Självbetjäningsterminal i primärvården
Självbetjäningsterminal i primärvården Presentationen visar processen vid införandet av självbetjäningsterminaler. Det är viktigt att alla steg fungerar för att funktionen ska kunna användas optimalt. Utförligare information, lathundar mm finns på hemsidan. http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/ Beställnings-blankett ifylld av verksamhetschef Checklista Utbildning i boknings-underlaget Utbildning av kassapersonal Aktivering av boknings-underlaget Leverans av terminal Support och avbrottsrutiner
Beställnings-blankett ifylld av verksamhetschef Förutsättningar för leverans av terminal: Beställningsblanketten måste var fullständigt ifylld av verksamhetschef. Det är viktigt att ett nytt redovisningsnummer till den nya betalkortsdelen för terminalen finns med i beställningsblanketten. Redovisningsnummer/kortinlösen beställer ni från er bank. Beställningsblanketten skickas till Charlotta Gullbrandsson, Regionkontoret, charlotta.gullbrandsson@regionuppsala.se senast 45 dagar innan leverans datum.
Checklista Checklistan är ett hjälpmedel till verksamheten, alla aktiviteter bör genomförda innan leverans av terminalen. Följs checklistan kommer patienterna själv ankomstregistrera sig och betala sitt besök. Allt för ett bättre patientflöde och avlastar kassan.
Utbildning i boknings-underlaget För att patienten ska kunna administrera sitt besök i självbetjäningsterminalen, behöver alla som bokar besök, fylla i kompletterande uppgifter i bokningsunderlaget. De uppgifterna som tidigare registrerades av kassapersonalen. Punkt 1 och 2 finns oftast ifyllt per automatik. Saknas informationen kan man inte fortsätta bokningen. Spärra tiden i tidboken och be kassapersonalen eller IT-stöd om hjälp om ni själva inte har den kunskapen. 3 Patientavgiften styrs via vårdcentralsuppdraget och hittas i Handboken för patientavgifter 4 Avgiftsreducering hittas i Sjukvård utan avgift för patienten, Handbok för patientavgifter 5 Besöksersättningar i primärvård hittas i Ersättningshandbok primärvård
Utbildning av kassapersonal Med SBT får vi ett ändrat arbetssätt i kassan. Det är tre viktiga delar som kassapersonal behöver känna till. För att terminalen ska fungera måste kassan i Cosmic vara öppen och bokningarna rätt registrerade. Kassaavstämning/redovisning självbetjäningsterminal Felsökning och Support Terminalen Mer information och manualer finns på hemsidan. http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/
Aktivering av boknings-underlaget För att terminalen ska fungera ändras bokningsunderlaget så betalinformationen kan fyllas i av den som bokar. Aktivering av bokningsunderlaget görs av PV/IT ca tre månader innan terminalens leverans.
Terminal leverans sker av Gordion AB. Leverans av terminal Terminal leverans sker av Gordion AB. Viktigt att el samt lul nät är aktiverat vid leveransen. Gordinon AB visar hur terminalen fungerar och vill träffa 2 namngivna ansvariga personer för en kort presentation.
Support och avbrottsrutiner Cosmic, bokningsunderlaget och kassaavslut It.pv@regionuppsala.se tel; 177 10 val 2 Självbetjäningsapparaten, Gordion AB support@gordion.se Lokala avbrottsrutiner bör finnas, hur hanterar vi kassan vid avbrott.
Mer information hittar ni på vår hemsidan IT-support privata vårdgivare och primärvård-självbetjäningsterminaler http://www.lul.se/sv/Extranat/For_vardgivare/AVTAL/IT-stod-Primarvarden/Digitalisering-i-primarvarden/Sjalvbetjaningsterminaler/