Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018)"— Presentationens avskrift:

1 Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018)
Samverkanslagen Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018) IKRAFTTRÄDANDE OCH ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER Samverkanslagen, lagen om ändring i PL och lagen om ändring i OSL samt följdändringarna i andra lagar ska träda i kraft den 1 januari Det finns en risk för att patienter i psykiatrisk vård inte får den vård och omsorg som de behöver efter utskrivning från sluten vård om fristdagarna minskas från trettio till tre med så kort varsel. Samverkanslagen tillämpas därför inte fram till och med den 31 december 2018 för patienter som vårdas i sluten psykiatrisk vård. Därmed avses patienter som vårdas inom hälso- och sjukvårdens slutna psykiatriska enheter samt de personer som vårdas i sluten psykiatrisk tvångsvård och sluten rättspsykiatrisk tvångsvård i enlighet med LPT och LRV. Genom samverkanslagen upphävs betalningsansvarslagen.

2 Lagens syfte främja god hälso- och sjukvård och socialtjänst med god kvalitet för den som efter utskrivning behöver insatser från socialtjänsten och/eller hälso- och sjukvården vårdplatser i slutenvården ska bara användas för dem som behöver slutenvårdens resurser

3 En förändrad planeringsprocess
snabbare information om att patienten kan komma att behöva insatser samordnad vårdplan i dess nuvarande form tas bort i stället SIP -samordnad individuell vårdplanering enligt SoL – socialtjänstlagen och HSL – hälso- och sjukvårdslagen

4 SAMTYCKE samtycke till sammanhållen journal
samtycke till att kommun får delge aktuella insatser enligt HSL, SoL och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) samtycke till SIP när det är aktuellt

5 INSKRIVNINGSMEDDELANDE
när läkaren vid inskrivningen bedömer att patienten kan komma att behöva socialtjänst eller kommunal hälso- och sjukvård efter utskrivningen, ska den slutna vården underrätta de berörda genom ett inskrivningsmeddelande. om insatser bedöms behövas från den kommunala hälso- och sjukvården, ska inskrivningsmeddelandet även skickas till den landstingsfinansierade öppna vården

6 INSKRIVNINGSMEDDELANDE
inskrivningsmeddelandet skickas inom 24 timmar från det att patienten läggs in på avdelning (ej AVA/AVA obs) om behov ej finns till att börja med skickas inskrivningsmeddelande direkt när behov uppstår

7 INSKRIVNINGSMEDDELANDE
§ 6 När en berörd enhet inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten fått ett inskrivningsmeddelande ska de inleda planeringen av de insatser som är nödvändiga för att patienten på ett tryggt och säkert sätt ska kunna lämna den slutna vården och efter utskrivningen få sina behov av hälso-och sjukvård och socialtjänst tillgodosedda

8 Nuläge Ev.Framtid PROTOTYP

9 PLANERING LINK i LINK kommuniceras vad som behövs för att patienten ska kunna komma hem tryggt och säkert, ex behövs ADL bedömning, gångtest m.m. finns oklarheter i planeringen kan mottagande enhet kontakta patient eller närstående. vårdplaneringar genomförs på slutenvården, endast om det finns särskilda behov för det

10 EJ SIP I PRAKTIKEN Slutenvård Primärvård Kommun SAMTYCKE
Inskrivningsmeddelande inom 24H Möjlighet att läsa varandras journal utifrån behörighet Kommentarer Utskrivningsplan Hemgångsklar kriterier Utskrivningsmeddelande UTSKRIVNING

11 Utskrivningsklar när läkaren har bedömt att en patient är utskrivningsklar, ska den slutna vården så snart som möjligt underrätta berörda enheter om denna bedömning en underrättelse i enlighet med 7 a § LPT lagen om psykiatrisk tvångsvård motsvarar en sådan underrättelse

12 Samordnad individuell plan - SIP
det räcker att en av huvudmännen gör bedömningen att SIP behövs för att skyldigheten ska inträda för alla parter planeringen ska bygga på delaktighet och samtycke från den enskilde eller företrädare och klargöra det samlade behovet av insatser när en enskild eller någon av huvudmännen begär en SIP är den andra huvudmannen skyldig att delta andra aktörer t ex försäkringskassa, arbetsförmedling, förskola, skola och frivilligorganisationer bör också kallas om den enskildes behov så kräver

13 Samordnad individuell plan
Kan behövas när: en person har behov av insatser från flera verksamheter ansvarsfördelningen behöver förtydligas frekventa återinläggningar patienten själv önskar detta Patienten har rätt att säga nej till SIP men ändå få de insatser som behövs från kommun och öppenvård

14 Om SIP är aktuellt när patientens behov är bedömda och vilka yrkesroller som behöver delta skickas kallelse till SIP av slutenvården vem som helst kan påkalla behov av SIP till slutenvården landstingsfinansierade öppna vården utser en fast vårdkontakt i samband med kallelsen

15 SIP fast vårdkontakt tar över ansvaret för planeringen av SIP, bokar när var och hur ett möte eller flera mindre möten, deltagandet kan ske digitalt SIP ska ske när det är optimalt för patienten Ibland behöver SIP göras innan utskrivning kommer finnas 2 varianter på SIP blankett

16 SIP före utskrivning Komplexa ärenden Ex: avancerad hemsjukvård
vård i livets slutskede svårlösta sociala behov svårlösta funktionella behov

17 Samordnad individuell vårdplanering i praktiken
Öppenvårdsenhet Slutenvård Kommun SAMTYCKE Inskrivningsmeddelande inom 24H Möjlighet att läsa varandras journal utifrån behörighet Kommentarer Kallelse till SIP Utskrivningsplan Bemanna fast vårdkontakt, tar över planering av SIP Hemgångsklar kriterier Bemanna yrkesroller Gemensamt Nina och jag Utskrivningsmeddelande Fastställande av SIP kan ske före eller efter utskrivning

18 Av en SIP ska det framgå vilken av huvudmännen som ska ha det övergripande ansvaret för planen att samtycke från den enskilde erhållits när barn år är involverade, hur barnperspektivet tagits tillvara vilka insatser som behövs vilka mål som finns för de planerade insatserna på kort och på lång sikt vilka insatser respektive huvudman ska ansvara för vilka åtgärder som ska vidtas av någon annan än Region eller kommun till exempel arbetsförmedling, försäkringskassa eller andra, offentliga eller privata aktörer hur de planerade insatserna ska följas upp, vem som ansvarar för uppföljningen, när uppföljningen ska göras samt vem som kallar till nytt möte om behov föreligger.

19 Utskrivningsklar ett antal kriterier ska vara uppfyllda för att slutenvården ska få skicka detta meddelande patienten ska kunna lämna slutenvården antingen samma dag eller senast dagen efter vid vård enligt LPT eller LRV och i samband med ÖPT och ÖRV måste i vissa fall den behandlande läkarens egna medicinska bedömning föregås av ett beslut av förvaltningsrätten.

20 Hemgångsklar kriterier
behandlande läkaren har bedömt att patienten är utskrivningsklar patientens skriftliga information - utskrivningsmeddelandet är klart slutanteckning, omvårdnadsepikris är skrivna läkemedelslistor är uppdaterade i förekommande fall är akutrullar beställda i Pascal läkemedel är iordningställt i dosett gällande apodos- kund och i läkemedelspåsar/originalförpackning för övriga patienter fast vårdkontakt är utsedd från öppenvården vid SIP

21 Utskrivning utskrivning ska ske alla vardagar fram till Om överenskommelse är gjord och detta kan ske på ett tryggt och säkert sätt kan patienter skrivas ut även efter klockan samt lördagar och söndagar hemgång bör ske tidig förmiddag för att ge de bästa förutsättningarna för ett gott mottagande i kommunen. I de fall personal ska möta upp patienten vid hemgång ska detta framgå i ett generellt meddelande i LINK. Kommunen ska omgående informeras om förändring avseende planerad hemgång uppstår


Ladda ner ppt "Träder i kraft 1 januari 2018 (Kronoberg startar 1 mars 2018)"

Liknande presentationer


Google-annonser