Arbetsplatsförlagt lärande Lärlingsutbildningen för vuxna Kvalitetsgranskningsrapport Projektledare Annette Johnsson
Övergripande granskningsområden 16 kommuner granskades Huvudmannens/skolans planering av lärlings-utbildningen Skolans planering av elevens utbildning Kvalitetssäkring av arbetsplats Genomförandet av utbildningen på arbetsplatsen Kvalitetsarbete 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Positiva elever och handledare Detta är en nystart för mej, äntligen slipper jag alla dessa tillfälliga anställningar och får ett riktigt yrke Bra att kunna förmedla mina yrkeskunskaper under en så lång obruten tidsperiod tillsammans med eleven Elev, kabeltekniker, Karlshamn Handledare, butikssäljare, Tranås 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Huvudmannens/skolans planering av lärlingsutbildningen Lärlingsråd - Saknas ofta i planeringsstadiet - Inrättas först efter att utbildningen startat - Har ofta inte den roll som föreskrivs i statsbidragsförordningen (samråda om kursplaner och APL-platser) Samarbete med Arbetsförmedling och arbetsliv - Samarbetet med Af brister framförallt i planeringsstadiet - Samarbetet med arbetslivet sker i mycket varierande grad medför bl.a. utbudsstyrda val för eleverna 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Skolans planering av elevens utbildning Validering och kartläggning - Kartläggning sker, men framförallt vad gäller kurser - Validering av elevens yrkeserfarenhet och kompetens sker nästan enbart inom vårdutbildningar Utbildningskontrakt - Utbildningskontrakten saknar beskrivning av vad utbildningen på arbetsplatsen ska omfatta Validering av elevens kursmeriter sker och dessa tillgodoräknas Förebyggande arbete mot kränkning - Arbetet mot kränkande behandling tar endast upp skolförlagd undervisning 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Kvalitetssäkring av arbetsplatsen Handledarnas kompetens - Saknas rutiner för att säkerställa handledarnas kompetens - Få handledare deltar i handledarutbildning går igenom vilka kursmål som ska uppnås med arbetsplatserna. Utbildningskontrakten är en viktig del av detta. 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Genomförandet av utbildningen på arbetsplatsen Handledare - Bristande kunskap om kursplanerna Kontinuerlig uppföljning av elevernas lärande - Inte relaterad till kursinnehåll och kunskapskrav Betygssättning - Sker inte alltid i samråd med handledare 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Kvalitetsarbete Utvärderingar - Få, och berör sällan innehållsmässiga aspekter av utbildningen Koordinering av utbildningarna - Kvaliteten på lärlingsutbildningar inom en och samma vuxenutbildning kan skilja sig åt mycket beroende på bristande koordinering och ledarskap 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna
Kvalitetssäkring av planering och genomförande av lärlingsutbildningen Arbetsförm. och arbetsliv Lärlingsråd Utbildnings-kontrakt Handledar-kompetens Genom-förande Uppföljning av innehållet Bedömning och betyg Utvärdering I Danmark måste arbetsplatsen godkännas först centralt enligt riktlinjer I Danmark har man prövotid på tre månader sedan är avtalet inte uppsägningsbart. 2018-09-16 Arbetsplatsförlagt lärande - Lärlingsutbildningen för vuxna