Ny planeringsprocess rullar ut från perrongen Per Lindroth Trafikverket
Vilken planeringsprocess? Långsiktig ”ekonomisk” planering? Fysisk planering? Kapacitetsutredning? Åtgärdsval enligt fyrstegsprincipen!
Fyrstegsprincipen – lanserades 1997 3 Transportbehov och transportsätt Förbättringar och mindre ombyggnader 2 4 Effektivare utnytt-jande av befintligt system Nyinvesteringar och större ombyggnader
En åtgärdsvalsstudie handlar om att i tidigt skede av planeringen ställa rätt frågor Varför behöver något göras? För vem, vilka resor, vilka transporter? Egentliga problem och orsaker? Inte symptom Finns flera aktörer som behöver ta ansvar?
Så att man kan åstadkomma att … En alternativgenerering sker tidigt – innan dörrar stängs Färre frågor hamnar mellan stolarna Avgränsningar sker medvetet Grunden för val av åtgärdsmix blir väl dokumenterad Underlaget till Transportplaner nationellt och regionalt, aktörernas verksamhetsplanering och/eller den löpande verksamheten, blir av bättre kvalitet
Och vad ger det? Bättre fungerande transportsystem, multimodalt, intermodalt Större bidrag till de transportpolitiska målen – i kombination med regionala och lokala mål! Mer samhällsekonomiskt effektiva lösningar på problem Ökad användning av steg 1 – 3 i fyrstegsprincipen, även i kombination med steg 4-åtgärder Bättre resursanvändning En totalt sett effektivare planeringsprocess, enklare, tydligare, mer transparent process Bredare ansvarstagande Ett effektivt sätt att lösa problem tillsammans
Några exempel på situationer Tätortsproblematik (trängsel, barriäreffekter, trafiksäkerhet, buller, luftkvalitetsbrister mm.) Stadsutvecklingsprojekt Kapacitetsproblematik Effektivisering av transporter (gods) Tillgänglighetsproblematik (persontrafik) Uppgradering av funktion på ett stråk Nyetableringar av till exempel hamnar och multimodala terminaler
Metodiken Forma inriktning och rekommendera åtgärder Initiera Förstå situationen Pröva tänkbara lösningar
Testfall 2011 Norr Pajala – tätortsutveckling, gruvetableringar Mitt Fjällpaket Dalarna Stockholm Arlanda, kapacitetshöjning anslutningar Öst Pendling Nyköping/Oxelösund – Eskilstuna/Västerås Väst Västkuststråket Göteborg – Malmö/Köpenhamn Syd Karlskrona Norra
Gemensamt projekt om åtgärdsval Arlanda 19 medverkande aktörer i diskussionerna 7 aktörer medverkar i åtgärderna Processen finansierades gemensamt och med EU-medel
Arlanda
Effekt – åtgärd – tid 2 år 10 år 20-30 år Åtgärder Önskad effekt Minska resandet med bil Bättre kommunikationer inom Arlanda Gemensamt biljett- och infosystem Förbättra närliggande bytespunkter Förbättra tillgängligheten med buss Öka kvaliteten i tågtrafiken Öka kapaciteten för framtida behov Åtgärder Anpassa tidtabeller till arbetsschema Information / kommunikation anställda Samåkning Subvention av kollektivtrafik för personal Parkeringsåtgärder - prisdifferentiering Klimatavgift för bilar Samla aktörer med verksamhet på Arlanda Kommunal cykelplanering + lånecyklar Öka utbudet av busstrafik och bussvägar Realtidsinformation om flygplatsbussar Samsyn kring samordnade taxor Pilotprojekt för taxor med Samtrafiken Förbättrad interaktiv resenärsinformation Arbetsgrupp för åtgärder i bytespunkter och för att få snabbare bussar Program för underhåll och reinvestering av järnvägen Årligt erfarenhetsutbyte och samverkan om trimningsåtgärder järnväg Gemensamt projekt kring ny infrastruktur Genomföra förstudie för fler spår Skavsta by – Arlanda nedre Utreda nya stationer Fördjupad riksintressebeskrivning och plansamråd Säkra ekonomisk och fysisk planeringsprocess Förarlöst tåg Översyn av infrastruktur för intern trafik Ny buss- och cykelbro Reinvesteringar i bytespunkter Nya busskörfält / bussvägar Utökad spårkapacitet i vissa delar Fler pendeltåg till Arlanda Nytt regionaltågsuppehåll i Stockholm Nord Genomgående höge spårkapacitet Stockholm - Uppsala Fler fjärr- och regionaltåg till Arlanda i högtrafik
Hur går Trafikverket vidare? 60 åtgärdsvalsstudier 2012 Utbildningar Erfarenhetsåterföring Hur kommer det att tas emot?
Detta med miljöbedömning och medfinansiering Systemanalyser Nationell och regionala transportplaner Projekt, oftast investeringar I åtgärdsvalsstudier – ja, men situationsanpassat Medfinansiering Normalt i senare skeden – kopplar till den fysiska planeringen När man vet vad som ska göras Vem som rimligen har ansvar för detta Och kunskap finns om kostnader