Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Material från utbildningstillfälle 2 12 november 2015 Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.
Dagordning 12 november 15.00-15.20 Fika & Litteraturseminarium. Plats: personalrummet 15.20 Inledning 15.30 ”Klassrummet” eller ”Är du lönsam lille vän?” 16.00 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.50 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång
Entreprenörskap i skolan- finns det en gemensam kärna? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika
Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/
Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr
Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - beteende, behov, bakgrund. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - styrkor, framtidstro, motivation. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?
Analys och redovisning
”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning
Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”
Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2 i ”Så tänds eldsjälar” Frågor sid 73 .Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo
Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 19 nov. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Välj själv om du vill specificera kompetenserna till olika årskurser. Om du anser att andra kompetenser är viktigare än de 22 beskrivna i detta kapitel, vilka är de? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.