Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Advertisements

GH Konjunktur- och arbetsmarknadsläge •Regionala RUS-gruppen
IT-Gymnasiet - elever ITG Göteborg
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Elever med utländsk bakgrund -
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen Kommunrapport Elever i skolor utanför hemkommunen - Göteborg GY2.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Nöjdhetsmätningar invånare Vårdguiden på telefon
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Resursfördelningssystem
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
VetU termin 4 moment 3 Analysera nivåer av kalium och kreatinin Mätningar genomförda på 120 män och 120 kvinnor (tidigare studenter KI) Dagens uppgift:
Absolut relativt sa Bill, relativt absolut sa Bull Fattigdom i Sverige – är det ett problem? Björn Halleröd Sociologiska institutionen Göteborgs.
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
1 Normalfördelningsmodellen. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det vi skall.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Storegårds skola ÅK2.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
Deskription Normalfördelningsmodellen 1. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det.
NLS mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Kommunalekonomer Skellefteå 9 april 2008 Bidrag till fristående skolor….
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
Tilläggsersättning för nyanlända
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkätens syften
Olika mycket pengar till olika skolor – vilka effekter ger det
Den pedagogiska kulturen
Sigtuna kommun Sigtuna kommun - Föräldrar Grundsärskola
Ekonomiska förutsättningar Fristående enheter Grundskola
Socioekonomisktilldelning 2014 grund- och gymnasieskolor
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Sigtuna kommun Sigtuna kommun - Föräldrar Grundsärskola
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan årskurs 2
Arbetsmiljön FB-kvalitet våren 2018 Tage Johansson
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stöd som ersätter förlorad höstsådd
Stockholmsenkätens syften
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
En skolpeng höljd i dunkel?
Resursfördelning Grundskolenämnden
Kvalitetsenkäten för studerande mäter folkbildningskvalitet på fyra områden Redovisningen återspeglar de fyra perspektiven som ingår i enkäterna: deltagarnas.
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Socioekonomisk resursfördelning i Stockholm 5 april 2016

Grundbelopp Två huvudsakliga delar: Schablon lika för alla Socioekonomiskt baserat tillägg 2018-09-17

Socioekonomiskt baserat tillägg – metodik för beräkning En regressionsanalys, där alla skolors och alla elevers resultat samkörs mot en rad bakgrundsfaktorer i avsikt att undersöka samvariation 2018-09-17

Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, individfaktorer: Nyinvandrad till Sverige, max 2 år i landet Nyinvandrad till Sverige, max 6 år i landet Föräldrarnas utbildningsbakgrund Föräldrarna uppbär ekonomiskt bistånd 2018-09-17

Socioekonomiskt baserat tillägg – resultat av regressionsanalysen Uppvisad samvariation gentemot resultaten i styrkeordning, gruppnivå: Skolmiljö Boendemiljö 2018-09-17

Socioekonomiskt index Resultaten av regressionsanalysen tillämpas i en beräkning av alla elever på varje skola varje år och resulterar i ett socioekonomiskt index. Medelvärdet i indexet är varje år 100. Ju lägre index – ju gynnsammare förhållanden. De lägsta värdena ligger under 20 – där finns ganska många skolor. De högsta värdena ligger över 400 – ett fåtal skolor har index över 300. 2018-09-17

Socioekonomiskt index Indexet används primärt i två syften: För fördelning av det socioekonomiskt baserade tilläggsanslaget För jämförelse mellan skolors resultat i syfte att undersöka kvalitet 2018-09-17

Ekonomisk fördelning Det har visat sig att det på skolnivå kan bli ganska stora variationer mellan åren, vilket har lett till oönskat snabba variationer i ekonomisk tilldelning. Därför kommer vi i fortsättningen att introducera en ”broms” i form av att fördela resurserna på ett treårigt medelvärde. Indexet för 2016 har tagits fram direkt av SCB för första gången 2018-09-17