Regional klimatfärdplan 2050 Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Regional klimatfärdplan 2050 som en del av nästa RUFS Ulrika Palm, regionplanerare
RUFS 2010 Rumslig inriktning mot 2030 Utnyttja läget och värna kvaliteter i Stockholms län Tätare bebyggelse nära kollektivtrafik Attraktiva miljöer för invånare och företag Sammanlänkade regionala stadskärnor En sammanhängande grönstruktur Kusten, skärgården och Mälaren Vi har levt med den här planen sedan 2010, och jag skall strax gå igenom vilken respons vi fick på det aktualitetsarbete som vi genomförde under 2013 och hur vi nu planerar att gå vidare från det. Målet var att under förra våren, 2014, behandla aktualitetsarbetet som ett ärende i vårt utskott och där få inriktningsbeslut på hur vi skulle gå vidare. Så blev inte fallet, men vi har ändå låtit de inkomna synpunkterna utgöra bottenplatta och utgångspunkt för vårt arbete med att planera för en ny planprocess.
Arbetet med en ny RUFS har startat Tillväxt- och regionplaneförvaltningen 134 remissvar, 26 avstod De som svarade representerade följande: 31 angränsande kommuner/regionförbund m m, 30 intresseorganisationer, företag m m, 7 kommunala bolag o samarbetsorganisationer, 19 (34) kommuner/kommunala förvaltningar i länet, 4 privatpersoner, 34 statliga myndigheter, organ, universitet och högskolor, 7 från Stockholms läns landsting Jag återkommer till hur vi har formulerat och utformat ärendet som är resultatet av det här arbetet. Arbetet med en ny RUFS har startat
Tidplan (övergripande) Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Tidplan (övergripande) Det är en utmaning att nu under första halvan av 2015, med er och andras hjälp och bidrag, kvalitetssäkra upplägg och utgångspunkter för den kommande planprocessen – samtidigt som vi börjar förbereda ett samrådsmaterial att remissa under första halvan av 2016. Under våren ligger nu fokus på att skriva fram programmet med utgångspunkt i de synpunkter vi fick in under aktualitetsarbetet, och utifrån de diskussioner vi förväntar oss att ha med våra egna politiker och den gemensamma projektledningen. Vi återkommer senare till Nils som kommer presentera ett förslag till upplägg för vårens arbete, men först skall Roland berätta lite om hur vi nu försöker förbereda oss och organisera oss för att klara av att arbeta fram BÅDE ett program OCH ett samrådsunderlag under huvudsakligen 2015. Utmaningen för oss alla är att fokusera på programmet under våren samtidigt som vi börjar arbeta med ett samrådsunderlag, vilket inkluderar sådant som strukturanalyser, modeller och innehåll för konsekvensbeskrivningar.
Stärkt hållbarhet - i process och planinnehåll Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Delprojekt i programarbetet Stad – land Hållbar landsbygds- utveckling Klimatfärdplan Strukturanalyser ÖMS – storregionala frågor Stärkt hållbarhet - i process och planinnehåll Sakfrågor inkl planeringsunderlag RUP/RUS Trafik Mål och strategier Omvärld Sociodemografi Regionalekonomi Konsekvensbeskrivningar inkl miljöbedömning Programmet ska innehålla: tidplan, delmål, utgångspunkter och principer
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Delprojekt i programarbetet för ny RUFS och uppdrag i SLL:s budget 2014 ”För att klara regionens klimatmål krävs att samtliga aktörer samverkar långsiktigt i den regionala planeringen. Regeringens arbete med Färdplan 2050 – Sverige ett land utan klimatutsläpp 2050 – inbegriper att kommuner och andra aktörer bör anta liknande planer som underbygger de nationella målen. Stockholms stad och flera kommuner har redan inlett ett sådant arbete. Under 2014 ska också Stockholms läns landsting inleda arbetet med en regional klimatfärdplan för hur regionens klimatmål för 2030 ska nås samt hur Stockholmsregionen kan vara utan nettoutsläpp av växthusgaser till 2050. Färdplanen kommer att kunna ge stöd i arbetet för ökad andel kollektivtrafikresande, för energieffektiviseringar och för hur regionen klarar nödvändiga investeringar i infrastruktur. Planen bör också koppla tydligare till uppföljning och kontrollstationer, samt kan ses som ett naturligt förberedelsearbete inför nästa RUFS.”
Vad är en klimatfärdplan? Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Vad är en klimatfärdplan? En strategi för att nå klimatmålen EU:s (och Sveriges) långsiktiga mål är att inte nå 2-graders höjning -> 80-95 % reduktion till 2050 (jämfört med 1990) Europeiska kommissionen: Färdplan mot ett konkurrenskraftigt utsläppssnålt samhälle 2050 (KOM[2011] 112 slutlig) Alla EU-länder ska ta fram en färdplan för ett växthusgassnålt samhälle Finland Vancouver Köpenhamn
Regional samverkan kring klimatfrågan Tillväxt, miljö och regionplanering Regional samverkan kring klimatfrågan RUFS 2010 – klimatmål för hela regionen Regionalt handlingsprogram för energi och klimat Länets klimat- och energistrategi Den regionala miljömålsdialogen och det regionalt prioriterade miljömålet Begränsad klimatpåverkan
Hur går det i Stockholmsregionen då? Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Hur går det i Stockholmsregionen då? Klimatutsläpp per invånare (ton CO2e) Vi går åt rätt håll vad gäller länets direkta klimatutsläpp. Framför allt för att fossila bränslen fasas ut i uppvärmning och minskar i elproduktionen.
Mål och utfall sedan 2006 Totala klimatutsläpp Total energianvändning Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Mål och utfall sedan 2006 Totala klimatutsläpp Total energianvändning Total energianvändning och totala klimatutsläpp har gått ner – Men transportsektorn är fortsatt den STORA utmaningen!
Stockholmsregionen i det globala perspektivet Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Stockholmsregionen i det globala perspektivet Klimatutsläppen fortsätter öka i världen - idag 50 M ton CO2e jämfört med 38 M ton CO2e år 1990 Sveriges (och Stockholms- regionens) indirekta utsläpp har ökat samtidigt som de direkta har minskat IPCC Fifth Assessment Synthesis Report, 2014
FN:s klimatpanel IPCC slår fast Tillväxt- och regionplaneförvaltningen FN:s klimatpanel IPCC slår fast Klimatsystemet är påverkat av mänsklig aktivitet! Ju mer vi fortsätter att påverka klimatet desto mer allvarliga och oåterkalleliga blir effekterna! Vi har fortfarande möjlighet att minska klimatpåverkan för en hållbar framtid! With substantial mitigation Without additional mitigation Change in average surface temperature (1986–2005 to 2081–2100) Globally averaged combined land and ocean surface temperatures Från IPCC AR5 (Assessment Report 5),FN:s klimatpanels femte och senaste utvärdering av kunskapen om klimatets förändring från 2014
Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Men vi har inte hur mycket tid på oss som helst om vi ska klara 2-gradersmålet… Total Carbon Budget: 790 GtC Amount Used 1870-2011: 515 GtC 275 GtC Amount Remaining: AR5 WGI SPM
Klimatpåverkansperspektiv i den regionala klimatfärdplanen Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Klimatpåverkansperspektiv i den regionala klimatfärdplanen 1) Enbart se till utsläpp från det vi producerar inom länet -> Produktionsperspektivet 2) Även ha med elanvändningens påverkan där den tillverkas (som i RUFS 2010) -> Slutanvändarperspektivet 3) Utvidga diskussionen och lyfta frågor om hur regionens klimatavtryck kan minskas -> Konsumtionsperspektivet
Indirekta utsläpp handlar inte bara om individuell konsumtion… Tillväxt, miljö och regionplanering Indirekta utsläpp handlar inte bara om individuell konsumtion… Byggprocessernas klimatpåverkan Offentlig upphandling (t ex Östersjövänlig mat i Södertälje kommun) Klimatsmart samhällsplanering och exploatering Mindre slöseri och mer återanvändning i offentlig verksamhet… Klimatpåverkan från byggprocessen, rapport från IVA och Sveriges byggindustrier
Prognosuppfyllnad eller måluppfyllnad Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Prognosuppfyllnad eller måluppfyllnad Enligt Trafikverkets basprognos* för år 2030 beräknas biltransportarbetet i Sverige öka med 25 % gentemot år 2010 och det sammanlagda transportarbetet för alla färdsätt beräknas öka med 25% under perioden. Trafikverkets s k ekoscenario** för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 har som slutsats att det krävs 20% minskat bilresande i Sverige till 2030 (vilket omräknat innebär att det totala bilresandet i Stockholms län behöver minska med 5-15% till 2030 jämfört med 2010). Ska planering och politik syfta till att uppnå prognoser eller samhällsmål? * Prognos för personresor 2030 – Trafikverkets basprognos 2015, TRV 2015:059 ** Målbild för ett transportsystem som uppfyller klimatmål och vägen dit, TRV 2012:105
Backcasting som metod för att se vilka vägval regionen står inför Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Backcasting som metod för att se vilka vägval regionen står inför
Vi får olika sorters städer beroende på hur vi använder marken… Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Vi får olika sorters städer beroende på hur vi använder marken… Spridd struktur i Atlanta Tät struktur i Barcelona Båda dessa städer har drygt 5 miljoner invånare och ungefär samma BRP Barcelona har ca 1/10 klimatutsläpp jämfört med Atlanta och upptar ca 1/25 av Atlantas yta
Vilken struktur ska vi ha i Stockholmsregionen? Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Vilken struktur ska vi ha i Stockholmsregionen?
Vad vi gör idag påverkar hur Stockholmsregionen ser ut 2050 Tillväxt- och regionplaneförvaltningen Vad vi gör idag påverkar hur Stockholmsregionen ser ut 2050 Regionen växer – och vi kan påverka hur genom det vi bygger idag! Mobilitet är viktigt – men den kan se ut på andra sätt än de vi är vana vid! Attraktivitet och livskvalitet går att kombinera med hållbar livsstil!