Upphovsman: Adam Edström, RISE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SpinnoVäx – Peter Sandberg och Erik Ronne SpinnoVäx – Innovationsutveckling för SME:er.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Kommunikation.
Svenska som andraspråk 1
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Ekonomisk redovisning och rapportering för år
XX kommun Kommunikationsplan.
IAAP Norden Susanna Laurin.
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Lösningsförslag för ABB
Healthy Workplaces for All Ages 2016/17
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Dataskyddsförordningen – och vårt arbete utifrån den
Erfarenhetsutbyte 25 november
Ny utbildning till Vårdbiträde
Nätverk för lärare på fritidshem
SOCIALA MEDIER-KAMPANJ “The Butterfly Effect”
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Direktupphandling av varor och tjänster
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Dagordning Hej och välkomna. 8:30 ESF projektet
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
UF Ett år som företagare Företagsamhet och arbetslivsfärdigheter i praktik Timme 4. och 5. – Affärsidé, personal och rådgivare.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Skogsbrukstjänster utförs av
Branschrådet för spårväg och tunnelbana den 17 maj 2018
Sjuksköterskedagen 12 maj
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Landshypotek Banks Lantbrukspanel
Välkomna! strategi för Vilt-förvaltning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
8 tips för dig som redaktör
Åtgärdsbibliotek i VISS
Vi är facket för alla på din arbetsplats – oavsett yrke eller utbildning.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Säljutbildning Presenteras av [namn].
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Ersättningskollen.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Rekrytering med lokala jobbspår
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Rekrytera i Europa Växjö 20 november.
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Information – Lag P08 för Året 2019
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Struktur i modellen, 5 steg
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Målgruppsanalys - mall och instruktioner
Presentationens avskrift:

Upphovsman: Adam Edström, RISE 10 punkter för internationalisering Välkommen Om utbildningsmaterialet: Dokumentet ”10 punkter för internationalisering” togs fram under RISE-projektet ”Testbäddar och demonstratorer 1” under 2013-2014. Innehållet är nu omformat till denna utbildning. Fokus ligger på att komma igång med internationell försäljning av tjänster hos testbäddar och demonstratorer. Utbildningsmaterialet ”10 punkter för internationalisering” kopplas till annat material via referenser (”13. Internationaliseringguide RISE ToD-1.0-2” och ” 14. Pitch Internationalisering - nov 2016”). Dessa båda dokument är överlämnade till Vinnova i ursprungligt skick (PDF-filer) då den förstnämnda har prägeln av en rapport. Kopplingen mellan detta utbildningsmaterial och ovan refererade dokument behöver därför understrykas avseende upphovsman och sammanhang. Upphovsman: Adam Edström, RISE

3 timmar med ”10 punkter” Mål: Att kunna ta fram en plan för att öka den internationella försäljningen, samt att vara orienterad om möjligheterna att hitta partner och projekt inom EU. Medel: Processtegen i ”10 punkter för internationalisering”. Tid: 3 timmar, uppdelat på två pass Interaktivitet och grupparbete är två nyckelord.

Innehåll Presentation och genomgång (20 min) ”The Pitch”. Beskriv erbjudandet, på engelska, på två minuter. (30 min) ”Vart vill vi?” Identifiera möjliga länder, nischer och kunder (25 min) Lagar och regler (5 min) Fikapaus (10 min) ”Kontakter och nätverk”. Från föreningar till EU. (25 min) Lyssna på kunden! (5 min) Mässor, konferenser och media (10 min) Om affärsplanen. Från nuläge till målet. (30 min) Affärsutveckling med EU (10 min) Sammanfattning. Lärdomar (10 min)

De 10 punkterna 1) Formulera erbjudandet 2) Identifiera vart du vill – länder, nischer och kunder 3) Identifiera regleringar och ta reda på aktuell juridik 4) Sök upp aktuella kontakter och nätverk 5) Lyssna på de potentiella kunderna 6) Skräddarsy erbjudandet 7) Internationell affärsplan, med budget för internationella aktiviteter 8) Mässor och konferenser 9) Media 10) EU, Horizon 2020, och andra forskningssamarbeten

Deltagarpresentation Laget runt, 1-2 minuter per person Namn, organisation, ev ToD, ev erfarenhet av internationell försäljning.

Övning 1: ”The Pitch” Denna övning syftar till att visa en metod för att jobba med pitchträning. Dela in i grupper om 3-4 personer. Varje grupp väljer ett företag/ToD/tjänst för uppgiften. Varje grupp ska presentera ett erbjudande på 2 minuter, på engelska. Tänkt målgrupp är en internationell publik. Använd gärna NABC (Need, Approach, Benefit, Competition – Behov, Lösning, Kundnytta, Konkurrens) 15 minuters grupparbete. Formulera pitchen och välj ut en person som ska presentera den. 10 minuters redovisning med feedback.

NABC – Needs, Approach, Benefits, Competition

”The Pitch” - redovisning Pitch på 2 minuter. Feedback från ”Tre gröna hattar och en röd” De gröna hattarna ska säga något positivt om pitchen Den röda hatten ska ge input om vad som kan förbättras Varje hatt får 1 minut Pitcharen lyssnar då hattarna pratar, men får inte säga något förrän alla hattar pratat färdigt.

Övning 2: Vart vill vi? Samma grupper som i Övning 1. Varje grupp väljer ett företag/ToD att jobba med. Utifrån den information som finns – svara efter förmåga på följande frågor: 1) Var finns det industriella behovet ni kan möta? 2) Kan ni identifiera någon/några nyckelkunder? Vart vänder de sig idag? 3) Finns något land där behovet är tydligt? Hur ser konkurrensen ut där? 4) Vilken information saknas om dessa kunder/nischer/länder? 10 min gruppdiskussion, 10 min redovisning.

Lagar och regler Diskussion i 5 minuter: Finns några legala eller regulatoriska hinder för den tänkta internationella försäljningen? Hur får man reda på detta? Finns några avtal med existerande kunder eller partner som begränsar internationaliseringen? Gäller patent och annan IPR i de tilltänkta länderna? Arbetslagstiftning, vid anställning i andra länder.

Fikapaus, 10 minuter

Övning 3: Kontakter och nätverk Samma grupper som tidigare. Varje grupp väljer ett företag/ToD att jobba med. Utifrån den information som finns – svara efter förmåga på följande frågor: 1) Vilka kontakter finns idag i de länder som diskuterats tidigare? 2) Vad kan organisationer som Business Sweden, lokala handelskammare och liknande bidra med? 3) Vilka kontaktmöjligheter finns inom EU:s nätverk? 4) Finns andra ingångar, exempelvis någon i personalen med rötter i det aktuella landet? 10 min gruppdiskussion, 10 min redovisning.

skräddarsy erbjudandet Lyssna till kunden och skräddarsy erbjudandet Diskussion i 5 minuter: Vad kan vi lära av existerande kunder? Vad kan vi lära av potentiella kunder? Hur många kunder behövs för att modifiera erbjudandet? Vad kan kunden påverka idag? Vad borde kunden kunna påverka? Hur kan den NABC-baserade pitchen komma att ändras efter input från potentiella kunder?

Mässor, konferenser och media Diskussion i 10 minuter: Vilka är de viktigaste mässorna eller konferenserna för ert företag/ToD? Hur gör ni på mässor/konferenser? Hur borde ni göra? Före, under och efter mässan/konferensen? Hur bär ni er åt för att skapa uppmärksamhet i internationell media? Vad vill journalisterna ha? Hur kan ett mediakit se ut?

Övning 4: Om affärsplanen Syftet med övningen: Att få en känsla för hur en affärsplan och en budget för internationalisering kan se ut och vad som kan ingå. Samma grupper som tidigare. Varje grupp väljer ett företag/ToD att jobba med. Varje grupp gör en rudimentär affärsplan för internationaliseringsarbetet: 1) Hur ser nuläget ut? 2) Hur ser det önskade läget ut om x år? 3) Exempel på punkter som krävs för att nå dit 4) Uppskattad kostnad och tidsåtgång för dessa punkter 15 min gruppdiskussion, 10 min redovisning.

Affärsutveckling med EU Diskussion i 10 minuter. Horizon 2020. SME Instrument, Eurostars, Fast Track to Innovation. COST actions Partnering events European IPR Helpdesk Enterprise Europe Network Sociala medier (Researchgate, LinkedIn m.fl) Andra EU-möjligheter

European IPR Helpdesk Den europeiska ”IPR Helpdesk” är EU-kommissionens officiella IP-tjänst, med uppdraget att kostnadsfritt ge råd och information om immateriella tillgångar och rättigheter (IP och IPR). Tjänsten riktar sig till forskare och europeiska små och medelstora företag (SMF) deltar i EU-finansierade forskningssamarbeten. http://www.iprhelpdesk.eu/services

Sammanfattning The Pitch – vad erbjuder vi? Vart vill vi? Lagar och regler Kontakter och nätverk Lyssna till kunden Mässor, konferenser och media Affärsplanen Vilka möjligheter erbjuder EU? Kommentarer, synpunkter och input

Tack! Alla synpunkter välkomnas, nu direkt eller kontakta utbildningsorganisation senare..