Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Motivation och förändring
Varför går det inte att bota oro med medicinska åtgärder?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Mindfulness – en hjälp på vägen
Stärk Din självkänsla Workshop – Studenthälsan
Vad är du för typ av person?
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Läkare med Gränser - att vara tydlig i den professionella rollen
Kommunikation och samspel
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Existentiella frågor i dödens närhet
Socialpsykologi.
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Att hitta resurser istället för att fastna i problemen När och varför sjukskriver man vid psykisk ohälsa? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut Verksam i primärvården i Östergötland Läkare.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
VEM VÄLJER vad? Medveten professionalitet - kunna hantera JA och NEJ Att hjälpa med det jag kan stå för SFOP Tylösand Åsa Kadowaki, psykiater.
Håller vi på att förvandla livet till en sjukdom? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården.
Verksam i primärvården i Östergötland
Personlighetsutveckling ACT- don’t react!
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Kommunikationsprocesser
Stresshantering och säljplanering
Att stötta en kollega som lär sig svenska
Verksam i primärvården i Östergötland
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
”Sockerdricka trädet”
Självkänsla.
Coaching.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hälsa i arbetslivet Håller vi på att göra livet till sjukdom?
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Din personliga utveckling Vad är viktigt på riktigt?
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
BIDRA till utveckling istället för att cementera ”ohälsa” www
Samordningsförbunden
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips för bättre kommunikation
Att håll och utvecklas som ledare
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
”Håller vi på att förvandla livet till sjukdom
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Gör en egen bedömning! Vad kan jag bidra med i den andres utveckling? Åsa Kadowaki Specialist i Psykiatri, leg KBT-psykoterapeut, handledarutbildad Verksam i primärvården Läkare med Gränser www.viktigtpariktigt.nu

www.viktigtpariktigt.nu Litteratur! Wadström, Olle. Sluta grubbla och älta…Psykologinsats Törneke, N. & Ramnerö J. Beteendets ABC. Studentlitteratur Ortiz, L. När förändring är svårt Miller & Rollnick. Motiverande samtal i hälso- och sjukvård Kadowaki, Å. svensk sjukvård till vanvett… Psykologinsats Harris, Russ (3 böcker) Lyckofällan, Kärlekens ACT och ACT helt enkelt och den bästa på engelska: The confidence gap McGonigal, Kelly: The upside of stress,The willpower instinct, The neuroscience of change Fler förslag på www.viktigtpariktigt.nu

 FRAMGÅNG  VARFÖR – målet måste ha värde/mening HUR – ha färdigheter och kunskap=kompetens VAD – det här ska vi uppnå; ”produkten” OBS! Kan uppstå problem i patient-behandlarrelationen om sammanhanget ger dubbla budskap… (utvärdera kvalitet med ”nöjdhet”)

Motivation Är inte en medfödd egenskap utan sker i samspel med omgivningen. Har hen redan gett upp förändring för att ”det känns omöjligt”? Vem är motiverad? Du mer än hen?

FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

TRE psykologiska VERKTYG LÄGGA MÄRKE TILL vad som gått igång – iaktta utan att värdera TILLÅTA det som gått igång/acceptans ”Hej ångest, VÄLKOMMEN !” Andas igenom reaktionerna – långsam, medveten bukandning –”expansion” VÄLJA UPPMÄRKSAMHETSFOKUS: Här vill jag vara (uppnå istället för undvika = riktning) och GÖR det som fungerar

Jag – en individ Vikten av att få ihop individualism med personligt ansvar Vad vill jag fylla mitt liv med? Vad har jag för ansvar/makt att påverka? Vad är det jag vill bidra med? Vad vill jag ge mig själv? Är jag medveten om vad jag använder min energi till?

Vi har dålig koll på verkligheten Vi har lättare att se och döma vad andra gör än vad vi gör själva Vi har en människosyn grundad på idén om att människan är ”god” trots upprepade experiment som visar att vi automatiskt styrs av socialt tryck Vi automatiserar beteenden och antaganden för att spara energi – ”det loja system ” Felsökning prioriterad: 8-1=0

Psyket när jag var ung Psyket hos unga idag Nervös Orolig Osäker Ledsen Olycklig Myror i byxorna Ointresserad Tonåring (utvecklingskris) Stressad Panik Prestationsångest Deppig Deprimerad ADHD Koncentrations-svårigheter Utmattad ”Jag har psykisk ohälsa”

Utmattad – motsatsen till hållbar Friskfaktorer/aktiv coping Riskfaktorer/passiv coping Medveten närvaro – noterar och kan betrakta såväl inåt som utåt Acceptans – det som är svårt får väcka känslor och tankar (expansion) Engagemang – det här väljer jag att delta i /gränser – tar beslut Variera mellan prestation och återhämtning Goda relationer – även till sig själv Bristande självinsikt Offer istället för aktör Otränad förmåga att sätta gränser – säga nej och avstå Springer på alla bollar Prestationsbaserad självkänsla Perfektionism Ser återhämtning som lathet - självdömande Psykiatriskt ångestsyndrom

kommunikation – samspel; om vad? Agenda – öppenhet – ärlighet – fakta – riktning/mål Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri TEAMwork ;)

Tillsammans Gemensam agenda? Samma långsiktiga mål? S O R Kkort sikt Klång sikt Situation Organism Reaktion konsekvenser S O R Kkort Klång Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Ett annat sätt att prata Du mår inte bra och det är inte konstigt. Vad är du beredd att göra för att få det annorlunda? Intervention: beslutskorset, ”nu-hinder-istället” Du får välja – respektera dig själv – selfcompassion …..ta en MI-kurs, eller en ACT-kurs eller gå i handledning  (du alltså)

4 basbeteenden Ärlighet (vad behöver sägas i förhållande till vad och varför) Autencitet (delta som man är/står för) Integritet (det här ger jag/här är min gräns) Kärlek (? medveten acceptans av den andre? – jag ser dig och du får vara som du är OCH det här kan du lära dig)

Chaufför eller passagerare Agera eller reagera ”Two minds in one brain” (Kelly McGonigal) ”System 1(fast) och system 2 (slow)” (D.Kahneman) Chaufför eller passagerare Agera eller reagera språk Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri Extrem förprogrammering att spara energi och överleva hot

Energisparande… ”Licence to sin” ”What the hell”

Rama in situationen ”Vi ses för att jag ska kunna ta ställning till vad jag kan bidra med för att du ska komma vidare”. Agenda – vad har du med, vad har jag med Kartlägg Sammanfatta Plan eller ingen åtgärd Avslut

Kartläggningen Vad är egentligen problemet? Exempel frågor: Beskriv situationen. Vad är det du vill klara? Vad anser du har hindrat dig? Vad har du gjort för att hantera situationen? Hur har det fungerat?

”Kartan” Hinder NU Istället Historia Förut-sättningar

Mötet (åtagande) – empowerment - att tro på och bidra till den andres egen förmåga att utvecklas/hantera och leva sitt liv. Att förstärka den andres tillit till sin egen förmåga till förändring. Bidra till problemanalys – hjälpa den andre att hitta sina lösningar. Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

Empowerment/Medikalisering Resursletare – tidigare framgångar? Bekräftande – även dysfunktionella val kan vara förståeliga Autonomistärkande – du får välja Medmänniska – stå kvar, stå fast, stå ut Felsökande – tanken om vad som måste bort först Ordinerande – tar över ansvar Obehagsundvikare – minsta motståndets lag/känslomål Förstärker dysfunktionella beteenden

MI (motivational interviewing), Willpower, Skillpower Motivation till förändring – hur får man den? I want, I will, I won’t --------VARFÖR? Vilka värden når jag med förändringen? Vad investerar jag i? Vad får kosta (tid, energi, ansträngning, obehag)? ”Pause and Plan” Färdigheter i medveten närvaro, acceptans för sug och andra impulser, andningskontroll, fysisk träning

Min syn på mig själv Villig? Kapabel? Redo? ”Berätta hur du gjort tidigarenär du klarat av svårigheter?”

Vi har inte tidsbrist utan beslutsbrist – välja/avstå 4 livsområden att fördela sig mellan 24/7/365 Arbete/sysselsättning Intressen/Lek Relationer Hälsa

”Kartan” Hinder NU Istället Åtgärda Historia Åtagande – agera i riktningen Förut-sättningar Acceptera

Beslut Det här är så viktigt för mig att jag är beredd att investera den energi en förändring kommer innebära Bli medveten om problembeteendet och lägga märke till vad som triggar det (risksituationer) Avstå självdömande – aktivera nyfikenhet och acceptans för egna reaktioner/beteenden Träna färdigheter – lägga märke till, ”sugsurfa”, ”skjuta upp”, socialt stöd

Mötet (åtagande) – gränser Mitt – Ditt - vårt Åsa Kadowaki Specialist i allmän psykiatri

ABF Behandlarens Ambitioner för patientens BeteendeFörändring Kan komma i vägen genom att öka patientens motstånd till egen förändring – behandlaren måste ha koll på sig själv – ha medvetenhet och acceptans för egna reaktioner för att kunna hålla fokus på att göra det som är hjälpsamt för att bidra till patientens förändring Balansera mellan autonomi/behov av förändring

Räddningsaktioner ”…kan ibland vara det sämsta du kan göra, eftersom du oavsiktligt förstärker patientens roll som offer som väntar på din lösning.” (Rollnick, Miller och Butler s 198) När jag som samtalspartner, lägger märke till att jag ”hamnat snett”; tillåt det, döm inte dig själv, förankra dig i nuet – andas, ge plats och fokusera på att få till stånd en gemensam agenda utifrån var patienten befinner sig.

Relationer - Konfrontationer Missgynnande beteenden Bristfällig kontakt Reaktion utan eftertanke Inuti mitt huvud Ständiga undvikanden Tummade värden Gynnande beteenden Låt passera Orka öppna dig Värdera Engagemang

Konfrontation - Relationer Öppen, rak, ärlig Kontakt – närvaro Sammanfatta – reflektera det du uppfattat Sätt ord på outsagt Avdramatisera/normalisera - Validera det valida

Rösten som verktyg Volym, ton Läge Tempo Melodi Tystnad

I samtal uppskattar vi En samtalsstil som underlättar flödet i samtalet (frågar, lyssnar) och förmedlar empati, värme, förståelse, acceptans och respekt Validering och autonomi Genuint intresse Erfarenhet

Samspel - validering Närvaro – ögon, öron, kroppshållning Reflektera/sammanfatta det som den andre berättar (När jag hör dig uppfattar jag….) Sätta ord på outsagda känslor (besviken, sårad, rädd, arg, skamsen…) Normalisera och avdramatisera (inte konstigt!, vanligt, med tanke på…hur skulle det kunna kännas/vara annorlunda?) Genuin, ärlig – säg det du uppfattar (med värme och omtanke)

OBS kring validering ”Validera det valida” Att lyssna, sammanfatta är inte att ”hålla med” om slutsatser eller dömanden. Man bekräftar den andres upplevelse. Att normalisera och avdramatisera är inte att nonchalera/inte ta på allvar, utan också en bekräftelse på att så här är det att vara människa

VI – tillsammans mitt, ditt, vårt Sunt självhävdande – JAGbudskap som motsats till aggressivitet eller undfallenhet Säger sin mening utan att ta ifrån den andre sin; vänlig och bestämd Det här står jag för (tål granskning) Tveklöshet Självklarhet – lugn och trygg (med sitt sympaticuspåslag…;)

FRÅN/undvika el. kamp TILL/uppnå Medvetet val KIDNAPPARE HJÄLPARE valt beteendes riktning FRÅN/undvika el. kamp Vill bort från hotet så snabbt som möjligt men fjärmar mig samtidigt från det jag vill vara. TILL/uppnå Närmar mig det jag vill vara och det ”får kosta” : energi, tid, engagemang. Medvetet val KIDNAPPARE Automatiska tankar Känslor Associationer Minnen Sensationer/hotpåslag HJÄLPARE Kontakt med nuet/närvaro Acceptans/tillåt/ge plats Värden-det här är det som är riktigt viktigt för mig i livet utmanande situation ”STRESS” ”triggers”

Hälsa! Ökat välbefinnande  Hälsobeteenden: Ha en dygnsrytm inkluderande fysisk aktivitet, äta och sova = återhämtning Arbete Relationer Intressen / engagemang Kasam och psykologisk flexibilitet Medvetenhet om att det kommer ta slut och mitt liv fylls av det jag väljer att göra och fokusera på. Tacksamhet och kunna ha sina reaktioner på det som livet bjuder.

En ny gyllene regel Beteendena kommer först –sedan känslorna och tankarna sist. ”The actions of motivation come first, the feelings of motivation come later.” (Russ Harris) Det handlar om att ta kommandot över sina handlingar utifrån vad som är viktigt på riktigt. Det får kännas fel att göra rätt .