Arbetsplatsförlagt lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skola och arbetsliv i samverkan
Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kartläggning av lärande på arbetsplats
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
PRYO, PRAO, Miljöpraktik, APU, APL, LPA, LIA
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Vad skiljer APL från APU??
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
TEKNIKCOLLEGE Sammanhållna arbetsdagar ”Ljusdals-modellen” Rikskonferensen 6 november 2014.
Gymnasial lärlingsutbildning. Eleven Möjligt att välja andra yrkesutbildningar är hemortens gymnasium erbjuder. Möjligheter till anställning efter avslutad.
Katrineholm den 25 september 2014
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Planering och genomförande av undervisningen
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Aktiviteter och upplevelser
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
1. 2 Varför Lärlingsutbildning? Pedagogisk modell Bristyrken i regionen Gruppstorlek.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Uppföljning och utvärdering
Gymnasial lärlingsutbildning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
1 Validering Regional arbetsgrupp
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
1 Självvärdering av kvalitetskriterier - Halland.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Inbjudan till Handledarutbildning 2016/17
Inbjudan till Handledarutbildning 2017/18
Självvärdering av kvalitetskriterier-Sörmland
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken
Välkomna till webbinarium- ”Så skapar du slutredovisningen för arbetet med riktade insatser för nyanlända elever”
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Delprojekt 4 – Kvalitetsuppföljning av APL
Bilaga 3 DUA Jobbspår Marks kommun.
Lärlingsvux 2018 Dialogmöte
Ta del av riktlinjerna här
Personen från Skolverket
Tanum
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Arbetsplatsförlagt lärande Lärlingsutbildningen för vuxna Kvalitetsgranskningsrapport Projektledare Annette Johnsson

Övergripande granskningsområden 16 kommuner granskades Huvudmannens/skolans planering av lärlings-utbildningen Skolans planering av elevens utbildning Kvalitetssäkring av arbetsplats Genomförandet av utbildningen på arbetsplatsen Kvalitetsarbete 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Positiva elever och handledare Detta är en nystart för mej, äntligen slipper jag alla dessa tillfälliga anställningar och får ett riktigt yrke Bra att kunna förmedla mina yrkeskunskaper under en så lång obruten tidsperiod tillsammans med eleven Elev, kabeltekniker, Karlshamn Handledare, butikssäljare, Tranås 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Huvudmannens/skolans planering av lärlingsutbildningen Lärlingsråd - Saknas ofta i planeringsstadiet - Inrättas först efter att utbildningen startat - Har ofta inte den roll som föreskrivs i statsbidragsförordningen (samråda om kursplaner och APL-platser) Samarbete med Arbetsförmedling och arbetsliv - Samarbetet med Af brister framförallt i planeringsstadiet - Samarbetet med arbetslivet sker i mycket varierande grad medför bl.a. utbudsstyrda val för eleverna 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Skolans planering av elevens utbildning Validering och kartläggning - Kartläggning sker, men framförallt vad gäller kurser - Validering av elevens yrkeserfarenhet och kompetens sker nästan enbart inom vårdutbildningar Utbildningskontrakt - Utbildningskontrakten saknar beskrivning av vad utbildningen på arbetsplatsen ska omfatta Validering av elevens kursmeriter sker och dessa tillgodoräknas Förebyggande arbete mot kränkning - Arbetet mot kränkande behandling tar endast upp skolförlagd undervisning 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Kvalitetssäkring av arbetsplatsen Handledarnas kompetens - Saknas rutiner för att säkerställa handledarnas kompetens - Få handledare deltar i handledarutbildning går igenom vilka kursmål som ska uppnås med arbetsplatserna. Utbildningskontrakten är en viktig del av detta. 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Genomförandet av utbildningen på arbetsplatsen Handledare - Bristande kunskap om kursplanerna Kontinuerlig uppföljning av elevernas lärande - Inte relaterad till kursinnehåll och kunskapskrav Betygssättning - Sker inte alltid i samråd med handledare 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Kvalitetsarbete Utvärderingar - Få, och berör sällan innehållsmässiga aspekter av utbildningen Koordinering av utbildningarna - Kvaliteten på lärlingsutbildningar inom en och samma vuxenutbildning kan skilja sig åt mycket beroende på bristande koordinering och ledarskap 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna

Kvalitetssäkring av planering och genomförande av lärlingsutbildningen Arbetsförm. och arbetsliv Lärlingsråd Utbildnings-kontrakt Handledar-kompetens Genom-förande Uppföljning av innehållet Bedömning och betyg Utvärdering I Danmark måste arbetsplatsen godkännas först centralt enligt riktlinjer I Danmark har man prövotid på tre månader sedan är avtalet inte uppsägningsbart. 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna