Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Kriser Traumatiska kriser Utvecklingskriser.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kroppens stressreaktion
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Samhället är mer än summan av sina delar
Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
- Konsten att ge feed-back
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
Hantera en kronisk sjukdom
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Kunskapskrav och matriser
Kommunikation och samspel
Institutionen för hälsovetenskap Avdelningen för hälsa och rehabilitering Ett liv i balans Anna-Karin Lindqvist Leg. fysioterapeut, doktorand.
Etik Moral Filosofi.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Kognitivt perspektiv.
Stress & stressrelaterade sjukdomar
PLIKTBARN LUSTBARN.
Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Stress Vad är stress? Hur påverkas människor av stress?
Hur du tar hand om din kunskap
Förändring – hot eller möjlighet?
Barn och stress.
Krav på vetenskaplig tolkning
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Kommunikationsprocesser
Praktisk stressföreläsning
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Att gilla eller inte gilla? Om vår egen roll i sociala medier.
”Sockerdricka trädet”
Självkänsla.
Psykologins historiska framväxt
Tär på både kropp och själ
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Rapport psykosocial skyddsrond
Träff 13 Välkomna!.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Tips för bättre kommunikation
Kognitivt perspektiv.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress Seyle –General adaptation syndrome, s. 229 Lazarus och Coping, s. 227

Seyle-studie av långvarig stress Han lät råttorna uppleva olika stressande situationer De fick större binjurar-körtlarna som utsöndrar kortisol och adrenalin Seyle menade att människor och djur borde ha samma reaktion till stress-i alla fall samma biologiska reaktioner Vid långvarig stress blir organismen skadat och kan t.o.m dö.

Selye menar att… Alarm Motstånd Uttmattning 3 Det finns steg av GAS… 19/09/2018 3 Det finns steg av GAS… Alarm Motstånd Uttmattning Ms R Kitchen 2005 created by Ms R Kitchen 2005 5

Här är vad Hans Selye trodde hände när vi är stressade. 19/09/2018

19/09/2018 Med andra ord…

Seyles teori: styrkor mycket nyare forskning baseras på hans teori, den har varit mest inflytningsrik inom området stress forskning. den kan ge en förklaring på hur miljön och biologiska faktorer påverkar varandra studier har visat, precis som Seyle, att det finns en länk mellan fysisk sjukdom och utmattning- studier har visat att immunsystemet påverkas och hippocampus kan krympa

Svagheter med teorin Seyle studerade inte individuella skillnader hos människor, hans modell tar inte in sociala och kognitiva faktorer. Taylor (2000) har visat i studier att människor-främst kvinnor inte bara får en kämpa eller fly reaktion vid stress-de visar också socialt hjälp- och vårdande beteende Seyles modell förklarar inte varför vi kan bli stressade bara av att tänka på något stressande.

Stressorer

Vem är mest stressad? Ebba 33år och är undersköterska på halvtid på ett äldreboende och har ett vikariat. Hon är ensamstående med två småbarn. Hon är engagerad i jobbet, men på senare tid har det gjorts organisatoriska förändringar som ger Lena mindre tid till patientkontakt, enformigare arbetsuppgifter och allt mindre tid till raster. När Lena inte jobba så ska hon hinna ta hand om sina småbarn fyra år och ett år, först på kvällen kan hon koppla av framför TVn och några glas lådvin. Frasse år 47 år och gift med Erika som han har två barn i övre tonåren. Frasse jobbar på sin egen reklambyrå. Han arbetar i allmänhet 65 timmar i veckan, men två gånger om året kan han ta två längre semester i Thailand med familjen under jul och påsk (visserligen tvingas ungarna skolka från skolan, men det får man ta). Han gillar sitt kreativa och spännande jobb, på sin fritid tränar Frasse och är mycket filmintresserad.

Stressorer – vad orsakar stress

Stressorer – ge exempel i rutorna

Stressorer – vikten av egenkontroll Att människors egenkontroll, dvs. möjlighet att kontrollera och påverka sin egen situation är en viktig faktor.   Ohälsosamma reaktioner stressreaktioner kan undvikas om de som drabbas av dem som utöva kontroll över sina mål, behov och intressen Människor som har ett starkt behov av kontroll över sitt eget liv, reagerar med kraftigare stress i en situation med bristande kontroll.

Men de kognitiva faktorerna då?

Försök själva förstå stress med hjälp av kognitiv psykologi Stressorer – stress stimuli Tankar och tolkningar känslor beteende Coping - Hur hanterar vi problemet

Sarafino (1994): Stress är resultatet av en oenighet mellan hur man uppfattar kraven från en situation och hur vi uppfattar våra egna resurser. Kan vara realistiskt eller orealistiskt Med andra ord blir vi stressade när vi inte tror vi kan hantera en situation!

Fler kognitiva förvrängningar Sapolsky (1998) menar att människor kan inbilla sig att saker är stressande och då få samma fysiologiska stress respons som vid riktig fara

Lazarus och Folkman (1984) menade att vi tolkar eller bedömmer faromoment i 2 steg: 1. Primär bedömning- vi bestämmer om händelsen är farlig, neutral eller bra för oss 2. Sekundär bedömning-Nu bestämmer vi hur vi ska hantera situationen-vad har vi för resurser för att klara faran-hotet? Dessa två steg bestämmer sedan stress reaktionen -Alltså den fysiologiska reaktion samt hur vi tänker och vad vi gör.

Speisman (1964) gjorde en studie för att visa hur detta fungerar: De delades in i två grupper 1. TRAUMA -den här gruppen såg filmen med musik på som förhöjde det som hände i filmen 2. FÖRNEKANDE-den här gruppen fick lyssna på trevlig musik så att deltagarna i filmen upplevdes som glada och villiga

Resultat Studien visade att de som var i TRAUMA gruppen upplevde filmen som mer stressande och obehaglig Forskarna menade att försökspersonernas tolkning påverkades av musiken och stressen ökade

Coping - stresshantering

Coping 1. Problemfokuserad coping- Individen försöker hantera eller ta bort en problematisk situation lämna en våldsam partner, studera för att få ett annat jobb etc pro-active coping –när man försöker hantera ett problem som kan uppstå-undvika arbetslöshet genom att skaffa sig utbildning Folkman och Lazarus (1988)

Coping 2. Känslofokuserad coping- försöker ta bort den emotionella aspekten av stress försöka ändra hur man tänker kring ett problem, eller lära sig acceptera något, avslappnings övningar, social support, Distraherande - och Grubblande strategi Negativt undvikande coping-undvika problemet, som attdricka för att glömma kan vara temporärt effektiva

Coping 3. Social strategi (använder andra) Att få konkret hjälp Känslomässig stöttning

Conway och Terry (1992) menar att: Problemfokuserad coping kan fungera om sitationen upplevs vara kontrollerbar. EMOTIONELL coping kan vara mer användbar i sitationer som ses som utanför ens kontroll.