Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ta ställning och handla!
Advertisements

Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
LAG OCH RÄTT Brott och straff. Varför behöver vi lagar och regler? Lagarna är till för att : göra det lättare att leva tillsammans. De talar om vad som.
 Sammanfatta och reflektera tillsammans med den/de du samarbetar med och förklara vad som hände under genomgången. Rita och skriv i ditt orange labhäfte.
Etik - Att göra det rätta.
TRIVSELREGLER VALLENS IF F98 I omklädningsrummet :  Att alla sänker ljudnivån.  Att alla skall få en plats att byta om på.  Att alla håller ordning.
Värdergrund Tränigslära/Etik. Intro qOI qOI.
Varför tar barn och unga droger?. Allt fler unga dör av droger Tyvärr drabbas barn och unga hårt av droger. Allvarliga skador och t.om dödsfall som vi.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Empowerment i teori och praktik?
Nykterhet och solidaritet
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
Fair play Samhällskunskap åk 4.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Jag är ingen talare men…
Artefakter.
Varför läser ni religionskunskap?
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Hållbar utveckling Geografi HT år 6 Catha Glaas, Thomas Smith.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
KORT KJOL Christina Wahldén.
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Skjut dig själv! Om att säga ifrån på nätet.
Religion och identitet
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Etik och moral.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Språkets makt.
Religion Ht år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Steg för livet
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Språkhistoria nordiska språk minoritetsspråk
Identitet och religion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Religion.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Svara på frågorna genom att använda texten på s
Journalistisk text.
Barnkonventionen.
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Förslag på Power-Point för introduktioner till:
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Catha Glaas Herrängens skola
Identitet Vad formar oss till oss?.
Historia HT 2018 Catharina Glaas, Marlene Sjölander
Religion Livsåskådning.
Vad tänker du om alkohol och andra droger?
Presentationens avskrift:

Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith Individer och grupper Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith

Individer och grupper Fundera över: Varför lever vi tillsammans? Lektion 1 v. 11 Fundera över: Varför lever vi tillsammans? Hur skiljer sig livet i en familj idag från livet i en familj förr? Hur var det i skolan förr? Hur är det idag? Uppgift: Läs s 34 – 41, svara på frågorna som du fått på mailen av din lärare. (Ladda ner det mailade dokumentet och spara det på din dator innan du börjar svara.) Ansvar: s 34- 41 svara på frågor

Leva eller inte leva i ett samhälle? Lektion 2 v. 11 Leva eller inte leva i ett samhälle? trygghet normer regler gemenskap skydd lagar frihet kunskaper Uppgift: Rita av och fyll i tabellen på egen hand. Använd begreppen i pratbubblan. (10 min) Jobba i grupper om tre. Lyssna på varandra, skapa sedan gruppens ”bästa” gemensamma svar. (20 min) Diskutera svaren tillsammans i klassen. Varför lever vi i samhällen? Skriv en egen resonerande text som svar på frågan. Dvs diskutera med dig själv. Byt/dela texter med varandra - ge och ta emot respons (two stars and a wish) - förbättra din egen text. Fördelar + Nackdelar - Leva i ett samhälle tillsammans med andra. Leva ensam, som en vilde i skogen. Ansvar: s 34- 41 Gör uppgiften.

Fundera, rita, och skriv… Lektion 1 v. 12 Identitet Film sli.se: Banderoll – vem är du? Diskutera i smågrupper: 1. Vad är identitet? 2. Vad är det som gör att du är du? 3. Vem bestämmer hur man ”ska” vara? 4. Vad spelar kompisar för roll? 5. Kan man vara precis som man vill? 6. Varför vill många vara som ”alla andra”? 7. Vad spelar kultur, religion och ursprung för roll för identiteten? 8. Vad spelar utseende och kläder för roll? 9. Vad kan kläder och stil signalera till andra människor? Musiksmak, politiska åsikter osv… Fundera, rita, och skriv… Uppgift: Hur är du som person? Hur tror du att andra uppfattar dig? Hur vill du att andra ska uppfatta dig? Ansvar: Film Aktiv i gruppdiskussion, skrivuppgift.

Fältstudie: Nordiska museet Lektion 2 v. 12 Fältstudie: Nordiska museet Ansvar: Uppgifter på Museet.

Lektion 1 v. 13 Bedömningsuppgift Ansvar: Uppgifter på Museet.