Vilken planeringsprocess?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Advertisements

Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Kontaktsjuksköterskans uppdrag och ansvar Klara Karlsson & Jennie Jackson Samordnande kontaktsjuksköterskor Hematologiska processen.
Regeringsuppdrag Trafikanalys Trafikavtal Godstransporter Infrastruktur som stabiliseringspolitik Uppföljning för bättre transporter och konkurrenskraftiga.
Samhällsekonomiska kalkyler NVF-seminarieserie om samfunnsøkonomiske vurderinger og beslutningsprosesser. Hur gör man i dag? Seminar i Norge 13. og 14.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Nytt BeBo-projekt kopplat till KOMBO-husen Idag finns inget strukturerat sätt att samla in energidata automatiskt från flera fastigheter och flera fastighetsbolag.
Fossilbränslefritt Kronoberg
Förslag till upplägg (denna sida behöver inte vara med sen)
Smart Built Environment Utlysning mars 2016
Avdelningen för vård och omsorg
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Bröstcancerscreening
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
Nystart för nollvisionen
En plattform för samhällsekonomisk analys
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Integrerad infrastruktur-/ samhällsplanering som bidrar till attraktivitet, tillväxt och hållbarhet Christer Karlsson.
Infrastruktursatsningar i Skåne behövs för att möta en växande efterfrågan från resenärer och säkerställa såväl företagens kompetensförsörjning som hållbara.
Föreslagna ändringar från Naturvårdsverket i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära lägen Peder Seidegård Länsarkitekt.
Trafik- och parkeringsutredning Långdrag/Saltholmen TPuls
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Förslag till Länsplan Robert Örtegren, Trafikdirektör.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
En Bättre Sits Tillsammans är vi starka – vi sju län representerar nästan 40% av landets befolkning. Kommer vi överens bör det märkas.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Miljömålen består av tre slags mål
Tillgänglighet - förbättringar Arnold Vonkavaara Regionchef
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Samverkan hälsingland
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
Åtgärdswebben.
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
”Det är ointressant för resenären eller transportköparen
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
Så enkelt som möjligt för så många som möjligt.
Vässa SAM med hjälp av IA-systemet
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
ASEK Samhällsekonomiska kalkylvärrden inom transportsektorn – erfarenheter från ASEK-arbetet.
Cykel information Agneta Nordström
Nationell Patient Översikt
Ditt kompletta kontorsvaruhus
Nya hastighetsgränser
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Information om REGERINGSUPPDRAG luftrum 2040
Smartare möten – effektivare uppföljning
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Utredningen om ekologisk kompensation
Möjligheter till finansiering?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Dokumentera rätt i vården
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Översyn av lagstiftningen inom kollektivtrafikområdet
Information om lagförslag: medicinsk bedömning inom 3 dagar
Nya hastighetsgränser
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Ny planeringsprocess rullar ut från perrongen Per Lindroth Trafikverket

Vilken planeringsprocess? Långsiktig ”ekonomisk” planering? Fysisk planering? Kapacitetsutredning? Åtgärdsval enligt fyrstegsprincipen!

Fyrstegsprincipen – lanserades 1997 3 Transportbehov och transportsätt Förbättringar och mindre ombyggnader 2 4 Effektivare utnytt-jande av befintligt system Nyinvesteringar och större ombyggnader

En åtgärdsvalsstudie handlar om att i tidigt skede av planeringen ställa rätt frågor Varför behöver något göras? För vem, vilka resor, vilka transporter? Egentliga problem och orsaker? Inte symptom Finns flera aktörer som behöver ta ansvar?

Så att man kan åstadkomma att … En alternativgenerering sker tidigt – innan dörrar stängs Färre frågor hamnar mellan stolarna Avgränsningar sker medvetet Grunden för val av åtgärdsmix blir väl dokumenterad Underlaget till Transportplaner nationellt och regionalt, aktörernas verksamhetsplanering och/eller den löpande verksamheten, blir av bättre kvalitet

Och vad ger det? Bättre fungerande transportsystem, multimodalt, intermodalt Större bidrag till de transportpolitiska målen – i kombination med regionala och lokala mål! Mer samhällsekonomiskt effektiva lösningar på problem Ökad användning av steg 1 – 3 i fyrstegsprincipen, även i kombination med steg 4-åtgärder Bättre resursanvändning En totalt sett effektivare planeringsprocess, enklare, tydligare, mer transparent process Bredare ansvarstagande Ett effektivt sätt att lösa problem tillsammans

Några exempel på situationer Tätortsproblematik (trängsel, barriäreffekter, trafiksäkerhet, buller, luftkvalitetsbrister mm.) Stadsutvecklingsprojekt Kapacitetsproblematik Effektivisering av transporter (gods) Tillgänglighetsproblematik (persontrafik) Uppgradering av funktion på ett stråk Nyetableringar av till exempel hamnar och multimodala terminaler

Metodiken Forma inriktning och rekommendera åtgärder Initiera Förstå situationen Pröva tänkbara lösningar

Testfall 2011 Norr Pajala – tätortsutveckling, gruvetableringar Mitt Fjällpaket Dalarna Stockholm Arlanda, kapacitetshöjning anslutningar Öst Pendling Nyköping/Oxelösund – Eskilstuna/Västerås Väst Västkuststråket Göteborg – Malmö/Köpenhamn Syd Karlskrona Norra

Gemensamt projekt om åtgärdsval Arlanda 19 medverkande aktörer i diskussionerna 7 aktörer medverkar i åtgärderna Processen finansierades gemensamt och med EU-medel

Arlanda

Effekt – åtgärd – tid 2 år 10 år 20-30 år Åtgärder Önskad effekt Minska resandet med bil Bättre kommunikationer inom Arlanda Gemensamt biljett- och infosystem Förbättra närliggande bytespunkter Förbättra tillgängligheten med buss Öka kvaliteten i tågtrafiken Öka kapaciteten för framtida behov Åtgärder Anpassa tidtabeller till arbetsschema Information / kommunikation anställda Samåkning Subvention av kollektivtrafik för personal Parkeringsåtgärder - prisdifferentiering Klimatavgift för bilar Samla aktörer med verksamhet på Arlanda Kommunal cykelplanering + lånecyklar Öka utbudet av busstrafik och bussvägar Realtidsinformation om flygplatsbussar Samsyn kring samordnade taxor Pilotprojekt för taxor med Samtrafiken Förbättrad interaktiv resenärsinformation Arbetsgrupp för åtgärder i bytespunkter och för att få snabbare bussar Program för underhåll och reinvestering av järnvägen Årligt erfarenhetsutbyte och samverkan om trimningsåtgärder järnväg Gemensamt projekt kring ny infrastruktur Genomföra förstudie för fler spår Skavsta by – Arlanda nedre Utreda nya stationer Fördjupad riksintressebeskrivning och plansamråd Säkra ekonomisk och fysisk planeringsprocess Förarlöst tåg Översyn av infrastruktur för intern trafik Ny buss- och cykelbro Reinvesteringar i bytespunkter Nya busskörfält / bussvägar Utökad spårkapacitet i vissa delar Fler pendeltåg till Arlanda Nytt regionaltågsuppehåll i Stockholm Nord Genomgående höge spårkapacitet Stockholm - Uppsala Fler fjärr- och regionaltåg till Arlanda i högtrafik

Hur går Trafikverket vidare? 60 åtgärdsvalsstudier 2012 Utbildningar Erfarenhetsåterföring Hur kommer det att tas emot?

Detta med miljöbedömning och medfinansiering Systemanalyser Nationell och regionala transportplaner Projekt, oftast investeringar I åtgärdsvalsstudier – ja, men situationsanpassat Medfinansiering Normalt i senare skeden – kopplar till den fysiska planeringen När man vet vad som ska göras Vem som rimligen har ansvar för detta Och kunskap finns om kostnader