Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT UTVECKLA LÄRARES FÖRBÄTTRINGSFÖRMÅGA ULF BLOSSING.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
Vad är KKiK? och hur bra är vi?. Kommunens Kvalitet i Korthet (KKiK) Jämförelse med andra kommuner och med oss själva över tid 245 kommuner deltar
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Det här gör vi Vi har dialoger med kommunala politiker och tjänstemän Vi drar igång projekt som engagerar stora som små Vi knyter samman producenter och.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Empowerment i teori och praktik?
Tingvallagymnasiet Ekonomiprogrammet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Ungdomarnas medieanvändning
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
En kort presentation av Tillväxtverket
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Likheten förenar Möt Maria Johansson som uppmanar oss att se vad som förenar människor, trots våra olika upplevelser och erfarenheter.
Rondundervisning på läkarprogrammet
VISIONEN På skolan ingår lärande för hållbar utveckling som en naturlig del i undervisningen och är ett vanligt samtalsämne bland elever och personal.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas Thomas Smith
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Du kommer att träffa människor under din livstid
Individuellt lärande tillsammans
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Lärares planeringsarbete!
Bedömning för lärande 31/10
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Nästa Steg- Malgomajskolan 3.0
Övergripande struktur för
Hållbar utveckling måste vara
Djuren möter ungdomskulturen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Fortbildning för pedagoger
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande

Littsem med Reflektion Vad fängslar vad låser? Vilka varför har vi till våra hur? Vad är det för mening med det vi gör Hur förklarar vi vårt görande? Under vandring från Röselid mot Gråbo torg, Medtag Lgr 11 Kläder efter väder.

EL-Hotspots Gråbo

Uppdrag - Värdeskapa tillsammans med eleverna Detta gäller Social/kulturell hållbarhet. Välj en EL-hotspot i Gråbo för ert projekt. Lgr11 - ämnesintegrerat Projektet skall vara engagerande, utmanande, involverande och till nytta för alla inblandade Projektet skall ha ett fängslande namn! Presenteras Effektskapande på 5 min på skolan (67 atelje) - start 15:40

Till uppdraget Idéer för ett hållbart Gråbo Social hållbarhet (från “Idéer frör ett hållbart Gråbo, slutrapport” 20131105, Beredningen för klimat och miljö) Social hållbarhet I Gråbo jobbar vi aktivt för trygga och väl belysta utemiljöer. I Gråbo ska det finnas kreativa mötesplatser där ungdomars fritid och inflytande prioriteras. Hållbarhet i Gråbo bygger på invånarnas agerande. Därför ska samhällsutvecklingen ske i samarbete med Gråboborna i en ständigt pågående dialog. Där ingår såväl inflytande som information. Kulturell hållbarhet Gråboborna utvecklar tillsammans med kommunen ortens varumärke och identitet. I Gråbo ska det finnas plats för att både skapa och ta del av kultur, såväl inomhus som utomhus Röselidsskolans målbild: Motivation, nyfikenhet och drivkraft. Mål och resultatinriktning Förmågor och kompetenser som är till nytta. Hållbarhet och framtidstro Tänk på att: ha en fairväntan (är vs. bli) använda ordet och istället för ordet men när ni samtalar om ert uppdrag.

vad har hänt Ni har diskuterat - fängslad eller fängslas Uppdrag - ett embryo till ett värdeskapande….ff tillf 4 Presentation - befruktningsprocess Hotspot + redskapa för EL

Hotspots - “göra färden begriplig”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 10 april Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 10 april. Uppgiftsgenomgång Uppdrag att redovisa i samtalform för liten grupp nästa gång: Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Vad och för vilka värdeskapar jag idag? Entreprenöriellt lärande - konkret arbete bortom floskeln http://www.youtube.com/watch?v=a2zNIQF3axE&sns=em Fredrik Bernelf Läsuppgift. Läs kapitel 3,6,9 i ”Entreprenöriellt lärade - i praktik och teori”

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 10 april Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? Hur börjar man? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro? Hur ofta och på vilket sätt utmanar jag mig själv? Hur ofta och på vilket sätt utmanar jag mina elever?

Uppgift att göra i arbetslagen inför tillfälle 4. Redskapa en överskådlig/begriplig karta över närmiljöns potentiella hotspots för pedagoger/elever

Detta har vi gjort idag 00:00 Litteraturseminarium 14:30 Torget Kartuppdrag 14:45 Uppdrag utifrån egen hotspot 15.40 Uppdragsgenomgång 16:10 Uppsamling av dagen 16:15 Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång - Hotspot 16.30 Avslut