Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning CSK 3.3.2017 Tove Forslund, FUS/Lärandestödet Illustrationer och innehåll: Monica Nerdrum
Målet för lärandemålsarbetet är... att alla kurser har lärandemål, som uttrycker vad studenterna ska behärska gällande läsa-skriva-höra-tala efter avslutad kurs att alla lärandemål examineras i alla kurser (och att allt som examineras ingår i lärandemål) bredd inom examinationen samstämmighet inom olika språk (fastän kurserna ges av olika lärare) men bör det synas i lärandemålen att kursen har viss ämnesspecifik inriktning? samstämmighet mellan olika språk ett ”verktyg” att kunna motivera varför det finns en viss sorts övnings- och examinationsuppgifter på kurserna Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Lärandemål Studerandeperspektiv Efter godkänd kurs kan studenten... Vad ska studenten uppnå? Vad krävs av studenten? Efter godkänd kurs kan studenten... Allmänfärdighet kan vara lärandemål Examinationen utgår ifrån lärandemålen Alla lärandemål ska kunna examineras Ska gärna kräva reflektion också över egen inlärning Lärandemålet gräns för godkänd prestation Alla lärandemål ska vara godkända Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Hur formuleras lärandemålen? Uppdelning enligt målområdena Kunskapsmål, färdighetsmål, attitydmål Inled med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna” och därefter 4–8 målbeskrivningar som innehåller ett aktivt verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Undvik verb som utåt uppvisar osynlig verksamhet, d.v.s. bekanta sig med, förstå, veta, få insikter i eftersom de i regel inte går att mäta Enkla meningar: Gärna flera meningar än långa och krångliga Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Tyska 2/Ekon förstå huvuddragen i texter som behandlar bekanta områden, antingen beträffande egen vardag eller enklare ekonomiska sammanhang (t.ex. arbetsresor, enklare företagspresentationer, produktbeskrivningar, tyskt och finskt näringsliv). Texterna kan vara lite längre eller mera komplicerade, speciellt om viss hjälp ges för läsförståelsen. (läsa) uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner kring bekanta teman om tydlig standardtyska i ett inte alltför snabbt tempo används. Innehållet kan härröra sig till antingen fritid eller enklare ekonomi, såsom korta videosnuttar om bekanta teman. (lyssna) skriva om sitt privatliv, sina ekonomistudier och arbetslivserfarenhet med någorlunda korrekta språkstrukturer utan att språkfel omöjliggör förståelse av texten. Studenterna förväntas också på ett ännu rätt okomplicerat sätt kunna uttrycka sin åsikt i skrift, även gällande händelser i det förflutna. (skriva) berätta om sig själv, sitt liv och andra teman som ligger dem nära även utan längre förberedelse. Tempot får vara långsamt och samtalsparten kan få hjälpa till med ord. När förberedelsetid ges bör de studerande kunna redogöra för ämnen med ett lättare sakinnehåll inför publik, så att åhörarna förstår huvuddragen trots att språkfel tidvis kan göra presentationen hackig. (tala) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Tyska 4 Färdighetsnivå B1-B2 enligt den europeiska referensramen för språk. Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna: - effektivt söka efter information i längre texter (tidningsartiklar, facktexter och skönlitteratur) för att lösa en given uppgift - i detalj förstå fakta och idéer ur specialiserade källor inom det egna akademiska och professionella området - följa huvuddragen i längre föredrag och föreläsningar på standardspråk om ämnet är bekant - förstå de flesta TV-inslag och filmer såvida temat är bekant och man talar standardspråk - ge en klar presentation av något väsentligt ämne inom det egna akademiska området - tämligen framgångsrikt delta i diskussioner och debatter med anknytning till ämnen av personligt, akademiskt och professionellt intresse - skriva resuméer av artiklar om ämnen av allmänt, akademiskt eller professionellt intresse - författa klara och relativt felfria texter inom olika områden och kunna göra anteckningar vid föreläsningar om temat är bekant Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Swedish for foreigners Färdighetsnivå A1-A2 enligt den europeiska referensramen för språk Efter avslutad kurs förväntas de studerande kunna: - läsa och förstå enkla vardagsnära texter med bekant tema (läsa) - läsa och förstå information, anvisningar och föreskrifter i vardagligt material uttryckta på enkelt språk (läsa) - förstå vardaglig konversation med direkt personlig relevans (familj, studier, närmaste omgivning och intressen) förutsatt att talaren artikulerar tydligt och talet är långsamt (höra) - uppfatta huvudinnehållet i korta enkla budskap och meddelanden (läsa och höra?) - skriftligt beskriva olika sidor av vardagslivet, studierna, personliga upplevelser och aktuella händelser (skriva) - skriva meddelanden och enkla formella brev (skriva) - göra sig förstådd i rutinsituationer, delta i sociala vardagliga samtal om intressanta ämnen med lite hjälp av samtalsparten (tala) - beskriva sin utbildning och sina studieämnen och diskutera allmänt bekanta ämnen (tala) Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Svenska för finskspråkiga uttrycka sig ledigt i tal inom det egna ämnesområdet för sociala, akademiska och yrkesmässiga ändamål skriva olika slags texter som hänför sig till det egna området och behandla ämnet klart, ledigt och språkligt korrekt visa att deras muntliga och skriftliga förmåga inom det egna ämnesområdet har utvecklats identifiera och kritiskt ta ställning till olika konstruktioner som är svåra för inlärare av svenska. Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
[EB] 28 § Bedömningskriterier och bedömningsgrunder Bedömningskriterierna anger Vad som bedöms och de konkretiseras i ett eller flera lärandemål. Lärandemål formuleras och kommuniceras för varje kurs och de fungerar som skriftliga bedömningskriterier. Alla lärandemål ska vara möjliga att examinera och bedöma. I kursbeskrivningen ska anges lärandemål som beskriver kärninnehållet anger tröskeln för vad som krävs för godkänd prestation. Bedömningsgrunderna anger hur bra en studerande enligt vitsordsskalan uppnått lärandemålen. Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Färdigheterna bedöms på skalan 0-5 beroende på hur väl studeranden uppfyller lärandemålen Lärandemålen = vitsord 1 Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
I bedömningen: vilken del/vilka delar av lärandemålet ”utökas” för vitsord 2-4? ett aktivt verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Bedömningsgrund för vitsord 1 = lärandemålet För vilken del av lärandemålet bör man uppvisa större färdigheter för högre vitsord Kriterium Bedömningsgrund för vitsord 1 = lärandemålet 2 3 4 5 ”uppfatta berättelser och diskussioner kring bekanta teman” uppfatta de viktigaste punkterna i berättelser och diskussioner kring bekanta teman om tydlig standardtyska i ett inte alltför snabbt tempo används. uppfatta alla punkter i berättelser och diskussioner kring bekanta teman även om dialektal tyska i ett relativt snabbt tempo används ” följa med vardagligt tal och faktainformation ” (innehåll) följa med vardagligt tal och faktainformation i normalt taltempo på standardspråk följa med vardagligt tal och faktainformation i snabbt tempo på dialekt ELLER ”följa med tal i normalt taltempo på standardspråk” (hur) följa med vardagligt tal och fakta-information i normalt taltempo på standardspråk följa med arbetslivs-relaterat tal och känslouttryck i normalt taltempo på standardspråk
Examination Alla lärandemål ska kunna examineras Allt som examineras ska ingå i lärandemål Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Allmänfärdigheter Allmänfärdigheter i färdighetskurser Överlappning OK mellan lärandemål och allmänfärdigheter (jfr kursbeskrivningen i kursdatabasen) Specifikt att tänka på Muntliga presentationer på nivå 3 och 4 Men detta också i lärandemålen! Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Material om kursplanering www.abo.fi/stodenhet/pedguider Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet
Hur går ni nu vidare? Monica Nerdrum, forskning och utbildning, lärandestödet