Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016
Grundbelopp Två huvudsakliga delar: Schablon lika för alla Socioekonomiskt baserat tillägg 2018-09-17
Socioekonomiskt baserat tillägg – metodik för beräkning En regressionsanalys, där alla skolors och alla elevers resultat samkörs mot en rad bakgrundsfaktorer i avsikt att undersöka samvariation 2018-09-17
Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, individfaktorer: Nyinvandrad till Sverige, max 2 år i landet Nyinvandrad till Sverige, max 6 år i landet Föräldrarnas utbildningsbakgrund Föräldrarna uppbär ekonomiskt bistånd 2018-09-17
Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, gruppnivå: Skolmiljö Boendemiljö 2018-09-17
Socioekonomiskt index Resultaten av regressionsanalysen tillämpas i en beräkning av alla elever på varje skola varje år och resulterar i ett socioekonomiskt index. Medelvärdet i indexet är varje år 100. Ju lägre index – ju gynnsammare förhållanden. De lägsta värdena ligger under 20 – där finns ganska många skolor. De högsta värdena ligger över 400 – ett fåtal skolor har index över 300. 2018-09-17
Socioekonomiskt index Indexet används primärt i två syften: För fördelning av det socioekonomiskt baserade tilläggsanslaget För jämförelse mellan skolors resultat i syfte att undersöka kvalitet 2018-09-17
Ekonomisk fördelning Det har visat sig att det på skolnivå kan bli ganska stora variationer mellan åren, vilket har lett till oönskat snabba variationer i ekonomisk tilldelning. Därför kommer vi i fortsättningen att introducera en ”broms” i form av att fördela resurserna på ett treårigt medelvärde. Indexet för 2016 har tagits fram direkt av SCB för första gången 2018-09-17