Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Svenska som andraspråk 1
entreprenöriellt och ämnesövergripande med ikt-verktyg
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Torsdag 25 februari.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
BFL Nuläge och framåt ….
Gymnasiearbete 100 p.
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Formativt lärande.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Undersök er lärmiljö Denna PowerPoint refererar i både text och bild till Kognitionssimulatorn. Det är en äldre version av Funktionssimulatorn. Filmexemplet.
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Du kommer att träffa människor under din livstid
Delprojekt 3 - Ämnesintegration
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
”Miss lyckad” ”I slutet av 8:an fick vi prata med en SYV, jag minns att hon frågade mig ”Vad vill du bli?” som att hela mitt liv hängde på just denna frågan.
Organisation ny SDF Lundby
Lärares planeringsarbete!
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Hållbar utveckling måste vara
Gymnasiearbete 100 p.
Barnkonventionen och barnrättslagen
Tips för det praktiska ledarskapet
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Kontinuitetshantering
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande

Dagordning 19 maj Uddared 17.30 Litteratur seminarium “Vad fängslas vi av?” 17.45 Uppföljning av arbetslagsuppgift 18.00 Inledning- samtal 18.10 A-B-C-projekt / EL-kompetenser 18.30 Övning A-B-C-projekt 19.00 Redovisning A-B-C-projekt 19.20 Diskussion- bikupa. Avrundning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 19.30 Avslut

Hur ser ett entreprenöriellt klassrum ut? Vem får eleven bli?

A – B – C - PROJEKT Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Hur lång tid behöver projektet ta? Hur kommer självkunskap in i projektet? Vilket centralt innehåll ska ingå i projektet? Hur ska eleverna presentera projektet? Hur ska bedömningen av projektet gå till?

A-Projekt för elev Projektnamn Problemställning Uppdrag Genomförande Stödfrågor Tidsram Redovisning Bedömning / Centralt innehåll

B-C-PROJEKT för elev Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Min projektidé Så lång tid ska mitt projekt ta Centralt innehåll jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

Handlings- och tidplan för projekt Aktivitet När genomföras Hur ska det gå till Vem gör det Klart datum

A – B – C – PROJEKT - exempel Vilka entreprenöriella kompetenser vill vi stimulera hos eleverna Ta-sig-församhet, motivation (intresse) och framtidstro Hur lång tid behöver projektet ta? Ca 5 veckor Hur kommer självkunskap in i projektet? Intressen, utmaningar, motivation, framtidstro Vilka centralt innehåll ska ingå i projektet? Olika i samhällskunskap t ex arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor..utbildningsvägar, yrkesval..aktuella samhällsfrågor.. Hur ska eleverna presentera projektet? Skriftligt och muntligt Hur ska bedömningen av projektet gå till? Formativt, matris, elev, utvärdering – intressant, meningsfullt, utmanande, lärande - erfarenhet

B-C-PROJEKT för elev - exempel Entreprenöriella kompetenser jag vill jobba med Projekt och organisering, motivation och framtidstro, uppmärksamhet och bekräftelse, medvetenhet om sina talanger Min projektidé Först ska jag göra ett test som heter intressetestet. Där kommer jag att svara på frågor som kommer att ge förslag på olika yrken. Sen ska jag göra ett studiebesök på något av yrkena. Innan besöket ska jag läsa på om yrket. Så lång tid ska mitt projekt ta Kursmål jag vill jobba med i mitt projekt Så här vill jag redovisa Med powerpoint för klassen Då redovisar jag Så här vill jag bli bedömd Jag vill bli bedömd av

Att jobba med kompetenser http://www.we-change-larare.se/wp-content/uploads/2014/02/Sa-tands-eldsjalar.pdf

ABC - designa ett projekt Välj Miljö Tre EL- kompetenser/pusselbitar Ämnesövergripande stoff Förutsättning Planera ett projekt som innehåller A med möjlighet för B och C Tänk nytt!

Miljöer

Frågan ställs igen Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Var är jag nu i mitt eget arbete med EL Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Värdeskapar jag något för någon i mitt arbete idag?

Vilken kunskap görs tillgänglig i din undervisning? Vem får eleven bli?

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 13 juni Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle, 13 juni. Uppgiftsgenomgång Uppdrag att redovisa i samtalform för liten grupp nästa gång: Var är jag nu i mitt eget arbete med EL? Vad och för vilka värdeskapar jag idag? Handout- projektmallar - Entreprenöriellt lärande - konkret arbete bortom floskeln http://www.youtube.com/watch?v=a2zNIQF3axE&sns=em Läsuppgift. Läs kapitel 3,6,9 i ”Entreprenöriellt lärade - i praktik och teori”

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 4, 13 juni. Vilka konsekvenser får entreprenöriellt lärande, för lärare, elever och skola? Hur börjar man? Vilka ”nya” kompetenser behöver lärare och elever utveckla för att lyckas? Hur kan du tillsammans med en eller flera kollegor ta steg till ett ökat entreprenöriellt lärande? Exempelvis nödvändiga schemaändringar. Vilka förändringar behövs vidtas för att stimulera elevernas entusiasm, motivation och framtidstro?

Frågor att reflektera över i arbetslagen inför tillfälle 4, 13 juni. Hur kan vi som arbetslag bli mer EL? Om ni skall vinna, vad måste ni förlora då?