Pedagogen och det entreprenöriella lärandet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Skola och arbetsliv i samverkan
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Alla brinner för något…!
Handlingsplan för matematikutveckling
Ett program för undervisning i teknik och fysik
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Välkommen till Braås skola
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Läroplansnätverk förskolan
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Entreprenöriellt lärande En odysée ! Christer Westlund.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & - påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
DET-Uppgifter.
Varför just ämnet fysik?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Presentationens avskrift:

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet En grund & -påbyggnads utbildning för pedagoger i Sektor lärande Lerum

Dagordning 4 mars Lekstorp 8.30-9.15 Varför EL? Teoretisk grund 9.15- 10.00 Övning Elbarometern - Hur EL är du? 10.00 Fikapaus 10.20 -10.30 Film 10.30 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? 11.10 Avrundning och sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång. 11.30 Lunch

Bakgrund Sektor lärandes verksamhetsidé betonar att all förskole- och skolverksamhet ska arbeta med entreprenöriellt lärande. I Lerums kommuns skolor har vi sedan 2008 arbetat för att implementera entreprenöriellt lärande (EL) i verksamheten i syfte att utveckla elevernas entreprenöriella förmågor/kompetenser. Under hösten 2013 genomfördes en omfattande enkätundersökning för att se hur EL implementerats i verksamheten. Undersökningen visar på stor skillnad av hur EL är implementerat i kommunens olika arbetslag. En spridning från dem som har kommit långt i arbetet med elevernas entreprenöriella kompetenser och de som inte har kommit så långt. Parallellt med andra idag pågående utbildningsinsatser för att minska spridningen enligt ovan behöver Sektor lärande arbeta fram och erbjuda ett återkommande utbildningspaket. Utbildningen ska erbjudas nyanställda pedagoger och de pedagoger som behöver utveckla sin förståelse och höja sin kompetens gällande entreprenöriellt lärande efter beslut av rektor/förskolechef.

Samhälleliga drivkrafter, paradigm och förespråkande attityder i utbildningssektorn Sid 29 EP i skolan. Från LpO 94 till Lgr 11. Varför ändringen? Drivkrafter för lärares inställning/förståelse för EL som pedagogisk grund. “En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap” Källa: Mahieu, sid 43.EP i skolan,. Falk-Lundqvist mfl.

Syftet med utbildningen Att höja pedagogens förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Utbildningen skall ge pedagogerna en bild/förståelse av Varför EL? Vad EL är? och EL i praktiken (hur)

Engagerande Involverande och vara till nytta Nyckelord för hur utbildningsinsatsen helst skall upplevas och genomföras…. Engagerande Involverande och vara till nytta

Målgrupp och målet med utbildningen Nyanställda pedagoger i Lerum och övriga pedagoger som vill och behöver öka sin förståelse för, kompetens kring och förmåga att arbeta utifrån ett entreprenöriellt lärande. Mål Att pedagogerna under och efter avslutad utbildning har tillägnat sig och fördjupat sin förståelse av entreprenöriellt lärande samt genomfört ett mindre utvecklingsarbete i sin verksamhet.

Varför EL? ett försök till en överflygning, med några snabba nedslag för att kanske landa i en gemensam teoretisk grund med utgångspunkt i ”Skapa och våga”, Skolverket 2015. Definitioner Hur och varför Entreprenörskap i skolan Undervisning och lärande Nordisk och Internationell utblick En gemensam kärna? Källa för bilderna 7-16 är om inget annat anges ”Skapa och våga”, Forskning för skolan, Skolverket 2015

Definitioner Alltid definitionsproblematik olika discipliner, kontexter och branscher ”Entreprendre” (franska ”åtar”) en aktiv person som får något gjort. En individ som företar sig något, är nyskapande och risktagande, kan organisera och utveckla nätverk samt ser möjligheter istället för problem. Entreprenörskap Numer entreprenöriellt lärande (kreativa lärprocesser där eleverna är aktörer)

Olika men ändå lika…..ett exempel.. Källa; Elisabeth Ronnevig, Högskolan i Hedmark, utbildning Kritisk vän, Lerum oktober 2014

Varför entreprenörskap/EL just nu? Bra fråga. Vem frågar du? Vilka GUDAR har du? ”Lärare pekar ofta på betydelsen av att sätta undervisningen i tydligare relation till samhällsutvecklingen och att utveckla elevers kunskaper, förmågor och självtillit som gör dem väl rustade både inför framtiden och att skapa framtiden ” Källa: sid 10, Skapa och våga, Forskning för skolan, Skolverket 2015

Olika benämningar – varför då? Entreprenörskap i skolan Entreprenöriell pedagogik Företagsamt lärande entreprenörsfostran Entreprenörskap och företagsamhet Entreprenörskapande i skolan Ta-sig-församhet Entreprenöriellt lärande

Källa: ”Entreprenöriellt lärande -Vad innebär det och vilken betydelse kan det ha?” Lackéus, Forskning i korthet 2013:2 Kommunförbundet Skåne

Tillväxtverkets definition. Punkt. ”Entreprenörskap är en dynamisk och social process, där individer, enskilt eller i samarbete, identifierar möjligheter och gör något med dem för att omforma ideér till praktiska och målinriktade aktiviteter i sociala, kulturella och ekonomiska sammanhang.”

Entreprenörskap i politiken OECD (1998) Fostering Entreprenuership EU:s olika skrifter under 90talet… Utredningen ”I entreprenörskapets tecken- en studie av skolning i förnyelse” (1997) – vägledande.. Nutek/Tillväxtverket För framtida företagsamhet (2000) - speglar intentioner i tid läroplaner, LpO94 etc Ny skollag (2010) (…utveckla ett entreprenöriellt förhållningssätt) Lgr 11, Gy 11 mfl. (tex …eleverna utvecklar ett förhållningsätt som främjar entreprenörskap) Färdigheter och förmågor

Entreprenörskap i skolan De flesta argumenterar idag för mycket vidare tolkning: man vill försöka frigöra begreppet från de starka ekonomiska konnotationerna Utbildningsmaterial är sällsynt men det kommer mer. Böckerna från Umeå är ett par exempel. Kopplingen mellan kunskapsmål och sociala mål är ofta stark. Fokus ligger på den inre företagsamheten och de entreprenöriella kompetenserna hos eleven Koppling till progressiv pedagogik (Dewey mfl.)

Entreprenörskap i skolan- finns det en gemensam kärna? Källa: Skapa och Våga, Skolverket 2010 sid 62-63 Förmågor • Utveckla elevens specifika och generella kompetenser, det ena stödjer det andra Förhållningssätt • Aktivt medborgarskap, aktivt skapande av värden – sociala, kulturella eller ekonomiska Undervisningsformer och lärprocesser • Samarbete, skola – närsamhälle/arbetsliv, lärare – elev, elev – elev • Tvärvetenskapliga, ämnesövergripande, problemlösande och autentiska undervisningsformer • Proaktiva producerande lärandeformer • Kreativa, innovativa och nytänkande lärprocesser Lärarens och elevens roller • Lärare som vägledare, coach och möjliggörare • Lärare som företrädare för både ämneskunskaper och generella kompetenser • Elever som aktiva, sökande, ansvarstagande och initiativrika

HUR EL ÄR DU?

Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv?

Om värdeskapande och skaparglädjens doktrin https://www.youtube.com/watch?v=SRzClzHah3w&noredirect=1

Vad kan bli bättre med EL?

Varför gör vi inget på riktigt? Du arbetar på en skola i ett arbetslag med gedigen läsårsplanering. Du har själv en klar planering, vet vad du och dina elever ska göra varje lektion. Du är välplanerad.   På en genomgång du har räcker en elev plötsligt upp handen. Du har sett att eleven verkar omotiverad och lite trött. Eleven säger: Varför läser vi bara om saker! Varför gör vi inget på riktigt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Vad har vi för nytta av detta? Lektionerna fortsätter, och löven från träden smyckar marken gul och röd. Dina lektioner fortsätter, kanske något förändrat. En dag frågar en annan elev;   Vad har vi för nytta av detta? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Kan vi inte göra på något annat sätt? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade medan snöflingor kryddar markens mörker. Plötsligt utbrister en elev  Måste vi verkligen ha matte nästa lektion? Jag är ju redan färdig med allt. Varför finns det olika ämnen egentligen? Kan vi inte göra på något annat sätt? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

Får jag föreläsa och inspirera andra? Lektionerna fortsätter, kanske något förändrade, medan en blomma kikar fram. Plötsligt säger en elev entusiastiskt nästan spirituellt; - jag vill hjälpa flyktingarna, kan inte jag få ha en föreläsning för hela skolan och inspirera andra att också hjälpa till. Får jag föreläsa och inspirera andra? Vad är ditt EL-svar till eleven? Hur påverkar det din undervisning?

En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” ”Entreprenöriellt lärande handlar inte primärt om att öka elevernas motivation för ett enskilt ämne, utan snarare om att stimulera elevens grundläggande inre motivation. En motivation som genomsyrar hela tillvaron, precis som en eldsjäl.” citat ur Westlund, ”Så tänds eldsjälar” sid 35

Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”

Avrundning & sammanfattning. Nästa tillfälle. Uppgiftsgenomgång Läsuppgift. Läs kapitel 1 och 7 i Entreprenöriellt lärande- i praktik och teori. Reflektionsfrågor & Loggbok. Se nästa bild Förändra skolan! - läraren, eleven och Sokrates se filmlänk här nedan https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn 7E "Var är jag nu i mitt eget arbete med EL?” – påbörja gärna reflektion inför tillfälle 2. Handout- valfri läsning Entreprenöriell pedagogik / Åsa Falk

Frågor att reflektera över i din loggbok inför tillfälle 2. Hur motiverar du dig själv? Vad tror du eleverna motiveras av? I vilken grad tror du att du som pedagog kan påverka elevernas inre motivation? Hur väl tycker du att arbetet på din skola stimulerar eleverna till att utveckla de kompetenserna som är nödvändiga i dagens samhälle? Källa: Westlund ”Så tänds Eldsjälar”, kapitel 1

Handouts https://www.youtube.com/watch?v=6_k7r6vhn7E Åsa? Har du den? Loggboksfrågor sid 37 i ”så tänds eldsjälar”

27 oktober Tillfälle 1 Uppstart ½ dag Aspenäs (arbetsanteckningar) Handouts: Entreprenöriell pedagogik – varför det? ÅSA F L Grundskoletidningen Så tänds eldsjälar, sid 78 (projekt) sid 107 (traditionell kontra entreprenöriell Lärarjaget (eller annan rubrik? ) 8.30-8.30 Välkomna. Sammanhangsmarkering. (PR) 8.30-9.15 Varför EL? Översikt, Samhället, då, nu och framtid. (PR) 9.15- 10.00 Övning Elbarometern - Hur EL är du? (OS/JG) enskild reflektion först. Därefter två och två- övertyga varandra. Uppföljning på övning (OS/JG) 10.00 Fikapaus – medskick fråga: Kan man undervisa entreprenöriellt utan att vara entreprenöriell själv? 10.20 Filmklipp Samverkan-skola; Lackeus 8 min https://youtu.be/SRzClzHah3w 10.30 Caseövning ”Vad kan bli bättre med EL? (OS/(JG) 4 pers/grupp. Vägledning i Teknologi. Kollegaperspektiv. Redovisning i storgrupp. 11.40 Avrundning och sammanfattning. Nästa gång. Uppgiftsgenomgång. Lägg till loggboksfrågor samt ev. läsuppgift. (OS/JG/PR) Dela ut anteckningsbok Ev checkout: Sätt en annan rubrik på dagen” 12.00 Gemensam lunch

12 november Tillfälle 2 Mentorskap- relation elev-lärare (arbetsanteckningar) Mentorskap –relationen elev och lärare Start med fika/litt.sem innan 15.00? 15.00-17.00 (OS/JG) Plats: Rydsberg 15.00-15.20 Fika och litt.sem. 15.30 Övrning ”klassrummet” Förhållningssätt Vilken kunskap görs tillgänglig i ditt klassrum? Vem får eleven ”bli”? Inledande samtal eller annan form? Improvisationsteater Kulle vs grop (elev) Stensmo 16.00 Övning ”klassfotot” ”vem får eleven bli?” definiera chartereleven och tågluffareleven Loggboksfrågor: Var är jag nu? Värdeskapar jag något i min praktik? 16.40 Avslut. Uppgift till nästa tillfälle: Läs kapitel 2 ”Så tänds Eldsjälar….” samt frågor i slutet av kapitlet. Handouts: sista delen - Situationsanpassat Ledarskap/Christer Stensmo. Föreläsning med språk, Michael Klingenstierna Hjert http://www.youtube.com/watch?v=1oVIK47O0yU&sns=em

19 november Tillfälle 3 Eleven – projektet och uppgifterna- (arbetsanteckningar) Vad gör eleven? Prova på ideérna Start med fika/litt.sem innan 15.00? 15.00-17.00 (OS/JG) Rydsberg Inledning med återkoppling till Stensmo, Situationsanpassat ledarskap. (OS/JG) A,B och C projekt (Westlund) Gruppen, uppgiften och läraren. Övning (tidigare hinder blir möjligheter. Tex; vilka ramfaktorer begränsar din undervisning idag? - skall skissas upp. Design av ett projekt - Behövs kanske en mall här….. Loggboksfrågor: Var är jag nu? Värdeskapar jag något….? Uppgift till nästa tillfälle: läs kapitel 3 ”Så tänds Eldsjälar….” +frågor från kapitlet i boken. Handout: EL- konkret arbete bakom floskeln. Fredrik Bernelf. http://www.youtube.com/watch?v=a2zNIQF3axE&sns=em Kanske även Stensmo sid 244-245?

1 december Tillfälle 4 Avslutning Aspenäs ½ dag (arbetsanteckningar) Litt.sem under lunchen 12.00-13.00 Gemensam lunch (PR) 13.15 Inledning- sammanhangsmarkering (PR) 13.30 Redovisning för varandra. ½ grupp. (OS/JG) 1) Vad har jag gjort? 2) Hur kan det/tror jag att det påverkat mina elever? 3) Hur/vad har jag förändrat? (förhållningssätt, metoder. Vad har jag sas blivit medveten om?) Övning Outside witness (OS/JG) 15.00 Fikapaus 15.20 Vad vill jag gå vidare med i min praktik gällande EL? (PR) -enskild reflektion-hinder/möjligheter/alternativa lösningar. Goda råd på den resan (redovisning 1-1-1 i storgrupp) eller kanske göra det i 1/2grupp, 10+10? 16.40 Avslutande runda med utvärdering (våra frågor) 17.00 Diplomutdelning? Eller kontraktsrivning? ☺

En diskussion om varför EL (utkast till ”varför”) Kontroll/lydnad vs osäkerhet/motivation/drivkraft Samhälle då, livsvärld nu, framtid sen- implikationer för undervisning och utbildning Behov av att tydliggöra vision/målbild (ex charter vs tågluffare

Följande ansåg vi viktigt att ha med…. Dess innebörd Mentorskapets innehåll Arbetslagets funktion ? Mentorskapet Vad innebär det att arbeta som lärare i Lerum? Vad säger jag ”ja” till? Arbetssätt och förhållningssätt till lärande Nyanställd lärares egna tidigare erfarenhetet- vad säger dom? Lärarskapet Mening, inflytande och delaktighet Nyfikenhet, lust och kreativitet Mentorsgrupper- åldersblandade Eleven har/skapar en medvetenhet om sitt eget lärande Elevens förmågor och kompetenser Elevens lärande Art och utformning Syfte, mål, mening och sammanhang (riktiga uppdrag, nytta för andra Projektbaserat? A-B-Cmodellen (A: lärarledd B: Lärarhandledd C: elevstyrd Uppdraget/uppgiften

Behov av att grunda i styrdokument och tidigare forskning( ex. följer ) Nationella och lokala styrdokument (utdrag) Skapa och våga/Skolverket 2015 (bra ref.mtrl) Dewey, Lackéus, Westlund, Leffler mfl Entreprenörskapets rötter, H Landström (?) Olika definitioner av pedagogiskt entreprenörskap, ex Elisabeth, HiH. Ett par böcker som grund. Övrigt länkar/papers.

Text från ansökan……. På kort sikt är målet att pedagogerna ska lära mer om EL utifrån sina individuella behov; 1. En ökad förståelse för varför skolan ska genomsyras av EL 2. Utveckla sina kunskaper om vad EL innebär 3. Öka sina kunskaper om hur de ska göra för att förädla, förbättra och förnya sin praktik. 4. Få en fördjupad förståelse för hur de med hjälp av ett formativt arbetssätt kan utgå från varje eleven och bygga och utveckla undervisningen utifrån varje elevs behov och därigenom våga utveckla EL i verksamheten.

Litteraturlista Bortom lärandet/Gert Biesta Skapa och våga/Skolverket Situationsanpassat ledarskap/Christer Stensmo Så tänds eldsjälar/Christer Westlund Projektarbete 100p lärarboken/Krister Andersson Bohlin Lösningsfokus- gör mer av det som fungerar/Michael Klingenstjerna Hjert Entreprenöriellt lärande: konkreta exempel i alla ämnen/Fredrik Bernelf Från lydnad till ansvar/Margareta Normell (se även Pedagogens inre rum) Entreprenöriellt lärande i praktik och teori/Åsa Falk Lindqvist Avhandling/Martin Lackeus

Restprodukter Tillfälle 1: ev riva diplomet och upprätta kontraktet? Länk från Josefina: http://www.youtube.com/watch?v=I3lQOzQ-t-U&sns=em

Förutsättningar Halvdag uppstart - start tisdag v.44 27 oktober 2 workshops. 12/11 samt 19/11. Tid: 15-17 Avslutande halvdag- onsdag 18/11 Helgrupp och halvgrupp beroende på aktivitet/övning Utrymme för att läsa litteratur samt genomföra mindre reflektionsuppgifter mellan träffarna förutsätts för att kunna tillgodogöra sig utbildningen på ett bra sätt. Plats. Aspenäs uppstart och avslut. Tid och plats övriga workshops enligt ök. Kallelse/inbjudan – EEU. Mejlas via rektor.