Vård i rimlig tid.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  1§ Med hälso- och sjukvård avses i denna lag åtgärder för att medicinskt förebygga, utreda och behandla sjukdomar och.
Advertisements

Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Samverkan runt barn och unga för psykisk hälsa Rapport från ett projekt genomfört 2015.
Standardiserat vårdförlopp Maligna lymfom. Maligna lymfom I Sverige upptäcks ca 1900 nya fall av lymfom per år. Inom VGR ca 360 nya fall av lymfom och.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Utbildningspaketet med filmer, certifiering och utbildningsmiljön (miljön där du kan öva) kan genomföras på jobbet eller hemifrån. Varje verksamhet genomför.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Mina vårdkontakter blev 2015……
Leila Chanko Färre besök på akuten
regeringen. se/rattsdokument/proposition/2017/02/prop
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Standardiserat vårdförlopp Sköldkörtelcancer
Förvaltningsorganisation för Stöd och behandling
Länsgemensam ledning i samverkan
Standardiserat vårdförlopp Matstrups- och magsäckscancer
Tandvårdsstöd - en god tandhälsa är livskvalité
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Patientlagen ger utökad valmöjlighet
Månadsrapport oktober 2015
Ändring av registrering vid fullbetalande
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Självbetjäningsterminal i primärvården
Hjälpmedelsförskrivning
En välinformerad patient är en trygg patient
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Standardiserat vårdförlopp Skelett- och mjukdelssarkom
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge - med mål att ge bästa möjliga förutsättningar för invånare och medarbetare.
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Information om ekonomiskt bistånd
Förändringsledning för framtidens digitaliserade vård
Välkomna! Utbildning för sköterskor förskrivning av madrasser
Standardiserade vårdförlopp
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Samordnad vård och omsorgsplanering
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Jan Persson och Elin Ring

Avdelningen för vård och omsorg
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
Nationell patientöversikt
Stöd till riktade insatser inom psykisk ohälsa 2014 (PRIO) - lägesrapport GRUNDKRAV Grundkrav 1: Överenskommelse om samarbete och upprättande.
Standardiserat vårdförlopp Testikelcancer
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Standardiserat vårdförlopp Njurcancer
Implementering av samverkanslagen och överenskommelsen
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Medlemsolycksfall – Fritid
MHV studieeftermiddag
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Standardiserat vårdförlopp Sköldkörtelcancer
Nästa steg regionkalmar.se.
Fokusutbildning tidbok och webbtidbok
Förstärkt vårdgaranti inom Primärvården
Regionsamverkan Sydsverige
Flöde betalningsförbindelser enligt Riksavtalet
Standardiserat vårdförlopp Akut leukemi (AML och ALL)
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Gemensamma rutiner för materialhantering i särskilt och ordinärt boende – Gäller fr.o.m. den 1 januari 2016.
Nätverket för barn-och elevhälsan
HjärtLung Forskning Patientvald forskning för ett längre liv och en bättre vardag Riksförbundet HjärtLung samlar in medel och delar ut pengar till forskningsprojekt.
Presentationens avskrift:

Vård i rimlig tid

Vård- och behandlingsgarantin - en del av hälso- och sjukvårdslagen 0 – kontakt med primärvården samma dag 7 – läkarbesök i primärvården inom 7 dagar 90 – besök inom specialistvården inom 90 dagar 90 – behandling inom specialistvården inom 90 dagar

Kömiljarden – 0, 7, 60, 60 En modell där en miljard kronor ska fördelas mellan de landsting som lyckas väl i att ge sina patienter en god tillgänglighet. För att nå målet måste minst 70 % av patienterna i landstinget vänta 60 dagar eller kortare på ett specialistbesök/beslutad behandling inom planerad specialiserad vård. Ytterligare medel vid 80%. Satsningen är resultatbaserad och följs upp månadsvis. Mätning görs på de som väntar.

Tillgänglighetssatsning för barn- och ungdomar med psykisk ohälsa, 0-17 år En modell där ytterligare 214 miljoner kronor ska fördelas mellan de landsting som lyckas väl i att ge sina barn- och unga med psykisk ohälsa en god tillgänglighet. För att nå målet måste minst 90% av patienterna i landstinget vänta 30 dagar eller kortare på ett besök och minst 80% till behandling/fördjupad utredning. Mätning görs på de som fått vård- och behandling – ”faktisk väntetid”.

Hur ser det ut hos oss?

Rutiner för medarbetare - i barn- och ungdomspsykiatrin Remisshantering: Remiss inkommer, ankomstregistreras och fördelas till Akut- och remissenheten via Prioriterings- och fördelningsforum (PF) ankomstdatum eller nästkommande vardag. Bekräftelse på att remissen inkommit skickas till remittenten. Akut- och remissenheten erbjuder vårdnadshavare tid för BCFPI-telefonintervju inom 7 dagar, räknat från remissdatum. Asylsökande familjer och ungdomar samt familjer med barn 0-4 år kallas direkt till personligt besök inom 30 dagar, räknat från remissdatum. Ställningstagande till om remiss ska accepteras eller avslås görs av PF. Accepterade remisser prioriteras och fördelas till team samma dag eller nästkommande vardag. Remiss som ej accepterats skickas tillbaka till den remitterande vårdenheten, tillsammans med besked och motivering. Den remitterande vårdenheten ansvarar för information till patienten. Då egenremiss ej accepterats kontaktas patienten/vårdnadshavaren per telefon av Akut- och remissenheten. När remiss accepterats erbjuds tid inom 30 dagar i samråd med patienten per telefon. Sekreterare ringer på uppdrag av behandlare. Efter överenskommelse om tid skickas skriftlig kallelse.

Registrera eventuell väntan Om patienten väljer att vänta längre än 30 dagar, max 90 dagar, ska detta registreras som Patientvald väntan (PvV) och dokumenteras i journalen. Om nybesök/behandling/utredning inte kan påbörjas av medicinska skäl, t.ex. kroppsligt sjukdomstillstånd registreras detta som Medicinskt orsakad väntan (MoV). Det kan även finnas andra skäl till att avvakta med nybesök/behandling/utredning, vilket registreras som Särskilt orsakad väntan (SoV). Var god se tillämpningsanvisningarna för exempel på ovanstående.

Inför vård och behandling Patienter som väntar på vård och behandling sätts upp på planeringslista som ses över och revideras varje vecka av processansvarig samt kallas utifrån bevakningsdatum. Innan behandling/utredning inleds ska ärendet tas upp i behandlingskonferens för beslut, vilket ska dokumenteras i journal. Bokningar, överenskommelser per telefon och skriftligt erbjudande till besök med mätpunkt 1, mätpunkt 2 behandling samt mätpunkt 2 utredning, ska alltid gå via sekreterare. Även administrationen vid avslut av vårdåtagande ska göras av sekreterare. Övertag av pågående kontakt från annat landsting registreras som nybesök med avvikelse ”Planerat besök utanför vårdgarantin”. Vi har rätt/skyldighet att prioritera patienter från Kronoberg före patienter från andra landsting (se HSL). Undantag: Enligt regionavtal ska patienter från Skåne, Halland och Blekinge samt Jönköping och Kalmar (samverkansavtal) behandlas på samma sätt som patienter från Kronoberg.

Erbjud alltid vård inom tidsgränsen Om specialistvården inte kan erbjuda besök/behandling inom 90 dagar (obs! ej hänvisning efter 30 dagar) och patienten så önskar, ska enheten aktivt erbjuda besök inom tidsgränsen. I första hand hos annan enhet inom landstinget (gäller även privata vårdgivare med vårdavtal), i andra hand annat landsting eller annan vårdgivare med offentlig finansiering. Görs besök/behandling i annat landsting ska det vara utan extra kostnad för patienten. Gäller inte fritt vårdsökande.

Rutin vid hänvisning Informera patienten om vård- och behandlingsgarantin, och förvissa sig om att patienten har uppfattat informationen. Fråga patienten om han/hon är intresserad av att få sitt besök/behandling utfört i annat landsting. Kontakta samordnare Inger Westholm-Petersson, tel.7070, som hjälper till med praktiska delar som att boka tid, beställa resa med mera, enligt rutiner. Stryk patienten från den egna planeringslistan. Remiss/betalningsförbindelse behövs inte för ett första öppenvårdsbesök, oavsett var det sker i landet. Det krävs inte heller för länssjukvård inom Blekinge, Skåne och Hallands län, eller vid motsvarande vård i Jönköpings och Kalmar län.

Fritt vårdval Alla har rätt att välja var de ska få vård. (Remiss från hemsjukhuset krävs i vissa fall) Patienten får själv skaffa information och avtala tid. Hemlandstinget står för vårdkostnader, patienten får själv stå för övriga kostnader. Gäller inte högspecialiserad vård.