Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Läkemedel, fokusområde för division Läns- och Närsjukvård, 2016 Förskrivningen av läkemedel till personer över 75 år har ökat med nära 70 procent sedan.
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Ögondroppar efter ögonoperation Flödesschema för bedömning och utförande enligt Egenvårdsförordningen alt som Hälso-och Sjukvård.
Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Föräldramöte ängahuset 12 okt
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Temautbildning Arbetsmiljö
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kontinuerligåterkoppling och handledning för pedagogerna under året
Välkommen till information om lex Sarah
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Gymnasiearbete 100 p.
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2016 lyncmöte 12 sept
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Fysiskt tvång - fasthållningar
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Hjälpmedelsförskrivning
Affärskunskap.
Malmö högskola - försöksverksamhet med
APL – Arbetsmiljö minderårig – Inledande fas
Information om ekonomiskt bistånd
Fristående gymnasieskolor
En modell för flerspråkighet i förskola och förskoleklass
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Procapita Vård- och omsorg Avvikelser
Systematisk dokumentation inom socialtjänsten
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Polisanmälan och utredningsarbetet
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Värdegrund inom äldreomsorgen
Mobil incheckning och betalning
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Revisionsredogörelsen 2017
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Vår handlingsplan – RESPEKT
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg Arbetsuppgifter: Tillsynsbesök i förskolor, pedagogisk omsorg Insynsbesök i kommunala förskolor Uppföljning och beslut om åtgärder vid brister. (SL 26 kap§§10-18) Godkännande för förskola och rätt till bidrag för pedagogisk omsorg Klagomålshantering, fristående förskola och pedagogisk omsorg Vara sakkunnig i frågor som rör förskola och pedagogisk omsorg Planera och genomföra utförarmöten Dialog med medborgare Omvärldsanalys

Planering av tillsynsbesöken Alla verksamheter besöks årligen Besöken är oanmälda Två till tre tillsynsansvariga pedagoger genomför besöken på förskolorna, där en har huvudansvar och en är medföljare. En tillsynsansvarig pedagog vid tillsynen i pedagogisk omsorg.

Inför tillsynsbesök Den som är ansvarig för besöket läser rapporten från det senaste tillsynsbesöket och noterar de utvecklingsområden som är angivna i senaste rapporten. Tittar igenom enhetens hemsida Tar del av de uppgifter som finns inrapporterade i Stratsys. Nytt Tar del av senaste kundenkäten/ Våga Visa Följer upp eventuella klagomål/ synpukter.

Genomförande av tillsynsbesök Den som är ansvarig för besöket inleder, presenterar och redogör för hur tillsynsbesöket går till. Två till tre tillsynsansvariga pedagoger besöker förskolor under en till två dagar beroende på enhetens storlek. Nytt I familjedaghem görs besöket av en tillsynsansvarig pedagog under en dag. Vi deltar i aktiviteter, samlingar och utflykter samt måltider. Stämmer av med personal om det är något särskilt vi ska tänka på under besöket. Innan vi lämnar enheten informerar vi personal om att vi har avslutat besöket och återkommer med återkoppling och rapport.

Uppföljning av tillsynsbesök Läroplanens målområden bedöms i en skala mellan 1 och 4 Bedömning görs utifrån bedömningsmatris i Stratsys. Nytt Rapport kommer att skrivas i Stratsys. Nytt Rapport skickas till förskolechef för kännedom. Nytt Ansvarig för besöket bokar tid med förskolechef för återkopplingssamtal, tid för samtal 1 timme Intyg om att besök genomförts lämnas vid samtalet Färdiga rapporter skickas till förskolechef/pedagogisk omsorg samt läggs i mapp till webben Vid klagomål kan extra tillsynsbesök genomföras.

Rutiner för ingripande vid tillsyn Om det vid tillsyn framkommer brister i verksamheten sker ingripanden i enlighet med skollagen, (SL 26 kap. §§10-18) Avstående från ingripande Tillsynsmyndigheten kan avstå från att ingripa om bristerna är ringa, om verksamheten vidtar nödvändig rättelse eller om det finns särskilda skäl mot ingripande. Anmärkning: Vid mindre allvarliga brister kan verksamheten tilldelas en anmärkning. Föreläggande: Är bristen allvarlig tilldelas verksamheten ett föreläggande. Ett föreläggande ska innehålla uppgifter om vilka åtgärder som tillsynsmyndigheten anser nödvändiga för att avhjälpa de brister som finns. Föreläggande förenat med vite: Ett föreläggande kan även förenas med vite. Återkallelse av godkännande/rätt till bidrag: Om ett föreläggande inte åtgärdas och verksamhetens brister är allvarliga kan huvudmannens godkännande återkallas. Tillfälligt verksamhetsförbud: Vid allvarliga missförhållanden då det finns risk för barnens hälsa och säkerhet kan tillsynsmyndigheten helt eller delvis stänga verksamheten genom ett tillfälligt verksamhetsförbud.

Klagomålshantering Denna rutin är till för att säkerställa att klagomål hanteras på ett likvärdigt och korrekt sätt.  Ärendet inkommer till kommunen  Ansvarig handläggare samt medhjälpare utses  Ärendet dokumenteras   Beroende på ärendets art hanteras det på följande sätt:  Ansvarig handläggare förhör sig om att invånaren kontaktat förskolechef eller huvudman. Om inte, uppmanar vi invånaren att först ta den kontakten En bedömning av behov om åtgärder görs. Förskola/ pedagogisk omsorg informeras om att ett klagomål inkommit, alternativt görs ett oanmält tillsynsbesök Rapport skrivs ”Extra tillsynsbesök” Beslut tas om ev. åtgärder  Återkoppling: Invånaren får en beskrivning av hur ärendet har hanterats Vid behov kallas förskolechef/huvudman till ett återkopplingssamtal Ärendet avslutas

Utvärdering Efter avslutat tillsynsbesök utvärderar vi våra metoder och arbetssätt Hur kan vi bli bättre/vad gjorde vi bra? Höll tidsplanen? Vad kunde vi gjort annorlunda, gjort bättre? Något i rutiner eller metoder som behöver förändras? Lärdomar för oss Egen reflektion: Vad kan jag själv bli bättre på?

Utförarmöte 2017 Fullmäktigesalen i kommunhuset Välkommen Presentation, kort rundvandring Syfte med dagen, tidig upptäckt och stöd