Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg Arbetsuppgifter: Tillsynsbesök i förskolor, pedagogisk omsorg Insynsbesök i kommunala förskolor Uppföljning och beslut om åtgärder vid brister. (SL 26 kap§§10-18) Godkännande för förskola och rätt till bidrag för pedagogisk omsorg Klagomålshantering, fristående förskola och pedagogisk omsorg Vara sakkunnig i frågor som rör förskola och pedagogisk omsorg Planera och genomföra utförarmöten Dialog med medborgare Omvärldsanalys
Planering av tillsynsbesöken Alla verksamheter besöks årligen Besöken är oanmälda Två till tre tillsynsansvariga pedagoger genomför besöken på förskolorna, där en har huvudansvar och en är medföljare. En tillsynsansvarig pedagog vid tillsynen i pedagogisk omsorg.
Inför tillsynsbesök Den som är ansvarig för besöket läser rapporten från det senaste tillsynsbesöket och noterar de utvecklingsområden som är angivna i senaste rapporten. Tittar igenom enhetens hemsida Tar del av de uppgifter som finns inrapporterade i Stratsys. Nytt Tar del av senaste kundenkäten/ Våga Visa Följer upp eventuella klagomål/ synpukter.
Genomförande av tillsynsbesök Den som är ansvarig för besöket inleder, presenterar och redogör för hur tillsynsbesöket går till. Två till tre tillsynsansvariga pedagoger besöker förskolor under en till två dagar beroende på enhetens storlek. Nytt I familjedaghem görs besöket av en tillsynsansvarig pedagog under en dag. Vi deltar i aktiviteter, samlingar och utflykter samt måltider. Stämmer av med personal om det är något särskilt vi ska tänka på under besöket. Innan vi lämnar enheten informerar vi personal om att vi har avslutat besöket och återkommer med återkoppling och rapport.
Uppföljning av tillsynsbesök Läroplanens målområden bedöms i en skala mellan 1 och 4 Bedömning görs utifrån bedömningsmatris i Stratsys. Nytt Rapport kommer att skrivas i Stratsys. Nytt Rapport skickas till förskolechef för kännedom. Nytt Ansvarig för besöket bokar tid med förskolechef för återkopplingssamtal, tid för samtal 1 timme Intyg om att besök genomförts lämnas vid samtalet Färdiga rapporter skickas till förskolechef/pedagogisk omsorg samt läggs i mapp till webben Vid klagomål kan extra tillsynsbesök genomföras.
Rutiner för ingripande vid tillsyn Om det vid tillsyn framkommer brister i verksamheten sker ingripanden i enlighet med skollagen, (SL 26 kap. §§10-18) Avstående från ingripande Tillsynsmyndigheten kan avstå från att ingripa om bristerna är ringa, om verksamheten vidtar nödvändig rättelse eller om det finns särskilda skäl mot ingripande. Anmärkning: Vid mindre allvarliga brister kan verksamheten tilldelas en anmärkning. Föreläggande: Är bristen allvarlig tilldelas verksamheten ett föreläggande. Ett föreläggande ska innehålla uppgifter om vilka åtgärder som tillsynsmyndigheten anser nödvändiga för att avhjälpa de brister som finns. Föreläggande förenat med vite: Ett föreläggande kan även förenas med vite. Återkallelse av godkännande/rätt till bidrag: Om ett föreläggande inte åtgärdas och verksamhetens brister är allvarliga kan huvudmannens godkännande återkallas. Tillfälligt verksamhetsförbud: Vid allvarliga missförhållanden då det finns risk för barnens hälsa och säkerhet kan tillsynsmyndigheten helt eller delvis stänga verksamheten genom ett tillfälligt verksamhetsförbud.
Klagomålshantering Denna rutin är till för att säkerställa att klagomål hanteras på ett likvärdigt och korrekt sätt. Ärendet inkommer till kommunen Ansvarig handläggare samt medhjälpare utses Ärendet dokumenteras Beroende på ärendets art hanteras det på följande sätt: Ansvarig handläggare förhör sig om att invånaren kontaktat förskolechef eller huvudman. Om inte, uppmanar vi invånaren att först ta den kontakten En bedömning av behov om åtgärder görs. Förskola/ pedagogisk omsorg informeras om att ett klagomål inkommit, alternativt görs ett oanmält tillsynsbesök Rapport skrivs ”Extra tillsynsbesök” Beslut tas om ev. åtgärder Återkoppling: Invånaren får en beskrivning av hur ärendet har hanterats Vid behov kallas förskolechef/huvudman till ett återkopplingssamtal Ärendet avslutas
Utvärdering Efter avslutat tillsynsbesök utvärderar vi våra metoder och arbetssätt Hur kan vi bli bättre/vad gjorde vi bra? Höll tidsplanen? Vad kunde vi gjort annorlunda, gjort bättre? Något i rutiner eller metoder som behöver förändras? Lärdomar för oss Egen reflektion: Vad kan jag själv bli bättre på?
Utförarmöte 2017 Fullmäktigesalen i kommunhuset Välkommen Presentation, kort rundvandring Syfte med dagen, tidig upptäckt och stöd