Utbildningssamarbeten på forskarnivå Johanna Ackemar Karin Vågstrand Avdelningen för styrelsestöd och internationella relationer Karolinska institutet
Utbildning på forskarnivå Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Om forskarutbildning (vid KI) Styrs av en allmän studieplan och en individuell studieplan Kursdel (30 hp på KI) Individuellt forskningsprojekt Doktorander är både anställda och är studenter - olika regelverk 4 år i Sverige (3 år i många andra länder) Stor andel internationella doktorander På KI: ca 35% doktorander med utländsk behörighetsgivande examen) Totalt ca 2100 doktorander vid KI KV Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Utbildningssamarbeten på forskarnivå vid KI Lejonparten av samarbetena sker/hanteras på forskargruppsnivå på institutionerna Intresse från forskarvärlden för gemensam examen (joint degree). T.ex. har EU (Marie Skłodowska-Curie) särskilda utlysningar mot denna samarbetsform. KI gör inte enskilda avtal för enstaka doktorander med utfästelser om dubbel/gemensam examen Viss restriktivitet råder JA Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
JA
Dubbel examen (double degree) Utgångspunkten för dubbla examina är att doktoranden förväntas uppfylla båda lärosätens riktlinjer/regelverk till fullo. Antagen till två lärosäten. Utbildningen avslutas med en avhandling och en offentlig disputation som uppfyller båda lärosätens regelverk. Två separata examensbevis utfärdas. Korsreferens. Prövning av och beslut om tillgodoräknande av utbildningsmoment genomförda vid ett annat lärosäte fattas i efterhand och helt enligt det prövande lärosätets regelverk. Makerere University (2003), National University of Singapore (2003), Nanyang Technological University (2008), Stellenbosch University (2012) JA Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Gemensam examen (joint degree) Möjligt i Sverige sedan 2010. Krävde anpassningar av HL/HF SUHF har tagit fram rekommendationer angående gemensam examen på forskarnivå (2013), www.suhf.se Utgångspunkten för gemensam examen är att samarbetet mellan två eller fler lärosäten bygger på ett gemensamt utvecklat utbildningsprogram resulterar i en avhandling och en offentlig disputation som kan ske enligt ett annat lärosätes ordning Ett gemensamt examensbevis får utfärdas Utbildningsmoment genomförda vid ett annat lärosäte inom samarbetet godkänns på förhand, KI har sedan 2014 gemensam examen med KTH inom medicinsk teknologi JA Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Från ax till limpa…. Initiativ från enskild forskare eller dekan/rektor Många förfrågningar kommer in - få förslag går vidare Drivande personer förutsättning Bedöms vara av strategiskt betydelse för KI KV Ex. KTH se Johannas mail, gammal presention Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Exempel KI-KTH: Start Gemensam satsning att stärka forskningsområdet (medicinsk teknologi) Professorer inom ämnet (medicinsk teknologi) utsågs på båda lärosätena En arbetsgrupp utsågs att utreda förutsättningar för en gemensam forskarutbildning. Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Från ax till limpa…. Initiativ från enskild forskare eller dekan/rektor Många förfrågningar kommer in - få förslag går vidare Drivande personer förutsättning Bedöms vara av strategiskt betydelse för KI Universitetsövergripande internationell strategigrupp Förhandling Beakta båda lärosätes regelverk KV Ex. KTH se Johannas mail, gammal presention Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Exempel: KI-KTH Förhandling/beredning Beredning med jurister, chefer för studieadministrativa enheter vid KI och KTH, kommunikationsavdelningarna och arbetsgruppen Lagar/förordningar: går inte att kompromissa (komplicerat med utländska universitet - ej problem mellan sv lärosäten) Lokala regler: friare att kompromissa Fördela ansvaret mellan lärosätena Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Exempel: KI-KTH Förhandling/beredning Beakta båda lärosätes regelverk och ta ställning till de lokala regelverken kring t.ex: Antagning Kurskrav Obligatoriska moment under utbildningen (t.ex. halvtidskontroll) Doktorandlön Handledare (vilka krav gäller) Disputation (var?) Examensbevis KV Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Från ax till limpa…. Initiativ från enskild forskare eller dekan/rektor Många förfrågningar kommer in - få förslag går vidare Drivande personer förutsättning Bedöms vara av strategiskt betydelse för KI Universitetsövergripande internationell strategigrupp Förhandling Beakta båda lärosätes regelverk Påskrift av båda rektorer KV Ex. KTH se Johannas mail, gammal presention Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Exempel: KI-KTH Påskrivet avtal Från initiativ till påskrivet avtal: ca 2 år Särskild svårighet: ansvar vid disciplinära åtgärder Det lärosäte med ”hårdast” regelverk togs med i avtalet t.ex. KI:s krav på antagningssemiarier och halvtidskontroll inkluderades T.ex. KTH:s kurskrav på 60 hp Resultat: ett mer uppstyrt och krävande regelverk än för andra doktorander Namn Efternamn 17 september 2018
Så här blev det: Styrgrupp med ledamöter från båda universitet Bereda projektförslag och utlysningstext inför utlysning av utbildningsplats kvalitetsuppföljning av utbildningen Vid behov föreslå ändringar i den aktuella överenskommelsen Doktoranden antas till båda lärosätena samtidigt ”Hemuniversitet” – ”partneruniversitet”: Huvudhandledaren (endast en huvudhandledare enl HF) Ansvarar för antagningen men beslutet fattas gemensamt Ansvar för disputation (tillgodoräknas det andra lärosätet utan särskild prövning) KV Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Så här blev det: Ladokregistrering Genomgångna kurser registreras endast vid ena lärosätet Tillgodoräknande registreras endast vid ena lärosätet (beslut fattas i samråd) Rapportering av aktivitet – 50% på varje universitet (vid heltid) För en fullständig bild av doktoranden: Ladokutdrag krävs från båda universiteten KTH handlägger samtliga examensansökningar (dock underskrift från båda). Särskild mall för examensbevis En del blanketter unika för dessa doktorander Disciplinära åtgärder Hanteras av den part som anordnar den del som är berörd KV Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Från ax till limpa…. Initiativ från enskild forskare eller dekan/rektor Många förfrågningar kommer in - få förslag går vidare Drivande personer förutsättning Bedöms vara av strategiskt betydelse för KI Universitetsövergripande internationell strategigrupp Förhandling Beakta båda lärosätes regelverk Påskrift av båda rektorer Löpande administration KV Ex. KTH se Johannas mail, gammal presention Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Exempel: KI-KTH: Löpande arbetsuppgifter Specialförutsättningar/specialregler: information Praktiska frågor som behöver lösas löpande Tolkning av avtalet Bevaka ändringar i regelverk på både lärosäten Marknadsföring av programmet Handläggare i styrgruppen Doktorandadministration delegerat till institutioner Ett antal olika institutioner involverade innebär samordningsproblematik KV Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Nuläge 9 doktorander har antagits hittills 6 olika institutioner på KI 2 olika skolor på KTH (flera hade redan påbörjat forskarutbildning på KTH men i samarbete med KI) Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
http://internwebben. ki http://internwebben.ki.se/sv/forskarutbildningssamarbete-inom-medicinsk-teknologi Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Erfarenheter HL och HF är inte helt anpassat till gemensam examen i utbildning på forskarnivå Gemensam examen är administrativt djupt integrerade samarbeten, vilket kräver förankring och (personella) resurser både centralt och lokalt Begränsad förståelse för detta bland beslutsfattare och forskare Ordentligt förarbete – hur stort är intresset? Försök öppna för enklare varianter av samarbeten än gemensam examen. Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018
Tack! Karin Vågstrand och Johanna Ackemar 17 september 2018