Inför arbetet med revideringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

0-18 BARN OCH UNGA. BARN UTSATTA SITUTIONER Placerade barn.
1 Kommunfullmäktige i Göteborg Beslutade 25 februari 2016 om Göteborgs stads reviderade riktliner för anhöriga som vårdar eller stödjer närstående Riktlinje.
Socialdokumentation Består av två delar!
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
Det goda livet för mest sjuka äldre i Västra Götaland Resultaten för indikatorerna.
LSS och SoL Jenny Ahlqvist och Cecilia Wallgren SDF Majorna-Linné.
Barn som anhöriga – Landstinget i Värmland. Från 1 januari 2010 nya bestämmelser i 2g§ HSL om information, råd och stöd när barn under 18 år är anhöriga.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Trygg hemma Förstärkt samarbete i öppenvård Arbetsgrupp Gällivare träff 2.
- Anhörigstöd - Riktlinjer och vägledning funktionshinderområdet Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa Sektionen för vård och socialtjänst1 Överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Socialtjänstlagen Pernilla Thunander verksamhetschef myndighetsutövning Vård- och omsorgskontoret.
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Revidering av riktlinjer gällande särskilt boende för äldre
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Barnets bästa i främsta rummet
Länsgemensam ledning i samverkan
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Boendestöd.
Hälso- och sjukvårdsavtalet
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Analysseminarium – ÖK februari
Landstingets tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso-och sjukvård Trygg och effektiv utskrivning från slutenvården.
Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018)
Avdelningen för vård och omsorg
Samverkan inom missbruks- beroendevården i Dalarna Länsövergripande överenskommelse mellan kommunerna och landstinget Länsdagen Regionala.
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Utbildning i SIP - samordnad individuell plan
Utbildning i SIP - samordnad individuell plan
Barn och ungas delaktighet
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
SOU 2017:43 Gunilla Lillhager förvaltningschef LD Hjälpmedel
Avdelningen för vård och omsorg
Stöd till riktade insatser inom psykisk ohälsa 2014 (PRIO) - lägesrapport GRUNDKRAV Grundkrav 1: Överenskommelse om samarbete och upprättande.
Planering inför utskrivning på kvällar och helger
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Länsgemensamt inriktningsdokument för integrerade verksamheter inom området psykisk ohälsa, missbruk och beroende Handlingsplan Psykisk Hälsa.
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Organisation och lagstiftning
Förbättringsmodellen – en struktur för systematiskt förbättringsarbete
Samordnad individuell plan (SIP)
Värdegrund inom äldreomsorgen
Förslag överenskommelse och riktlinje
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Rapport från Temagrupp Psykiatri
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Samverkan Barn och unga
Klas Johansson och Linda Grinndal
Caisa Hedlund, Vårdvalsråd Vårdval fysioterapi
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Inför arbetet med revideringen Patienter som utan större svårigheter kan besöka mottagningar, vilka är det Egenvård, tydliggöra Kostnadsansvar vid samsjuklighet och HVB-vård Tillnyktring Tvister

Hälso- och sjukvårdsavtalet i Västra Götaland Avtalet gäller från och med 2017-04- 01 – 2020-12-31. Senast tolv månader innan avtalstiden löper ut har parterna möjlighet att säga upp avtalet. Om ingen part skriftligen sagt upp avtalet förlängs det med två år i taget med tolv månaders uppsägningstid

Gemensamt åtagande   Parternas gemensamma åtagande innebär att ... ... implementera och säkerställa att innehållet i avtalet med tillhörande tillämpningsanvisningar är kända i samtliga verksamheter.

Västra Götalandsregionens hälso- och sjukvårdsansvar omfattar Patienter som utan större svårigheter kan besöka mottagningar (inom primärvård eller specialistsjukvård). I ansvaret ingår hälso- och sjukvård i hemmet eller annan plats där patienten vistas, då insatserna är av tillfällig karaktär alternativt ingår i pågående behandling, rehabilitering eller utredning.

Kommunens hemsjukvårdsansvar omfattar   Patienter som på grund av somatisk, psykisk eller kognitiv funktionsnedsättning inte kan ta sig till VGR:s mottagningar utan större svårigheter eller där det på grund av insatsernas omfattning och frekvens inte är rimligt att patienten tar sig till mottagning.

Egenvård Egenvård är en hälso- och sjukvårdsåtgärd som legitimerad personal bedömt att en patient själv kan utföra och ansvara för. I de fall då patienten behöver praktisk hjälp med egenvården behöver den legitimerade yrkesutövaren samråda med den som ska hjälpa patienten, för att bedöma samt dokumentera om hälso- och sjukvårdsinsatsen kan ske på ett patientsäkert sätt. I enlighet Socialstyrelsens föreskrifter har parterna fastställt gemensamma rutiner som ska tillämpas i Västra Götaland

Avvikelser Avvikelser då någon part inte uppfyller det som är överenskommet i detta avtal. Respektive vårdsamverkansområde ansvarar för att gemensam rutin för avvikelsehantering finns framtagen. Rutinen ska beskriva ärendegång och tidsramar för återkoppling och åtgärder.

Forts. avvikelser Från respektive delregionalt vårdsamverkansområde ska en rapport redovisas regelbundet till LiSA eller motsvarande. Rapporten ska redovisa de mest frekventa avvikelserna, och identifierade systembrister enligt anvisningar från LiSA eller motsvarande. Rapporten ska även innehålla redovisade åtgärder lokalt/delregionalt samt förslag på åtgärder för hantering på regional nivå

Tvister Tvister mellan parterna om tolkning av avtalets innebörd ska i första hand lösas lokalt och i andra hand delregionalt, inom vårdsamverkan. Om en tvist inte kan lösas inom vårdsamverkan lyfts den till LiSA, eller motsvarande, som utfärdar rekommendation om hantering av ärendet. Parterna har gemensamt ansvar att omgående komma överens om tillfällig ansvarsfördelning via SIP i väntan på lösning.

Överenskommelse om samarbete mellan Västra Götalandsregionen och kommunerna i Västra Götaland kring personer med psykisk funktions- nedsättning och personer med missbruk   Gäller från och med april 2017

Överenskommelsen reglerar ansvarsfördelning och samarbetsfrågor för de båda målgrupperna Den behandlar även hur uppföljning och utvärdering ska bedrivas samt hur tvister ska lösas. Överenskommelsen ska verkställas på lokal nivå, nära brukaren. Detta förutsätter en organiserad delregional och lokal samverkan mellan huvudmännen så att överenskommelsen kan tillämpas lokalt. (Vårdsamverkan och trepart) Vid framtagande av lokala tillämpningar ska brukar- och anhörigföreningarna ges möjlighet att delta.

Målgrupper Målgrupperna för överenskommelsen är personer i alla åldrar med psykisk funktionsnedsättning och personer med missbruk, samt deras närstående, som har behov av insatser från både kommunen och regionens hälso- och sjukvård. Överenskommelsen behandlar också personer med samsjuklighet, barn och ungdomar med sammansatt  psykisk/psykiatrisk och social problematik, personer placerade på HVB- hem och personer med psykiatrisk tvångsvård.

Individens behov i centrum Verksamheterna ska underlätta för den enskilde och/eller närstående att vara delaktig och fatta beslut som rör den egna personen. I huvudmännens samverkan är det av särskild vikt att beakta barnens bästa. Verksamheterna inom kommunen och VGR har ett gemensamt ansvar att ha rutiner och arbetssätt så att vård och insatser harmonierar med varandra. Den enskildes intressen får aldrig åsidosättas på grund av att skilda huvudmän har olika verksamhets- och kostnadsansvar. Även om kostnadsansvaret är oklart ska individens behov av utredning eller behandling fullföljas utan dröjsmål.

Personer med egna erfarenheter av psykisk Brukarinflytande En utgångspunkt i samverkan mellan huvudmännen är att öka enskildas och brukarorganisationers medverkan för att utveckla vård- och stödinsatser Personer med egna erfarenheter av psykisk sjukdom/missbruk är en viktig källa till kunskap. Det är angeläget att deras erfarenheter och önskemål tas tillvara

Lagstiftningen anger ramarna Samarbete kring personer med psykisk funktionsnedsättning Sedan den 1 januari 2010 är landsting/region och kommun genom li- kalydande bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen, HSL (8 a§) och i Socialtjänstlagen, SoL (5 kap 8 a§) skyldig att ha överenskommelser om samarbetet när det gäller personer med psykisk funktionsnedsättning. Samarbete kring personer med missbruk Sedan den 1 juli 2013 är landsting och kommun genom likalydande bestämmelser i hälso- och sjukvårdslagen, HSL (8 b§) och i socialtjänstlagen, SoL (5 kap 9 a§) skyldiga att ha överenskommelser gällande samarbete i fråga om personer som missbrukar alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel eller dopningsmedel.

Lagstiftningen anger ramarna Samordnad Individuell plan, SIP Den 1 januari 2010 infördes en lagstadgad skyldighet i både HSL (3 f §) och SoL (2 kap. 7 §) som innebär att huvudmännen tillsammans ska upprätta en individuell plan när den enskilde har behov av insatser från båda huvudmännen. Planen ska upprättas om kommunen eller VGR bedömer att den behövs för att den enskilde ska få sina behov tillgodosedda, och om den enskilde samtycker till att den upp rättas.

Personer med psykisk funktionsnedsättning Viktiga delar i kommunens ansvar för målgruppen är att: Bedriva uppsökande arbete och upplysa om kommunens verksamheter Initiera och påtala de behov av stöd från samhället som identifierats för personen i den uppsökande verksamheten. Utredning och bedömning av behov av bistånd och stöd på grund av psykisk funktionsnedsättning: Utredning och bistånd/insats enligt SoL och LSS. Utredning, ansökan om och verkställighet av vård enligt LVU Utredning, ansökan om och verkställighet av vård enligt LVM Tillhandahålla boende och stöd i hemmet så att personen får möjlighet att bo på ett sätt som är anpassat efter hens behov. Erbjuda meningsfull sysselsättning och/eller stöd till att arbeta eller studera Erbjuda hälso- och sjukvård enligt hälso- sjukvårdsavtalet Tillhandahålla elevhälsa som omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser utifrån elevens skolsituation. Erbjuda stöd till anhöriga och närstående

Viktiga delar i regionens ansvar för målgruppen är att: Läkar- och övriga specialistinsatser enligt hälso- sjukvårdsavtalet Hälso- och sjukvårdsinsatser till personer som vistas i hem för vård och boende, HVB, eller hem för viss annan heldygnsvård Ge rehabiliterande och habiliterande insatser Arbeta för tidig upptäckt och med tidiga insatser Att motverka somatisk ohälsa, skada och förtida död och även uppmärksamma behovet av tandvård Arbeta med suicidprevention Uppmärksamma och behandla självskadebeteende Bistå med intyg/bedömning av individens funktion, behov och förutsättningar Ge handledning och kunskapsöverföring till kommunens personal i patientrelaterade ärenden Erbjuda stöd till anhöriga och närstående Särskilt beakta barns rätt till information, råd och stöd

Personer med missbruk av alkohol, narkotika, andra beroendeframkallande medel, läkemedel eller dopningsmedel Kommunens ansvar Bedriva uppsökande arbete och upplysa om kommunens insatser och verksamheter Initiera och påtala de behov av stöd som identifierats för personen i den uppsökande verksamheten. Göra utredning av behov och bedömning av insatser, stöd och behandling för missbruks- och beroendeproblem: - Utredning och bistånd/insats enligt SoL. - Utredning, ansökan om och verkställighet av vård enligt LVU - Utredning, ansökan om och verkställighet av vård enligt LVM   Ge motiverande och familjeorienterade insatser Arbeta med återfallsprevention Särskilt beakta insatser till ungdomar med missbruk

Forts. kommunens ansvar Tillhandahålla boende och stöd i hemmet så att personen får möjlighet att bo på ett sätt som är anpassat efter hens behov. Erbjuda meningsfull sysselsättning och/eller stöd till att arbeta eller studera Erbjuda hälso- och sjukvård enligt HoS-avtalet Tillhandahålla elevhälsa som omfattar medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser utifrån elevens skolsituation. Erbjuda stöd till anhöriga och närstående Ge stöd till barn som har en förälder eller annan närstående med missbruks- och beroendeproblem. Medverka till läkemedelsassisterad behandling vid opiatmissbruk Samverka kring tillnyktringsverksamhet

Regionens ansvar Läkar- och övriga specialistinsatser enligt HoS-avtalet Ge tvärprofessionella behandlingsinsatser som inkluderar psykologiska behandlingsmetoder Identifiera samsjuklighet och säkerställa att behandling av missbruk och samtidig psykisk sjukdom sker parallellt och integrerat Ge hälso- och sjukvårdsinsatser till personer som vistas i hem för vård och boende, HVB, eller hem för viss annan heldygnsvård Arbeta för tidig upptäckt och med tidiga insatser Att motverka somatisk ohälsa, skada och förtida död samt bedriva smittskyddsarbete och tandvård Erbjuda tillnyktringsverksamhet i samverkan

Forts. regionens ansvar Särskilt beakta insatser till ungdomar med missbruk Bistå med intyg/bedömning av individens funktion, behov och förutsättningar Ge handledning och kunskapsöverföring till kommunens personal i patientrelaterade ärenden Erbjuda stöd till anhöriga och närstående Särskilt beakta barns rätt till information, råd och stöd. Fullfölja anmälningsskyldighet enligt gällande lagar

Samsjuklighet Både kommun och VGR har ett ansvar för att tidigt identifiera samsjuk- lighet och att särskilt uppmärksamma denna problematik hos ungdomar. Båda huvudmännen ska säkerställa att behandling av missbruk och samtidig psykisk sjukdom sker parallellt och integrerat.

Placering utanför hemmet Parternas ansvar Varje huvudman ansvarar för bedömning, utredning, insatser och uppföljning utifrån sitt uppdrag. Träffa avtal med annan part som har kompetens att utföra uppdraget Gemensam planering Inför en placering där båda huvudmännen är delaktiga, ska en samord- nad individuell plan eller motsvarande upprättas där ansvarsfördelningen tydliggörs.

forts. placering utanför hemmet Kostnadsfördelning vid placering på Hem för vård eller boende, HVB, och hem för viss annan heldygnsvård Den samordnade planeringen (SIP) ska ligga till grund för den kostnadsfördelning som upprättas mellan huvudmännen. Huvudregeln är att varje huvudman ansvarar för de kostnader som kan knytas till var och ens ansvar för vård, stöd och insatser, oavsett om insatserna utförs av huvudmannen eller om avtal med annan part upp- rättats.

Överenskommelse om kostnadsansvar Varje placering ska föregås av en överenskommelse om kostnadsansvar mellan huvudmännen, oavsett vilken huvudman som gör placeringen. I den skriftliga kostnadsfördelningen ska det framgå: respektive huvudmans och parts ansvar för de vård- och stödinsatser som ska utföras hur hälso- och sjukvårdsinsatser ska tillgodoses fördelning av kostnader i kronor eller procent. Parterna ska godkänna kostnadsfördelningen med underskrifter. I de fall HVB tillhandahåller både socialtjänstinsatser och hälso- och sjuk- vårdsinsatser och fördelningen mellan dessa är oklar kan huvudmännen dela på kostnaden utifrån en schablon där landstinget betalar en tredjedel och kommunen två tredjedelar av placeringskostnaden, om inget annat är överenskommet.

LPT och LRV Betalningsansvarslagen är tillämplig även vid psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård Kommunens betalningsansvar inträder om personen inte får de insatser som hen har behov av enligt SOL/LSS och därför blir kvar i slutenvård enligt HSL (frivillig vård). Om kommunen inte medverkar vid upprättande av SVPL inträder ändå kommunens betalningsansvar

Gemensamma utvecklingsområden Det är angeläget att organisera fasta strukturer för att säkerställa en smidig och integrerad samverkan Missbruk bland barn, ungdomar och unga vuxna är ofta komplext och samsjuklighet är vanligt. Huvudmännens behandlingsinsatser behöver samordnas och behandlingsutbudet utvecklas En översyn behöver göras av Västbus riktlinjer och tillämpnings-anvisningar så att de anpassas till den struktur för vårdsamverkan som finns regionalt och delregionalt.

Gemensamt åtagande   Parternas gemensamma åtagande innebär att ... ... implementera och säkerställa att innehållet i avtalet med tillhörande tillämpningsanvisningar är kända i samtliga verksamheter.