10 outsourcingtrender i Norden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kartläggning av, med stöd från sysselsättningseffekter från vindkraft företagens syn på potential, hinder & möjligheter En rapport från nätverket Power.
Advertisements

Historiska flyttmönster – mot en öppen och ömsesidig global nordisk arbetsmarknad Dan Hjalmarsson GD/PhD Tillväxtanalys Utvärderar och analyserar grunderna.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Teknisk infrastruktur för biblioteksservice – vad är på gång?
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
I ett globalt perspektiv växer nu många marknader snabbt och konkurrensen ökar också om kunderna. Hur bedömer du att detta påverkar.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
Färdiga e-tjänster för att effektivisera er hantering kring ENSAMKOMMANDE BARN Under 2015 kom ensamkommande barn och unga till Sverige för att söka.
Hur man använder EasyWorship del 1
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
KUNSKAP - KOMPETENS - ERFARENHET
Fossilbränslefritt Kronoberg
Ny kollektivtrafik Spårvagnar/tunnelbanor på pelare/i luften
Mellanhänder: Rätt eller fel? SOI 2017 Ann Fryksdahl, Konkurrensverket
Bästa utveckling för alla
Målstyrning ”Om vi inte vet vart vi är på väg, gör det detsamma om man hamnar någon annanstans”
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Frukostmöte 2/2-2017, Näringslivsforum Skövde
på personer i behov av hjälp
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
En kort presentation av Tillväxtverket
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Vision 2025 ”All information med hög efterfrågan finns digitalt tillgänglig. Det mesta går att få tag på snabbt och enkelt, oberoende av tid och plats.
Andreas Stubelius Peter Bennich
smslån utan kreditprövning
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Regler för upphandling
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Det här är ett bra ställe för en uppdragsbeskrivning
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Ett utmanat Sverige.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Industrikonjunkturen och efterfrågan på el Maria Sunér Fleming, Ansvarig Energi och Klimat Svenskt Näringsliv.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Henrik Sjöstrand & Benny Granqvist
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Charlie har fått möjlighet att starta ett företag under gymnasietiden
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Sjuksköterskedagen 12 maj
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Schyst offentlig upphandling
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Verktyg för förändringsteori
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Det går bra nu. Men sen kommer….
Ersättningskollen.
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Utvärdering Leader Bygd o stad i balans
Hållbar utveckling måste vara
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Rekrytering med lokala jobbspår
Sjuksköterskedagen 12 maj
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

10 outsourcingtrender i Norden Anders Snihs VD Compass

Compass – kort bakgrund Compasskontor Kontor i: Australien Brasilien England Finland Frankrike Holland Italien Kanada Korea Singapore Spanien Sverige Sydafrika Tyskland USA Österrike Oberoende, privatägt konsultbolag.. Grundades i Sverige 1980, 20 kontor i 16 länder Över 450 kunder i 43 länder Över 1000 analyser varje år September 17, 2018

Outsourcing: stor marknad i snabb förändring Nordiska marknaden värd cirka 50 miljarder SEK Cirka 22 miljarder SEK under omförhandling under 2010 Värdet på den nordiska IT-outsourcingmarknaden kan uppskattas till ca 50 miljarder kronor för 2010. Kontrakt värda ca 22 miljarder kronor omförhandlas under 2010. Det är en marknad i tillväxt, från att tidigare nästan enbart ha handlat om outsourcing av IT-infrastruktur, stordatorer, servertjänster etc ser vi nu att inslaget av applikationsförvaltning, applikationsutveckling, hela processer av olika slag ökar.

10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

Indierna är på väg – men varför har offshoring av applikationsförvaltning och applikationsutveckling till Indien gått så långsamt? För tunna organisationer hos offshoringleverantörerna lokalt i Sverige. För statiska processer hos offshoringbolagen. Nu bygger man starkare brohuvuden. Applikationsförvaltning och –utveckling är tunga poster i bankernas IT-budgetar. Indien har länge erbjudit en stor potential till kostnadssänkningar, men lite har hänt när det gäller flytten av förvaltning och utveckling. De indiska leverantörerna är världsmästare på utvecklingsprocesser. Svenska banker och försäkringsbolag är flexibla och anpassningsbara till att möta kundbehov som förändras om och om igen. Det är helt enkelt svårt att få en tillräcklig bra koppling mellan beställare och indisk leverantör. Lokala leverantörer klarar detta konststycke bättre, och detta har indierna nu insett och bygger upp ”tjockare” organisationer lokalt för att vara smörjmedlet mellan behov och utveckling. Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet.

10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden Fortsatt sjunkande priser Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

Priserna sjunker: Recept för att framgångsrikt hantera fallande outsourcingpriser Ha koll på läget Egna kostnader Marknadens priser Se till att de interna kostnaderna följer marknadens prisutveckling Väl fungerande kontinuerlig sourcingprocess Utvärdera löpande Utkontraktera om höga kostnader alt. låga volymer Rätta till avtal 1. Det krävs ännu större volymer för att nå full skalekonomi på IT-tjänsterna. Att vara mästare på att följa de egna kostnaderna och jämföra dessa med marknadens priser kommer att bli än viktigare. Outsourca allt som är för dyrt och inte är affärsstrategiskt. 2. Tjänsterna som erbjuds verksamheten måste erbjuda hela spannet från ekonomiklass till rolls-royce klass och det måste vara enkelt för verksamhetskunderna begripa innehållet och att köpa rätt utifrån sina förutsättningar. I dagsläget saknas ofta de enkla billiga tjänsterna i portföljen. “Kontinuitet och kompetens är de kritiska framgångsfaktorerna” September 17, 2018

10 tydligaste outsourcingtrenderna i Norden Cloud – nu händer det! Fortsatt sjunkande priser Indierna på väg Stora avtal på väg tillbaka Omförhandling inom kontraktstiden Fördubbling av resurser för egen styrning Offentlig sektor satsar stort Riskdelning Ökad transparens i applikationsförvaltning Globala leverantörer tar (nästan) alla stora affärer Cloud – nu händer det! Hela kedjan från enkla funktionstjänster (mejl, lagring) till affärsprocesser – leder till renodling av kundföretagen – ytterligare en struktur för leverantörerna att hantera – extrema specialister ger skalfördelar som är omöjliga att uppnå för enskilda kundbolag (exempelvis pakettracking, backa kreditkortstransaktioner), man måste ha den bästa lösningen för alla viktiga processer – ny enkelhet stark signal i många cloudlösningar (särskilt kontorsprogram, projektstyrning, CRM, etc) Stora avtalen på väg tillbaka – multisourcing kräver stora resurser för att hålla reda på allt – trend tillbaka mot större kontrakt, men med mycket bättre transparens – på väg bort från komponenter, på väg mot tjänster – kräver mycket av både köpare och leverantör – konkurrensen gör att leverantörerna måste ha koll på alla kostnader i leveransen för att kunna tjäna en peng Indierna kommer starkt – bygger brohuvuden i Norden med större egna kontor – överlag bra kundrelationer – håller på att brygga över till mer konsensuskultur och medger större flexibilitet. Prisutveckling fortsatt sjunkande, exempelvis lagring med 20% per år –dock med kraftigt ökande volymer – kräver att leverantören har tydligt hierarkiskt lagringserbjudande från ”Rolls-Royce” till ”Fiat” och att användarna lära sig vad de olika alternativen innebär och vad de kostar Allt vanligare med omförhandling inom kontraktstiden – oavsett om det medges i avtalet eller ej – verksamheten hinner förändras mycket under långa kontrakt – piser, tjänstepaketering, scope: mycket kan omförhandlas Allt viktigare med stark egen organisation som håller reda på leverantörerna, nu typiskt 10% av totalkostnad för IT – en fördubbling jämört med för ett antal år sedan – verksamhetsmänniskor mer involverade i IT-stödets utformning, bättre styrning och uppföljning Outsourcing allt intressantare för offentlig sektor – kostnadsjakt, ökade krav på transparens och tillgänglighet, behov att samordna bas-IT-tjänster för flera myndigheter/verk Riskspridning – nya prismodeller får fäste, där leverantören får en del av den rationaliseringsvinst som en ny applikation ger kunden – uppstickarleverantörer väldigt öppna för denna typ av samrisktagande Applikationer – ökade krav på transparens i applikationsförvaltning – samma trend som vi såg inom infrastruktur för några år sedan – koppla applikationsförvaltningens kostnader till exempelvis antal incidenter – bort från applikationsförvaltning som ”svart låda” med fast pris Lokala nordiska eller globala leverantörer – finns plats för båda, dock tydligt att de globala vinner de största affärerna, där då också gränssnittsfrågor kund/leverantör är av underordnad betydelse

Molnet är här! Enklare integrera väldigt specialiserade lösningar. ”Internt moln” intressant distributionsmodell. Möjlighet för bank och försäkring att fokusera ännu mer på kärnverksamheten. Cloud... Bankaffärernas ekosystem kommer att förändras när t.ex externa specialister av olika slag snabbt och enkelt kan integreras i bankens tjänsteutbud. Specialisterna kan ha kritisk massa för ett smalt tjänsteutbud eller djupt kompetens till en rimlig kostnad. Glömt inte heller det interna molnet...dvs den interna systemarkitekturen måste på samma sätt anpassas för att ge snabbhet, flexibilitet och kostnadsfördelar till bankens kundnära verksamhet. Öka kontrollen över vad IT kostar för att producera rena banktjänster..vi på Compass utvecklar våra tjänster för detta. Fokus för bankerna på kunden och relationen till kunden och varumärket.

Anders Snihs Compass Consulting