Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Alla brinner för något…!
Källbystugans kvalitetsarbete
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Nya Elementar!.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Elevinflytande Se sitt eget lärande och få inflytande över det
Vägen mot en timplanelös skola
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen till Braås skola
VISION ”Visionen ska vara uppnåbar till 50-70%, och resten ska vara som en stimulerande utmaning.” (Så tänds eldsjälar i praktiken) Senaste pedagogiska.
Välkomna till föräldramöte Skarpnäcksskolan år 5
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Läroplansnätverk förskolan
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Hälsa och Ledarskapsprogrammet Framtidens utbildning!
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Yvonne H:son Tapper. Ledarskap – en kommunikativ nyckelfunktion Vad är ledarskap? Personlighet / Egenskaper Talanger? En ”god” pedagog: ett demokratiskt.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ungdomarnas medieanvändning
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
DET-Uppgifter.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LÄROPLANEN 2014 (2016) Vad är nytt?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare på fritidshemmet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande, Lerum Material från utbildningstillfälle 2 12 november 2015 Dela gärna och använd men ange självklart alltid källan.

Dagordning 12 november 15.00-15.20 Fika & Litteraturseminarium. Plats: personalrummet 15.20 Inledning 15.30 ”Klassrummet” eller ”Är du lönsam lille vän?” 16.00 ”Klassfotot” eller ”Vilka elever möter du?” 16.50 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång

Entreprenörskap i skolan- finns det en gemensam kärna? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

Källa: http://www.dn.se/kultur-noje/interaktiv-grafik-150-kulturhandelser-som-skapade-sverige/

Vem får eleven bli i ditt klassrum? Förväntningar spelar roll – vilken roll spelar du? ”Är blir som ett fängelse, ”blir” är som en öppen dörr

Källa: Stensmo, Ledarskap i klassrummet, sid. 244

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - beteende, behov, bakgrund. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Tänk - styrkor, framtidstro, motivation. Vilken lärstil tror ni att ni behöver? Varför?

Analys och redovisning

”Klassrummet” Vilka elever möter du? Utvärdering: Ta upp och läs svaren från 1 och 2. Analys: Skillnader/likheter mellan 1 och 2? Redovisning

Vilken kunskap görs tillgänglig? Vem får eleven bli? Reflektionsfråga: "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 2 i ”Så tänds eldsjälar” Frågor sid 73 .Se nästa bild Föreläsning om möjlighetsspråk Michael Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK 47O0yU&sns=em "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag? Handout- valfri läsning Situationsanpassat ledarskap sid 243-246 /Christer Stensmo

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 3, 19 nov. Med utgångspunkt i det samhälle som finns idag. Vilka tio kompetenser anser du vara de viktigaste för skolan att stimulera? Välj själv om du vill specificera kompetenserna till olika årskurser. Om du anser att andra kompetenser är viktigare än de 22 beskrivna i detta kapitel, vilka är de? Hur stimulerar du dem idag? Hur relaterar du dem till läroplanen? Källa; Westlund, Så tänds eldsjälar, sid 73.