikskola 2007 Dagverksamhet äldre 2007 Arbetsmarknadsinsatser 2009 Boendestöd 2010 Sysselsättning, psyk, 2010 Öppenvård, missbruk, 2011 Daglig verksamhet, funktionsnedsättning, 2011 Kulturskoleverksamhet 2017 Sedan kundvalet uppfanns i Nacka i mitten av åttiotalet finns nu i princip alla individuella serviceområden i kundvalssystemet.