Strategier för att förstå det vi läser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Advertisements

Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
{ Historiska källor. Källa: ur LGR 11 Förmåga: kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, Kunskapskrav: Eleven.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter Träff 3 – 4-5 November 2015.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Vår meny på eget Slöjd och hemkunskap.
Inför nationella provet i svenska
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Uppdragsutbildning 45 hp – behörighet SVA för år 9
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Historiskt Källmaterial
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Varför läser ni religionskunskap?
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
XX kommun Kommunikationsplan.
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
Källkritik Källa – är det som finns kvar av det förflutna, det som används som en källa till det förflutna. Historisk litteratur – är framställningar.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Religion.
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Kritiskt förhållningssätt
Riktlinjer för betygssättning
Argumenterande text.
Ekonomi och samhälle Introduktion
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Iris Rosengren Larsson
Filmanalys.
Engelska – English Pick a colour…
Etik- planering.
Läsförståelse.
Nätverk för lärare på fritidshem
Jörgen Lundälv, docent Institutionen för socialt arbete
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Nätverk för lärare på fritidshem
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Den sociologiska blicken
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Typiska kännetecken för instruktioner
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Grupper, förtydliga uppgiften, kunskapskrav, sonetter, eget arbete
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Bedömning för lärande 31/10
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Övergripande struktur för
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Inför nationella provet i svenska
Träff 1 Namn på mentor.
Kontinuitetshantering
Ledning och förståelse
Presentationens avskrift:

Strategier för att förstå det vi läser Malin Nielsen, Castorskolan, Bjurholm – www.lektion.se Läsförståelse Strategier för att förstå det vi läser

Att förstå en text 1. Avkodning 2. Läsförståelse 3. Läsandets syfte och sammanhang 4. Kritiskt förhållningssätt

1. Avkodning Att kunna läsa av en text korrekt. Att kunna läsa ord och text. Att kunna läsa bilder, diagram osv. Att kunna läsa av multimodala texter. Att förstå texters layout.

2. Läsförståelse Att skapa förståelse eller mening för en text. Att förstå innehållet i en text på ytan och på djupet . Tre sätt att förstå en text: Läsa på raderna Läsa mellan raderna Läsa genom att utgå från raderna

Läsförståelse - På raderna Enskilda detaljer. Hur detaljerna förhåller sig till varandra. Förstår grundläggande begrepp och termer i texten.

Läsförståelse – Mellan raderna Ställer frågor. Identifierar huvudbudskap. Sammanfattar textens innehåll. Kopplingar mellan olika textdelar. Drar enkla slutsatser om textinnehållet.

Läsförståelse – Utgå från raderna Förutse vad som kommer att hända. Dra slutsatser och generalisera. Kan hantera om texten är motsägelsefull. Använda tidigare erfarenheter och kunskap för att förstå och analysera text. Göra kopplingar till andra texter och upplevelser. Förklara sin förståelse av en text.

3. Läsandets syfte och sammanhang Använda sig av det man har läst i olika sammanhang och syften. Diskutera olika konsekvenser av det man läser. Olika syften med läsande kan leda till olika sätt att förstå en text. Använda förståelsen och kunskapen som skapats genom läsning i nya och inte alltid likadana situationer.

4. Kritiskt förhållningssätt Se kritiskt på text och förstå sambandet mellan sammanhang, funktion, innehåll och form. Läsaren intar ett metaperspektiv. Förstå, analyserar och undersöker vilka normer, värderingar och ideologier som förmedlas genom texten. Bli medveten om de sociala, kulturella och historiska förhållanden som förmedlas genom texten.

Vad är en strategi? Ur SAOL (Svenska Akademiens ordlista): Konsten eller metoden att föra krig eller välplanerat tillvägagångssätt. Kommer från det grekiska ordet strategi'a som betyder krigsföringskonst. Strategi: Ett mönster av välplanerade beslut och tillvägagångssätt som gör att jag kan uppnå mina mål.

Lässtrategi Minskar avståndet mellan läsare och text. Målet: Att förstå det vi läser. Lässtrategi: Ett mönster av välplanerade beslut och tillvägagångssätt som gör att jag förstår det jag läser. Minskar avståndet mellan läsare och text. Leder läsaren mot ökad förståelse.

Syftet med momentet Ni skall bli medvetna om hur ni läser och om ni förstår det ni läser. Ni skall få utveckla er förmåga att läsa, tolka och analysera olika texter. Ni skall få kunskap om vilka lässtrategier som finns. Ni skall få utveckla er förmåga att använda olika lässtrategier.

Hur skall vi göra det? Presentation av olika lässtrategier. Ni får öva er på att använda strategierna i läsning av olika sorters texter. Ni använder strategierna i läsning av en skönlitterär bok.