Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Advertisements

Examensarbete För civilingenjörer i -maskinteknik -industriell ekonomi -datorsäkerhet -spel och programvaruteknik 1.
Socialdokumentation Består av två delar!
Exjobbsinformation för EI studenter V12 Arbetsrutiner: studieinformation/Examensarbete// Sök intressant projekt Använd.
EXAMENSARBETE i elektroteknik KORT INFORMATION
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Forskningsetik – läkaretik
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Svenska som andraspråk 1
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Rättssäker examination
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hantera kurstillfälle
Gymnasiearbete 100 p.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Folkhögskolans allmänna kurs och SeQF
Forskningsutvärdering & bibliometri
Formativ feed back Gun Abrahamsson.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Projekt! Mål, förstudie, uppstart
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Forskningsetik – läkaretik
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Rekrytering med lokala jobbspår
Utveckling och samordning av virkesmätningen
[Projektnamn] Utvärdering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp Mål Innehåll Identifiera, formulera och genomföra uppgifter inom givna tidsramar Arbeta i projekt på ett planerat och systematiskt sätt Sammanställa, använda och kritiskt granska information Skriftligt och muntligt presentera projekt Ta del av och ge konstruktiv kritik på andras arbeten 1) Projektletande 2) projekt-planering och 3) utförande av projekt enligt projektplan Fördjupning av kunskaper inom relevant teknikområde Resultatbehandling och sammanställning Projektplan och slutrapport Muntlig presentation av projekt Opponering på annan grupps arbete

Identifiera projekt och handledare Arbetsgång Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3

Identifiera projekt och handledare Hur hittar jag projekt? Sök i Uppsala Universitets databas DiVA för projektidéer (http://www.diva-portal.org) Sök efter utannonserade examensarbeten på företag eller på respektive institution/avdelning Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3

Vilka projekt godtas? Solceller på Kungliga Slottet i Stockholm A field study of the necessary insolation to make water drinkable in the household water treatment unit SOLVATTEN, by studying temperature, UV radiation and the total solar radiation in Kenya Projektets omfattning ska motsvara 10 veckors heltidsstudier Projektet ska ha en eller flera handledare Projektet ska ha teknisk anknytning Design och framtagning av diodbaserad mätutrustning för solinstrålning Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Applikationsutveckling i språket Objective-C för iOS

Arbetsgång Identifiera projekt och handledare Larsson, B.-E., Projekt i praktiken - att leda projekt och åstadkomma förändring. Studentlitteratur AB: 2012. V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V8 V9 Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Kontinuerligt dokumentationsarbete (Studentgrupp och projektmentor) Instudering av projekt, Projektplan upprättas (Studentgrupp och handledare) 1 v Projektets praktiska genomförande (Studentgrupp och handledare) 7 v Vi vet vad som ska göras för att komma i mål i vilken ordning projektets delmoment ska genomföras och har identifierat milstolpar och när dessa måste vara klara. Bara att sätta igång. Projektplanen är godkänd och går i papperskorgen??? Projektplan Redovisas och godkänns (Studentgrupp, projektmentor och examinator) prel. 26/3

Arbetsgång Projektredovisning med opponering prel. 30/5, 31/5 eller 1/6 Identifiera projekt och handledare Kursstart 19/3 Kontinuerligt dokumentationsarbete (Studentgrupp och projektmentor) Instudering av projekt, Projektplan upprättas (Studentgrupp och handledare) 1 v Projektets praktiska genomförande (Studentgrupp och handledare) 7 v Förberedelse av Presentation och Opponering (Studentgrupp och handledare) 1 v Vetenskapligt skrivande Annonseras senare Skriv Rapport parallellt (Studentgrupp, handledare och projektmentor) 5 v Projektplan Redovisas och godkänns (Studentgrupp, projektmentor och examinator) 26/3 Rapporten Lämnas in för granskning Projektmentor, opponerande studentgrupp prel. 25/5

Vem gör vad? Studentgrupp (1-4 personer): Identifierar projekt och handledare innan kursstart! Sätter upp projektplan tillsammans med handledare, utför arbetet, sammanställer rapporten och opponerar på annan grupps arbete Handledare: Sätter upp projektplan tillsammans med studentgruppen och finns till hands i det dagliga arbetet. Handledaren hjälper studentgruppen att föra arbetet framåt. Projektmentor: Person som läser och godkänner projektplan och slutrapport. Projektmentorn följer upp arbetet under kursens gång och tar del av det kontinuerliga dokumentationsarbetet. Examinator (Martin Sjödin och Maria Strømme): Hjälper till med administrationen, hittar projektmentor för projekten, ser till att ni blir registrerade och rapporterar in avklarad kurs. Godkänner projektplanen, slutpresentation och opponering. Språkverkstaden finns som resurs för den skriftliga framställningen och språkgranskar projektplanen.

Examination Projektplan Kontinuerlig dokumentation Godkänns av projektmentor och examinator Kontinuerlig dokumentation Godkänns av projektmentor Presentation och opponering Examinatorn godkänner presentation och opposition Rapport Ska urkundsgranskas i Urkund och publiceras i DIVA. Detta kan projektmentorn hjälpa till med. Projektmentorn godkänner rapporten

1 Projektplan Upprättas för att: Ska innefatta: Säkerställa att handledare och projektmentor finns tillgängliga Projektmentor, examinator och studentgrupp ska kunna bedöma rimligheten i tidsplaneringen Användas som arbetsdokument där projektets framåtskridande dokumenteras Ska innefatta: Kortfattad beskrivning av projektet (kan sedan användas i slutrapporten) Veckovis tidsplan för arbetets genomförande med tydliga milstolpar identifierade. Uppdelning av arbetsuppgifter. vem gör vad? Planering ska innefatta nio veckor och inkludera rapportskrivande, opponering och presentations-förberedelser.

2 Kontinuerlig dokumentation

3 Presentation och opponering Presentation: ca 20 min/arbete Nivån anpassas efter åhörarna, dvs till den kunskapsnivå ni hade innan projektstart Arbetet ska sättas in i ett sammanhang: Vad syftar projektet till? Vad var känt innan projektstart? Vilka teorier utgår ni ifrån? Metoder och resultat ska presenteras och er roll i arbetet ska tydligt framgå Opponering: ca 10 min Opponering görs på annan studentgrupps arbete med fokus på den skrivna rapporten

4 Rapport Framsida (Mall) – Projekttitel samt deltagare Populärvetenskaplig sammanfattning av projektet Abstractsida (Mall) Sammanfattning av projektet med slutsatser Introduktion Kort överblick av området Beskrivning av frågeställning Teoridel Metodbeskrivning Resultat Diskussion Slutsatser Referenser