Fristående förskolor Stationsgatan Jälla plan 6 kl

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
Pedagogisk omsorg Februari – mars 2013.
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Förskolor och familjedaghem Utförarmöte november 2011.
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Syskonförtur och beräkning av kötid Ur ett medborgarperspektiv Utförarmöte förskolor
En reviderad läroplan för förskolan
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Verksamhetsstöd – nuläget Branschråd grundskola 30 november SIDAN 1.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Välkomna till Edboskolan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkomna till förskoleklassen på Idalaskolan och Svaleboskolan.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Presentation fristående förskolor
Lillsjöskolan 19 januari 2017 Kl
Möte fristående förskolor
Modersmålsråd 15 februari
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fristående grundskolor
Information vid överlämnandekonferens
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lärarlönelyftet.
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Söka skola 2018 – Stockholm Underlag till informationsträffar med mera för fristående skolor som medverkar i det gemensamma ansöknings- och antagningssystemet.
Presentation fristående förskolor
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Relationen mellan fristående skolor och kommunen – grundskola, grundsärskola, förskoleklass och fritidshem.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar - Gemensam förskolekö Information - BER Budget 2018 Månadsutbetalning.
Branschråd Förskola Dagordning Godkännande av dagordning Minnesanteckningar Reviderade regler för intagning och plats Kompetensutveckling - förskolesummit.
Längre eller upprepad frånvaro
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Resursfördelning Grundskolenämnden
Välkommen till Åkerstorpsskolan!
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Fristående förskolor Stationsgatan Jälla plan 6 kl 16.00-18.00 Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Innehåll Information från myndighetsenheten Uppföljning av flerspråkighet i förskolan Systematiskt kvalitetsarbete Relativ närhet antagningsprincip Uppsagd plats ersättning juli Strategiska reservplatser Övergångar implementering

Information från Myndighetsenheten Individstöd Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Obligatorisk förskoleklass från och med höstterminen 2018 Skolplikten ska börja fullgöras i förskoleklassen, höstterminen det kalenderår barnet fyller sex år. Ett barn får tas emot i förskoleklass redan den hösttermin det kalenderår barnet fyller fem år. Närvaroskyldighet, ej skolplikt. Om en femåring har gått förskoleklass inträder skolplikten i stället i årskurs 1 i grundskolan vid sex års ålder.

Tidigare skolstart Kan börja förskoleklass ett år tidigare vid fem års ålder (rektors beslut). Kan börja åk 1 utan att ha gått förskoleklass (rektors beslut). Båda besluten kräver att barnet har förutsättningar. Detta sker genom ett samråd mellan VH, förskola och skola. Kan börja grundsärskola åk 1 vid sex års ålder, utan att ha gått förskoleklass (hemkommun beslutar).

Uppskjuten skolplikt Ansökan görs av vårdnadshavare. Hemkommunen prövar och beslutar om särskilda skäl föreligger. Ett barn som beviljas uppskjuten skolplikt ska erbjudas förskola. Barn som beviljats uppskjuten skolplikt kommer att börja fullgöra sin skolplikt i förskoleklass vid sju års ålder. Barn som tillhör grundsärskolans målgrupp kan gå direkt från förskolan till grundsärskolans årskurs 1 vid sju års ålder. Hemkommunen bedömer om barnet ska få hoppa över förskoleklassen.

Utökad tid förskola Skollagen 8 kap. 5 §. Barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. T.ex. förälder som deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller har en funktionsnedsättning som begränsar barnets fysiska eller psykiska utveckling. Även barn vars föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade kan räknas till gruppen. Detta innebär att föräldrarna inte kan fullgöra sitt föräldraansvar. Skollagen 8 kap. 7 §. Barn som på grund av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola. Ansökan görs av vårdnadshavare. Beslutas av hemkommunen.

Rätt till plats i förskola Yngre barn som inte är berättigade till allmän förskola. Skollagen kap 8:5. Barn med ett annat modersmål än svenska eller barn i glesbygd (gäller endast rätt till plats ej utökad tid). Barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. T.ex. förälder som deltar i arbetsmarknadspolitiska åtgärder eller har en funktionsnedsättning som begränsar barnets fysiska eller psykiska utveckling. Även barn vars föräldrar är långtidssjukskrivna, sjuk- eller förtidspensionerade. Vilket innebär att föräldrarna inte kan fullgöra sitt föräldraansvar. Skollagen kap 8:7. Barn som på grund av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särskilt stöd i sin utveckling. Ansökan görs av vårdnadshavare. Beslutas av hemkommunen.

Rätt till grundsärskola Regleras av skollagen 7 kap 5§ Vårdnadshavare ansöker om rätten till grundsärskola (hem kommun beslutar) Har rätt att ansöka om tidigare skolstart i åk 1 enligt 7 kap 11 § ( hem kommun beslutar). Barnet går då inte i förskoleklass och börjar i åk 1 som sexåring. . Ansökan till grundsärskola kan ske under hela året och är inte knyten till att val i e-barn ska göras. Det går inte att välja särskola i e-barn. Placering i särskola sker manuellt efter att rätten beviljas. Undervisning enligt grundsärskolans läroplan kan ske på en grundskola (integrerad). Har vh önskemål om detta ska ett val göras i e-barn kring önskemål om skola.

Tilläggsbelopp / bidrag extraordinärt stöd. Ansökan och nya anvisningar finns på webben. Använd dessa blanketter. Anvisningarna rekommenderas som stöd vid ifyllnad av ansökan. Utbildningstillfällen kommer att ges en gång varje månad. Anmälan kan göras via kursbokningen ”Boka”.

Flerspråkighet i förskola Enkät, fristående verksamheter Utbildningsförvaltningen Februari 2018

Enkätuppföljning I maj-augusti 2017 gjordes en uppföljning i form av en enkät Syftat till att ge bild av verksamhetens styrkor och utvecklingsområden 61 svar från fristående verksamhet Enkäten skickades till 92 förskolechefer som ombads vidarebefordra till förskollärare

I vårt arbetslag…

I vårt arbetslag…

I vårt arbetslag…

I vårt arbetslag…

Vårt arbetslag…

I vårt arbetslag…

Sammanhållet systematiskt kvalitetsarbete Systemstöd Enheten för uppföljning och analys Utbildningsförvaltningen 1 feb 2018

Styrning och ledning, utbildningsnämnden (UBN) Statlig styrning Skollag Hemkommun och huvudman KF Mål och budget UBN Verksamhetsplan Kvalitetsrapport, resultatseminarium, tertialuppföljning och årsredovisning Utbildningsdirektör Uppdrag till avdelningschef i strukturen kvalitet, ekonomi och attraktiv arbetsgivare Månads- och tertialuppföljning, förvaltning Skolforms- /Avdelningsanalys en samlad bild av uppföljning, analys och utvecklingsområden i skolformen/avdelningen Avdelningschef Uppdrag i verksamhetsplan Systematiskt kvalitetsarbete för måluppfyllelse avdelning/skolform De olika delarna kommenteras på följande två bilder. Under läsåret 2016/17 har utbildningsdirektörens månatliga uppföljning skärpts. Alla skolor gör prognoser över hur resultaten kommer att utvecklas. Prognoserna följs varje månad och prognoser och det gås igenom vilka åtgärder som behöver vidtas. Detta arbetssätt gör att det med kort varsel blir tydligt om det behövs stöd eller andra åtgärder från huvudmannanivån för att resultaten ska utvecklas positivt. Enhetschef Styrkort Statlig styrning Rektor/Förskolechef Enhetsanalys en samlad bild av uppföljning, analys och utvecklingsområden på enheten Medarbetare Målkort Systematiskt kvalitetsarbete för individ och grupps måluppfyllelse Statlig styrning Lärare/Förskollärare Medarbetares kvalitetsarbete för individ och grupps måluppfyllelse Dialog

Hemkommun/Lägeskommun Uppsala kommun Kvalitetsrapport Huvudman SKOLFORM ANALYS skolformschef Resultat övergripande och enhetsnivå Hemkommun/Lägeskommun Resultat hemkommun/ lägeskommun

Innehåll Utbildningsdirektören styr vilka resultat och analyser som ska lyftas till övergripande nivå och huvudman Resultat utveckling och lärande/kunskaper samt värdegrund Gemensamma frågor som rektor/förskolechef resp skolformschef behöver svara på om processer, analys av resultat, insatser och effekter samt utvecklingsområden Gemensamma frågor till medarbetare (lärare/förskollärare) Skolformerna beställer vilket ytterligare material de behöver Samtliga delar läggs i mallar per skolform

Förskola

Exempel på resultatpresentation

Frågeexempel Beskriv områdets process/processer för analys av undervisningens effekt på barnen samt bedömning av måluppfyllelse och utvecklingsområden (arbetslag och enskilt). Hur förhåller sig resultaten i föräldraenkäten i jämförelse med kommunnivå? Hur skulle vi förklara eventuella skillnader? Vilka insatser av de som redovisats har gett störst positiv påverkan för barnens progression i lärandet? Beskriv insats och effekt. Vilka är ditt förskoleområdes tre viktigaste utvecklingsområden för förbättrad progression i barnens lärande?

Frågor till medarbetare, förskola

Kunskaps- och enkätresultat Vilka är de viktigaste slutsatser du dragit utifrån dina analyser av hur din undervisning har påverkat barnens progression i lärandet? Hur förhåller sig din förskolas föräldraenkätsresultat och qualisskattningar i förhållande till andra förskolor i området? Vilken analys gör du?

Insats och effekt Vad i din undervisning har gett positiv påverkan på barnens progression i lärandet? Beskriv insats och effekt. Vilka förändringar har du fått göra under året för att utveckla din undervisning?

Utvecklingsområden Vilket är ditt viktigaste utvecklingsområde för att din undervisning ska påverka barnens lärande och utveckling mot målen i läroplanen?

Relativ närhet antagningsprincip Enheten för utbud och tilldelning Systemstöd Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Beslutet om relativ närhet läggs in i regelverket för beslut i utbildningsnämnden den 14/2 2018. Ny prioritetsordning gäller från och med 1/8 2018: Prioritetsordningen gäller både vid nyplacering och vid byte av placering. Om en förskola inte har plats för alla som önskat den, görs ett urval utifrån relativ närhet. Syskonförtur tillämpas till barn som redan har plats i den aktuella förskolan. Med syskon menas här samtliga barn folkbokförda i samma hushåll oavsett vårdnadshavare. Relativ närhet vilket innebär att avståndet mellan barnens folkbokföringsadress och den sökta förskolan mäts och sätts i förhållande till avståndet till nästa näraliggande förskoleverksamhet.  Den nya prioritetsordningen kommer att träda ikraft från den 1/8 2018 och börja att användas av handläggarna från detta datum.

Utgångspunkter Barnet ska erbjudas plats vid en förskoleenhet så nära barnets eget hem som möjligt om familjen så önskar. Skälig hänsyn ska tas till vårdnadshavares önskemål (8 kap. 15 § skollagen). Vid placering beaktas att huvudmannen enligt 8 kap. 8 § skollagen ska kunna se till att barngrupperna har en lämplig sammansättning och storlek.

Relativ närhet Utifrån Skolinspektionens beslut till Södertälje kommun kommer reglerna att ändras så att vårdnadshavare har rätt att oavsett om de tackar ja eller nej till en plats kan välja att stå kvar i kön för att försöka få ett högre val. En vårdnadshavare har också alltid rätt att ändra sina val i ebarnungdom. Alla förskolor ska vara med i mätningen för relativ närhet. Alla barn mäts mot alla förskolor oavsett huvudman. Målsättningen är att en ”körning” i systemet ska ske varannan vecka.

  Om det uppstår konkurrens om plats gäller följande prioriteringsordning, som gäller både vid nyplacering och vid byte av placering: Syskon till barn som redan har plats på den aktuella förskolan. Med syskon menas här samtliga barn folkbokförda i samma hushåll oavsett vårdnadshavare. Relativ närhet vilket innebär att avståndet mellan barnens folkbokföringsadress och den sökta förskolan mäts och sätts i förhållande till avståndet till en annan näraliggande förskola. Se nedan. Ansökan inkommit senare än fyra månader innan önskat placeringsdatum (behovsdatum). Barn folkbokförda i annan kommun. Relativ närhet Avståndet mellan barnets folkbokföringsadress och den önskade förskolan mäts. Avståndet till den önskade förskolan jämförs med avståndet till den närmaste eller näst närmaste förskolan för att få fram skillnaden i avstånd = den relativa närheten. Om den valda förskolan är den förskola som ligger närmast jämförs avståndet med den näst närmaste förskolan. I andra fall jämförs avståndet mellan den valda förskolan och den närmaste förskolan. Därefter jämförs den relativa närheten för samtliga som sökt samma förskola. Om två barn önskat samma förskola och bara ett av dem kan få en plats, så är det barnet som har det längsta relativa avståndet till den alternativa förskolan som har rätt till platsen. Om två barn har samma relativa närhet mäts avståndet till sökt förskola. Det barn som har kortast väg till sökt förskola erbjuds platsen. I de fall avståndet till sökt förskola är samma antas det barn som valt förskolan i första hand framför det barn som valt skolan som andra- eller tredjehandsval. I de fall då båda haft samma förskola som valalternativ används lottning.

Uppsagd plats ersättning juli Systemstöd Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Bakgrund Regelverket för förskola och fritidshem reviderades och beslut om detta togs i Utbildningsnämnden den 24 februari 2016 (UBN-2015-2105). Revideringen tog utgångspunkt i lagstiftningen: För elever som påbörjar utbildning i augusti ska bidrag enligt 9 kap. 19 §, 10 kap. 37 §, 11 kap. 36 § och 14 kap. 15 § skollagen (2010:800) avse tiden från och med den 1 juli samma år Svar från kommunens jurister angående skolförordningen 14 kap 1§: var att det finns inget tolkningsutrymme för denna paragraf. Det är entydigt att vi ska betala ut ersättning till fristående skolor med fritidshem även för juli för de 6 åringar som påbörjat sin vistelse i fritidshem i augusti. Nämnden beslutade då om dubbla ersättningar till förskola och grundskola då barnet fortfarande är inskrivet i kommunen. För barn som är utskrivna beslutades om ersättning t.o.m en månad efter uppsägning oavsett när på året det sker.

Ersättning juli månad När det gäller juli månad utgår ersättning till förskolorna för de barn som fortfarande är inskrivna och ska sluta förskolan för att börja förskoleklass. Grundskolan får också ersättning för elever som ska börja i förskoleklass från och med juli månad. Detta är enligt skolförordning kap 14. Det innebär att för elever som är inskrivna i förskolan till och med juli månad betalar Uppsala kommun dubbel ersättning i juli, både till förskolan och till grundskolan. Både förskolan och den grundskola barnet ska börja i får ersättning.

Uppsägning av plats Föräldrar har när som helst under året rätt att säga upp sin förskoleplats. Föräldrarna har en månads uppsägningstid. Om föräldrarna säger upp sin plats och barnet skrivs ut från förskolan utgår ingen ersättning efter en månads uppsägningstid. Det gäller alla månader året om. Om föräldrarna skriver ut sitt barn i maj utgår ersättning för juni men inte för juli. Om föräldrarna säger upp sin plats i juni utgår ersättning för juli. Barnets personnummer försvinner från utbetalningssystemet Extens som styr utbetalningarna när platsen sägs upp. Ersättningen betalas inte ut till någon annan verksamhet utan ligger kvar i kommunen. Kommunen får heller ingen föräldraintäkt för dessa barn då platsen är uppsagd. Det är ett fåtal föräldrar som säger upp sin plats sommaren. Vid en översikt av våra utbetalningar till små förskolor för april respektive juli de senaste två åren kan vi se att ersättningen i juli månad inte skiljer sig nämnvärt från ersättningen i april månad.

Ansvarsfrågan förskola-förskoleklass-fritidshem Om ett barn är inskrivet i förskolan i juli, är det förskolan som ansvarar Om ett barn varken är inskrivet i förskola eller på fritids är det vårdnadshavarna som ansvarar Om ett barn är inskrivet i fritids är det grundskolan som ansvarar. Har vårdnadshavare ansökt om fritidshem från 1 juli ska grundskolan/fritidshemmet ordna det. Har vårdnadshavare ansökt om fritidshem från 1 augusti ska grundskolan/fritidshemmet ordna det. Enligt Skolförordningen och skollagen ersätts grundskolan i båda fallen från 1 juli.

Hur får förskolan ersättning i andra kommuner? Malmö tillämpar dygnsersättning. Det innebär att förskolorna ersätts per faktiskt dag då barnet varit inskrivet. Om barnet slutar tex 21 juni får förskolan ersättning tom den dagen. Så om barn slutar innan sommaren får förskolan ingen ersättning fram till augusti. Grundskolan ersätts from 1 juli (för ett barn som ska börja förskoleklass) så om barnet inte är utskrivet kan det i vissa fall bli dubbelt, alltså att både förskolan och grundskolan får ersättning för samma barn under en övergångsperiod. Stockholm ger ingen ersättning om barnet är utskrivet under juli månad. Om barnet är inskriven på förskolan under juli månads avläsningsdag (sista vardagen i månaden) kommer förskolan få ersättning för juli. Dvs. har barnet sagt upp platsen innan avläsningsdatum kommer ingen ersättning betalas ut. Norrköping har övergång fr o m 1 augusti där förskolan ansvarar t.o.m. 31 juli. Ersättning utgår endast om barnen är inskrivna under juli månad.

Information till föräldrar om uppsägning https://www.uppsala.se/skola-och-forskola/forskola-och- familjedaghem/sok-eller-sag-upp-plats-pa-forskola-och- familjedaghem/

Samtal om huvudmannens ansvar Det är ett huvudmannaansvar att förhålla sig till lagstiftningen Kommunen kan inte införa ett förbud för föräldrar att säga upp sin plats. Kommunen kan inte ha ett ersättningssystem som ersätter för barn som inte finns inskrivna.

Vem kan söka statsbidrag för lärarlönelyftet Vem kan söka statsbidrag för lärarlönelyftet? Information Skolverkets hemsida Kommunala och fristående huvudmän för: Förskoleklass Grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola Gymnasieskola, gymnasiesärskola Upp till tio procent av tilldelade medel får användas till löneökningar för personal i förskola och fritidshem. Huvudmän som enbart bedriver verksamhet i förskola eller fritidshem omfattas inte av Lärarlönelyftet.

Strategiska reservplatser Systemstöd Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Nämndbeslutet om beredskap för att erbjuda plats i förskolan inom fyra månader Bakgrunden till beslutet inför 2017 är att behovet av förskoleplatser varierar stort mellan vår och höst. I augusti blir många platser lediga när de äldre förskolebarnen börjar förskoleklass. Totalt behövs cirka 800 fler platser på våren än på hösten i Uppsalas förskolor. Utbildningsnämnden har beslutat (UBN 2017-1591) -att ge förvaltningen i uppdrag att, i enlighet med beskriven modell, säkerställa beredskap för kommunens ansvar att erbjuda plats i förskolan inom fyra månader, -att vårdnadshavarnas önskemål skall vara vägledande, -att ha ett fördjupat samarbete mellan alla förskolor oavsett huvudman, -att barnrättsperspektivet skall vara vägledande, samt -att personalen skall ges möjlighet till kontinuitet i sitt arbete - att medel avsätts under tre år för att öka tillgången med tillfälliga förskoleplatser under våren.

Detta har informerats om och gäller oavsett huvudman En förskola kan få ersättning för att hålla en avdelning eller annan avgränsad del av förskolan tom under hösten. Denna del ska sedan öppnas för att kunna ta emot barn till våren. Det ska dock inte bara vara ett rum i en befintlig förskola utan en lokal med alla de faciliteter som en förskola behöver. Personal nyanställs eller flyttas tillfälligt till de tillfälliga förskolorna från olika permanenta förskolor. Där det uppstår luckor fylls dessa med nyanställningar och vikariat.

Förvaltningens ledningsgrupp hemkommun(med representant från fristående förskolor) har uppdraget att genomföra Den 11 september 2017 togs beslut i ledningsgruppen om beredskap för platsgaranti våren 2018. Utbildningsförvaltningen bereder för totalt 198 platser utöver de befintliga förskoleplatserna våren 2018. Kostnaden beräknas enligt tidigare beslut i nämnd och avser hyresersättningar hösten 2017 samt hyreskompensationen under 7 månader från januari till och med juli 2018. Verksamheten ersätts inte specifikt för personal då verksamheten väl kommit i gång. Under 2017-18 kommer beredskapen för platsgarantin att finnas i lokaler i Polacksbacken 72 platser, Axelina 54 platser, Tuna backar 36 platser och Backen 36 platser. Beslut om kommande års platser sker årligen i utbildningsförvaltningen.

Intresse inför 2019? Om det finns intresse för detta behöver UBF ledningsgrupp hemkommun en beskrivning av detta inför beslut för 2019

Övergångar implementering Systemstöd Utbildningsförvaltningen 1 februari 2018

Samtalsmallar för det avslutande utvecklingssamtalet finns i Unikum och på utforare.uppsala.se Utvecklingssamtal förskolan Utvecklingssamtal förskoleklass Utvecklingssamtal grundskola Utvecklingssamtal åk 9 Utvecklingssamtal grundsärskola Utvecklingssamtal grundsärskola åk 9

Information och mallar på webben http://utforare.uppsala.se/ Alla samtalsmallar i blankettform 2018 till de fristående enheterna FAQ – sida där alla praktiska frågor besvaras

Distribution mellan fristående och kommunala enheter (2018): Från kommunal till fristående enhet: samtalsmallen från avslutningssamtalen skrivs ut från Unikum och skickas per post till den fristående enheten. Ansvar: förskolechef/rektor. Från fristående till kommunal enhet: samtalsmallen från utförarsidan används och skickas över per post till kommunal enhet. Ansvar: förskolechef/rektor. Punkt 1: information om var vilken skola eleverna har fått plats går att ta fram genom ebarnungdom. Info om hur det går till ska ges till skoladministratörerna på skoladmin träff. Punkt 3: 2-3 elever i åk 9 per klass går från kommunal huvudman till fristående huvudman.

Sekretess Vårdnadshavare och elev ska alltid godkänna den information som ska föras över mellan huvudmän. Övergång från förskola till skola: samtycke krävs. Samtycke i Unikum: vårdnadshavare godkänner genom att kryssa i om medgivande vid övergång. Samtycke via mall som vårdnadshavare och elev undertecknar. Finns på utforare@uppsala.se

Informationsöverföring extraordinära behov till verksamhet (till rektor)– mars/april Kan inte lösas genom Unikum. Förskolechef /rektor ansvarar för att kontakt tas med mottagande skolas rektor eller motsvarande om barns/elevs extra ordinära behov inför skolstart.

Konkretisering av tids-och aktivitetsplanerna på enhetsnivå När sker aktiviteterna? Vem ansvarar för aktiviteterna?

Rutin för övergångar DECEMBER JANUARI NOVEMBER FEBRUARI OKTOBER MARS Kvartal 1 Kvartal 4 Exempel Dec – jan Exempel: Sista november DECEMBER JANUARI Exempel: Senast 1 mars NOVEMBER FEBRUARI Exempel: Senast 15 okt OKTOBER MARS Rutin för övergångar Exempel mars - juni SEPTEMBER APRIL Kvartal 3 AUGUSTI MAJ Kvartal 2 JULI JUNI Exempel: Sista maj