Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Ta tillvara styrkan i FINSAM och... växla upp.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
PBL-projekt Bygglov. Processkartläggning Kartläggning Hur jobbar vi idag? Struktur och dokumentation Dokumentera arbetsflöden Dokumentera rutiner Kunskapsöverföring.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Styrmodell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Nätverksträff för lärare i fritidshem Verksamhetsutveckling
Välkomna till tvärsektoriellt miljömålsmöte 21 okt 2015
En plattform för samhällsekonomisk analys
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Lärarlöner Löneavtal Statliga satsningar Lokal lönebildning
Lösningsförslag för ABB
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Leda och utveckla en förening
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Gymnasiearbete 100 p.
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Disposition – konsten att läsa skolstatistik
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Nätverk för lärare på fritidshem
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Din lön och din utveckling
Diabetesenkäten och Diabetesprofilen på webben
Metod för utvecklings-arbete
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Systematisk uppföljning
Kompetensförsörjnings-processen
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
Välkomna!.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Evidensbaserade miljöanalyser
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Bättre skola, Rikskonferens Skövde Peter Fredriksson, GD Skolverket,
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Utvärdering av system för styrning, uppföljning och kontroll
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
Led- och muskelmottagning
Gymnasiearbete 100 p.
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Tips för det praktiska ledarskapet
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Presentationens avskrift:

Skolverket – utvärdering för lärande Jessica Lindvert, chef insatsutvärdering ge en lägesbild av hur vi arbetar med utvärdering i Skolverket, och att vi idag har en tydlig trend mot utvärdering för lärande, i betydelsen att återkoppla och svara mot de behov av kunskap som till våra stödjande och styrande delar av myndighetens verksamhet om hur våra insatser landar. Vi är inte är de enda utvärderande myndigheten på skolans område. Skolinspektionen (kvalitetsgranskningar), Riksrevisionen, Statskontoret, IFAU. Pågår dessutom en statlig utredning bred översyn av ansvarsfördelningen och organiseringen av de statliga myndigheterna på skolområdet. Syftet är att skapa en mer ändamålsenlig myndighetsstruktur. Ska vara klar 1 juni 2018. Skolvekret har på senare år har dock skolverket fått ett kraftigt ändrat uppdrag. Skolutveckling i fokus. Stöd ute lokalt till kommuner och skolor som inte klarar sin uppgift själva. Skolverket en myndighet som sedan 2008 har både ett styrande, stödjande uppdrag OCH en utvärderande avdelning under ett och samma myndighetstak. Men det ökad fokus på att stödja också förändrat vår utvärderingsverksamhet. Tidigare utvärdering av skolsystemet – nu allt mer utvärdering för lärande, att svara mot behov på de andra delarna av myndigheten att justera insatser, förbättra. utveckla verksamheten.

Enheten för insatsutvärdering Fanns inte för tre år sedan. Nu mycket stor efterfrågan. 15 medarbetare idag. Växer. .

Styrning, stöd och utvärdering under samma myndighetstak Vi behöver vara trovärdiga för vår omgivning Vi kommer tidigt in i planering av insatser och stöttar med verksamhetslogik Vi kan återkoppla snabbt till våra kollegor som jobbar med skolutveckling Den politiska logiken kommer vi inte undan. Jobbar för att få färre detaljerade beställningar från regeringen (2) trovärdiga för vår omgivning. Armlängds avstånd. Därför också vi lägger ut på externa utvärderare en hel del. Ibland så står det uttryckligen i regeringsuppdrag att vi ska anlita en extern utvärderare. förskjutning från utvärdering av skolsystemet, utvärdering för lärande Inte bara annat innehållslig förskjutning. Också i arbetssätt. (2) Här jobbar vi med ett nytt arbetssätt AY och SU ihop, verksamhetslogik som är ett annat ord för en effektkedja resurser/aktiviteter/prestationer/ effekt 1/effekt 2/Slutmål. Vi sitter och ritar boxar ihop med de som ska rigga insatsen. Där de som formar och implementerar insatserna också är med och formulerar. Styrning/samsyn/utvärderingsbart. Våra uppdrag från regeringen inte alltid helt konkreta, att göra logiken begriplig. Vad är rimligt att insatsen kommer påverka. Vad är mindre troligt? Det måste vara välgrundad i forskning, beprövad erfarenhet och våra egna utvärderingar. (3) Övriga avdelningar som jobbar med att in insatser eller känna sig trygga i att analysavdelningen har koll på att Skolverket gör rätt saker. Att våra satsningar genererar de resultat som vi avsett. (formativa) och här spelar vi en viktig roll att följa nära när något nytt arbetssätt rullas ut eller en ny metod. (4) Men vi gynna av att regeringsuppdragen blir bredare, som NSP eller Riktade insatser/nyanlända. Ju mer den framjande verksamhets hålls samman, desto bättre frågor kan vi ställa. Vi klustrar, handledare i flera satsningar, Inte lika mkt smala och mkt avgränsade beställningar från regeringen. Den politiska logiken kommer inte undan,

Vilka utvärderingar ska prioriteras? Informationen måste vara behövd Vad behöver Skolverket veta – rätt ände att börja i! Det är inte alltid lämpligt att göra en utvärdering Vet vi redan tillräckligt? Vad är rimliga förväntningar på en uppföljning/utvärdering? Att leva som vi lär – systematiskt kvalitetsarbete Regeringsuppdrag givet. a) INFORMATIONEN MÅSTE VARA BEHÖVD Vi måste gå på användbarhet, i en vidare, framåtsyftande bemärkelse b) Kunskapsintresse. Den obesvarade frågan. Rätt ände att börja i – det är lätt att tänka – här kan man göra en enkätundersökning. Börja i behov – vänta med metod eller frågan om hur. c) allt är inte lämpligt att utvärdera. -Vet kanske redan tillräckligt, Insatsen kanske redan är välgrundad utifrån uppföljningar och utvärderingar och som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.” -motsatta läget: Den kunskap som behövs kanske inte är rimligt att nå med en utvärdering. Alla händelser är inte alltid enkla att följa upp och alla orsakssamband kan inte alltid analyseras på ett sätt som ger säkra slutsatser. kvalificerade gissningar i bästa fall. Ibland kanske det är en fråga för akademin, för forskningen. -Ibland kommer vi inte mycket längre än följa resultatet ganska nära prestationen. systematiska kvalitetsarbete. Ett mantar i skolsverige Vi behöver kunna paketera, sprida, tydlig mottagarperpepktiv. Till regering, till andra avdelningar? Vi ser ett behov att stärka denna två-vägskommunikation. En samlad myndighet under ett och samma tak…

Tack för att ni lyssnade! jessica.lindvert@skolverket.se